فیلم/نهاوندیان: مردم عامل افزایش تورم هستند!

معاون اقتصادی رئیس جمهور بالا رفتن نرخ تورم را به گردن مردم انداخته‌، این درحالی است که پیش از این دولت پایین بودن نرخ تورم را از دستاوردهای خود مطرح می‌کرد.

سرویس سیاست مشرق- پس از چندماه از التهابات اقتصادی کشور و افزایش سرسام‌آور قیمت طلا و دلار دولتمردان هنوز برنامه مدونی برای مقابله با تورم افسارگسیخته ارائه نداده‌اند اما در صحبت‌های تلویزیونی پای مردم را برای مرتفع کردن مشکلات اقتصادی به میان می کشند.

در همین رابطه «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با حضور در برنامه "نگاه یک" گفت:

«اگر عزم مردم این باشد که به کاهش تورم کمک کنند تورم مهار می‌شود اما اگر همه برای کالاها رقابت کنند تورم افزایش خواهد یافت.»

وی یادآور شد:

«دولت آنچه توان دارد برای مهار تورم می‌گذارد و قوه قضائیه و مقننه نیز این گونه هستند اما اگر همه دستگاه‌ها نیز پای کار باشند تعیین سرنوشت با مردم است.»

با این اوصاف معاون اقتصادی رئیس جمهور بالا رفتن نرخ تورم را به گردن مردم انداخته‌، این درحالی است که پیش از این دولت پایین بودن نرخ تورم را از دستاوردهای خود مطرح می‌کرد.

بیشتر بخوانید: 

آیا بانک مرکزی و مرکز آمار تورم خرداد را هم تک‌رقمی اعلام می‌کنند؟

نرخ تورم تک رقمی را باور کنیم؟

مردم تورم تک رقمی را لمس نکردند

حسن روحانی در این زمینه بیان می داشت:

« تک رقمی شدن نرخ تورم دستاورد بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم.»

این درحالی بود که کارشناسان علت پایین بودن نرخ تورم در ۵ سال گذشته را رکود شدید اقتصادی و بازار اعلام می کردند و بیان می شد دولت حسن روحانی نقش چندانی در کاهش تورم ایفا نکرده زیرا روند افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی در دولت یازدهم تداوم داشته است.

اقتصاددانان مطرح می کردند که کاهش تورم در گذشته و تک رقمی شدن آن هیچ ارزشی ندارد و تاثیر آن در زندگی مردم دیده نمی شود. آنها تورم تک رقمی را به قیمت بیکار شدن کارگران کارخانه ها و تشدید رکود می‌دانستند.

حالا پس از پنج سال نه تنها شاهد تورم و رکود اقتصادی هستیم و رکود تورمی که در سالهای اولیه دولت روحانی بود در حال حاضر با شدت هرچه بیشتر ادامه پیدا کرده است، بلکه دولتمردان این موارد را به پای مردم می نویسند. درواقع با این صحبت های نهاوندیان هر وقت نتایج مثبتی به دست آمد دستاورد دولت است و هر وقت مسئله منفی شد مردم مقصر اصلی این ماجرا هستند.

اینکه دولتمردان پایین بودن نرخ تورم در سالهای گذشته را به پای خود می نویسند، چرا امروز با همان سیاستی که به خرج دادند نمی توانند جلوی بالارفتن سرسام‌آور نرخ طلا و دلار و متعاقب آن تورم کالاهای مختلف را بگیرند، سئوال اصلی است.

حسن روحانی در سخنرانی اخیر خود نیز مردم را بیشتر از گذشته مورد خطاب قرار داد و بیان داشت که مردم در سرنوشت خود در حوزه اقتصادی دخیل هستند. مشارکت مردم در امر اقتصادی برای تعیین سرنوشت خود موضوعی است که همواره مورد تاکید قرار گرفته است اما در این روند بایستی در ابتدا رانت خواران و مفسدان اقتصادی دستشان از اقتصاد کوتاه شود و زمینه و بستر مشارکت مردم و بخش خصوصی آماده شود تا به طور واقعی بتوان گفت که مردم در سرنوشت اقتصادی کشور خود سهیم هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    39 0
    اگر تورم تک رقمی بوده بانک هابخاطر سود دورقمی که میپرداختند مانند ده وپانزده وبیست درصد باید مردم رابه یک ثروت ورفاه بزرگ رسانده بودند .
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    9 0
    شب بخیر! خوب بخواب .
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    15 1
    راست گفته ، مقصر مردم هستند که در انتخابات شرکت میکنند.
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    15 0
    تورم 3 برابر شده ، چر ا دروغ تیتر می زنند تورم تک رقمی،تا کی دروغ
  • ناشناس IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    11 0
    واقعا جای تاسف دارد که این دولت با اسم امید به سر کار امد وهمه را نا امید کرد یکی از معضلات این دولت نداشتن برنامه بود وفقط با وعده وعید مردم را سر کار گذاشت
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    10 0
    این مسابقه رو کسانی راه انداختند که با سوء استفاده از مناصب و موقعیت خاص شغلیشون به مال اندوزی از هر راهی ( رانتهای اطلاعاتی ، دست درازی به بیت المال و . . . ) مشغول شدند ، نه مردم عادی جامعه که مجبورند برای حفظ ارزش اموالشون هر از گاهی مثل کف روی آب دریا بین بازارهای دلار و سکه و . . . سرگردان باشن .
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    8 0
    سوال امتحانی درس اقتصاد : تورم تک رقمی را تعریف کنید؟ تورم تک رقمی تورمی است که در آن دلار از 3000 تومان به 12000 تومان افزایش پیداکرده و سکه از 1،200،000 تومان به 4،000،000 تومان افزایش پیداکرده است . واین افزایش قیمت دلار و سکه هیچ تأثیری در افزایش قیمتها نداشته و ثبات و آرامش همچنان بربازار حاکم است . و تنها در این شرایط است که مرغ بریان شده از این محاسبهٔ تورم قهقهه می زند.
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    10 0
    سنگ پای قزوین جلوی آقایان کم می آورد .
  • ناشناس IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    13 0
    اقای نهاوندیان کاملا درست میگه،اگر مردم امسال ایشان رو سرکار نمی اوردند الان اوضاع تورم این نبود!
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    5 0
    تقصیر پولداراست.
  • مشتی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    8 0
    وقتی دولت مردم را میترساند و باعث تحریک مردم به خرید هر چیزی میکند چه کسی مقصره؟ وقتی خودتان میگین همه چیز تحت کنترل هست اما واقعا نیست مردم چکار کنند؟ وقتی ریس جمهور قول داد دلار نره بالا اما رفت بالا مردم چکار کنند؟
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    3 0
    تورم حاصل مدیران نال ایقی است که یا زد و بند جناح بازی سیاسی کاری و وام دار کردن یک نفر تحمیل شده اند در هر کجای دنیا چنین اتفاقی بود دولت استعفا میداد الان نداده عیبی نداره رفراندوم
  • US ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    9 0
    ًاقاي نهاوندي اول بما بگويد چرا دزدكي به امريكا مياد و ميره ، بعد مردم را محكوم كند ، اگر براي كار خلاف و ديدن دشمنان نيست چرا اعلام شده نميايد ، براي كار خلاف است كه دزدكي وارد و خارج ميشوند ، اين هم يكي از مشكوك ها است
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    7 0
    خود اقای نهاوندیان ورفقا عامل تورم است
  • ساسان DE ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    8 0
    آقای نهاوندیان لطفا خفه شو ,این با زبان خوش .
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    2 1
    وجدانا این رو درست میگه بیشترتورم تقصیره مردمه اونم مردم تهران که هرکی ندونه فکرمیکنه توی سومالی زندگی میکنن وواسه همه چی هجوم میارن
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    7 0
    کسی نبودبه این شیرخام خورده بگه اگه دولت برنامه اقتصادی درست ومدونی داسته باشه مردم چرابرای کالاها رقابت کنند.
  • حمید IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    7 0
    گوشت کیلو 60 تومن تورم تک رقمیه؟
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    2 0
    همه این مسائل یک دلیل بیشتر ندارد و آن عدم اعتماد مردم به دولت و کارهایش است چنانچه در رفراندوم یارنه در سال اول دولت این را مشاهده کردیم و حالا هم هر طرحی این دولت می دهد نتیجه عکس می دهد! حال بماند که اقدامات مخرب اقتصادی خود دولتیها هم دست کمی از تحریمها ندارد!
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    2 0
    موفق باشيد . شما به كارهاي ديگر تان برسيد مردم بلدند
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    2 0
    اصلا ما مقصریم که زنده ایم
  • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    11 0
    اقای نهاوندیان در زمان احمدی نزاد دلار 3000 تومن شد و سکه هم بالا رفت تورم بگفته دولت قبل 38 درصد شد ولی چرا الان دلار و سکه و سایر اقلام و غیره بالا میره اما تورم 8 درصد و ظاهرا دروغ گوی در نهاد و ژن این دولت تدبیر و امید ملکه شده
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    8 0
    کسی نیست بگه آقای نهاوندیان چرا شما وخانواده نا محترمتان گرین کارت ایالات متحده دارید چرا و هزاران چرای دیگر
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    6 0
    نهاوندیان در تمام دوران مدیریت هاش جزئ ضعیفترین ها بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس