کد خبر 885542
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
تصادف

وزیر بهداشت با بیان "تعداد زیاد تلفات جاده‌ای شاید به‌دلیل این است که برای جان انسانها ارزشی قائل نیستیم"، گفت: قوه قدرتمندی که باید از ساخت برخی خودروها جلوگیری کند، در کشور وجود ندارد.

به گزارش مشرق، دکتر سیدحسن هاشمی با بیان اینکه برگزاری این همایش قبل از آغاز شهریورماه و افزایش سفرهای تابستانه، با هوشمندی خاصی بوده، چراکه طبق آمار سالهای گذشته، بیشترین تلفات جاده‌ای در شهریورماه رخ داده است، عنوان کرد: در شهریورماه سال گذشته، به‌طور متوسط روزانه 66 نفر و در برخی ایام، ٨١ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند که این تعداد بیش از تعداد جان‌باختگان هواپیمای تهران ــ یاسوج است.

بیشتر بخوانید:

۸ ساعت مرگبار جاده‌های ایران

هاشمی با بیان اینکه "تعداد زیاد تلفات جاده‌ای، شاید به‌دلیل این است که برای جان انسانها ارزشی قائل نیستیم"، اظهار داشت: از یک طرف عده‌ای جان شیرین خود را فدای دین کرده و  مظهر ایثار و شهادت هستند که ارزش است و از طرفی نیز بیشترین تلفات جوامع بشری ناشی از خشونتهای طراحی‌شده دشمنان در کشورهای اسلامی رخ می‌دهد و عده‌ای نیز در بی‌مسئولیتی مسئولین امر و کم‌توجهی مردم در حوادث جان خود را از دست می‌دهند.

وزیر بهداشت تأکید کرد: صنعت خودروسازی به مردم ظلم می‌کند، اما از آنجاکه جان انسان‌ها کمتر ارزش دارد، گوش شنوای کمتری هم وجود دارد، در مجلس شورای اسلامی و دولت نیز دراین رابطه زیاد صحبت شده، اما قوه قدرتمندی که باید از ساخت برخی خودروها جلوگیری کند، متأسفانه در کشور وجود ندارد، کاش به‌اندازه‌ای که در فضای مجازی در موضوعات سیاسی فعال هستیم و توان زیادی را صرف تبادل اطلاعات می‌کنیم، برای جان یکدیگر نیز وقت بیشتری می‌گذاشتیم تا در حوزه پیشگیری از سوانح نیز مؤثرتر نقش‌آفرینی می‌کردیم.

هر سال در دنیا یک میلیون و 250 هزار نفر بر اثر تصادفات و سوانح جاده‌ای فوت می‌کنند

هاشمی با بیان اینکه هر سال در دنیا یک میلیون و 250 هزار نفر بر اثر تصادفات و سوانح جاده‌ای فوت می‌کنند، یعنی هر ساعت 142 نفر به این علت جان خود را از دست می‌دهند، یادآور شد: هر سال 20 تا 50 میلیون نفر در دنیا دچار مصدومیت می‌شوند که برخی از آنها مادام العمر دچار فلج و ازکارافتادگی می‌شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به رده سنی افرادی که در جاده‌های کشور تصادف می‌کنند، افزود: بیشترین گروه سنی که در جاده‌های کشور دچار سانحه می‌شوند، بین 15 تا 30 سال دارند، یعنی افرادی که در سن مولد قرار داشته و می‌توانند برای جامعه کارآیی زیادی داشته باشند.

هاشمی بیان کرد: اگر در سال 2004، حوادث ترافیکی نهمین علت مرگ بود، در سال 2030، پنجمین علت مرگ خواهد بود یعنی مردم جهان از پیشرفت تکنولوژی که برای آسایش آنها فراهم می‌شود، آسیب بیشتری می‌بینند، متأسفانه ایران بین کشورهای منطقه رتبه دوم و بین کشورهای جهان، بعداز کشورهایی که اکثراً آفریقایی هستند، رتبه هشتم را در میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات ترافیکی دارد.

فوت 16هزار و 201 نفر در جاده‌ها در سال 96

وزیر بهداشت گفت: در سال 96، تعداد 16 هزار و 201 نفر را در جاده‌ها از دست داده‌ایم، اما آمار مصدومین جاده‌ای، 21 برابر میزان فوتی‌ها است و این در شرایطی است که آمار تلفات کمتر از میزان واقعی اعلام می‌شود، یعنی روزانه 44 نفر فوت می‌کنند که معادل فوت 2 نفر در هر ساعت است، این میزان در شهریورماه به یک نفر در یک ربع ساعت افزایش می‌یابد.

هاشمی با بیان اینکه اقدامات زیادی در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای انجام شده و جای تشکر دارد، ادامه داد: کمپینی که به‌عنوان کمپین "شصت ــ سی" معرفی می‌شود نیز به‌نوعی به یکی از آسیب‌شناسی‌های پلیس راهور، پزشکی قانونی و وزارت بهداشت توجه دارد، چراکه 60 درصد آسیب‌ها و تصادفات جاده‌ای، در 30کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد و باید به مردم، راکبین، سرنشینان و رانندگان اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها هشدار دهیم تا این موضوع را رعایت کنند.

هاشمی در آیین افتتاحیه دومین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث گفت: امیدوارم روزی برسد تا در کشور خودروسازان منصفی وجود داشته باشند و خودروی استاندارد تولید کنند.

وزیر بهداشت با تذکر اینکه "تا زمانی که فرهنگ صحیح ترافیکی در کشور نهادینه نشود، حادثه تکرار خواهد شد و نقاط حادثه‌خیز باز هم حادثه می‌آفریند و ما به هدف نخواهیم رسید، اینجاست که نقش رسانه‌ها و صدا و سیما پررنگ می‌شود"، تصریح کرد: اغلب حوادث جاده‌ای در نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها تکرار می‌شود و به‌نظر می‌رسد اراده‌ای وجود ندارد که این نقاط حادثه‌خیز یک‌بار برای همیشه اصلاح شود چه در زمانی که کشور پولدار بوده یا کم‌پول است.

نقش صدا و سیما در زمینه کاهش تصادفات ترافیکی بی‌بدیل است

هاشمی با اشاره به نقش مؤثر صدا و سیما در فرهنگ‌سازی ترافیکی، گفت: نقش صدا و سیما در زمینه کاهش تصادفات ترافیکی بی‌بدیل است، البته قبل از آن نباید از نقش آموزش و پرورش و والدین غافل شد، چنانچه پدر و مادر و مدارس در این زمینه کوتاهی کنند، تلاش‌های ما نیز کمتر به هدف می‌رسد.

هنرمندان نیز در زمینه فرهنگ‌سازی ترافیکی نقش خوبی می‌توانند داشته باشند

وزیر بهداشت با بیان اینکه "در بخش آموزش از تکرار نباید خسته شد، اگر غیراز این بود، نماز یومیه برای ما خسته‌کننده بود، بنابراین تکرار بعضی از کارها، نه‌تنها خسته‌کننده نیست، بلکه سودآور و شیرین است"، گفت: در عین حال، هنرمندان نیز در زمینه فرهنگ‌سازی ترافیکی نقش خوبی می‌توانند داشته باشند، مثلاً ساخت انیمیشن‌های پلیس راهور و صدا و سیما تأثیر بسیار خوبی داشته است.

هاشمی اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان در مورد سوانح و حوادث ترافیکی بی‌تقصیر هستیم و قربانی ندانم‌کاری‌های افرادی چون رانندگان، راکبان موتورسیکلت و افرادی که در خودروسازی نقش دارند و عدم رعایت قانون، می‌شویم.

نوسازی ناوگان اورژانس به‌کمک دولت و مجلس

وزیر بهداشت با اعلام اینکه "خوشبختانه به‌کمک دولت و مجلس، ناوگان اورژانس را نوسازی کردیم و آمبولانس‌های هوایی و دریایی نیز راه‌اندازی شد"، عنوان کرد: امیدوارم سازمان بیمه مرکزی که به‌جای پول به ما پس از یک سال اوراق می‌دهند روزی برسد که در این حوزه یک ریال نیز پرداخت نکند و هیچ کودکی مصدوم یا خانواده‌ای داغدار نشود.

هاشمی خطاب به مردم ایران گفت: مردم عزیز و شریف ایران، خود مراقب فرزندانشان باشند، این غصه بزرگی است که افراد 15 تا 29 سال که عزیزترین جوانان ما هستند به‌دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست بدهند.

وزیر بهداشت در پایان تأکید کرد: امیدوارم با کمپینی که راه افتاده است (کمپین 60.30) شاهد کاهش حوادث ترافیکی در 30کیلومتری شهرها باشیم و در سال آینده گزارش عملیاتی خوبی ارائه داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس