کد خبر 885589
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
کنجد

برای حفظ سلامت پوست تا قلب از خواص کنجد غافل نشوید، این ماده گیاهی بسیار قوی تاثیر فوق العاده‌ای در سلامتی شما دارد، در این خبر با خواص کنجد بیش‌تر آشنا شوید.

به گزارش مشرق، کنجد از باستانی ترین گیاهانی است که هم از دانه هایش و هم روغنش در مصارف گوناگون استفاده می شود. اما چیزی که در این میان باعث افزایش مصرف این گیاه شده فواید شگفت انگیز آن است.

از کنجد برای تهیه روغن، خوش طعم کردن غذاها، تقویت و حفظ سلامت پوست استفاده می شود. ما هم در این خبر سعی داریم شما را با مهم ترین "خواص کنجد" و ارزش غذایی بالای آن آشنا کنیم، با ما همراه شوید.

خواص کنجد برای سلامتی پوست

از ویژگی های برتر دانه کنجد می توان به این مورد اشاره کرد که از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند. بدین صورت که روغن موجود در دانه های کنجد از آسیب اشعه ماورا بنفش پیش گیری می کند.

هم چنین محتوای بالای روی در کنجد در تولید کلاژن نیز کمک شایانی می کند. کلاژن نیز موجب  ایجاد الاستیسیته و ترمیم بافت های آسیب دیده می شود. با مصرف منظم روغن کنجد از سرطان پوست پیش گیری کنید.

مصرف کنجد برای سلامتی استخوان ها

طبق مطالعات انجام یافته یک مشت دانه کنجد بیش تر از یک لیوان شیر، دارای کلسیم است. هم چنین وجود روی در این دانه ها چگالی مواد معدنی استخوان ها را افزایش می  دهد.
خاصیت شگفت انگیز کنجد برای کاهش اضطراب

وجود منیزیم و کلسیم به عنوان دو ماده معدنی در کنجد باعث کاهش استرس و اضطراب می شود. هم چنین علاوه بر این ها ویتامین های تیامین و تریپتوفان در کنجد نقش آرامش بخش کننده را دارند و در تولید سروتونین بسیار موثر هستند. لازم به ذکر است که سروتونین می تواند در کاهش درد، بهبود خلق و خواب نیز مفید باشد.
پیش گیری از سرطان با خوردن کنجد

از خواص کنجد که بسیار با ارزش و مهم نیز تلقی می شود، وجود ترکیبات ضد سرطانی مانند اسید فیتیک، منیزیم و فیتوسترول ها در آن است. فیتوسترول در دانه های کنجد بیش تر از سایر آجیل ها است.

غنی بودن کنجد از پروتئین

پروتئین بیست درصد از دانه کنجد را در بر می گیرد و می تواند یک منبع خوب برای تامین پروتئین لازم بدن باشد.
فایده کنجد برای پیش گیری از دیابت

استفاده از روغن کنجد در پیش گیری از دیابت تاثیر به سزایی  دارد.  به طوری که روغن کنجد می تواند گلوکز پلاسما را که در دیابت خیلی حساس بهبود ببخشد. هم چنین علاوه بر ای دانه کنجد توانایی کاهش فشار خون را نیز دارد. بر اساس مطالعات صورت گرفته در این زمینه دانه های کنجد این توانایی را دارند که فشار خون را در افراد دیابتی پایین بیاورند. منیزیم موجود در این دانه ها نقش کلیدی در کاهش فشار خون دارد.

نکته!

دانه های کنجد سفید بیش تر مورد استفاده قرار می گیرند و این در حالی است که دانه های کنجد سیاه دارای مواد مغذی بیش تری هستند.

کاهش کلسترول خون با کمک کنجد

دانه های کنجد با دارا بودن فیتوسترول توانایی این را دارند که تولید کلسترول را مسدود کنند و موجب کاهش سطح کلسترول خون در بدن شوند. هم چنین ذکر این نکته نیز لازم است که دانه های کنجد سیاه دارای فیتوسترال بالاتری هستند.

خواص کنجد برای بهبود هضم و گوارش

فیبر های موجود در این دانه ها در روند هضم و گوارش غذا بسیار مفید هستند.

دانه های شگفت انگیز کنجد و سلامت قلب

روغن کنجد با پیش گیری کردن از ضایعات آترواسکلروتیک توسط آنتی اکسیدان و هم چنین ضد تورم شناخته شده به عنوان سسامول موجب افزایش سلامتی قلب می شود.
مصرف دانه های کنجد برابر با بهبود بیماری کم خونی

از دیگر خواص کنجد می توان به سرشار از آهن بودن آن اشاره کرد. به همین خاطر اشخاصی که دچار بیماری کم خونی و ضعف هستند مصرف دانه های کنجد پیشنهاد می شود.

تسکین آرتریت

مس موجود در دانه های کنجد باعث پیش گیری از آرتریت می شود و درد های ناشی از آن را تسکین می دهد. علاوه بر این ها کنجد استخوان ها ، رگ های خونی و مفاصل را تقویت می کند.
حفاظت کبد در برابر الکل از خواص کنجد

با مصرف دانه های کنجد می توان از آسیب هایی که ممکن است الکل به کبد بزند، کاست.

با گنجاندن این گیاه مفید و سرشار از خاصیت در برنامه های غذایی تان از زندگی سالم تری برخوردار شوید. خواص کنجد فراتر از این هاست و ما در این جا به برخی از مهم ترین موارد آن اشاره کردیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    0 0
    کنجد سیاه رو آسیاب کنید و توی پلو عدس بریزید یا توی کیک خیلی خوشمزه میشه! صبحها هم بجای پنیر که سرده و مضر ارده شیره بخورید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس