موشک فاتح 110

نسل جدید ژیروسکوپهایی که در کشورمان تولید شده اند آنقدر قابل اطمینان هستند که شبیه به آن در موشک های قاره پیمای ترایدنت مجهز به کلاهک هسته ای که از زیردریایی های آمریکایی پرتاب می شوند نیز نصب شده.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ژیروسکوپ ها سنسورهایی هستند که ما از آن ها برای به دست آوردن سرعت زاویه ای و موقعیت زاویه ای استفاده می کنیم. با پردازش این اطلاعات می توان موقعیت کلی جسم را نیز بر اساس محاسبات به دست آورد. ژیروسکوپ عضو اصلی سیستم های هدایت اینرسی می باشد. سیستم هدایت اینرسی که در ناوبری مورد استفاده قرار می گیرد، سامانه ای برای مشخص کردن موقعیت یک جسم متحرک مانند هواپیما یا کشتی با استفاده از متغیر هایی مثل سرعت و شتاب است که این امر از طریق اندازه گیری کمیت ها توسط حس کننده اینرسی انجام می گیرد.

ژیروسکوپ اولین بار در ۱۸۱۷ میلادی توسط یک فرد آلمانی به نام یوهان بوهننبرگر ساخته شده است. رفتار یک ژیروسکوپ می‌تواند به سادگی با توجه به رفتار چرخ جلوی دوچرخه درک می‌شود. اگر چرخ از محور عمود به سمت چپ متمایل شود لبه جلوی چرخ هم به سمت چپ می‌چرخد. به عبارت دیگر چرخش روی یک مورد چرخ چرخان، چرخش در محور سوم را موجب می‌شود. مدل های اولیه ژیروسکوپ بر اساس حرکت چند میله و حلقه چرخان قرار داشت و با پیشرفت علم مدل های جدید تری از آن به بازار آمد. از مدل های مختلف ژیروسکوپ می توان به مدل های با یک درجه آزادی، ژیروسکوپ با دو درجه آزادی، مدل DTG، ژیروسکوپ های مدل لیزری و فیبر نوری اشاره کرد.

نمایی از یک ژیروسکوپ مدل اولیه
نمایی از یک ژیروسکوپ مدل اولیه

ژیروسکوپ های مدل لیزری و فیبر نوری تقریبا پیشرفته ترین مدل های این وسیله در حال حاضر هستند و در اکثر وسایل نیاز به هدایت مثل هواپیماها، کشتی ها و موشک ها مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت مدل فیبر نوری یک گام از گونه لیزری نیز پیشرفته تر است. با این دو مدل بیشتر آشنا می شویم.

ژیروسکوپ های لیزری دارای هیچ جسم تحرکی که ایجاد اندازه حرکت خطی یا زاویه ای کند، نیستند. لکن از آنجا که کاربرد آن شبیه ژیروسکوپ های معمولی برای اندازه گیری دوران است، آن را در زمره ژیروسکوپ های رده بندی میکنند. در این ژیروسکوپ، از دو پرتو نورلیزر در یک مسیر بسته و در دو جهت مخالف استفاده می شود که نخستین نمونه تجاری آن در هواپیماهای بوئینگ ۷۵۷ و ایرباس ۳۱۰ بکار رفته است. مزیت آن، درقابلیت اطمینان بیشتر، دامنه دینامیکی وسیع ترو مقاومت خوب در مقابل شتاب های زیاد است .

ژیروسکوپ لیزری
ژیروسکوپ لیزری

ژیروسکوپ های فیبر نوری تحقق آخرین اندیشه های بشر در ساخت ژیروسکوپ است چراکه در نوع خود کوچک بوده و بطور آنی روشن میشود، عمر طولانی دارد، احتیاجی به خدمات نگهداری نداشته و در عین حال ارزان است. همچنین احتیاج به سامانه تعلیق طوقه ای ندارند. مبنای عملکرد این ژیروسکوپ، شبیه ژیروسکوپ لیزری است با این تفاوت که در آن به جای لیزر از یک نور پولاریزه استفاده میشود. این فناوری در اواسط دهه ی ۱۹۷۰ در دانشگاه یوتای آمریکا ابداع شد.

نوعی ژیروسکوپ فیبر نوری
نوعی ژیروسکوپ فیبر نوری

اندازه‌گیری چرخش‌های بسیار دقیق و تعیین جهت چرخش و کاربرد در سیستم‌های ناوبری هوایی، زمینی و ریلی، موشکها و سیستم های هوشمند کنترل پرتاب، جهت‌گیری و پایدارسازی آنتن‌ها و دوربین‌ها، نقشه ‌برداری و هواشناسی، حفر تونل و ساخت جاده، بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین، جهت‌ یابی کاشت لوله‌های آب و گاز و کابل‌های مخابراتی از جمله کاربردهای ژیروسکوپ های فیبر نوری است. این ژیروسکوپ ها به دلیل نداشتن قطعه متحرک در برابر فشار و لرزش های محیطی نیز دارای مقاومت بسیار بالایی هستند ولی در عین حال برای داشتن کارایی مطلوب نیاز به کالیبراسیون بسیار دقیقی نیز دارند.

ژیروسکوپ های فیبر نوری برای موشک های ایرانی

همان طور که در بالا گفته شد ژیروسکوپ های فیبرنوری در حقیقت پیشرفته ترین مدل از این وسیله هستند و برای مثال در موشک های قاره پیمای ترایدنت که از زیردریایی های نیروی دریایی آمریکا و انگلیس پرتاب شده و حامل کلاهک هسته ای نیز هستند، نصب شده است چراکه اطممینا به عملکرد آن بالا بوده و در عین حال، ویژگی های مهم دیگری نیز دارند که به طور خلاصه در بالا به آن اشاره شد.

در سالهای اخیر ما با نسل جدیدی از موشک های ایرانی مثل خانواده فاتح ۱۱۰، رو به رو هستیم که دارای دقت بسیار بالایی هستند و به در اصطلاح به نقطه زنی رسیده اند. درباره سیستم های هدایتی این موشک ها اطلاع رسانی خاصی به صورت رسمی صورت نگرفته و به نوعی برای بسیاری از کارشناسان دقت بالای این موشک نوعی سوال برانگیز است. اما در جریان نمایشگاه هوایی کیش اطلاعاتی مبنی بر ساخته شدن ژیروسکوپ های فیبر نوری در ایران در معرض دید علاقمندان و بازدیدکنندگان قرار گرفت. بر اساس این اطلاعات مدتی است که این وسیله در داخل کشور طراحی و ساخته و به نیروهای مسلح نیز تحویل داده شده است.

همانطور که در بالاتر نیز اشاره شد این فناوری نه فقط در موشک ها، بلکه در سامانه های پایدار کننده توپ ها، بخش فضایی و هدایت هواپیماهای بدون سرنشین دارای کارایی بسیار زیادی است. این قطعه کوچک اما بسیار استراتژیک در حقیقت بخش بسیار مهم و کاربردی در افزایش دقت موشک های ایرانی و هدایت پهپادهای ساخت داخل کشور است که تاکنون به آن اشاره و توجه محسوسی نشده بود.

ادعای خنده دار مقامات اسرائیلی و رفع نگرانی آنها

همین چند سال پیش بود که یک مقام نظامی ستاد ارتش اسرائیل، با ادعایی خنده‌ دار اعلام کرده: مانورهای ایران ما را نگران نمی‌کند و تل آویو، تنها نگران موضوع انحراف موشک‌های ایران است! وی مدعی شده بود: تلورانس (انحراف) موشک شهاب ۳ ایران پس از پرتاب حدود ۴۰ کیلومتر است و این موضوع می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد، زیرا همانند پرتاب تیر در تاریکی است!

به گزارش مشرق، در پرتابه‌های بالستیک با افزایش برد به طور معمول، خطا نیز افزایش می‌یابد که برای جبران خطای ایجاد شده از سامانه‌های هدایت، کنترل و ناوبری استفاده می‌شود. توضیح عملکرد این مجموعه نیاز به مقدمات علمی دارد که مد نظر این گزارش نیست در مجموع این سامانه‌ها تلاش می‌کند از بروز خطا در مسیر موشک (در راستاهای مختلف) جلوگیری کنند تا موشک مسیر از پیش تعیین شده را طی نموده و به هدف خود برسد. یکی از انواع مهم و پرکاربرد سامانه‌های هدایتی موشک به نام سامانه ناوبری اینرسی (INS) است که بخش عمده‌ای از کار هدایت، کنترل و ناوبری را آن هم به صورت داخلی و بدون اتکا به منابع داده‌ای خارج از موشک با استفاده از اجزائی همچون حسگرها و شتاب‌سنج‌ها (برای اندازه‌گیری نیروهای اغتشاشی وارد شده به موشک)، ژیروسکوپ‌ها (ایجاد مختصات مرجع برای سنجش تغییرات در محورهای فیزیکی مختلف موشک) و رایانه‌ های پردازش کننده داده‌ها به صورت مجموعه ‌ای هماهنگ به انجام رسانده و به کمک عملگرهای نصب شده در موشک خطاهای ایجاد شده را کاهش می ‌دهد.

سامانه‌های هدفگیری، هدایت، کنترل و ناوبری که ممکن است در بخشی از مسیر از دو سامانه نیز استفاده شود دست به دست هم داده تا خطای ناشی از منابع متعدد داخل و خارج موشک را جبران کنند زیرا هر یک از منابع خطا می‌تواند سبب شود که موشک به نقطه عقب‌تر، جلوتر، یا سمت راست و چپ هدف برخورد کند. برخی از این منابع، خطاهای حاصل از ساخت شامل نوسانات وزنی موشک، نوسانات قطر و طول موشک، خطاهای پدید آمده در ترکیب سوخت و میزان سوخت قرار داده شده در موشک، مدت زمان سوزش پیشران و متوسط نیروی تولیدی آن، عدم تقارن بال‌ها و بالک‌ها، عدم تقارن جرمی حول محور پرواز، همراستا نبود جهت نیروی رانش با محور پرواز، عدم انطباق کامل محورهای طولی اجزای داخلی موشک پس از مونتاژ (ممان اینرسی طولی)، خطاهای ناشی از تغییرات جهت و سرعت باد نسبت به پیش‌بینی، تغییرات خواص هوا نسبت به مقادیر متعارف در ارتفاعات مختلف و ... است.

با توجه به چنین دستاورد مهمی که توسط متخصصان دفاعی کشورمان رسما رونمایی شده، می توان اطمینان داشت دیگر نگرانی مقامات دولتی و نظامی رژیم صهیونیستی کاملا رفع شده و آنها در صورت وجود کوچکترین شکی در کیفیت ژیروسکوپ های ایرانی، می توانند ویژگی های همتایان آن مانند موشک اتمی ترایدنت را مطالعه و بررسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    خدا قوت به مردان واقعي تو سپاه ..
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      48 32
      جون مادرت ژیروسکوپ تریدنت رو از کجا گیر آوردین که الان دارید مقایسه میکنید؟
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      21 24
      با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید گذشت دوره ماکت سازی
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      38 3
      خسته نباشید. درد و بلاتون بخوره توسر اون دسته ازمدیران نالایق و پول مفت بگیر به ویژه در حوزه صنعت خودرو سازی و نظام بانکی. (تصریح می کنم که منظورم محدود مدیران دلسوزی که هنوز هم سالم هستند و دلسوزانه فعالیت می کنند، نیست)
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      9 4
      چه اسم قشنگی ژیروسکوپ ! نه واقعا گفتم قشنگه
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    دقت موشک های ما توی زدن مراکز داعش داخل شهر المیادین خودشو نشون دادن آل صهیون نگران نباشن قلب تل آویو و حیفا منتظر هستند
    • حمزه IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      22 52
      البته دیرالزور درسته نه المیادین.هرچند که دقت موشک مهم و مدنظر دوستمون بوده.
  • فرهنگی بازنشسته IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    خدا قوت دلاوران انشاالله با اینها قدس را ازاد کنید
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    رای جنگ افروزی در قرن ۲۱ خجالت بکشیداصلا میدانید موشکها ورهگیریهای حالا با چه تکنولوژی هست!؟بفرض که چرخ را دوباره ساختید ولی مطمئنا یا باکپی بداریهای علمی یا تکنولوژی خارجی بوده-خوب مثل راه حل ساده اثبات خدا(چون قبل ازما علم وطبیعت بوده پس قدرت برتری بوده که حالا مامیخواهیم بهش برسیم)-پس شما علم وتکنولوری بوده
    • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      48 98
      کاش بشه روزی امثال شماها رو از این مملکت بندازیم بیرون! چپ باشه راست باشه همه باشن ولی شماها برید گمشید!! آدم از حرفهاتون از خودباختگی هاتون و اصلا از خودتون سو مزاج میگیره!!
    • حمزه IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      47 38
      اتفاقا دوست عزیز،ایران برای اینکه جنگی نشه(ایجاد بازدارندگی)زرادخانه موشکیشو بروز نگه داشته.
    • قاسم SE ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      47 6
      احمق اصلا فهمیدی چی گفتی
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      30 9
      یکی به فارسی سلیس بگه ایشون منظورشون چیه؟
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      33 7
      پس لطف کنید به ارباب عزیز بفرمایید دست از سر این ملت بردارد و از کشتن دانشمندان و فشار اقتصادی بیسابقه به ما دور شود تا ما با ساختن همین افتابه لگن ها و اختراع دوباره چرخ دلخوش باشیم
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      27 6
      خدایی یه بار متن خودتو بخون ببین میفهمی چی گفتی!!! خخخخخخ
  • DE ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    هر چی داریم هزینه میکنیم برای نابودی اسراییل ولی انگار خدا بیشتر با اونهاست.
    • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      خدا هیچ وقت با شما نیست جناب هشت هزار و دویست...
    • حسین DE ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      از تلاویو هستی؟ صهیونیسها دائم وانمود میکنن قوم برگزیده هستند در صورتی که خدا لعنتشون کرده و مشکلات وحشتناک و عجیب غریبی دارند که با این همه تنفس مصنوعی و کمکهای آمریکا و اروپا هر روز داره بدتر میشه وضعشون. بحران امنیت, بحران سرزمینی, بحران دینی و عقیدتی شدید, بحران سیاسی و اقتصادی و.....
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      14 22
      خدا ما را امتحان می کند او به ما فرصت می دهد اما نه برای همیشه، مایی که امام زمانمان را به حال خود رها کرده ایم و در عوض انتظار یاری خدا را داریم، وای بر ما
    • رحمان IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      13 11
      جواب به حسین:اتفاقا اسراییلی ها اقتصاد پویایی دارن و توی کشاورزی حرف اول رو میزنن...اونکه مشکل اقتصادی داره اگه بهت برنخوره کشوره خودمونه
  • قریشی IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    مرگ بر اسرائیل
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      27 84
      این گاگولی که منفی داده بگه دقیقا به چی منفی داده.!!!!!!!!!!!!!1
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      17 2
      اسرائیلی هستن داداش تو نیم ساعت میریزن منفی میدن
  • عباس IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    ممنون بابت رفع نگرانی افسران اسرائیل
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      پیشنهاد می کنم برای این که نگرانی های اسرائیلی ها کمتر شود این فناوری را در اختیار گروه های مقاومت فلسطینی قرار گیرد.
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    گیر دادید به موشک بالستیک. الان دنیا، دور کروز میچرخه.
    • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      29 76
      فعلا که همین بالستیکا پدر خیلیها رو در آورده!!
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      28 12
      هدایت کروز ماهواره میخاد
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    65 3
    برای رفع کامل نگرانیشون دو سه تا شهاب به سمتشون پرت کنید از نگرانی دربیان گناه دارن!
  • US ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    29 11
    مشرق، موشک ترایدنت که شما مثال زدید اولاً سری جدیدش به هدایت از طریق ماهواره GPS مجهز هست، ثانیاً همونطوری که گفتید موشک هسته ای هست و به دلیل شعاع تخریب و اثرگذاری چند کیلومتری نیازی به نقطه زنی نداره.
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      21 3
      جی پی اس امکان از کار افتادنش زیاده,جنگ جنگ الکترونیک هست,
    • جوادی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      13 1
      موشکی که بخواد با gps هدایت بشه، صاحبای gps هم میتونن منحرفش کنن
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      5 4
      ترایدنت اسم یک نوع آدامس است که دستفروشها در مترو می فروشند. لطفا اطلاعات غلط نده
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      15 1
      عزیزم منظورشون از انحراف ,40 کیلومتره نه شعاع 2کیلومتری موج انفجار برای مثال عزیزای صهیونیستمون نگرانند, میگیم حیفا رو میزنیم یهو غافلیر شن و تل آویو بره رو هوا درکل ممنون که به فکر دقت عمل رزمندگان رشید اسلام هستند
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    74 8
    احتیاجی به این کار دیگه نیست الان ما تا قلب تل آویو کمتر از 110 کیلومتر فاصله داریم اینها می خواستند با ساختن داعش دست جبهه مقاومت را از منطقه کوتاه و ایران را از بین ببرند اما خدا کاری کرد تا تیغ حزب الله زیر گلویشان تیز تر از قبل احساس بشه
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      7 12
      خخخخخخخ
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      5 1
      کوفت
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    25 2
    :))) مبارکه .
  • US ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    5 11
    ژیروسکوپ موشک ترایدنت آمریکا شبیه موشک های ماست یا مال موشک های ما شبیه اوناست ؟
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    30 3
    خداقوت
  • CA ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    15 6
    تلورانس نه! تولرانس! Tolerance
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    20 2
    نگرانی آنهارفع شده و به مردم ایران تبریک میگویم .
  • حسین PL ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    40 7
    اصلاح طلبان دوباره عزا گرفتند , صهیونیستهای ازشون ناراضی اند و کارشون زار میشه و جیغ و داد میکنن دوباره.
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    29 3
    ماشا اله غرور آفرینه دست مریزاد
  • TR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    49 8
    ایران سالار منطقه است، مثلث شوم و شیطانی عبری ـ ترکی ـ عربی ویران خواهد شد، درود بر جبهه مقاومت
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      7 6
      ملت حامی ملت منطقه هستن چرت و پرت نگو
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    38 5
    خدا خیر بده به عزیزان سپاهی که از این صهیونیست های ترسو رفع نگرانی کرده و موشکهای مجهز به ژیرسکوپ رو ساختن تا فرق سر این ژ نرالها و نتانیاهو هدف بگیرن مخصوصا از سر جنگی بلاست (بلست ) هم استفاده کنند تا دل و روده شونرو هم بی زحمت جراحی بیرون بکشه ! خاطر صهیونست ها هم جمع باشه که موشکهای سپاه نقطه زن شده و درد مجروحیت ترکشهای این موشکها هم کم میشه ! در جا به درک میفرسته
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      13 0
      انشاء الله با دادن این فناوری به گروه های مقاومت فلسطینی نگرانی های صهیونیست ها کاهش بیشتری پیدا کند.
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    19 2
    خدا خیر بده به عزیزان سپاهی که از این صهیونیست های ترسو رفع نگرانی کرده و موشکهای مجهز به ژیرسکوپ رو ساختن تا فرق سر این ژ نرالها و نتانیاهو هدف بگیرن مخصوصا از سر جنگی بلاست (بلست ) هم استفاده کنند تا دل و روده شونرو هم بی زحمت جراحی بیرون بکشه ! خاطر صهیونست ها هم جمع باشه که موشکهای سپاه نقطه زن شده و درد مجروحیت ترکشهای این موشکها هم کم میشه ! در جا به درک میفرسته
  • استاد IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    8 28
    مشرق گوساله این اطلاعات محرمانه است نباید منتشر کنید .خجالت بکش
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      7 0
      چی میگی؟
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      11 0
      لطفا مشخصات خانوادگی خودتان را در سایت های خبری قرار ندهید.
  • Ali IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    25 3
    در این شرایط که ذهن همه درگیر مسایل اقتصادیه خیلی خوبه که کشور در جنبه های دیگه متوقف نشه، فرهنگی، دفاعی، موشکی و ...
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    22 3
    ذولفقار آنقدر محکم خورده است مدتی مبهوت مانده بفهمد مرده است . نقطه زن که خورد ی نوش جانت .
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    18 7
    یک ژیروسکوپ هم برای اقتصاد و وضعیت معیشت مردم بسازید
    • ناشناس IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      5 7
      چه ربطي داره؟
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      14 5
      ساخته شده خیلی وقته فقط ملت باید بجای ساز و اواز و کنسرت و اینا ان را بر گزینند
  • ابوعطا IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    27 1
    اسراييلي ها ميتونن حمله موشکي سپاه به مقر داعش در ديرالزور سوريه رو با دقت مطالعه کنن.. يکي از اهداف شش موشک شليک شده يک ساختمان بود
  • حمید IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    32 6
    خب اگه مقامات اسرائیلی نگران خطای موشکهای ما هستند ، نقطه ای را در فلسطین اشغالی مشخص کنند تا ما دقت موشکهای خودمان را امتحان کنیم که از تردید خارج شوند
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      15 0
      خوب آمدی حمید جان... عالی بود
  • نهضت جهانی صلوات IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    21 3
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم درود خدا بر تمامی متخصصان دفاعی بخصوص موشکی که هرروز شعار ما میتوانیم را زنده تر میکنند صلوات خدا بر شهید طهرانی مقدم ویارانش که بعنوان پدر موشکی زمینه تجلی این شعار را درعمل نشان دادند ان شاالله با این موشکها وسیستم های جانبی ازجمله ژایروسکوپ وصلوات مکتوب بر آنها نابودی اسرائیل را فراهم سازیم
  • ج د ا IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    35 2
    من نمیدانم سپاه عزیز و پر افتخار و سرافراز ایران اسلامی چگونه به این فناوری های مهم و حیاتی دست پیدا کرده و میکند و همچنین نمیدانم چگونه به شیعیان قهرمان یمن کمک فکری و تکنولوژیک میرساند ( با وجود محاصره کامل هوایی - دریایی - زمینی از سوی عربستان و امارات و آمریکا و اسرائیل و انگلیس ) ولی این را میدانم که هر کجا نامی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد بزرگترین قدرت های جهانی نیز حریف آن ملت و کشور نمیشوند مثل : یمن - عراق - سوریه - لبنان
  • رضا IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    14 6
    ایول چیزی تا نابودی نمونده
  • ارتین IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    4 10
    مشرق جمله آخرت خیلی خوب بود اگه این بخش نظامیت نبود خداییش هزارتومنم نمی ارزیدی!!!!
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    12 0
    عقل نداری! بهترین استفاده اش ساخت ناوهای جنگی و هواپیمابر است. به علت شرایط ناپایدار آب، میتونه به شکل هوشمند ناو را در جهت درست قرار دهد؛ حتی در شرایط دریای طوفانی. علاوه بر این یک ناو را میتوان لانچر تمام عیاری برای پرتاب موشک های پدافندی و آفندی نماید. دستاورد بزرگیست، قدر بدانیم.
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    2 7
    نگرانی همه را بر طرف می کنید و نگرانی مردم را از بیکاری و بی آبی و بی هوایی و .... زیاد می کنید ؟ آیا این خصلت بی غیرت ها و مفت خور ها نیست ؟
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    12 0
    درود برغیرت ایرانی
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    2 15
    نه به جنگ اينقدر بر طبل جنگ نكوبيد.مردم تحمل ندارند
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      4 1
      نه انگوراینه
  • نیکنام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    9 0
    بنام خدا خدابه دلیر مردان ایران طول عمر عنایت فرماید .اگر مسئولین محترم با مردم باشند چنانکه در اول انقلاب همه مردمی بودند وتوانستیم در برابر همه قدرنها در دفاع مقدس پیروز باشیم باز هم پیروز خواهیم بود.خدا قوت به مردان موشکی وهمه فداکاران انقلاب واسلام
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    3 14
    بنده بیشتر طرفدار میکروسکوپ هستم فوقش تلسکوپ... لکن این چیزها فایده ندارد
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    9 3
    دمتون گرم . فقط سوخو 57 و 35 هم بخریم دیگه عالیه
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      1 3
      فرهنگشو نداریم ، نداشته باشیم بهتره
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    3 2
    دانشمندای هسته ای رو دادید به کشتن، حالا با این اخبار دانشمندای دفاعی رو هم بدید به کشتن.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    7 1
    من جای شما بودم دکمه موشک رو میزدم که پرتاب بشه به اسرائیل تا حساب کار دست آمریکا و عربستان بیاد .
  • کامبیز IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    8 3
    جناب مشرق شما با این مقالات بیشترین کمک رو دارید به باند علی مطهری-روحانی می کنید که بگن برنامه موشکی ایران هنوز فعاله با وجودی که از بعد از برجام به شدت توسعه موشکی ایران کند شده و الان یک سالی هست که عملا تست های گرم توسعه موشکی ایران متوقف شده کار به جایی رسیده که حتی موشک عماد و خرمشهر رو در پروفایل پروازی در برد 950 کیلومتر منجر میشه تا برد اون چهار رقمی نشه یعنی بالای هزار کیلومتر!!
  • حسين IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    12 0
    براي من هميشه يك سؤال وجود داره كه كشور در زمينه دستاوردهاي موشكي هر روز توليد جديدي دارد ولي در زمينه توليدات خودرويي و ديگر توليدات هميشه متكي به كشورهاي خارجي هستيم!!!!!! به نظر شما مشكل كجاست؟؟؟!!!!!! حزب، جناح، مافيا، باند و ....!!!!!
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    20 3
    سپاه همیشه از زمان جلوتر است و نشان داده است و پاسداران عزیز سبز پوش هم فرزند ان واقعی حضرت امام (ره) هستند.
  • مهدی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    19 0
    آفرین به غیرت این انسانها، قدرت یعنی این ، غیرت یعنی این ، ایرانی اصیل یعنی این
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    4 1
    خداوکیلی فکری بحال اقتصاد بکنید.آخه اقتصاد هم باید با ژیروسکوپ اقتصادی هدایت بشه
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    3 0
    مثل اینکه از واحد 8200 برای منفی دادن زیاد اینجا سرک کشیدن. یا اگر هم از این واحد نبودند خودباختگان زیاد اومدند و منفی دادند.
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    4 0
    چه لزومی داذد اطلاعات نظامی خود را آشکار کنیم تا دشمن راه مقابله با آن را پیدا کند
    • سید IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
      3 0
      سلام ؛ دوست عزیز به لطف خدا سلاحها و تجهیزات محرمانه و سرّی مون خیلی بیشتر از این تجهیزاتیست که معرفی نشده ! نگران نباش
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    2 1
    برخی از کامنت ها را آدم می خونه انگار که داعش نوشته
  • دايي حامد IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    2 0
    ان شا الله روزي برسه كه هيچ جهودي نگران نباشه و علم حضوري كسب كنه كه خودش امتحان كرده .
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    4 0
    به امید بهره برداری از موشک تاد ایرانی
  • مهدی IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    1 0
    ما می توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس