ارتش ترکیه - سوریه

معادلات میدانی در سوریه و محاسبات دیپلماتیک بین المللی ترکیه، این کشور را وادار به خروج فوری از شمال سوریه خواهد کرد.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری «العهد» لبنان در یادداشتی به قلم «شارل ابی نادر»، سرتیپ بازنشسته ارتش این کشور با عنوان «چرا ترکیه، تسلیم و از شمال سوریه خارج خواهد شد»، به تحلیل دلایل شکست نهایی ترکیه در دستیابی به اهداف دخالتش در سوریه پرداخت.

در این یادداشت آمده است: در حال حاضر هیچ صدایی در سوریه بالاتر از صدای زنجیر چرخ‌های تانک‌های ارتش سوریه که در حال حرکت به سمت شمال این کشور هستند، وجود ندارد، اتفاقی که با هدف آغاز عملیات آزاد سازی منطقه  بزرگ ادلب و ریف‌های حلب، حماه و لاذقیه جریان دارد تا پس از تکمیل آزادی جنوب سوریه و السویداء، آخرین منطقه سوریه که هنوز خارج از کنترل دولت است،  آزاد شود.

بیشتر بخوانید:

اختلاف ترکیه و جبهة النصره در ادلب بالا گرفت

 برای شرق سوریه هم که مذاکرات جدی بین دولت و نیروهای سوریه دموکراتیک پیش می‌رود و نتیجه آن به نفع مشروعیت، قانون و اقتدار دولت سوریه است.

در همین حال ادلب صحنه درگیری درون سازمانی و موج ترورهای هدفمند بین عناصر گروه‌های تروریستی مستقر در آنجاست و با این جود در معرض حملات هوایی و توپخانه‌ای موضعی ارتش سوریه هم قرار دارد، در مرزهای آن هم یگان‌های ارتش سوریه و متحدانش مستقر شده و در حال تشکیل آرایش نظامی برای حمله اصلی به ادلب و آزادسازی این منطقه هستند.

 تلاش‌های ناموفق ترکیه برای به تعویق افتادن عملیات ادلب

این در حالی است که ترکیه در تلاش برای به تعویق انداختن عملیات بزرگ ارتش سوریه در شمال این کشور است و از همین رو در دو مسیر موازی یکدیگر حرکت می‌کند، نخست در کنار روس‌ها و ایرانی‌ها می‌خواهد تعهد مجدد خود را به توافق آستانه و کاهش تنش ثابت کند که به نظر می‌رسد در این تلاش‌ها ناکام است.

در مسیر دوم هم ترکیه درصدد است با انحلال برخی گروه‌های تروریستی یا ادغام آنها در گروه‌های دیگر، تروریست‌ها را به عنوان برگه امتیاز خود در هر مذاکره‌ای باقی نگاه دارد چون در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به آنها نیاز دارد.

العهد در ادامه به دلایل شکست این تلاش‌های مذبوحانه ترکیه اشاره کرد و نوشت آنکارا در نهایت  مجبور است تسلیم ارتش سوریه شده و از شمال این کشور عقب نشینی کند .

به نوشته این پایگاه خبری لبنانی، در بعد میدانی، همه شاخص‌های میدانی و نظامی ارتش سوریه موید توانایی ارتش سوریه درحمله گسترده و موفقیت آمیز به منطقه بزرگ ادلب است.

قدرت و ظرفیت سوریه و متحدانش عالی و مناسب این عملیات است آن هم پس از اینکه بیشتر مناطق مرکز، جنوب و شرق ادلب و حتی در حال حاضر در فرات را با موفقیت به پایان رسانده است.

به عقیده این سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان، ده‌ها محور مناسب برای اجرای موفق عملیات در جنوب، شرق و غرب ادلب وجود دارد  و به رغم اینکه شماری پست بازرسی ترکیه در برخی محورهای پیشروی وجود دارد اما اگر تصمیمی برای درگیری با آنها نباشد، از آنها به سادگی می توان عبور کرد و موضوع کنار زدن آنها بسیار ساده است و اصلا در مباحث نظامی ارتش سوریه جایی ندارد.

وی ادامه داد: منطقه گسترده این نقطه مورد نظر با توجه به وجود بسیاری از جاده‌های بین المللی و محورهای موازی با آن به یگان‌های مهاجم حاشیه گسترده ای از مانور میدانی برای دستیابی به اهداف  عملیاتی در آزادسازی شهرها و روستاها می‌دهد که از این طریق می‌توان مراقب جان غیرنظامیان هم بود هم به این شکل که مناطق را از یکدیگر جدا کرده و عملیات فشار را به شکل تدریجی و موازی یا مستقل در زمان و مکان به اجرا گذاشت.

شکست ترکیه در تشکیل ائتلاف موسوم به «ارتش ملی» از ترکیب گروه‌های تروریستی

العهد آورده است: ترکیه به رغم اینکه مسئول و حامی بیشتر گروه‌های تروریستی در ادلب است، اما همچنان در درست کردن راهی برای اتحاد این گروه‌ها با یکدیگر و تشکیل ارتش ملی در مقابله با ارتش سوریه ناکام بوده است.

اهداف گروه‌های تروریستی در ادلب با یکدیگر کاملا متفاوت است، منابع حمایت مالی و تسلیحاتی آنها هم با یکدیگر فرق می‌کند و در تمام طول دوره جنگ نشان دادند که تنها در خصومت با دولت سوریه، افراط گرایی، ایجاد هرج و مرج و تروریسم با هم تفاهم دارند .

ترکیه نیز در گیر و دار تعهدات خود به توافق آستانه و منافع واقعی آن در داشتن برگه امتیاز گروه‌های تروریستی گم شده است، از یک سو اعتماد روسیه و ایران را در توانمندی خود برای اجرای توافق کاهش تنش از دست داده و از سوی دیگر اعتماد تروریست‌ها را هم که دیگر به او اعتقادی ندارند، از دست داده است.

نویسنده در بعد راهبردی هم اوضاع دیپلماتیک بین المللی پرتنش ترکیه و همچنین فشار اوضاع اقتصادی در این کشور را از بیشترین عوامل تاثیرگذار در سیاست شکست خورده آن در سوریه دانست و گفت: همین مسائل موجب عقب نشینی ترکیه و روبرو نشدن آن با ارتش سوریه می‌شود.

وی افزود: ارتش سوریه به دنبال مخالفت و نزاع با روس ها یا ایرانی‌ها نیست، کسانی که امروز برای بار دوم یعنی پس از کودتای مشهور علیه این کشور به اردوغان ثابت کردند در کنارش هستند و او می‌تواند به آنها در سیاست و اقتصاد اعتماد کند،  آن هم نه از سر اینکه به او محبتی کنند چرا که او سابقه دیرینه‌ای در توطئه علیه آنها دارد، بلکه چون امروز هر سه کشور در معرض حمله شدید آمریکا هستند.

درست است که امروز از عوامل پرقدرت و تاثیرگذار بر  عقب نشینی ترکیه در شمال سوریه مساله راهبردی این قضیه است، می توان موضوع از هم پاشیدگی گروه‌های تروریستی و هرج و مرج آنها نیز عاملی تاثیرگذار باشد.

العهد در پایان آورده است: یک موضوع اصلی باقی ماند، چیزی که ترکیه را وادار به نزدیکی به روسیه و ایران کرد و در نتیجه آن توافق آستانه و غیره آن شکل گرفت و به دنبال آن، گروه‌های تروریستی ضعیف و پراکنده شده و قدرت خود را در میدان نبرد از دست دادند، آن هم استقامت و شجاعت ارتش سوریه و قدرت شگرف آن در مقابله با یک جنگ جهانی بود، آن هم با کمک متحدان وفادار و قوی و مخلص آن و امروز هم در مسیر درست برای آزادسازی مابقی جغرافیای سوریه و ایجاد توافق، قانون و حاکمیت دولت بر همه مرزهای بین المللی سوریه است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد جوادی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    7 23
    چرا ترکیه بزودی از شمال سوریه خارج خواهد شد؟ ؟ چرا؟ ترکیه بزودی از شمال سوریه خارج خواهد شد؟ آیا ترکیه بزودی از شمال سوریه خارج خواهد شد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس