حوزه علمیه

تنی چند از حوزویان شرکت کننده در تجمع بزرگ طلاب و تشکل های طلبگی ، تحقق عدالت اقتصادی و مبارزه جدی با فساد را مهم ترین مطالبه حوزویان در شرایط کنونی از قوای سه گانه کشور برشمردند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری حوزه، اجتماع بزرگ طلاب و تشکل های طلبگی با عنوان "عدالت اقتصادی، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در راستای حمایت از بیانات و مطالبات مقام معظم رهبری در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد و در آن حسن رحیم پور ازغدی در خصوص وضعیت کنونی کشور و الزامات مطالبه گری مساله عدالت و مبارزه با فساد اقتصادی به ایراد سخن پرداخت.

بیشتر بخوانید:

نمی توان مرگ بر آمریکا گفت و دنبال اقامت فرزندمان در این کشور باشیم

عکس/ تجمع ضد فساد طلاب و فضلا در مدرسه فیضیه

در حاشیه این تجمع فرصتی دست داد تا با تنی چند از حوزویان حاضر در این برنامه گفت‌وگوی کوتاهی داشته و نظرات آن ها را در خصوص چگونگی مقابله با فساد اقتصادی و به ویژه رسالت و وظیفه طلاب و تشکل های حوزوی در این خصوص جویا شویم. آنچه در ادامه می آید چکیده ای از مهم ترین این صحبت هاست؛

* ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی، داخلی و مدیریتی است

حجت الاسلام حسین دستمرد، طلبه سطح 2 حوزه علمیه قم که اصالتاً اهل آذربایجان است با تاکید بر این که بیانات چند وقت اخیر رهبر معظم انقلاب یک نقشه راهی تمام عیار در جهت مقابله با جنگ اقتصادی دشمن و حل مشکلات کشور است، اظهار داشت: همان طور که حضرت آقا فرمودند مردم در شرایط فعلی تحت فشار اقتصادی هستند اما باید توجه داشت که همه این مشکلات موجود به خاطر تحریم ها و فشار دشمنان نیست بلکه بیشتر آن ها ریشه داخلی دارد و از باب ضعف های مدیریتی است که باید جبران شود.

وی افزود: طلاب و روحانیون در طول تاریخ نشان داده اند که همواره حامی و پشتیبان مردم هستند و مطالبات آن ها را در حد توان پیگیری می کنند و محور اصلی سخن و مطالبه حوزویان، این است که مسئولان ما باید بیانات رهبری را به طور دقیق گوش داده و آن ها را عملیاتی کنند نه این که صرفاً دم از ولایت بزنند اما در عمل کارنامه آن ها چیز دیگری را نشان بدهد.

* برگزاری تجمعات حوزوی قطعاً مؤثر و مفید است

حجت الاسلام سید علی اصغر حسینی، روحانی پایه هشتم حوزه نیز با تشکر از دست اندرکاران برگزاری این قبیل تجمعات ابراز داشت: شاید برخی از طلاب فکر کنند که این اجتماعات تاثیر چندانی ندارد اما به نظر بنده دست کم این گونه نشست ها باعث می شود که بصیرت و اطلاعات خود طلاب و فضلا نسبت به تحولات و مسایل روز کشور افزایش پیدا کند تا بعد این ها بتوانند بهتر آحاد جامعه را در مسیر بصیرت افزایی هدایت نمایند و به شبهات و سوالات آن ها پاسخ دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به هر صورت امروز یکی از جدی ترین وظایف ما مطالبه گری عدالت و مبارزه با فساد از مسئولان است که اتفاقاً این موضوع مورد تاکید بسیار رهبر معظم انقلاب است و به واسطه همین تجمعات و امضای طومارها ما می توانیم صدای اعتراض و گلایه مندی خود را به مسئولان قوای سه گانه کشور برسانیم و از آن سو از شخصیت های بانفوذ و موثر حوزه بخواهیم که مطالبات بدنه حوزه را به طور جدی پیگیری کرده و گزارش آن را به سمع و نظر همگان برسانند.

* یأس پراکنی؛ هدف اصلی دشمن در جنگ روانی اخیر

احمد خواجوی، طلبه پایه چهارم حوزه نیز که پلاکاردی حاوی یکی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر برخورد قاطعانه با مفاسد اقتصادی را در دست دارد نیز با تاکید بر این که هدف دشمن از جنگ روانی اخیر و فشار اقتصادی، تضعیف اعتقاد و باور مردم به نظام و یأس پراکنی در میان جمعیت انبوه جوان کشور است، گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز در قالب یک تشبیه جالب مطرح فرمودند امروز دشمن همچون مگسی می ماند که به دنبال نشستن بر روی زخم های جامعه ماست تا بعد با سوء استفاده از خطای برخی افراد و از جمله مدیران ناکارآمد و بعضاً فاسد، چنین القا کند که نظام اسلامی در مدیریت جامعه ناکارآمد است و ایران به بن بست رسیده و به این طریق مردم و نسل جوان را نسبت به آینده نااُمید و مایوس کند.

وی اضافه کرد: در مقابل این توطئه و حرکت شوم دشمن ما باید اولاً از مسئولان مطالبه گری کنیم و ثانیاً هم مردم را به درستی توجیه و اقناع کنیم که بن بستی در کشور وجود ندارد و اگر مشکلاتی هم هست در سایه تلاش مسئولان، همدلی مردم و به خصوص جدیت دستگاه قضایی و نظارتی در برخورد با مفسدان و رانت خواران و اختلاس گران قابل درمان است.

* وضع معیشتی اکثر روحانیون زیر خط فقر است

حجت الاسلام محمد رسول محمدی نژاد از اساتید سطوح نیز با تاکید بر این که مردم نباید فریب جنگ رسانه ای و روانی دشمن را در شرایط کنونی بخورند، تصریح کرد: واقعیت آن است روحانیت همواره از حیث معیشتی در سطح توده مردم و حتی گاه پایین تر از آن بوده چه آن که به تعبیر یکی از بزرگان حوزه ، در حال حاضر چیزی حدود 80 درصد حوزویان زیر خط فقری که مراجع رسمی کشور از جمله بانک مرکزی اعلام کرده اند، زندگی می کنند.

وی افزود: با این وجود متاسفانه برخی از مردم به خصوص بعضی از جوانان تحت تاثیر شایعات در فضای مجازی، فکر می کنند که عموم روحانیت وضع زندگی بسیار خوب و مرفهانه ای دارد و حال آن که حقیقتاً این گونه نیست و بسیار معدود هستند طلاب و روحانیونی که حالا به دلایل مختلف ثروت و مکنتی دارند.

این استاد حوزه همچنین خاطرنشان کرد: به هر صورت و با توجه به تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و علمای دلسوز لازم است که مسئولان به خصوص دولتمردان و دستگاه قضایی قاطعانه جلوی مفسدان و سوء استفاده گران از وضعیت اقتصادی کنونی را بگیرند که اگر این کار را نکنند بی شک اسباب تشدید نارضایتی مردم را فراهم کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ارش IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    40 43
    زیر خط فقر بودن بودن برخی از طلبه ها را من از نزدیک دیده ام
  • جعفر IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    40 11
    باشه فرض می کنیم گروهی از معممین وضع اقتصادی خوبی ندارن . خروجی آنها در ترویج فرهنگ دینی و بسط و گسترش حقیقت دین چقدر است ایران به بدترین وضع فرهنگی رسیده و مسئولیت اول بر عهده روحانیت و روحانیون بوده
    • مهدی IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      2 1
      دوست عزیز با سلام بیان شما تکرار حرف دشمنان این نظام است که برای القای ناتوانی مدیریتی افراد انقلابی، به صورت شبانه روز در حال لجن پراکنی هستند و خواه ناخواه عده ای از مردم این سرزمین از بیانات آنان تاثیر گرفته اند اما واقعیت چیز دیگری است چرا که به وضوح می بینیم از دل همین جوانان ایران عزیز که با هزینه ها و برنامه های کلان، هدف بدترین هجمه هاقرار گرفته اند، باشرف ترین و بی نظیر ترین افراد مثل حججی ها تربیت شده اند و با نگاهی عمومی تر می بینیم که در ایام فرهنگی اعتکاف و امثال آن، عمده شرکت کننده ها جوانان هستند و این مطلبی نیست که برای اثباتش دلیل بیارم چون این صحنه ها در معرض دید همه بوده و هست. اما چه کسی این شرایط رو به وجود آورده؟ آیا سم پاشی های دشمن چنین محصولی رو داده یا فعالیت پر مشقت و صد البته بی صدا و منت روحانیون انقلابی که با تحمل سرکوفت شنیدن از دوست و دشمن، در راه رضای الهی و انجام وظیفه انسان دوستی و گذشتن از تمام لذت ها و جایگاه هایی که می توانستند داشته باشند، در راه هدایت فرهنگی جامعه قدم گذاشتند. پس بهتره قبل از بیان مطالب، واقعیت ها را مرور کنیم تا دچار همنوایی با دشمنان قسم خورده خود نشیم که حتی به دوستان و همراهان خودشون هم رحم نمی کنن
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    42 22
    زیر خط فقر!!!
  • FR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    17 40
    احمق ها طرفدار غرب زده ها هستن وقتی موفق نمیشن به آخوند های انقلابی تهمت میزنن درود امیدوارم این تجمعات دینی هر چه بیشتر و با تعداد بیشتر و هر روز برگزار بشه
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    19 19
    مشکل اصلاح طلبان هستند که خیانت می کنند و با دشمن همدل وهمراه هستند
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    6 2
    فکر میکردم برای مردمه این حرکت خوب همه فقیر هستیم . طلبه ها هم مثل مردم . فقط ۲ درصد پولدار داریم؟
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
      2 0
      فرقش این پول دارها از بی پولها بی خبرند در همه جا
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    8 17
    معیشت الهی است و روزی دهنده اصلی خداست
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    28 1
    روحانيون دولتي چي؟مثلا مجيد انصاري 'و...
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    26 15
    من دو دخترم با طلبه ازدواج کرده اند و فرزند هم دارند اما وضع مالی خوبی ندارن. چرا مردم فکر میکنند همه پولدار هستتد
  • R IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    14 6
    اونطور که شواهد نشون میده بیشتر روحانیون زیر خط فقر زندگی نمیکنن واقعا... امام جمعه یا جماعت محل رو هم ببینیم اینطور نیست! خدا نگه داره اون روحانیونی که به وظیفه ی اسلامی خودشون عمل میکنن و واقعا باتوقا و دیندار و درد مردم چشیده ان. اما برخی از روحانیون اینجور نیستن!
    • مرتضی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
      15 4
      من یه مدت زیادی تو حوزه های علمیه کار میکردم اون هم با حقوق کم. در این مدت طلاب، اساتید و حوزه های مختلفی رو از نزدیک دیدم. و با جزئیات زندگی شون آشنا شدم. چیزی که بنده از نزدیک دیدم واقعا زندگی فقیرانه بود. فقط تعداد خیلی خیلی کمی بودن که خانواده نسبتا مرفهی داشتند و از طریق کمک خانواده شون کمی از حالت فقر بیرون اومده بودند.
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
      0 0
      عجله نکن
  • حسین IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    13 1
    باسلام یاللعجب
  • GB ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    35 9
    تو جامعه چیز دیگه ای می بینیم
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    6 0
    در سال ۹۶ نرخ #خط_فقر "چهار میلیون تومان" و #زیر_خط_فقر حدوداً "۱.۲۰۰" بود ... .
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    15 0
    عجب! شما در کجا زندگی میکنید؟
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    4 0
    در راس آنها حضرت حجت الاسلام ولمسلمین حسن فریدون مرحوم مغروق و ناطق نوری و...
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      0 2
      سید ابراهیم رو یادت رفت
  • رحمان IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    23 4
    آره ماهم باور کردیم
  • مازیار IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    1 0
    هر کی باور نداره بیاد حوزه از نزدیک ببینه
  • نیاورانی US ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    0 3
    آخی الهی بمیریم براشون. خوب همه مردم همینطوریند همه دارند از گرسنگی میمیرند. در محله ما نان هم نیست و اب هم قطع شده و مردم قحطی زده در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ هستند
  • علی IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    1 5
    اولا این همه سرمایه گداری چه خروجی برای جامعه داشته است 2 - قسمتی از بودجه مربوط به روحانیت در سایت های مخنلف منتشر شده ومیشود که حاکی از وابستگی انان به حکومت است 3- سبک زندگی انان وخانواده های انها حکایت از زندگی بالاتر از خط فقر را دارد 4- ......
  • محمدرضا IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    0 0
    طلاب خوبن بعضی هام شاید بدباشن ولی ما باید زود قظاوت نکنیم باید باهم دیگه باشم تفرقه نداشته باشیم میدونم وظیت سخته ولی خدا بزگه
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 0
    سلام خواهش میکنم؛ لطفا؛ از فقر و نداری طلبه ها چیزی ننویسید ما با آبرو داری داریم سر می کنیم
  • US ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    مگه به دانشجوها در دوران تحصیل حقوق میدن که طلبه ها چنین انتظاری دارن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس