مجلس

پس از تذکرات پی در پی اقتصادی نمایندگان،‌ 193 وکلای ملت در نشست علنی امروز پارلمان طی نامه‌ای به رئیس جهمورخواستار تغییرحداکثری در کابینه دولت شدند.

به گزارش مشرق، نشست علنی صبح امروز چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

بازی سوخته لیست امیدی‌ها با طرح‌های رد شده

*سؤال اقتصادی نمایندگان از رئیس‌جمهور در صحن مجلس اعلام وصول شد

در ابتدا، سؤال اقتصادی 80 نماینده مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام وصول رسمی شد. 

*رئیس جمهور موظف است ظرف یک ماه در مجلس حضور یابد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس ا اعلام وصول سوال از رئیس جمهور اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان تقاضای سوال از رییس جمهوری داشتند و این موضوع به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد و این کمیسیون با حضور نمایندگان رییس جمهور موضوع را بررسی کردند.

وی افزود: بعد از بررسی های انجام شده، 80 نفر از سوال کنندگان بر سوال خود باقی ماندند، بنابراین بیش از یک چهارم نمایندگان همچنان در سوال پابرجا هستند از این رو طبق قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس بعد از یک هفته که این موضوع در کمیسیون اقتصادی بررسی شد، باید سوال اعلام وصول شود.

*طرح استیضاح ربیعی در مجلس اعلام وصول شد

سپس، طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام وصول شد.

علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس این استیضاح را اعلام وصول کرد.

وی در همین رابطه اظهار داشت: بر اساس ماده 222 و 223 آیین‌نامه داخلی مجلس طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در 12 تیر ماه 97 به کمیسیون مربوطه ارجاع شده بود با 40 امضاء اعلام وصول می‌شود.

*قاضی پور: بسیاری از نمایندگان شب و روز در مجلس حضور داشته و فعالیت‌های بسیاری می کنند

سپس، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در تذکری با استناد به ماده 79 آیین نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس به عنوان ناطق و یا مخالف صحبت هایی را نسبت به عملکرد نمایندگان مجلس مطرح می کنند.

وی افزود: حضرت امام (ره) فرموده اند مجلس در رأس امور است. مجلس عصاره فضایل ملت بوده و برهمین اساس در خصوص کاندیداهای مجلس بررسی های بسیاری صورت می گیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ممکن است کار برخی از نمایندگان مقبول ملت نبوده و وی را انتخاب نکنند یا رفتار برخی از نمایندگان در مجلس به نوعی باشد که در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شود.

*گزارش کمیسیون اصل 90 درباره زلزله استان کرمانشاه در صحن مجلس قرائت شد

درادامه هم،‌ فرهاد تجری نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گزارش کمیسیون متبوعش در خصوص بررسی و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های خدمات‌رسان و ستاد بازسازی به مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه پس از وقوع زلزله 21 آبان ماه 1396 غرب استان کرمانشاه را در راستای ماده 105 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در پارلمان قرائت کرد. 

در بخشی از این گزارش، آمده است بلاتکلیفی لایحه قانونی تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در مجلس شورای اسلامی و عدم تصویب آن علی‌رغم سپری شدن بیش از 5 سال از مرحله آزمایشی آن، عدم اختیارات استاندار در تأمین و ابلاغ و تخصیص اعتبارات حوادث غیرمترقبه موسوم به مواد 10 و 12 که صرفاً از طریق هیأت دولت تصویب و ابلاغ می‌شود که در طول سالیان اخیر اعتباری در این زمینه تخصیص نیافته است و همچنین عدم تأمین اعتبار مورد نیاز برای ساخت انبارهای امدادی در سطح شهرستان‌های تابعه به علت عدم تخصیص اعتبارات حوادث غیرمترقبه از جمله نقاط ضعف در جریان زلزله کرمانشاه بوده است.

*چنارانی: زلزله اصلی کشور سفره‌های خالی مردم است/ رئیس جمهور باید در مجلس بایستد و به مردم توضیح دهد

سپس‌،‌ هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در تذکری با استناد به ماده 167 آیین‌نامه داخلی مجلس و در جریان گزارش کمیسیون عمران و اصل 90 درباره زلزله کرمانشاه، نسبت به عدم تعیین تکلیف لایحه قانونی تشکیل سازمان مدیریت بحران در مجلس علی‌رغم سپری شدن بیش از پنج سال از مرحله آزمایشی آن انتقاد کرد و اظهار داشت: امروز زلزله اصلی کشور، زلزله اقتصادی است، بحران اصلی امروز کشور سفره‌های خالی مردم است.

وی افزود: 5 سال است دولت لایحه مذکور را تقدیم مجلس کرده اما تاکنون این لایحه در پارلمان تعیین تکلیف نشده است، روزی که قرار بود به مردم کرمانشاه کمک‌رسانی شود اعتمادسازی بین مردم از بین رفت و مردم پول را به حساب برخی افراد واریز کردند که این پول‌ها هنوز در حساب آنان است و به مردم کرمانشاه اختصاص نیافته است. بنابراین دغدغه اصلی کشور در مواجهه با حوادث غیرمترقبه، عدم وحدت فرماندهی است.

*لاریجانی:نامه نمایندگان برای تغییر تیم اقتصادی به رئیس جمهور/ضوابط برخورد با اخلال گران اقتصادی اعلام می‌شود

علی لاریجانی هم اعلام کرد: نامه ای از سوی نمایندگان مجلس در خصوص تغییر تیم اقتصادی به رئیس جمهور داده شده است.

وی افزود: حق می دهیم که در این شرایط باید تیم قوی در بخش های مختلفی که به اقتصاد مربوط است، فعال شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: پیگیری ها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ادامه خواهد داشت.

*شکرچی:زلزله سرپل ذهاب در تهران بود 1000 هزار میلیارد خسارت به کشور وارد می‌کرد

بر این اساس، محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان گزارش کمیسیون‌های عمران و اصل 90 مجلس در خصوص زلزله کرمانشاه اظهارداشت: خوشبختانه اقدامات مؤثری در خصوص مقاوم‌سازی ساختمان‌های روستایی اتفاق افتاده است و این امر باعث ایمنی بیشتر در این مناطق شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در مسکن مهر با پدیده‌های مختلفی مواجه هستیم در اجزای سازه‌ای آن مشکلات کمتری داریم اما اجزای غیر سازه‌ای و عدم نظارت صحیح در این بخش باعث شده است در مسکن مهر مشکلاتی داشته باشیم.

شکرچی‌زاده ادامه داد: سرتاسر کشور ظرفیت ایجاد ساختمان‌هایی مقاوم در برابر زلزله‌های 7 ریشتری را هم دارد.

*دلخوش: دستور جلسات مجلس باید به سمت حل مشکلات اقتصادی مردم هدایت شود

همچنین سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا طی تذکری با استناد به اصل سوم و بندهای 8 و 9 در خصوص مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت خویش، اظهار داشت: ما اطلاع داریم که جلسات ویژه ای برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم برگزار کرده اید و از این منظر از شما تشکر می کنیم.

وی افزود: دستور جلسات مجلس باید به سمت حل مشکلات اقتصادی مردم هدایت شود، مسائل فوری باید در دستورکار قرار بگیرد.

*طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تصویب شد

درادامه، طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت.

پس از بررسی‌های انجام شده نهایتاً این طرح با 137 رأی موافق، 41 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

*مردم از دستورکار این روزهای مجلس گله‌مندند/ دیگر نمی‌توانیم جوابگوی مشکلات اقتصادی مردم باشیم

سپس،حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در جریان بررسی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: مسئله‌ای که این روزها در ذهن‌ها است و بیان می‌شود موضوع دستورکار مجلس است. 

وی افزود:‌ مردم از دستورکار مجلس گله‌مندند، نه تنها برای طرح تشکیل وزارتخانه‌ها بلکه از دستور جلسات گذشته هم گله دارند. 

وی ادامه داد: از صبح هر روز قیمت‌های خوراکی مردم تغییر می‌کند و اکنون بحث این نیست که میراث فرهنگی را تغییر دهیم یا خیر. 

*لزوم برخورد با اخلالگران بازار/ با فرصت طلبان و محتکرین قاطعانه برخورد شود

190 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار ادامه یافتن برخورد با اخلالگران بازار و محتکرین شدند.

این نامه در 3 محور تدوین شده و طی آن ضمن تقدیر از برخورد با اخلالگران بازار ارز و محتکرین، بر لزوم ادامه یافتن این برخوردها تاکید شده است.

مصری:ابهام در مبالغ واریز شده به حساب سلبریتی‌ها

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه هم در سخنانی پس از قرائت گزارش کمیسیون‌های اصل 90 و عمران مجلس درباره زلزله اخیر کرمانشاه، اظهار داشت: پس از وقوع این زلزله، مقام معظم رهبری اجازه دادند از صندوق توسعه ملی مبلغ 200 میلیون دلار برای واریز به سازمان برنامه و بودجه و اختصاص برای کمک به مردم زلزله‌زده در نظر گرفتند که معادل آن 700 میلیارد تومان بود، پس از بازدید رئیس‌جمهور از مناطق زلزله‌زده تأکید شد که وام‌های در نظر گرفته شده پاسخگوی تکمیل واحدهای تخریبی نیست، اما در حال حاضر بسیاری از واحدها نیمه‌کاره است، بنابراین از مسئولان انتظار داریم، تمهیداتی بیاندیشند تا مردم زلزله‌زده در فصل سرما زیر برف و باران نمانند.

وی افزود: هزینه‌های بازسازی اماکن تخریبی بسیار بالاست، به عنوان مثال با میلگرد کیلویی 5 هزار تومان امکان بازسازی ساختمان‌های تخریب‌شده وجود ندارد، شاید مردم گرمای این فصل را تحمل کنند اما همین مردم در فصل سرما دچار مشکل می‌شوند.

*دولت و مجلس با این مدیریت معمولی امکان مقابله با جنگ اقتصادی را ندارد

بر اساس این گزارش،صدیف بدری نماینده اردبیل در جریان بررسی اولویت‌ طرح اصلاح قانون چک اظهار داشت: اگر بنا است که تغییر دستورهای مجلس لزومی نداشته باشد که همین طرح در دستور کار ملس قرار گیرد. 

وی افزود: اگر نیاز به تغییر دستور وجود دارد تمام دستورهای صحن علنی مجلس نیز باید تغییر کند. 

بدری ادامه داد: اگر بنا است که به مسائل مهم کشور بپردازیم باید مسائل اولویت‌دار به صورت فوق‌العاده در دستور کار گیرند بنابراین باید مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را هر چه سریعتر رسیدگی کنیم. 

وی افزود: مردم از نظر معیشت و اقتصاد دچار چالش هستند بنابراین در جنگ اقتصادی باید اولویت‌بندی شود. 

*طرح ممنوعیت انتصاب مدیران دوتابعیتی اعلام وصول شد

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس دربخش دیگری از نشست امروز موارد وصولی را اعلام کرد. 

بر این اساس طرح ممنوعیت انتخاب انتصابات مقامات دوتابعیتی و یا مربوط به دول خارجی و همچنین طرح الحاق یک ماده به قانون مقررات مالی دولت اعلام وصول شد. 

*ادیانی:ما باید در التهابات بازار نظارت کنیم نه اینکه نظاره‌گر باشیم/ انگیزه در دولتی‌ها رنگ باخته است

همچنین علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر طی تذکر شفاهی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور اظهار داشت: مردم در شرایط فعلی انتظار ندارند که مجلس نسبت به التهابات فعلی کشور نظاره‌گر و تماشاچی باشد.

وی افزود: ما باید در مسائل اقتصادی نظارت کنیم نه اینکه نظاره‌گر باشیم.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس بر بعد تقنینی و اعمال نظارت جدی برای جلوگیری و مهار التهابات مصنوعی بازار در کشور تأکید کرد.

*نامه نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضاییه برای برخورد با اخلالگران بازار

طبق این گزارش،‌ محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس نامه 190 نفر از نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضائیه را قرائت کرد.

*193 نماینده مجلس خواستار تغییر حداکثری در کابینه دولت شدند

وکیلی همچنین نامه 193 نفر از نمایندگان پارلمان به حسن روحانی رئیس جمهور را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

*پایان نشست علنی امروز پارلمان/ نشست بعدی؛ یکشنبه هفته آینده

جلسه علنی صبح امروز خانه ملت ظهرامروز با اعلام مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس پایان یافت. 

طبق اعلام پزشکیان جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی یکشنبه هفته آینده (14 مرداد ماه 97)برگزار خواهد شد. 

وکلای ملت در جلسه امروز مجلس گزارش کمیسیون‌های اصل 90 و عمران مجلس درباره زلزله کرمانشاه و همچنین طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی و صنایع گردشگری را مورد بررسی قرار دادند. 

همچنین سوال اقتصادی نمایندگان مجلس از رئیس جمهور و طرح استیضاح علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام وصول شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    81 9
    بهترین راه درخواست استعفای روحانی است
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    96 0
    سبیلها که چرب شد 193 نفر میشه 10 نفر
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      5 34
      مملکت گل و بلبل. همه چی رو حساب. شما هم از این حرفا نزن به نقاط مثبت خیره شو سم پاشی نکن
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      1 0
      پرواربندیه دیگه
  • علی علیمحمدی DE ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    76 0
    تورا بخدا نمایندگان عزیز اینقدر کار نکنید ملت را غرق خوشبختی و.............کردید
  • NL ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    45 0
    زمانی ک سلبریتی ها میشن قبله دو عالم باید جواب گوباشید راستی از پولهای زیبا کلام چه خبر
  • ناشناس IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    67 0
    دم لیاخوف روسی گرم که اون دوره مجلس رو به توپ بست الکی میرن که وقت بگذره کاری برا مردم نمیکنن.خودشون شکماشون سیره و حقوق میلیونی میگیرند.خدا ازشون نگذره.با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه
  • محدث IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    34 0
    فيلم جديد نمايندگان كليد خورد دولت گوش نمي كنه شما داد بزنيد مصوبه مجلس پلكاني شدن افزايش حقوق. اجرا توسط دولت. ١٠ در صد
  • RO ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    40 1
    از پس گرفتن امضا ها معلومه فقط 40الی 45نماینده باوجدان در مجلس وجود دارند. وای به حال مردم با این رای های الکی.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    29 3
    وزیر اطلاعات را مجلس تغییر دهد و یک وزیر مقتدر جایگزین کند بسیاری از مشکلات کنونی حل می شود
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    17 0
    خسته نباشید میگم به همه نمایندگان عزیز که سیر نزولی دلار سکه و ... را از نزدیک و خیلی دقیق نظاره می کنند. باشد که رستگار شوید.
  • AU ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    38 1
    لاریجانی ماست مالش میکنه ...
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    20 1
    یکماه دیگه فرصت هست تا حداکثری بشه بستنی قیمتش دو برابر شده همه در حال دزدی هستن
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 0
    این مجلس فقط لیاخوف روسی رو می خواهد تا همه شان را به توپ ببندد .
  • AE ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 0
    واقعا همه شدن درد چون چاره ای ندارن الناس فی دین ملوکهم
  • AE ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 0
    واقعا همه شدن درد چون چاره ای ندارن الناس فی دین ملوکهم
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 0
    استیضاح وزرای ضعیف خوب است.اما چگونه ميشودوکلاي ضعیف راکه تعدادشان کم هم نیست استیضاح کرد وازقندلي پایین کشید
  • ناشناس IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 0
    این حرف ها هیج نون و آب برای مردم نمیشود مجلس نمایندگان حرف بی هو ده
  • نظری IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    0 0
    کل مسعولین ازنماینده بگیر تا وزیر بگیر تا ریاست جمهوری ومعاونین ایشان دستگاه قضایی بگیر همه دستشون تو یک کاسه هست دارند باهم میخورنند یا بر ضدهم هستند و دارنند سیاست بازی میکنند وبه فکر مردم بیچاره وفقیر نیستن فقط دارند جیبشان را دارند پر میکنند ولعد یا کانادا یا امریکا یا انگلیس ووو خاک توسر ما ملت ایران که اختیار خودمان را دادیم دست یک عدای دزد واز خدا بیخبر که فقط به فکر خودشان هسنند
  • CA ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    0 0
    فکر کنم بالاترین درجه زلزله ۱۲ ریشتر باشه که آخرالزمان اتفاق میافته، اما نوابغ کشور ما چیزهایی کشف میکنند که هیچ ابوالبشری تاکنون کشف نکرده.جل الخالق.
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    0 0
    کاری نداره که وقتی اومد مجلس میگه همش تقر آمریکاست آمریکا نذاشت تدبیر کنیم!!!!!!!!!
  • ناشناس IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
    1 0
    دکترقالیباف و جناب اقای رئیسی گزینه های بسیار خوبی هستندتادولت را از این بحران خلاص کنند.
  • بیطرف IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
    0 0
    دوستان اینا همه بازی سیاسیه هرکدوم از اخلالگران یا بایکی از دست اندرکاران فامیلن یاشریک وسلام نه اخلالگری اعدام میشه نه برکنار بلکه ماقشر ضعیف و متوسطیم که باید بسوزیمو با سو مدیریت بعضی مسولین بزور بسازیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس