سرگئی لاوروف نمایه

وزیر امورخارجه روسیه تصریح کرد آمریکا و غرب در ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه کارشکنی‌ می‌کنند و سازمان‌های بین‌المللی نیز چشم به دهان غربی‌ها دوخته‌اند و به مردم این کشور کمکی نمی‌کنند.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» امروز (پنج‌شنبه) تأکید کرد، اقداماتی آمریکا در قبال روسیه انجام می‌دهد و تهدیداتی که مطرح می‌کند توهماتی با هدف ترویج روسیه‌هراسی است.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه تأکید کرد که مسکو بارها به واشنگتن پیشنهاد گفت‌وگو و همکاری در زمینه‌های مختلف را مطرح کرده اما آمریکا حاضر به پذیرفتن آن نیست.

وی در خصوص مسئله سوریه نیز گفت: «ما در سال ۲۰۱۲ یک کارگروه ویژه درباره سوریه تشکیل دادیم زمانی که قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل تصویب شد که بر اساس آن تأکید شد مسئله سوریه باید مطابق اصول سازمان ملل حل شود و تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه باید حفظ شود و هیچ مداخله‌ای در امور داخلی این کشور صورت نگیرد».

بیشتر بخوانید:

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: اسد در جنگ سوریه پیروز شده است

لاوروف ادامه داد: «بر همین اساس مردم سوریه باید خودشان سرنوشت کشورشان را تعیین کنند بدون اینکه هیچ دستورالعملی از جانب کشورهای خارجی مطرح شود».

وزیر خارجه روسیه افزود: «همانطور که در این قطعنامه نیز آمده، راه‌حل بحران سوریه در توقف درگیری‌هاست و تروریست‌ها باید به طور کامل نابود شوند و پس از آن قانون اساسی سوریه باید تدوین شده و اصلاحات قانون اساسی در سوریه به اجرا درآید و پس از آن نیز برگزاری انتخابات سوریه را داشته باشیم».

دیپلمات ارشد روسیه تأکید کرد: «روسیه و ایران و ترکیه در چهارچوب آستانه در راستای تحقق این اهداف تلاش خواهند کرد.... در حال حاضر بازیگران زیادی در سوریه هستند که سعی دارند اراده خود را به مردم سوریه تحمیل کنند... آنها تلاش دارند تا به مردم سوریه آنچنان که می‌خواهند حاکم شوند. و بر همین اساس نیز در تلاشند تا موارد خاصی را به متن قانون اساسی سوریه اضافه کنند که ما اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.»

وی همچنین گفت: «در رابطه مسئله آوارگان سوری ما با آمریکا همکاری داریم. ما این مسئله را با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور مطرح کرده‌ایم و از آمریکا و اتحادیه اروپا خواسته‌ایم تا شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را فراهم کنند و آنها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند و حاضرند تا کمک‌های لازم به مردم سوریه را ارائه دهد».

لاوروف علاوه بر این درباره بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه تأکید کرد: «غربی‌ها با مسئله بازسازی زیرساخت‌ها در سوریه در حال حاضر مخالفند اما دلیل این مخالفت ادعای آنها برای تغییر رژیم در سوریه نیست بلکه می‌گویند باید ابتدا انتقال سیاسی در سوریه انجام گیرد...به اعتقاد من منظور آنها این است که دولت فعلی سوریه جای خود را به دولتی بدهد که انتقاداتی را که امروز علیه دولت فعلی مطرح می‌کنند، پاسخگو باشد».

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «ما معتقدیم که اگر ما هم همین سیاست و منطق را دنبال کنیم در حقیقت مردم سوریه را که هم‌اکنون در این کشور زندگی می‌کنند، مجازات می‌کنیم و همچنین آندسته از آوارگان سوری را که مایلند به کشورشان بازگردند».

وی افزود: «بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا امروز مایلند تا به مردم سوریه کمک کنند به کشورشان بازگردند. در حال حاضر لبنان نقش مهمی در تسهیل روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان ایفا می‌کند و ما نیز هر چه در توان داریم برای تسهیل این روند به کار خواهیم گرفت...ما با اردن نیز مذاکرات خوبی در این خصوص داشته‌ایم و امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم».

دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت: «در حال حاضر تعداد زیادی از آوارگان سوری بیش از ۴ میلیون نفر، در ترکیه هستند. ما مذاکراتی را با مقامات ترکیه نیز انجام داده‌ایم».

لاوروف تأکید کرد: «در حال حاضر سازمان ملل و کمیساریای عالی امور پناهجویان و حقوق بشر سازمان ملل همگی منتظر تغییر موضع غرب هستند تا کمک‌های خود را به مردم سوریه ارائه دهند...بسیاری از مناطق با تلاش‌های ارتش سوریه از کنترل تروریست‌ها خارج شده و وضعیت این مناطق نیازمند بازسازی و کمک است اما فعلا هیچ کس از غربی‌ها کمکی ارائه نمی‌دهد... ما نیز تلاشمان را در خصوص نابودی کامل تروریست‌های باقی‌مانده در سوریه به ویژه منطقه ادلب ادامه می‌دهیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس