سبحانی

آیت‌الله سبحانی گفت: آگاهی، اطلاع و اظهارنظر برای طلاب و فضلای حوزه علمیه لازم است اما ورود حوزه به حزب و دسته‌بندی سیاسی درست نیست. طلبه باید مرجع و محل حل مشکلات احزاب باشد.

به گزارش مشرق، آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید و مدرس خارج حوزه علمیه قم در آئین افتتاح سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه استان تهران، که صبح امروز هفتم شهریور در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار شد، گفت: اگر کسی وارد حوزه می‌شود باید هدفش را مشخص کند. بدون هدف نمی‌شود راه به جایی برد و اگر هدف مشخص شد زودتر به نتیجه خواهد رسید.

ایشان در ادامه افزود: اگر کسی می‌خواهد سرباز امام زمان (عج) شود و از دین و شریعت دفاع کند، باید تلاش فراوانی داشته باشد و شب و روز مطالعه کند. شما جوانان حداقل باید در روز ۸ ساعت مطالعه  علمی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

واکنش آیت‌الله شب‌زنده‌دار به اظهارات رحیم‌پور ازغدی

مدرس درس خارج حوزه‌های علمیه با اشاره به لزوم استعدادیابی در حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: همانطور که در دانشگاه‌ها انتخاب رشته است در حوزه هم باید انتخاب رشته باشد. هر کسی استعداد خاصی دارد مثلاً فردی سخنور است در آن زمینه می‌تواند خدمت کند، برخی دیگر در مسائل تعقل و تفقه استعداد دارند.

ایشان با اشاره به شبهات جدید که مطرح می‌شوند، افزود: انسان باید به زمان خود عالم باشد و جنس شبهات جدید را بشناسد. در زمانی هستیم که در فضای مجازی علیه اسلام حمله می‌کنند. آیا می‌توان با همان سلاح قدیمی به مبارزه رفت؟ باید مسائل  جدید کلامی را شناخت. سال‌ها تهران مرکز مسائل عقلی و کلامی بود؛ همانطور که کتاب و سنت هست در کنارش عقل و کلام هم باید باشد.

آیت‌الله سبحانی با تأکید بر اینکه شیوه آموزش باید همانند قدیم باشد، گفت:‌ از قدیم این طور بود که طلبه باید قبل از درس کل کتاب را مطالعه کند و روز بعد از درس نیز مباحثه داشته باشد. نکته دیگری که کمرنگ شده این است که پایه بالا باید پایه پایین را تدریس کند.

ایشان با اشاره به پیچیدگی مسائل روز گفت: در مسائل سیاسی آگاهی لازم است. نظامی که ۳۰۰ هزار شهید در راه اسلام داده باید حفظ شود، اما طلبه و عالم نباید جزو دسته‌بندی‌های سیاسی و احزاب باشند. آگاهی، اطلاع و اظهارنظر لازم است اما ورود حوزه به حزب و دسته‌بندی سیاسی درست نیست. طلبه باید مرجع و محل حل مشکلات احزاب باشد.

این مرجع تقلید شیعیان جهان در پایان گفت:‌ طلبه وقتی به سطحی از دانش رسید باید معمم شود تا سرباز رسمی امام زمان (عج) باشد. کسانی که درس خوانده و معمم نمی‌شود، معلوم است هدفی نداشته. معمم باید مسائل بسیار زیادی را رعایت کند و در گفتار و رفتار دقت داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس