بشار اسد و ترامپ

بر اساس تفاهمی که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها به آن دست پیدا کرده‌اند، قرار است حضور نیروهای آمریکایی در شرق سوریه تقویت شود.

سرویس جهان مشرق - با افزایش سرعت تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، همچنان پرونده سوریه به عنوان یکی از دستورکارهای اصلی جامعه جهانی در انتظار راه حل سیاسی باقی مانده است.  این انتظار مرتبط با نقش آمریکا در خصوص فتنه‌انگیزی در داخل سوریه است که  شمال شرقی این کشور را به عنوان بخشی از کانون تنش در منطقه انتخاب و آن را در راستای منافع خود مطرح کرده که این موضوع پیچیدگی‌های پرونده‌های منطقه‌ای را افزایش داده است. 

واشنگتن همواره تلاش دارد از ساختار کردها در شمال شرق سوریه برای مانع‌تراشی در روند گفتگوهای مسالمت‌آمیز با دولت سوریه استفاده کند. تنها هدفی که آمریکا دنبال می‌کند، دور نگهداشتن ایران از تحولات منطقه‌ای است. هنگامی که می‌شنویم وزیر خارجه آمریکا مواضعی ضد محور مقاومت و ایران در دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح می‌کند، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که آمریکا همچنان رفتار پراگماتیک خود را ادامه می‌دهد و در سیاست‌های خود تنها به موضع گیری‌ها بسنده نمی‌کند، بلکه رفتار خود را نیز منطبق بر  اظهارات سران این کشور قرار می‌دهد. آمریکایی‌ها منافع این کشور را بالاتر از تمامی اولویت‌ها می‌دانند. 

واشنگتن بعد از آنکه تمامی منابع نفت و گاز واقع در شرق سوریه را تحت کنترل خود درآورده، اظهاراتی بی پایه را در خصوص باقی ماندن خود در این کشور به بهانه خطر داعش و دور کردن خطر ایران از این منطقه مطرح کرده است. 

نگاهی ساده به انتصابات اخیر در واشنگتن به ویژه در خصوص تعیین تیم متخصص در زمینه سوریه به سرکردگی جوبل روبان به عنوان معاون مشاور وزیر خارجه  آمریکا و دیوید شینکر به عنوان مسئول خاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا این موضوع را اثبات می‌کند. 

این انتصابات نشان می دهد که آمریکا سیاست جدیدی را در قبال سوریه در پیش گرفته و فعالیت‌های خود را در سه محور دنبال می‌کند. این محورها شامل تضمین عدم بازگشت داعش و کاستن از نفوذ ایران است.  آمریکایی‌ها در همین راستا به صورت تلویحی به ایجاد منطقه ممنوعه هوایی و زمینی در مناطق شرق فرات اشاره کرده‌اند. از دیدگاه آنها این ممنوعیت ادامه خواهد داشت تا قطعنامه شماره  ۲۲۵۴ شورای امنیت به اجرا گذاشته شود. 

نگاهی دقیق به سفرهای دوره‌ای هیئت های نظامی و سیاسی آمریکا به شهرهای منبج و عین العرب و الرقه و الطبقه و همزمانی این سفرها با سیل گسترده‌ای از تقویت نیروهای نظامی آمریکا در شمال عراق از طریق گذرگاه سیمالکا پیام‌های زیادی را مخابره می‌کند. در عین حال آمریکایی‌ها تاکید می‌کنند که خود را برای باقی ماندن تا طولانی‌ترین زمان ممکن آماده می‌کنند. 

گفته می‌شود سرویس‌های جاسوسی مرکزی آمریکا و لابی صهیونیستی در این کشور به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اجازه تکرار اشتباه باراک اوباما  در خصوص عقب نشینی از عراق را نمی‌دهند. 

آمریکایی‌ها در ابعاد سیاسی در ظاهر این موضوع را مطرح می‌کنند که مشکلی با گفتگوها بین نیروهای کرد و دولت مرکزی سوریه ندارند، اما در عین حال مخالفت خود با این گفتگوها را  در رفتار خود نشان می دهند. آمریکایی‌ها در همین رابطه نامه‌هایی را به هواداران خود در حزب اتحاد ارسال کرده‌اند تا  فشارها را بر طرف‌های دولتی و رسمی در منطقه الحسکه و القامشلی افزایش دهند. 

آمریکا بر اساس این سیاست اقداماتی را دنبال می‌کنند که شامل تقویت نیروهای نظامی و افزایش حضور در سوریه و احداث پایگاه در شمال شرق این کشور همزمان با ادامه فعالیت‌های سیاسی صوری در سوریه و برجسته کردن  پرونده های اختلافی میان نیروهای کرد و دولت مرکزی این کشور است. تمامی این اقدامات با هدف ایجاد واقعیتی متغیر در شمال شرقی سوریه است که معیارهای مشخصی در خصوص رفتار سیاسی و دیپلماتیک نداشته باشد. آمریکایی‌ها در خلال تمامی این رفتارها به دنبال حفظ منافع خود هستند. 

پیشروی کردهای سوریه طی سه سال (از چپ به راست)
رنگ زرد

کاخ سفید در واقع به دنبال طولانی‌تر کردن گزینه های فراروی خود است. در همین راستا حزب اتحاد کردها از طریق مذاکراتی که با دولت سوریه انجام می‌دهد، تلاش دارد زمان بیشتری را به دست بیاورد. 

برای توضیح بیشتر این موضوع می‌توان به مجموعه‌ای از اقدامات آمریکا در این منطقه از سوریه اشاره کرد که با هماهنگی کامل با عربستان سعودی دنبال می‌شود. از جمله این اقدامات می‌توان به سفر ناگهانی ویلیام روباک  سفیر سابق آمریکا در بحرین به شهر الطبقه اشاره کرد.  وی از سوی دونالد ترامپ  مأموریت پیدا کرده بود به این شهر سفر کرده و با تعدادی از شخصیت‌های این شهر که اخیرا در دمشق دیدارهایی داشته‌اند، صحبت کند. 

رفتارهای آمریکا شبیه به مواضع تحریک کننده دیگری است که شامل کمک‌های عربستان برای سهیم شدن در بازسازی سوریه است. بر اساس اطلاعات موجود، واقعیت این است که این رویکرد بخشی از سیاست جدیدی است که واشنگتن در قبال منطقه در پیش گرفته است.

پیشنهاد عربستان  در این طرح تنها به حمایت‌های نظامی محدود می‌شود و مستلزمات لوجستیک برای تقویت مراکز و پایگاه‌های آمریکایی در آن را به ویژه در حومه جنوبی شهر الحسکه تامین می‌کند که صدها چاه نفت و گاز در آن قرار دارد. 

آمریکا و عربستان سعودی در حال حاضر به دنبال تقویت موجودیت خود در منطقه هستند و میلیون‌ها دلار برای تجهیز برخی پایگاه‌ها در منطقه هزینه می‌کنند. 

این موضوع را می‌توان در مورد زندان مرکزی الحسکه مشاهده کرد که هزینه تجهیز و بازسازی آن برای استفاده آمریکا حدود یک میلیارد لیره سوری است. 

منابع مذکور اشاره می‌کنند که این پول‌ها بر اساس توافق ثامر السبهان  وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خلیج فارس با کردها پرداخت می‌شود که در جریان سفر اکتبر سال 2017 وی به منطقه عین عیسی واقع در استان الرقه به دست آمده است. 

لذا بر اساس تفاهمی که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها به آن دست پیدا کرده‌اند، قرار است حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه تقویت شود و عشایر عربی ناراضی نیز از طریق دلارهای نفتی عربستان مورد دلجویی قرار گیرند.  همچنین نقدینگی لازم برای ارتش آمریکا جهت حمایت از گروه‌های مسلح  که ماموریت اصلی آنها حمایت از چاههای نفت و گاز در این منطقه است، از سوی عربستان تامین می‌شود. 

نگاهی به اهداف آمریکا و عربستان در شمال شرق سوریه نشان می‌دهد که آمریکا قصدی برای عقب‌نشینی از منطقه ندارد و حتی نمی‌خواهد نیروهای خود را در این منطقه کاهش دهد. این کشور از طریق دلارهای نفتی عربستان به دنبال تقویت موجودیت خود در سوریه است و  در این رابطه از حربه حاکمیت خودمختار کردها و برخی گروه‌های مسلح مرتبط با آنها نیز استفاده می‌کند. 

آمریکا از داعش نیز به عنوان دستاویزی برای ادامه موجودیت خود در سوریه بهره می‌گیرد. بقای نیروهای نظامی آمریکا در سوریه نیز تنها با یک هدف دنبال می‌شود که همان دور کردن ایران از این منطقه و تضمین امنیت رژیم صهیونیستی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 7
  • DE ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
    20 14
    قطعا سوریه با آمریکا به توافق میرس
  • CA ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
    20 4
    رفتار پراگماتیک یعنی چه؟ سگ تو ادبیات منفعل غرب زدت!
  • علی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
    24 9
    چی شد مشرق ؟؟؟ اونوقت که جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت نبود؟؟ وقتی این تروریست ها به کمک امریکا پیشروی می کردند با دمت گردو می شکستی !! یعنی واقعا متوجه نبودی امریکا با چه هدفی اینارو تقویت می کنه ؟؟ تازه می خواستین عفرین هم مال اینا باشه که امریکا علاوه بر شرق بر کل شمال سوریه هم حاکم بشه ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس