علیرضا فیروزجا

نابغه شطرنج ایران امیدوار است در آینده‌ای نه‌چندان دور به مقام قهرمانی جهان برسد؛ عنوانی که برای دستیابی به آن فقط نیاز است روند فعلی‌اش را حفظ و ارتقا بدهد.

به گزارش مشرق، کسب 6 مدال طلا  در 15 سالگی آن هم در یک تورنمنت فقط در توان افراد نابغه است و این نابغه کسی نیست جز علیرضا فیروزجا. نوجوان لاغر اندام شمالی پس از درخشش در رقابت‌های شطرنج جام ملت‌های آسیا از آرزوهایش برای سال‌های نه‌چندان دور سخن گفت؛ آرزوهایی که به نظر می‌رسد با ادامه همین روند، رسیدن به آنها دور از دسترس نخواهد بود.

* ابتدا کمی بیشتر از خودت بگو تا آنهایی که تو را نمی‌شناسند، بیشتر با نابغه شطرنج ایران آشنا شوند.
علیرضا فیروزجا هستم، متولد 28 خرداد 1382 در بابل. شطرنج را از 8 سالگی آغاز کردم که باعث آن هم دایی‌ام بود. با او در خانه‌شان شطرنج بازی می‌کردم و حتی در همان سن بسیار کم پیروز می‌شدم. همین مسئله باعث شد پدرم مرا به هیئت شطرنج بابل ببرد تا شرایط حرفه‌ای‌تری را تجربه کنم.

* چرا رشته‌های دیگر ورزشی را انتخاب نکردی، آن هم در شرایطی که ورزش‌هایی همچون کشتی، فوتبال و ... بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند؟
من کلاس فوتبال و شنا هم می‌رفتم، اما حضور در کلاس‌های شطرنج باعث علاقه‌ام به این رشته شد.

* اولین مدالی که گرفتی، در چه سالی بود؟
در 9 سالگی قهرمان مسابقات زیر 10 سال در استان مازندران شدم.

* شاید اولین تصویری که از تو منتشر شد، مسابقه‌ای بود که با علی دایی داشتی. در واقع آن مسابقه باید بیشتر شناخته شدنت شد. ایده آن بازی از طرف چه کسی بود؟
پدرم با ارتباطاتی که داشت، شرایط آن بازی را فراهم کرد. اتفاق خوبی برایم بود که شناخته شوم. دایی برخورد خوبی داشت، او تا حدودی با شطرنج آشنا بود و حرکات خوبی انجام می‌داد.

* زمانی که شطرنج را آغاز کردی، چه کسی را به عنوان الگو برگزیدی؟
وقتی شطرنج را شروع کردم، تنها کسی که می‌شناختم، کاسپاروف بود. الان اما چهره‌های زیادی را مد نظر دارم که می‌توان به کارلسن و کرامنیک اشاره کرد.

* به نام مگنوس کارلسن اشاره کردی. به نظرت می‌توانی به سطح این شطرنج‌باز مطرح نروژی برسی؟
چرا که نه، اگر همین گونه جلو بروم، مسابقه بدهم و فدراسیون مربی بگیرد، می‌توانم به سطح اول دنیا برسم. این رویایی است که می‌توانم به آن دست پیدا کنم.

* چه شرایطی را نیاز داری تا به این رویا برسی؟
ما مربی خارجی داریم، اما نیاز است که یک نفر به صورت ثابت در کنارمان باشد. بیشتر از این موضوع، نیاز به مسابقه داریم.

* ریتینگ فیروزجا در 11 سالگی بهتر از ریتینگ کارلسن در همان سن بود؛ این موضوعی بود که چندین رسانه خارجی به آن پرداختند. تصورت نسبت به آینده‌ات چیست؟
مطمئنم که می‌توانم قهرمان جهان شوم، فقط باید همین روند را ادامه بدهم.

* کارلسن در 22 سالگی قهرمان جهان شد. می‌توانی زودتر از این به چنین مقام بزرگی برسی؟
یکی از اهدافم این است که قبل از 22 سالگی قهرمان جهان شوم و فکر می‌کنم توانایی این را دارم.

* نکته‌ای که همواره در مسابقات شاهدش هستیم، حضور پدرت در کنار تو است، هر چند در جام ملت‌های آسیا بدون حضور او مسابقه دادی.
همیشه با پدرم به رقابت‌های مختلف رفته‌ام و حتی در کنار او، استاد بزرگ شطرنج شدم. در همدان هم مسابقات طولانی بود و می‌شد که دوری پدر را تحمل کرد. در مجموع حضور او تاثیر زیادی روی من دارد.

* پیگیر رشته‌های دیگر هم هستی؟
بله، فوتبال جهان را دنبال می‌کنم و طرفدار یوونتوس هستم.

* می‌گویند هر جا که شطرنج باشد، به چیز دیگری توجه نمی‌کنی.
واقعاً همین طور است و تا زمانی که قهرمان جهان نشوم، توجهم به چیز دیگری جلب نخواهد شد.

* درآمدت از شطرنج خوب است؟
من امسال در مراسم تقدیر که برگزار شد، 107 سکه دریافت کردم که این بیشترین درآمدم بوده است. هرگز به خاطر پول وارد شطرنج نشدم و این چیزها فکر هم نمی‌کنم. الان در خط مقدم مبارزه‌ای هستم که آن را آغاز کردم و به تنها چیزی که فکر می‌کنم، قهرمانی جهان است.

* چقدر برای این رشته هزینه می‌کنی؟
هزینه رقابت‌هایی که در تقویم فدراسیون باشد، از طرف این نهاد پرداخت می‌شود، البته فدراسیون برای رویدادهای دیگر هم کمک می‌کند. در یک سال اخیر که ریتینگم بالا رفته، میزبان‌ها بیشتر همراهی می‌کنند. همچنین با توجه به پست بین‌المللی پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون، شرایط بهتری فراهم می‌شود.

* بحث درباره المپیکی شدن شطرنج، چندین بار مطرح شده است. در صورت تحقق این موضوع، به نظرت می‌توانی مدال‌آور المپیک باشی؟
فکر می‌کنم با توجه به عملکردم در بخش‌های سریع و برق‌آسا، این هدف دور از دسترس نباشد، البته به شرط آنکه شطرنج المپیکی شود.

* امکاناتی که در اختیارت است، به‌روز است؟
بله، خوشبختانه از این بابت مشکلی نیست و تلاش می‌کنم با در اختیار داشتن جدیدترین روش‌ها و کتاب‌ها و تمرین زیاد، بتوانم سطح بالایی داشته باشم. هزینه کتاب‌ها زیاد است و حداقل هر کدام 50 دلار می‌شود که سعی می‌کنم بخرم.

* برسیم به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا؛ تورنمنتی که 6 مدال طلا در آن کسب کردی و ستاره مسابقات بودی. پیش از شروع، تصور این درخشش را داشتی؟
هدفم قبل از شروع مسابقات، دقیقاً این بود که همه مدال‌های طلا را بگیرم، چون دو سال قبل فقط 2 مدال طلا کسب کردم، اما این بار می‌دانستم که در بخش تیمی شرایط خوبی داریم و در انفرادی هم خودم باید بدرخشم.

* عملکرد سایر کشورها چگونه بود؟
هند همان تیمی را به ایران آورد که در المپیاد جهانی 2014 سوم شده بود، اما توانستیم در هر سه بخش شکست دهیم که افتخار بزرگی بود. چین هم حریفی سرسخت بود و رقابت تنگاتنگی داشتیم.

* پس از این درخشش‌ها، آیا پیشنهاد قبول تابعیت کشوری دیگر به تو شده است؟
نمی‌خواهم اسم ببرم، اما چنین پیشنهاداتی شده است، ولی برایم اهمیتی ندارد، چون به آنها حتی فکر هم نمی‌کنم.

* تیم ایران در یکی، دو ماه آینده باید در المپیاد جهانی شرکت کند. این بار چه نتیجه‌ای خواهید گرفت؟
امسال قوی‌تر از دوره قبلی هستیم و فکر می‌کنم بتوانیم حداقل جزو 10 تیم برتر باشیم.

* تمرکز بر روی شطرنج باعث می‌شود که زیادی وقت رفتن به مدرسه نداشته باشی. آیا در این موضوع دچار مشکل شده‌ای؟
خوشبختانه مسئولان مدرسه همکاری لازم را دارند و با آنکه به تورنمنت‌های مختلف می‌روم، اما فرصت لازم برای امتحانات را به من می‌دهند.

* با این همه افتخار، خارجی‌ها لقب خاصی به تو داده‌اند؟
بله، آنها مرا با لقب «نابغه» صدا می‌کنند که برای خودم بسیار جالب توجه است.

* به نظرت کم‌کم تبدیل به بِرند شطرنج می‌شوی؟
در گذشته همه، شطرنج را با نام نفراتی همچون احسان قائم مقامی و پوریا درینی می‌شناختند. آنها بزرگان این رشته هستند و اگر از ظرفیت آنها استفاده شود، قطعاً شطرنج ایران روزهای درخشانی را به خود خواهد دید. من همچنین در سال 96 در کنار نفراتی مثل حسن یزدانی، نامزد بهترین ورزشکار مازندران بودم که این برایم اتفاق خوبی بود.

* چه درخواستی از مسئولان ورزش داری؟
فدراسیون این روزها عملکرد خوبی دارد، اما به لحاظ بودجه در مضیقه است. درخواستم فقط برای حل مشکلات است تا شاهد درخشش بیشتری باشیم.

* حرف پایانی.
می‌خواهم از همه پیشکسوتان، مسئولان و به ویژه خانواده‌ام تشکر کنم که کمک زیادی به رشد من کرده‌اند و امیدوارم با قهرمانی در جهان، جواب زحمات آنها را بدهم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    27 71
    نره ضرر کرده. باید همین الان پیشنهاد تغییر تابعیتو قبول کنه بدون ثانیه ای درنگ
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      7 2
      ظاهرا شما پانترکا فهمیدید که باکو بهش پیشنهاد تابعیت داده .کلا باکو در مرده خوری ید طولایی داره
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    15 39
    هیچ جای دنیا به شطرنج باز نابغه نمی گویند. اگر یک شطرنج باز پیدا کردید که ریاضیدان یا فیلسوف یا هنرمند یا پزشک بزرگی شده معرفی کنید. هیچ کس را پیدا نمی کنید. شطرنج مغز را می میراند. وقت و عمر را از بین می برد. تعابیر وحشتناکی در مورد سطرنج بازی در احادیث آمده است. حتی نگاه کردن به صفحه شطرنج هم نهی شده آنهم با تعابیری باور نکردنی که از ذکر آن معذورم. هر چند امام خمینی دلیل تحریم شطرنج را در قمار می دانستند معتقد بود اگر با شطرنج قمار نشود بلا مانع است اما شاید دلیل تحریم شطرنج قمار نباشد. چرا که صفه شطرنج یکی از ارکان معابد کابالایی است.
    • AE ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      36 8
      تو نابغه ای با این استدلالهای محیرالعقول
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      21 1
      عزیزم نابغه به کسی میگن تو فعالیت خودش اول باشه مثلا رونالدو نابغه است یا اصلاح طلب ها تو دزدی نابغه هستند هر کسی میتونه نابغه باشه با تلاش و علاقه خدا همه رو یک شکل آفریده
    • رضابانکی IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      12 1
      مردک این احاذیث واراجیف از کجایت درمی اوری ۰۰اصلا شطرنج چندساله اختراع شده که امامان حدیث گویندچرا بااعتقادات ودین ومذهب ملت بازی میکنی این خیانت است وملحدی که احادیث ساختگی درمی اوری هرچیز بی منطق ابدا از امام یا بزرگان دین چه تشیع چه تسنن حدیث نشده فاقد اعتباراست۰وتوطیه هست برای خراب کردن دین ومذهب
    • ج د ا IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      4 6
      کاملا درست و دقیق است - در ضمن از شخص پاک و نورانی و واقعا مسلمان شنیدم که وجود صفحه شطرنج در منزل یا هر چیزی که به شکل شطرنجی رنگ شده باشد مثلا موزائیک شطرنجی و ... باعث جلب اجنه و شیاطین به آن منزل میشود /
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      دکتر ایوه قهرمان شطرنج جهان بود و دکترای ریاضیات هم داشت.
  • محمد IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    9 1
    دوست عزیز قرار نیست یک شطرنج باز حرفه ای دکترومهندس شود،مگر چندتا فوتبالیست یا بوکسور دکتر شده اند؟ همینکه به عنوان پسری ایرانی باهوش توانسته به این حد افتخار آفرینی کند باید به شدت حمایت وتقویت شود، دوستی که پیشنهاد قبول تابعیت می دهی چراآخه؟ به صرف امکانات بیشتر؟ همین؟ ایران وایرانی امروز آقای خودش هست، حالا مشکلاتی در اقتصاد هست که قطعا حل می شودولی دوست دارم نظر آمریکاییها وسیاستمداران وبزرگان دنیارابعد از جواب سردارسلیمانی به ترامپ بشنوی وبخوانی ، همه بهت زده شدند، در همسایگی کشوری که شاهد جمع شدن روسا وحکام پنج کشور در استقبال از ترامپ در عربستان وخرید ازروی ترس نزدیک به هفتصد میلیارد تسلیحات وقول سرمایه گذاری سیصدوپنجاه میلیاردی در آمریکا، وقبول هزینه حضور وپشتیبانی از نیروهای آمریکایی که با یک عربده تجاری ترامپ در انتخابات به رعشه افتاده بودند، یک نظامی ایرانی به رییس جمهور آمریکا می گوید طرف تو من هستم نه رییس جمهور ونیروهای مسلح ایران، ویکدفعه همه دنیا به احترام این شجاعت می ایستند وادبیات ترامپ عوض می شود ، نابغه های دیگرمان در عرصه تولید علم غوغا می کنند، این همه عزت برای ایران وایرانی است ،چرا خودمان را دست کم گرفته ایم؟ همه چیز پول ورفاه نیست، ژاپن وآلمان وچین ودیگران هم روزی گردنه امروز مارا طی کردندحالا شدند ابر قدرت اقتصادی، ولی باز هم سی سال است رؤسای جمهور ژاپن وکره جنوبی باوجود صدها راهپیمایی میلیونی، تجاوز ومزاحمت جرأت نمی کنند به یک گروهبان آمریکایی در وسط کشورشان بگویند پایگاهت را بیرون ببر، پسر جان تو روزی قهرمان بلا منازع جهان خواهی شد، استاد جهانی ایرانی فیروزجا شک نکن، درودبر ایران، ایرانی، تووپدر ومادر خوبت، که در کنارفداکاری رسم میهن دوستی یادت داده اند،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس