کد خبر 888712
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
عباس سلیمی‌نمین

عباس سلیمی نمین در یادداشتی نوشت "هجمه به شخصیت علمی رحیم‌پور ازغدی بی‏‌شک رشد فکری برای جامعه ما رقم نخواهد زد."

به گزارش مشرق، عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در یادداشتی درباره نقدهای حسن رحیم‌پور ازغدی به کاستی‏‌ها در تولید استنباطاتِ مرتبط با حیات امروز بشر در حوزه نوشت "شخصیتی مورد قبول حوزه و دانشگاه نظراتی را مطرح ساخته است؛ اگر آن را نمی‏‌پسندیم یا خطا می‌‏پنداریم زمینه نقد عالمانه آن را فراهم سازیم. هجمه به شخصیت علمی وی بی‏‌شک رشد فکری برای جامعه ما رقم نخواهد زد."

بیشتر بخوانید:

بیانیه جمعی از طلاب در حمایت از رحیم‌پور ازغدی

حمایت آیت‌الله شبستری از رحیم‌پور ازغدی

متن یادداشت سلیمی‌نمین به شرح زیر است:

در عرصه فرهنگ به عنوان زیرساخت انقلاب اسلامی و هر تحول بنیادین دیگری، زمان، زمانِ تعارفات کلیشه‌‏ای نیست، زیرا مع‌‏الاسف بسیاری از فرصت‏ها را از کف داده‏‌ایم. چرا نباید بتوانیم در مقام ریشه‌‏یابی تبعات برخی کاستی‌‏های تولید فکر و اندیشه در جامعه امروزمان با یکدیگر صادقانه سخن گوییم؟ بزرگان و پیش‏قراولان اندیشه‌‏ورزی در پنج دهه قبل در مقام آسیب‎شناسی ناهنجاری‏‌ها از منظر جامعه‌‏شناختی، دیدگاه‏‌هایی عرضه داشتند که عیناً برای شرایط امروزمان نیز صادق است.

این بدان معناست که در حوزه رشد معرفتی و پاسخ‏گویی به ضرورت‏ها و نیازهای فکری، بسیار کم کار بوده‌‏ایم و الا نمی‏‌بایست ارزیابی‏‌های نیم قرن قبل، امروز برای ما تازگی داشته باشد. باید توجه داشت موج بازگشت به "خویشتن خویش" محدود به جامعه ایران نبوده و ملت‏ها به‌‏ویژه در جهان اسلام به‌‏صورت روزافزونی همزمان با مأیوس شدن از نظام سرمایه‌‏داری، برای کسب استقلال به فرهنگ و هویت واقعی خود چشم دوخته‌‏اند. این بدان معناست که پاسخ موضوعات جدید را در اسلام عزیز می‏‌جویند. آیا در چنین شرایطی نباید حوزه و دانشگاه به ارزیابی عملکرد خود در میزان پاسخ‏گویی به این مطالبه به حق ملت‏‌ها مبادرت ورزند؟

اگر در این زمینه کم کاری هست –که هست- آیا نباید اجازه داد آسیب‏‌شناسی کارشناسانه‏‌ای صورت گیرد؟ اصولاً کانون‏های مولد استنباط‏‌های جدید بدون تن دادن به قواعد و پیش‏‌نیازهای فضای تولید اندیشه و فکر هرگز توفیق چشم‏گیری را در پاسخ‏گویی به نیازهای مبرم جامعه بشری نخواهد داشت.

اولین و بنیانی‏‌ترین پیش‏نیاز در این عرصه، نقدپذیری و نراندن منتقد است. صرف‏‌نظر از برخی تلاش‏های ارزنده که با انگیزه‌‏های فردی در حوزه و دانشگاه صورت می‏‌گیرد روند جاری در این دو کانون تعیین کننده و حیاتی نوعی درجا زدن است. در دانشگاه عمده اساتید علوم انسانی یک بار به ترجمه متنی -فارغ از این که مطالعات میدانی آن با جامعه ما تطبیق می‌‏کند یا خیر- همت می‌‏گمارند و هرساله همان ترجمه بدون کم و کاست مبنای تدریس قرار می‌‏گیرد؛ در حالی که به کرات دیده شده صاحب اثر سال‏هاست از نظرات خود عدول کرده و دیگر به آن معتقد نیست، اما با این وجود همان دیدگاه‌‏های منسوخ به تشنگان کسب دانش و معرفت در دانشگاه عرضه می‌‏شود. شرایط در حوزه نیز متأسفانه چندان متفاوت نیست.

محقق دلسوز و ارجمندی چون آقای رحیم‌‏پور ازغدی به عنوان دانش آموخته برجسته حوزه –که البته وی را باید از همان موارد نادر با انگیزه شخصیتی در تتبع در نیازهای فکری جامعه دانست- محترمانه و منطقی به آسیب‏‌شناسیِ علت کاستی‏‌ها در تولید استنباطات مرتبط با حیات امروز بشر پرداخته است.

قبل از ایشان نیز برخی شخصیت‏ها نظرات مشابهی از خود به یادگار گذاشته‏‌اند. چرا می‌‏بایست این آزاد اندیشی در حوزه با برخوردهای نامتناسب مواجه شود؟ شخصیتی مورد قبول حوزه و دانشگاه نظراتی را مطرح ساخته است؛ اگر آن را نمی‏‌پسندیم یا خطا می‌‏پنداریم زمینه نقد عالمانه آن را فراهم سازیم. هجمه به شخصیت علمی وی بی‏‌شک رشد فکری برای جامعه ما رقم نخواهد زد. تنها راه تحول در حوزه‏‌های فکری اجازه دادن به شکل‌‏گیری موج‏‌هایی در این عرصه‏‌هاست. چنین موج‏هایی اهل نظر و علم را به تحرک و مطالعه وا خواهد داشت. سکون و یکنواختی انگیزه‌‏ای برای تحقیق و پاسخ‏گویی به صاحبان دیدگاه‌‏های متفاوت بر نخواهد انگیخت.

ای کاش بزرگوارانی که الگوی جامعه‌‏اند اگر نظرات این محقق پر تلاش را دقیق نپنداشته‌‏اند، شاگردان و یا اساتید همفکر و نظر خود را در مسیر پاسخ‏گویی قرار می‌‏دادند. شکل‏‌گیری بستر تعاطی اندیشه‏‌های متفاوت شخصیت‏های علمی دلسوز می‌‏تواند سبب رشد جهشی در حوزه و دانشگاه شود؛ امری که بیش از هر زمانی در تقویت روند تولید اندیشه به آن نیازمندیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس