کتابفروشی رود

کتابفروشی را به دوستان امیرکبیر تحویل دادیم اما هنوز خودمان مشکل داریم. خدا را شکر کتاب‌ها تقریبا فروخته شد اما هنوز نتوانستیم مکانی را برای انتشارات پیدا کنیم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - همه کتاب‌هایشان فروخته شده است. دیگر کتابی نمانده که بفروشند، جز چند کارتن در انبار که قرار است با چند نفر صحبت کنند تا همه کتاب‌ها فروخته شود و کتابی در انبار نماند. چند وقت پیش بود که گزارشی از کتابفروشی رود در خیابان کریمخان منتشر کردیم. قصه از آنجایی شروع شده بود که اطلاعیه‌ تعطیلی کتابفروشی، پشت ویترین این کتابفروشی قرار گرفت و تصویرش در فضای مجازی پخش شد. اطلاعیه‌ای که مدیر کتابفروشی نوشته بود: «متاسفانه برخلاف میل باطنی‌ام لازم است خدمت همه دوستان و عزیزان کتابخوان تعطیلی کتابفروشی رود با ۲۰ سال سابقه را اعلام کنم. محل فعلی کتابفروشی رود به‌منظور تجهیز و ارتقا فروخته شد، اما با رشد ناگهانی و انفجاری قیمت‌ها متاسفانه دیگر قادر به تهیه مکان مناسب برای کتابفروشی نیستیم. در ۲۰ سال گذشته افتخار آن را داشتیم که انتخاب بسیاری از اهل قلم و عاشقان کتاب بوده‌ایم. 20 سال حمایت شما عزیزان، تکیه‌گاه ما بود اما دیگر بدون تسهیلات و تامین مالی از طرف نهادهای مربوطه قادر به ادامه راه نیستیم. از این طریق بنده و مجموعه کتاب‌فروشی نشر رود مراتب سپاسگزاری و قدردانی خود را به اطلاع تمامی عزیزان اهل قلم و علاقه‌مندان کتاب می‌رسانیم. کتابفروشی و انتشارات رود، خداحافظ.» این اطلاعیه دست‌به‌دست چرخید و مردم در یک حرکت هماهنگ کتاب‌ها را با تخفیف‌هایی که این انتشارات گذاشته بود، خریدند.

 
 انتشارات امیرکبیر جایگزین رود

حالا که به مردادماه رسیدیم، طبق قرار قبلی که مدیر کتابفروشی رود با خریداران جدید گذاشته است؛ ملک تخلیه‌شده تا به‌جای کتابفروشی رود، کتابفروشی امیرکبیر در راسته کریمخان حضور داشته باشد. میرشمس‌الدین فلاح‌هاشمی، مدیر روابط‌عمومی انتشارات امیرکبیر در گفت‌وگویی درباره خرید ملک کتابفروشی رود در خیابان کریمخان از سوی انتشارات امیرکبیر، گفت: «کار واگذاری تقریبا انجام‌شده و این کتابفروشی نیز به مجموعه کتابفروشی‌های امیرکبیر اضافه خواهد شد و چند وقت دیگر با کادر مدیریتی جدید و برنامه‌های ویژه آغاز به فعالیت خواهد کرد. بعد از اینکه مطابق با قرارداد این ملک در اختیار انتشارات امیرکبیر قرار گرفت، بلافاصله با تابلو امیرکبیر آغاز به‌کار خواهد کرد. باتوجه به فضای مناسب 24 مترمربعی که در طبقه بالایی کتابفروشی وجود دارد، می‌توان از این فضا برای ملاقات‌ اهالی قلم با یکدیگر و همین‌طور با مخاطبان استفاده کرد. به عبارت دیگر برنامه امیرکبیر این است که این فضا به پاتوق اهل کتاب تبدیل شود. گسترش فعالیت‌ها در بخش فروش، از رویکردهای مدیریتی انتشارات امیرکبیر است، قطعا سعی خواهد شد از نهایت ظرفیت‌های این کتابفروشی در راستای اهداف انتشارات امیرکبیر که گسترش بخش فروش است، استفاده شود.»

 مشکل کتاب‌فروشی همچنان پا برجاست

با زارع، مدیر کتابفروشی رود صحبت کردیم تا بدانیم توانستند جای جدیدی برای کتابفروشی پیدا کنند یا هنوز مشکل‌شان پابرجا است. زارع گفت: «کتابفروشی را به دوستان امیرکبیر تحویل دادیم اما هنوز خودمان مشکل داریم. خدا را شکر کتاب‌ها تقریبا فروخته شد اما هنوز نتوانستیم مکانی را برای انتشارات پیدا کنیم.»

وقتی از کمک و درخواست‌شان که از ارشاد داشتند، می‌پرسم، آهی همراه با حسرت می‌کشد و می‌گوید: «از ارشاد درخواست وام کرده‌ایم و مدتی پیگیر وام بودیم اما هنوز به نتیجه نرسیده است. امیدمان به وزارتخانه و شخص دکتر صالحی است که آشنا با حوزه کتاب هستند اما هنوز جوابی نگرفته‌ایم. امیدوارم اتفاقی در این بازار آشفته بیفتد که دیگر مجبور نباشیم کتابفروشی را جمع کنیم. اگر نتوانیم جای تازه‌ای برای کتابفروشی فراهم کنیم، باید کتابفروشی نشر رود را برای همیشه جمع کرد.»

این روزها برای همه شغل‌ها و اصناف مشکلات زیادی برای تامین هزینه‌ها و دخل و خرج‌شان وجود دارد. اما به قول دوستی که می‌گفت:«ما کتابفروش‌ها خیلی مظلوم هستیم؛ در این وانفسا حاضریم کتاب‌هایمان را به 70 درصد تخفیف هم بدهیم بلکه فروشی داشته باشیم و بتوانیم هزینه‌هایمان را تامین کنیم.»

*فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس