سعد الحدیثی

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق بار دیگر درباره چارچوب پایبندی بغداد به تحریم‌های تحمیلی علیه ایران توضیح داد و از گزینه یافتن جایگزین برای دلار در مبادلات تجاری با تهران سخن گفت.

به گزارش مشرق، «سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق درباره موضع‌ «حیدر العبادی» نخست‌وزیر این کشور در قبال تحریم آمریکا علیه ایران توضیح داد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری عراقی «واع» درباره تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که اعمال تحریم‌ها علیه ایران و سایر کشورها، فایده ندارد و تصمیم درستی برای حل مشکلات میان کشورها به شمار نمی‌رود. وی سپس به درد و رنج عراقی‌ها در زمان تحریم‌ها در دوران رژیم سابق به دلیل تمایل یک دولت مشخص برای وارد آوردن خسارت یا تضعیف رژیم صدام در آن زمان، استناد کرد و گفت که با تحریم‌ها تنها ملت‌ها متضرر می‌شوند نه نظام‌های حاکم بر کشورها.

بیشتر بخوانید:

عراق ممنوعیت استفاده از دلار در تجارت با ایران را اعلام کرد

حیدر العبادی، سه شنبه پیش اعلام کرده بود که عراق با تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران همراهی نمی‌کند و با آن مخالف است، اما به دلیل منافع ملت خود، به آن پایبند خواهد ماند.

این موضع‌گیری نخست‌وزیر عراق انتقاد شمار زیادی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی عراقی را به همراه داشت و خواستار تغییر این موضع شدند.

«فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق پیش از این موضع‌گیری العبادی گفته بود که برای عراق دشوار است که بخواهد تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اجرایی کند.

وزارت خارجه عراق، جنبش عصائب اهل الحق، جریان حکمت ملی، سازمان بدر، حزب الدعوة، جنبش «بشائر الشبابیه» (بشارت جوانان)، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق از دیگر نهادها و شخصیت‌های عراقی هستند که مخالفت خود با تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرده‌اند.

سخنگوی نخست‌وزیر عراق امروز درباره این موضع‌گیری العبادی گفت: بخش مربوط به عراق در این تحریم‌ها، اندک است و [صرفا] به واحد پول دلار و ماهیت تعامل‌های مالی و بانکی و تجارت میان دو کشور مربوط می‌شود.

وی افزود: غیر از بخش مربوط به دلار، دولت عراق درباره روابط سیاسی و تعاملات تجاری‌اش با ایران، تعهدات دیگری ندارد؛ اگر سازوکارهای جایگزینی به جای دلار میان ایران و عراق وجود داشته باشد.

الحدیثی تصریح کرد که دولت عراق به منافع عالی ملی خود پایبند است و هیچ اقدامی نمی‌کند که به ضرر مردم و شهروندانش تمام شود. در حالی که عدم پایبندی به تعاملات مالی و بانکی به ضرر ملت عراق تمام شود، طبیعی است که دولت نمی‌تواند علیه منافع عالی کشور و همسو با منافع کشوری دیگر، عمل کند.

وی تاکید کرد که عراق تا آنجا که بتواند به منافع خود در درجه نخست پایبند می‌ماند و وارد مشکلات با کشوری دیگر نمی‌شود. کشورهای بزرگی که روابط گسترده‌تری در مقایسه با عراق با جمهوری اسلامی ایران دارند، پایبندی کامل خود را به مسئله مربوط به دولار و تعامل‌های مالی و بانکی مرتبط با آن را اعلام کرده‌اند.

الحدیثی امروز همچنین در گفت‌وگو با «RT» تکرار کرد که دولت عراق نمی‌تواند موضعی بگیرد که مطابق با منافع ملتش نباشد لذا اعلام پایبندی به تحریم‌ آمریکا علیه ایران نیز در چارچوب همین منافع است.موضع عراق در قبال تحریم‌ها علیه ایران شتابزده نبوده بلکه پس از بررسی‌ و تطبیق منافع عراق و عراقی‌ها چنین موضعی اتخاذ شد و مواضع سایر کشورها یا احزاب سیاسی مشخص بر آن تاثیری نداشته است.

سخنگوی نخست‌وزیری عراق، جمعه پیش نیز اعلام کرده بود که بغداد به دنبال حذف دلار از معاملات تجاری و اقتصادی با ایران است.

بانک مرکزی عراق نیز طی حکمی، به بانک‌های این کشور ابلاغ کرد که در تجارت با بانک‌های ایران از دلار آمریکا استفاده نکنند. اما درباره  واحد پولی یورو، این مسئله منوط به مستلزمات تعامل با بانک مرکزی اروپا و بانک‌هایی است که با یورو کار می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    13 1
    غلط میکنی احمق
  • حسین PL ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    4 1
    حذف دلار از مبادلات خارجی نه تنها مشکلی نداره بلکه باعث بی اثر شدن تحریمها خواهد شد و این حرکت عراق به نظر نمیرسه هیچ صدمه ای به تجارت بین ایران و عراق وارد کنه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس