عکس نمایه

معاون صید و صیادی سازمان شیلات گفت: ۹۱ شناور صیادی ایرانی با ۲ هزار کارگر در آب‌های جنوب فعالیت می‌کنند که ۳۰۰ کارگر آن چینی است و تمام شناورها توسط ماهواره به شدت کنترل می‌شوند.

به گزارش مشرق، در پی گسترش اخبار و شایعاتی مبنی بر فعالیت صیادی کشتی‌های چینی در آب‌های خلیج فارس طی چند ماه گذشته، شاپور کاکولکی معاون صید و صیادی سازمان شیلات امروز در نشست خبری در محل این سازمان با خبرنگاران که با حضور نمایندگان جامعه صیادی کشور همراه بود، با رد این موضوع توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: ۹۱ شناور صیادی با ۲ هزار نفر نیروی فعال در آب‌های جنوب کار صیادی را انجام می‌دهند که از این تعداد ۳۰۰ نفر از کارکنان آنها چینی هستند. چرا که این شناورها یا خریداری شده یا به صورت کرایه از خارج آمده‌اند و یا در داخل کشور ساخته شده‌اند و ما به تدریج در حال آموزش نیروهای ایرانی هستیم که جایگزین این ۳۰۰ کارگر غیربومی خارجی شوند.

کاکولکی با تأکید براینکه حذف باورهای اشتباه در جامعه بسیار سخت است، گفت:‌ اصلاً این کشتی‌ها در خلیج فارس حضور ندارند و اتاق فکر این جریان‌سازی‌ها آن طرف آب است، بلکه کشتی صید فانوس ماهی که به غلط  و معلوم نیست با چه اغراضی عنوان شده، در درجه مقیاس ۵۷ تا ۵۸.۵ جغرافیایی حضور دارند، یعنی روبه‌روی بندر جاسک به آن طرف و بعد از تنگه هرمز که کاملاً در دریای عمان بوده و در عمق ۲۰۰ متر بعد از نوار ساحلی اجازه صید دارند.

وی افزود: اکنون ۲ شناور با هزینه خود در دریای عمان و چابهار مستقر کرده‌ایم تا میزان ذخایر را بررسی کنیم. مضاف برآنکه صید فانوس ماهیان برای تجدید حیات این نوع ماهی از ۲۰ شهریورماه تا مدت یک ماه متوقف می‌شود.

معاون صید و صیادی سازمان شیلات  همچنین از کنترل سخت‌گیرانه شناورهای صیادی در آب‌های خلیج فارس خبر داد و گفت: طبق قراردادی که با سازمان تنظیم مقررات رادیویی و ماهواره ثریا بسته‌ایم، روی هر شناور دستگاهی نصب شده که مسیر حرکت آن را مشخص می‌کند و در صورت پوشاندن این سیستم ماهواره‌ای با کاور، بلافاصله علامت به ما نشان می‌دهد که این شناور در حال تخلف است و چند شناور را به دلیل همین کار تا سه ماه تعلیق کرده‌ایم.

وی در توضیح بیشتر گفت: از سال ۹۵ قرارداد این سیستم ماهواره‌ای با سازمان تنظیم مقررات رادیویی بسته شده و از سال ۹۶ رصد را آغاز کردیم که تا کنون ۱۷ تخلف ثبت شده که از یک روز تا سه ماه تعلیق فعالیت خواهند داشت، مضاف برآنکه در سال گذشته ۳۵ مورد تخلف از سوی این شناورها داشته‌ایم که آنها را به دادگاه و شیلات منطقه معرفی کرده‌ایم و از قوه قضاییه می‌خواهیم که پرونده‌هایی که هفت تا هشت ماه است که مفتوح مانده را زودتر تعیین و تکلیف کند، چرا که اگر شناور صیادی ۲ بار مرتکب تخلف شود، برای بار سوم پروانه‌اش را لغو می‌کنیم.

معاون صید و صیادی سازمان شیلات در مورد ذخیره فانوس‌ ماهیان در کشور که گفته شده ذخایر آن به خطر افتاده هم این گونه توضیح داد که طبق نظر مؤسسه تحقیقات شیلات ۲.۵ تا ۴ میلیون تن ذخیره ماهیان فانوس کشور است که ۳۰۰ هزار تن اجازه برداشت آن را داده‌اند. در سال ۹۶ کشتی فانوس ماهیان ۲۷ هزار تن ماهی برداشت کرده که ۱۷ هزار تن آن فانوس ماهیان بوده است. هشت هزار تن ماهیان تجاری و یال اسبی که حرام گوشت بوده و تماماً صادر می‌شود. 

وی این را هم گفت که بیش از ۸۰ درصد شناورهای صیادی با قلاب صید می‌کنند، چرا که کیفیت ماهیانی چون تون ماهی که همان لحظه از آب بیرون کشیده می‌شود، حفظ می‌شود اما اگر ماهی ساعت‌ها در تور بماند کیفیت گوشتش افت می‌کند که ژاپنی‌ها و کشورهای جنوب شرق آسیا دنبال خرید تون ماهی ایران که با قلاب صید می‌شوند، هستند.

کاکولکی همچنین در مورد میزبان برداشت از آب‌های جنوب گفت: در سال ۹۶ بالغ بر ۳۲۵ هزار تن سطح‌زیان درشت شامل تون ماهی و شبه تون ماهی داشته‌ایم که در سال ۹۵ همین رقم ۲۷۰ هزار تن بود است که بخش عمده‌ای از افزایش میزان صید مربوط به سواحل ایران و بخش عمده‌ای هم مربوط به اقیانوس هند است چرا که ایران به دلیل داشتن بخش کوچکی از سواحل اقیانوس هند در بندر گواتر توانسته است صاحب ساحل اقیانوس برای صیادی شود.

وی افزود: امروزه بالغ بر ۸۰۰ تا هزار فروند شناور لنج صیادی قریب به ۲۳ درصد از ذخایر تون ماهیان اقیانوس هند را برداشت می‌کنند و ایران بعد از اندونزی دومین کشور برداشت کننده ماهی از اقیانوس هند است.

* اختصاص سوخت یارانه‌ای به شناورهای صیادی برای تردد به اقیانوس هند

معاون صید و صیادی سازمان شیلات همچنین از تصویب  اختصاص سوخت یارانه‌ای به شناورهای صیادی که در آب‌های اقیانوس هند تردد می‌کنند خبر داد و گفت: این موضوع هفته گذشته در هیأت دولت به تصویب رسید که خبر خوشی برای جامعه صیادی است، مضاف برآنکه بیمه تکمیلی درمان برای جامعه صیادی در استان‌های جنوبی آغاز شده که در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان اجرایی شده و به مرور این موضوع در چند استان دیگر نیز اجرا می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس