کتاب اردوگاه اطفال - احمد یوسف زاده - کراپ‌شده

احمد یوسف‌زاده، نویسنده کتاب «اردوگاه اطفال» در مراسم رونمایی این کتاب گفت: در اردوگاه اطفال ما شاهد یک جنگ نابرابر بین این ۴۰۰ نوجوان اسیر و دو لبه قیچی یعنی دشمن عراقی و جاسوسان ایرانی بودیم.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم معرفی و بازخوانی کتاب «اردوگاه اطفال» خاطرات خودنوشت احمد یوسف‌زاده که در ادامه کتاب «آن بیست و سه نفر» نگاشته شده، با حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، محمد حمزه زاده، قائم مقام رییس حوزه هنری، عبدالحمید قره داغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر، مهدی طحانیان، راوی کتاب «همه سیزده سالگی‌ام» و با اجرای حامد عسگری، شاعر در فرهنگسرای مهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم احمد یوسف‌زاده گفت: این کتاب ماجرای 400 اسیر نوجوانی است که در اردوگاه رمادی 2 که از سوی عراقی به اردوگاه اطفال اطلاق می‌شد پرداخته است. برخلاف کتاب «آن بیست و سه نفر» که همه ما یک دست و همدل بودیم در این کتاب، علاوه بر دشمن عراقی یک دشمن نانجیب ایرانی هم داشتیم که متاسفانه در بین ما به وجود آمده بود و یک جنگ نابرابر بین این 400 نوجوان اسیر و دو لبه قیچی دشمن عراقی و جاسوسان ایرانی وجود داشت.

این معرفی از کتاب اردوگاه اطفال را هم بخوانید:

بچه‌هایی که دوست نداشتند با زنِ ایرانیِ خارج‌نشین مصاحبه کنند +‌ عکس

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هم در این مراسم اظهار داشت: همان موقعی که این بزرگواران در اردوگاه رمادی دو بودند ما هم در کنار اینها در اردوگاه رمادی یک بودیم، برای همین تمام خاطراتی که در این کتاب آمده برای ما هم قابل لمس است.

اوحدی افزود: معمولاً دو قرائت از دنیای اسارت وجود دارد؛ یک قرائت ظاهری که بر اساس این قرائت یک رزمنده به دست دشمن اسیر می‌شود و  از خانه و کاشانه و خانواده و دوستان و هموطنانش جدا می‌شود و دوران سختی را در کشور بیگانه و در بند دشمن سپری می‌کند.

وی اضافه کرد: اما برای فهمیدن اینکه این 400 نوجوان اسیر همچون احمد یوسف‌زاده و مهدی طحانیان در طی این دوران چه کار کرده‌اند که تا این حد مغضوب رژیم بعث شدند، باید به یک قرائت باطنی از اسارت هم توجه داشته باشیم. اینکه چطور می‌شود که یک نوجوان 13 ساله مثل مهدی طحانیان یا احمد یوسف زاده و سایر اسرای نوجوان در مقابل تمام سختی‌ها و مرارت‌ها اسارت مقاومت می‌کنند و تمام هجمه‌ها را تحمل می‌کند و سر خم نمی‌کند و دشمن را مأیوس می‌کنند نیازمند یک قرائت باطنی است.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ادامه داد: معمولا در کشورهای دیگر افرادی که اسیر می‌شود افرادی توسری خورده، بدبخت، و دست و پا بسته تعبیر می‌شوند که از دست رفته‌اند و حتی زمانی هم که از اسارت برمی‌گردند مردم این کشورها دنبال این هستند که بدانند اینها چه اطلاعاتی را به دشمن داده‌اند، اما اسرای جنگ تحمیلی ما کسانی بودند که مقام معظم رهبری درباره اینها فرمودند اسرا ذخایر بزرگ و عظیم انقلاب اسلامی هستند. این خیلی حرف است که ایشان اسرا را با یک نگاه عظیم می‌بینند.

وی افزود: آن سر و راز مگو چه بود که مقام معظم رهبری درباره اسرا اینگونه فرموده‌اند؟ به اعتقاد من آن چیزی که باعث سرافرازی اسرای ما و علی‌الخصوص اسرای نوجوان ما شد توجه ویژه ایشان به اخلاق و ایمان به باورهای مذهبی‌مان بود که باعث این روحیه مقاومت و ایثار شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس