کد خبر 883100
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸
هواپیما نمایه

یگان پدافند ارتش چین مستقر در یکی از جزایر این کشور به یک هواپیمای تجسسی آمریکا حین گشتزنی برفراز منطقه، هشدار فوری ارسال کرد.

به گزارش مشرق، به دنبال حضور غیرقانونی یک هواپیمای جاسوسی آمریکا در قلمروی هوایی چین، بخش پدافندی این کشور مستقر در منطقه هشدارهایی پیاپی را مبنی بر ترک فوری منطقه به خلبان این هواپیمای آمریکایی ارسال کرد.

   به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» یک هواپیمای تجسسی آمریکا از نوع «پوسایدون پی-۸ ای» با وجود هشدارهای یگان هشدار سریع ارتش چین مبنی بر ترک منطقه، بی‌توجه به این پیام‌ها بر فراز جزایر مورد مناقشه «اسپراتلی» به پرواز خود ادامه داد.

  به نوشته  اسپوتنیک ، این حادثه جمعه گذشته رخ داد و هواپیمای جاسوسی آمریکا با پرواز در ارتفاع ۱۶۵۰۰ پایی بر فراز پادگان‌های چین به جاسوسی مبادرت کرد.

یگان‌های هشدار سریع چین نیز به محض مشاهده این هواپیما با ارسال شش نوبت پیام به وی هشدار دادند: «اینجا چین است. برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم منطقه را فورا ترک کنید.»


 

داخل کابین هواپیمای پاسیدون

 هواپیمای متجاوز آمریکایی در هر نوبت این پاسخ را مخابره کرد: «من خلبان یک هواپیمای نیروی دریایی آمریکا و دور از قلمروی هوایی ملی یک کشور در حال پرواز امن هستم. با توجه به این‌که استفاده از این حقوق توسط قوانین بین‌المللی تضمین شده، در حال انجام عملیات هستم.»

 بر اساس این گزارش، هدف پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا از پرواز بر فراز چهار جزیره چین در منطقه، یافتن کشتی‌های نظامی، باندهای پروازی ، تاسیسات رادار و ایستگاه‌های تولید برق و دیگر تاسیسات موجود بود.

 این درحالی است که هفته گذشته چین و ۱۰ کشور عضو  اتحادیه «آ.سه آن» با انجام رزمایش های منظم بدون حضور کشور بیگانه موافقت کردند.

 «هی لی» مقام ارشد نظامی چین نیز ابتدای تابستان جاری اذعان داشت که پکن این حق را دارد تا نیروها و تجهیزات خود را در جزایر اسپراتلی  مستقر کند.

این مقام ارشد چین با ذکر حق قانونی چین در استقرار قوا و تجهیزات خود در منطقه،  از دخالت دیگران در امور داخلی کشورش انتقاد کرد.

 کشتی‌های جنگی و هواپیماهای آمریکا مدت‌هاست که به بهانه تامین امنیت دریانوردی در این منطقه حضور دارند و به دقت تحرک ارتش چین را زیر نظر دارند.

جزایر اسپراتلی مجموعه‌ای از ۱۴ جزیره و خرده ‌جزیره در دریای جنوبی چین است. این جزایر در مجموع  دو کیلومتر مربع مساحت خاکی دارد ولی در گستره‌ای به مساحت ۴۲۵۰۰۰ کیلومتر مربع پراکنده‌اند.

این حادثه در رسانه‌های آمریکایی از جمله شبکه خبری «سی. ان. ان» نیز بازتاب داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس