پاپ

پاپ که برای دیدار با مردم و شرکت در مراسم جهانی «دیدارِ خانواده‌ها» به دوبلین رفته است، با تجمع مردم علیه کشیش‌های متجاوز و فاسد روبرو شد.

سرویس جهان مشرق- آخرین باری که یک پاپ به ایرلند آمد، سال ۱۹۷۹ میلادی بود. ژان پل دوم با بالگرد در میان استقبال گسترده جوانان در وِکسفورد بر زمین نشست و در حالی که شبکه‌های تلویزیونی مستقیماً مراسم را پوشش می‌دادند، با قرارگرفتن در جایگاه از عشق خود به مردم گفت. اما اوگورمن که آن روزها در ۱۲ سالگی به استقبال پاپ رفته بود، حالا می‌گوید او ما را دوست نداشت.

پاپ در آن مراسم با صدایی که در سراسر منطقه طنین می‌انداخت گفت: «مردمان جوان ایرلند! من عاشق شما هستم». اوگورمن این سخنان را می‌شنید اما نمی‌دانست یک سال و نیم بعد توسط یک کشیش مورد تجاوز قرار می‌گیرد، تجاوزی که تا چند سال ادامه می‌یابد.

اوگورمن که در نوجوانی به مدرسه کاتولیک می‌رفته و به قول خودش «محراب‌نشین» بوده است، می‌گوید در آن سال‌ها «کلیسا در مرکز همه اتفاقات زندگی من بود و حالا من فکر می‌کنم به اینکه پاپ گفت عاشق من است؛ خب نبود».

پارچه‌نوشته صریح در استقبال از پاپ در ایرلند:
«پاپ در رأس بزرگترین حلقه بچه‌بازها در تاریخ است»

اوگورمن که اکنون مدیر اجرایی سازمان عفو بین‌المللِ ایرلند است از همزمانی سفر پاپ فرانسیس دوم به ایرلند با افشای پرونده جنجالی در پنسیلوانیا بهره گرفته و یک تجمع بزرگ در دوبلین را سامان می‌دهد؛ تجمعی که از پاپ می‌خواهد به صورت جدی با این معضل رویارو شود.

کمتر از دو هفته پیش دادستان کل ایالت پنسیلوانیا خبرنگاران را فراخواند تا خبر از گشوده‌شدن پرونده یک رسوایی بزرگ را اعلام کند. بیش از ۳۰۰ کشیش در سال‌های نه چندان دور، طی چندین سال به بیش از ۱۰۰۰ کودک تجاوز کرده‌اند و به روش‌های مختلف بر این فاجعه سرپوش گذاشته‌اند. پسران و دخترانِ کودک و نوجوان، قربانی کشیش‌هایی شده‌اند که اسقف ناحیه از آنها حمایت کرده و پرونده فسادشان را بایگانی کرده است.

شاپیرو دادستان کل پنسیلوانیا به پاپ نامه نوشته که دو تن از رهبران کلیسای کاتولیک در این ایالت تلاش‌هایی را در پشت پرده برای بسته‌شدن این پرونده انجام می‌دهند
در حالی که در دادگاه به صورت علنی با پیگیری آن همراهی می‌کنند.

ماجرا آن قدر تأسف‌بار بود که پاپ در نامه‌ای به عذرخواهی روی‌ آورد، اما عذرخواهی چه سودی می‌تواند داشته باشد؟ وی‌ نوشت «با حالتی از شرم و توبه» اعلام می‌کند کلیسای کاتولیک در اقدام جدی علیه روحانیان یادشده شکست خورده، چرا که «ما توجهی به موارد کوچک نشان نمی‌دادیم». وی نوشت می‌داند که طلب بخشش، دردی را دوا نمی‌کند و باید «با نگاه به آینده از هیچ کوششی برای ایجاد فرهنگی که بتواند مانع از موارد مشابه و مانع از پنهان‌ماندن آن در صورت وقوع شود، دریغ نکنیم».

تجمع دوبلین وقتی جدی‌تر شد که اسقف اعظم ایرلند اعلام کرد علی‌رغم درخواست‌ قربانیان تجاوز جنسی کشیش‌ها در ایرلند برای دیدار با پاپ در سفرِ دوروزه وی پیرامون پرونده افشاشده، وقت پاپ «بسیار تنگ» است! اوگورمن به سی‌ان‌ان می‌گوید با رفتاری که از تیم پاپ دیده، «از پاپ فرانسیس بیزار» شده است. او می‌گوید اگر پاپ واقعاً برای برخورد با این معضل، جدی است، باید کاغذهای پرونده ۳۰۰ کشیش متجاوز را بر سر دست بگیرد و در سالن اصلی کلیسای سنت پیتر واتیکان به دنیا نشان دهد.

اوگورمن در همان اوایل دهه ۱۹۸۰ که مورد تجاوز قرار گرفته بود، از کشیش مربوطه شکایت کرد و کشیش در دادگاه محکوم شد. اکنون سازمانی که برای پاسخگوکردن روحانیان کاتولیک در آمریکا تشکیل شده (Bishopaccountability.org) نام ۸۰ روحانی کاتولیک را منتشر کرده و مدعی شده این افراد در دادگاه به جرم سوء‌استفاده جنسی از کودکان در ایرلند و ایرلند شمالی محکوم شده‌اند. مک‌کِرنان مؤسس این سازمان به سی‌ان‌ان گفته است هنوز بسیاری از اسامی وجود دارد که به این راحتی قابل دستیابی نیست و او امیدوار است کلیسای رم با آنها برای رسواکردن همه کشیش‌های متخلف همکاری کند.

تجمع در شیلی بر علیه کشیش‌های متجاوز و فاسد
عبارت «شیاطین در لباس کشیش» روی تابلونوشته دیده می‌شود.
در چند سال اخیر پرونده‌هایی در فساد اخلاقی کشیش‌های استرالیا و شیلی نیز منتشر شده بود.

دولت ایرلند ۱.۵ میلیون یورو برای پرداخت به کودکانِ قربانی سوء‌استفاده جنسی تعیین کرده اما برخی قربانیان می‌گویند این مبلغ کافی نیست و تازه از آن مهمتر، سیاست‌هایی است که کلیسا باید در پیش بگیرد اما زیر بار آن نمی‌رود. ماری کولینز سال گذشته به همین دلیل از کمیسیونی که پاپ فرانسیس برای رسیدگی به این معضل تشکیل داده بود، استعفا داد: «من دوست دارم وقتی پاپ به ایرلند می‌آید، پیش مردم بیاید و به جای اینکه دائما بگوید "متأسفیم"، بگوید چه کاری برای رفع این معضل می‌خواهد انجام دهد و آن را انجام دهد، اقدامی که قطعی و محکم باشد».

البته انتشار پرونده‌های گذشته، خود گامی مثبت برای رویارویی با معضل کشیش‌های فاسد است اما از آن مهمتر این است که چه کسی از کودکانی که همین الان دارند مورد تجاوز برخی‌ کشیش‌ها در نقاط مختلفی از جهان قرار می‌گیرند، دفاع می‌کند؟

منابع

https://edition.cnn.com/2018/08/14/us/pennsylvania-catholic-church-grand-jury/index.html

https://edition.cnn.com/2018/08/24/europe/pope-ireland-abuse-survivors-intl/index.html

https://edition.cnn.com/2018/08/20/europe/pope-francis-letter-sexual-abuse-intl

https://www.documentcloud.org/documents/4758422-2018-07-25-Letter-for-His-Holiness-Pope-Francis.html#document/p1

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حقگو IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    10 3
    کلیسا چند قرن است که مسیری اشتباه را میرود و نمی خواهد بفهمد که ازدواج نکردن دستور خداوند نیست و با این روش نه تنها صوابی نمی برند بلکه گناه هم می کنند .
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    4 6
    استقبال مردم غربی از دین تحریف شده ی مسیحیت و از کشیشهای فاسد نشون میده انسانها ذاتا خدا پرست و طرفدار دین هستند و دینهای دستکاری شده و تحریف شده باعث شده قسمتی از مردم از دین گریزان شوند. کلیسای مسیحیت بعد از گندی که درباره چرخش خورشید به دور زمین زدن چجوری روشون میشه سرشونو بالا بگیرن؟
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    2 0
    مسیحیت کاتولیک توسط ژان پلس یهودی و حلقه نفوذی ها بنیان گذاری شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس