کودکان یمنی - نمایه

محقق دیده‌بان حقوق بشر از ثبت نردیک به ۹۰ حمله غیرقانونی ائتلاف سعودی در یمن که بیشتر آنها مصداق جنایت جنگی است خبر داد و گفت نزدیک به ۲۴ مورد از این حملات با بمب‌های آمریکایی انجام شده‌اند.

به گزارش مشرق، پژوهشگر مسائل یمن و امارات در سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مصاحبه‌ای روز جمعه گفته این سازمان توانسته است۹۰ مورد از حملات غیرقانونی ائتلاف تحت رهبری رژیم سعودی به یمن که اکثر آنها مصداق جنایت جنگی هستند را مستند کند و ۲۴ مورد از این حملات با بمب‌های آمریکایی انجام شده‌اند. 

بیشتر بخوانید:

بمب آمریکایی سعودی‌ها که دانش‌آموزان یمنی را کشت +عکس

ائتلاف تحت رهبری عربستان پنجشنبه ۱۸ مردادماه به بازار شهر «ضحیان»، واقع در استان شمالی «صعده» و اتوبوس حامل دانش‌آموزان حمله کرد که بر اثر آن دست‌کم ۵۰ نفر شهید و ۷۷ نفر دیگر زخمی شدند. شمار زیادی از شهدا کودکان هستند. 

«کریستین بکرلی»، محقق سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مصاحبه‌ای در همین باره، در خصوص نقش آمریکا در این حملات گفت: «من فکر می‌کنم موضوعی که بایستی واقعاً روی آن تأکید کرد این است که از منظر حقوق بین‌الملل، آمریکا با توجه به میزان حمایتی که از ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها می‌کند، یکی از طرف‌های این جنگ محسوب می‌شود.»

او یادآوری کرد آمریکا از زمان آغاز حملات ائتلاف، علاوه بر میلیاردها دلار کمک تسلیحاتی به این ائتلاف با کمک به سوخت‌گیری هواپیماها و حمایت‌های لوجستیکی و عملیاتی از سعودی‌ها حمایت کرده است.   

بکرلی گفت: «بنابراین، وقتی که ما پرسیم که آمریکا در تخلفاتی که ائتلاف در یمن داشته چه نقشی داشته، مشکل این است که آمریکا بارها و بارها در تلاش‌ها برای پاسخ دادن به این سوالات مانع‌تراشی کرده است.»

محقق دیده‌بان حقوق‌بشر در ادامه تصریح کرد این سازمان تا کنون توانسته حدود ۹۰ مورد از حملات غیرقانونی ائتلاف سعودی‌ که اکثر آنها مصداق جنایت جنگی بوده‌اند را ثبت کند. 

وی گفت: «چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که دیده‌بان حقوق بشر تا اینجای کار حدود ۹۰ مورد از حملات غیرقانونی ائتلاف که بسیاری از آنها جنایت جنگی به نظر می‌رسند را ثبت کرده است.»

بکرلی اضافه کرد: «در ۲۴ مورد [از این حملات] ما در محل حملات بمب‌های ساخت آمریکا و سلاح‌های آمریکا را شناسایی کرده‌ایم. بنابراین ما می‌دانیم که در از سلاح‌های آمریکایی به طور مکرر در حملات غیرقانونی ائتلاف استفاده می‌شود.»

محقق دیده‌بان حقوق بشر لفاظی‌های مقام‌های سعودی درباره اینکه درباره تحقیق در خصوص حملات غیرقانونی‌اش در یمن را «بی‌اعتبار» توصیف و تأکید کرد: «ما واقعا شاهد مسئولیت‌پذیری یا جبران خسارت برای یمنی‌هایی که در این سه سال و نیم قربانی این حملات غیرقانونی شده‌اند نبوده‌ایم.»

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند. روزنامه واشنگتن‌پست به تازگی شمار افراد کشته‌شده در این جنگ را نزدیک به ۵۰ هزار نفر اعلام کرده است. 

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    2 0
    اگر میخوایید کار درست انجام بدید ، دو تا موشک در آبهای دبی بندازید اونوقت ببینید جنگ با چه سرعتی تموم میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس