کد خبر 882604
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
مظاهری و همتی

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: امیدواریم رییس کل جدید بانک مرکزی بتواند تقاضاها برای حفظ ارزش دارایی را از بازار خارج کند، زیرا اگر تنها تقاضای اقتصادی در بازار باشد، نرخ ارز متعادل خواهد شد.

به گزارش مشرق، طهماسب مظاهری، رییس کل اسبق بانک مرکزی، در مصاحبه با رادیو در خصوص معدل نرخ ارز برای آینده اقتصاد کشور، اظهار کرد: ما تجربه سیاست درست تک نرخی شدن ارز را در کشور داشتیم، اما در دولت نهم و دهم پایدار نماند به دلیل اینکه تصمیم دولت سیاست تک نرخی را تبدیل به سیاست چند نرخی کرد.

وی افزود: یکی از راهکارهای رسیدن به سیاست درست و پایدار در حوزه ارز معطوف به مسئله استقلال بانک مرکزی است و این امر به این معناست که این نهاد به گونه ای عمل کند که تحت نفوذ و تابعیت سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقنصاد نباشد.

مظاهری ادامه داد: این دو مجموعه نیازمند تامین بودجه عمومی دولت هستند و از آنجایی که هزینه های دولت بسیار زیاد است، لذا کمبود این منابع از طریق بانک مرکزی برداشت می شود.

بیشتر بخوانید:

تکلیف نرخ ارز پروازهای خارجی مشخص شد

اطلاعیه بانک مرکزی در مورد اعلام روزانه نرخ ارز در سامانه سنا

رییس اسبق بانک مرکزی گفت: اولین اثر مخرب این موضوع این است که نقدینگی در جامعه با سرعت بیشتر از سرعت رشد تولید ناخالص افزایش می یابد که این امر موجب ایجاد تورم نیز می شود.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی تنها بر روی کاغذ دارای استقلال است، بیان کرد: عدم استقلال واقعی بانک مرکزی موجب شده که این نهاد نتواند تصمیمات درست و پایداری در حوزه پولی و بانکی اتخاذ کند.

مظاهری توضیح داد: زمانی که بانک مرکزی از سیاست ها و نیازهای دولت در حوزه پولی تبعیت می کند این امر موجب رشد نقدینگی در جامعه می شود به دنبال آن تورم به وجود می آید که این امر آسیب بزرگی برای اقتصاد است.

رییس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: یکی از اشتباهات دولت این است که تورم ایجاد شده را سرکوب می کند و ابزارهای اقتصادی را به کار می گیرد تا قدرت خرید نقدینگی را که رشد کرده تبدیل به تقاضای کالا و خدمات نشود.

وی تاکید کرد: در حالتی که بازار ارز سرکوب شده و مانند فنری فشرده شده به یکباره رها می شود، در این وضعیت نه تنها تزریق ارز به بازار برای کاهش نرخ ارز اثرپذیر نیست بلکه صرفا موجب هدر دادن منابع ارزی می شود.

مظاهری در پایان گفت: امیدواریم رییس کل جدید بانک مرکزی بتواند تقاضاها برای حفظ ارزش دارایی را از بازار خارج کند، زیرا اگر تنها تقاضای اقتصادی در بازار باشد، نرخ ارز متعادل خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس