آیت الله کاشانی

آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی با اتکا به سیره علمای مبارز سلف خود تلاش کرد با استفاده از اقتدار معنوی خویش و با صدور اعلامیه‌ای دولت ورشکسته مصدق را از فروپاشی اقتصادی نجات دهد.

به گزارش مشرق، تاریخ معاصر ایران نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از مبارزات علمای تشیع در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی به قصد رفع مشکلات معیشتی و احقاق مطالبات اقتصادی مردم بوده است. حتی دولت‌های ورشکسته نیز برای حل بحران‌های اقتصادی خویش دست نیاز به سوی بیت علما دراز می‌کرده‌اند. برای نمونه علاءالدین میرمحمدصادقی یکی از چهره‌های شاخص و مبارز بازار تهران با توصیف وضع بحران‌زده دولت مصدق، آیت‌الله کاشانی را منجی روزهای سیاه بازار ایران می‌خواند. وی اقتصاد بیمار آن دوره را اینگونه توصیف کند:

 «دولت مصدق دچار کسری بودجه بود. شرایط به‌گونه‌ای درآمد که دولت برای پرداخت‌های خود هم دچار مشکل بود. دکتر مصدق حتی تلاش کرد که از بانک جهانی ۱۰میلیون دلار وام بگیرد. ایشان خیلی تکاپو کرد، ولی نهایتاً بانک جهانی موافقت نکرد که به ایران وام پرداخت کند. از طرف دیگر دولت هرقدر تلاش کرد تا طلاهای ایران را از شوروی پس بگیرد موفق نشد. دولت‌های قبل از مصدق مقدار هفت تن طلا به عنوان وثیقه در شوروی گذاشته بودند که دکتر مصدق موفق به بازپس‌گیری آن نشد. رکود اقتصادی بازار را به شدت بحرانی ساخته بود... ما هم که در بازار بودیم، شرایط سختی داشتیم. روال کار ما این طور بود که کالاهایی مانند چای، قماش و پنبه و سایر اقلام را توزیع یا صادر می‌کردیم، ولی چون قدرت خرید عمومی مردم کم شده بود شرایط کسب و کار ما هم وخیم شده بود.»

میرمحمدصادقی با تصریح بر اینکه آیت الله کاشانی در بازار هواداران زیادی داشت، از اعلامیه این مجتهد مبارز به عنوان نسخه نجات‌بخش دولت و مردم یاد می‌کند. آیت‌الله کاشانی در پیامی خطاب به مردم آن‌ها را به خرید اوراق تشویق کرد و گفت: «امروز است آن روزی که جهاد شما باید با بذل مال بعمل آید. خریداری اوراق قرضه بر ذمه آحاد ملت مسلمان است.»


اوراق قرضه ملی

میرمحمد صادقی می‌گوید: «گروهی از بازاریان به فکر چاره‌اندیشی افتادند. آنان باور داشتند که بحران مالی دولت باید برطرف شود. با صدور اعلامیه آیت‌الله کاشانی مبنی بر خرید اوراق قرضه و کمک به دولت، حرکت آغاز شد. در آن زمان، آقای محمود مانیان و چند نفر دیگر، که از بازاریان سرشناس بودند، اعلامیه‌ای دایر بر تشویق خرید اوراق قرضه ملی برای کمک به دولت توزیع کردند تا بازاریان با خرید این اوراق مشکل مالی دولت دکتر مصدق را برطرف کنند. مانیان در میان بازاریان نفوذ داشت به همین دلیل با تشویق او اوراق فروخته می‌شد. درآمد حاصل از فروش این اوراق به دولت کمک کرد تا بخشی از بحران را پشت سر بگذارد.»

منبع: پنجره ای به گذشته؛ خاطرات علاءالدین میرمحمد صادقی، انتشارات کارآفرین،1391، صص 45-38.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • جوان ایرانی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    6 12
    هرکی که اسناد سیا براش مدرک معتبر باشه یقینا خودش را به خریت زده است
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    4 5
    مشرق افرین حق همیشه پیروز است حتی اگر دنیا مخالفش باشند
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      0 0
      کاشانی اینقدر ضربه محکمی به سی آی ای زده بود که بعد از دهها سال هنوز کینه بزرگ سیا علیه او مشهود است
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    9 11
    مصدق به خاطر روحیه دیکتاتوری و قدرت پرستی امثال کاشانی و حسابی و مکی را طرد کرد و مجلس را منحل نمود.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    7 1
    وقتی ملت و دولت یکی باشن مردم پشت دولت اند مثل ان زمان ها. ولی این زمان ها، اقازاده ها و رانت خواران و دو تابعیتی
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      0 0
      اتفاقا دولت مصدق به دلیل بحران اقتصادی و انحلال مجلس و میدان دادن به بهاییان و توده ای ها و پست دادن به قاتلان مردم در قیام سی تیر 1331 در ماههای آخر بشدت منفور شده بود و برای همین کسی در روز 28 مرداد از او حمایت نکرد.
  • فرناز IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    3 9
    کاشانی فعلا مظلوم افتاده تا چند صباح دیگر که دوستان اصلاح طلب به نعفعشان باشه دوباره مطرح و حمایتش کنند
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      0 0
      جالب است که تنها مقصر کودتای 8 مرداد کاشانی است اما شاه و آمریکای معصوم هیچ تقصیری ندارند.
  • حيدر IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    4 1
    سلام بنظرم الان بجاي ارائه اين نوع مقالات ميبايست توضيحات و يا بحث هايي در مورد سند اخير ارائه گردد و پاسخ اين سوالات ارائه گردد كه ايا اين صحيح است يا خير .
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      0 0
      البینه علی المدعی کسی که ادعا می کند باید آن را ثابت کند نه اینکه مثل ملا نصرالدین بگوید جای سم خر من مرکز دنیا است و هر کس قبول ندارد عکسش را ثابت کند! ضمنا جالب است که تنها مقصر کودتای 8 مرداد کاشانی است اما شاه و آمریکای معصوم هیچ تقصیری ندارند.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    5 11
    اگر منظورتون ایت الله کاشانی هست که مصدق بهش اعتماد نکرد و دستش رو به امریکایی ها دراز کرد و هم خودش رو وهم کاشانی را نابود کرد که باید بگم اشتباه میکنید. ایرانی ها عاشق نوکری بیگانه هستند
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    5 18
    ایت الله مظلوم
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    5 2
    حتما امینی که اون رکود رو تبدیل به رونق کرد هم دکوری بود
  • سعیدم IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    0 2
    چگونه lمیشد از سقوط دولت مصدق جلوگیری کرد...
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    1 11
    با اسناد سازمان CIA چیرو میخوای ثابت کنی؟
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    2 3
    دوباره بحث اسناد سیا و انگلیس و تخریب کاشانی و سندهای مجعول نشود. صلوات!
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    6 9
    مصدق مثل کشتن تنگستانی ها و دشتستانی ها در کودتا دست داشت تا کاشانی و طرفدارن ملی شدن رو حذف کنه به کار هاش فکر کنید مخالف ملی شدن نفت بود یهو شد رهبر ملی شدن نفت مثل بازرگان اول انقلاب که مخالف امام و ولایت فقیه بود و سعی کرد با استعفا مقدمات کودتا رو ایجاد کنه که موفق شد مصدق تمام مخالفین اصلی شاه مثل فدائیان اسلام رو دستگیر کرد و مجلس ملی مخالف شاه رو منحل کرد وزارت جنگ رو گرفت تا بتونه مخالفین رو سرکوب کنه بعد هم با بستن با توده ای ها اون ها رو به کشتن داد بهانه کودتا درست کرد و بعد اولین قدم کودتا هیچ کس رو نگرفت در حالی که اولین کار در کودتا ها همینه حتی بعد از اون هم که بهش گفتند چرا گوش نداد . خدماتی که مصدق به شاه کرد هیچ کس نکرد شاه توسط کاشانی از کشور بیرون انداخته شد ولی مصدق برش گردوند و تونست ملی شدن رو زمین بزنه ولی خبر نداشت آمریکایی ها به خودش هم رحم نمی کنن و دستمزد خدماتش رو میدن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس