کد خبر 878726
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
مدارس خاص

معاون سابق مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: اگر واقعا سوالات آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد مشابه سوالات آزمون ریون باشد قطعا اعتبار آزمون دچار خدشه می‌شود.

به گزارش مشرق، روز (جمعه 5 مرداد) آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد با حضور دانش‌آموزان متقاضی برگزار شد اما با پایان آزمون، داوطلبان از یکسان بودن سوالات با آزمون ریون خبر دادند به گونه‌ای که سوالات آزمون در کتاب‌های کمک آموزشی برخی موسسات خصوصی وسایت ریون با پاسخ تشریحی قابل دسترسی بود و حتی داوطلبان روزهای قبل از آزمون با یکبار سرچ در فضای مجازی برای سوالات هوش می‌توانستند به کل سوالات آزمون دست یابند.

هم‌اکنون این ابهام برای بسیاری از دانش‌آموان پیش آمده است که اگر فردی با یک‌بار جست‌وجو به سوالات آزمون ریون پاسخ داده باشد در این صورت آیا اعتبار آزمون ورودی مدارس سمپاد زیر سوال نمی‌رود؟ بچه‌هایی که برای آماده شدن به موسسات خصوصی رفته بودند و سوالات آزمون ریون با جواب تشریحی در اختیار آنها قرار گرفته بود، شانس قبولی بیشتری در آزمون ورودی مدارس سمپاد ندارند؟

در همین رابطه، محمد نستوه معاون سابق مرکز ملی استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه اگر واقعا سوالات آزمون ورودی مدارس سمپاد تکراری باشد و قبلا دانش‌آموزان آن را مشاهده کرده باشند این آزمون نمی‌تواند ملاک درستی برای استعدادیابی باشد، گفت: پشت سر این قضیه حرف و حدیث‌های زیادی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: آزمون تست ریون به لحاظ روایی بررسی و سنجیده شده است و از نظر جهانی دارای اعتبار است اما برای سنجش استعداد دانش‌آموزان زمانی مفید خواهد بود که تکرار نشده باشد و دانش‌آموزان قبلا آن را کار نکرده باشند.

بیشتر بخوانید:

سردرگمی«آی‌کیوها» در بازار سیاه فروش سؤالات تست هوش

پرونده سمپاد باز هم با آزمون بسته شد

معاون سابق مرکز ملی استعدادهای درخشان ادامه داد: اگر واقعا سوالات آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد مشابه سوالات آزمون ریون باشد قطعا اعتبار آزمون دچار خدشه می‌شود هرچند که آزمون ریون دارای اعتبار بین‌المللی است اما نیاز است سوالات آن مجدد طراحی شده باشد.

نستوه در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش هزینه و کارشناس لازم برای طراحی سوالات را نداشت به همین دلیل از سوالات تکراری استفاده کرده است؟ گفت: آموزش و پرورش هم هزینه مورد نیاز و هم کارشناس متخصص دارد به نظر می‌رسید امسال سال نخستی بود که تجربه چنین آزمونی را داشتند و می‌خواستند ملاک حداقلی برای ورود به مدارس سمپاد داشته باشند اما روش انتخاب دانش‌آموزان مستعد براین اساس دچار مشکل شد.

 وی بیان کرد: نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد، افرادی که در این آزمون پذیرفته می‌شوند مستعد هستند چرا که روش استعدادیابی آنها صحیح نبوده است و دانش‌آموزانی که قبلا سوالات را کار کرده بودند آسانتر به آن جواب دادند بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که مستعدتر هستند.

نستوه افزود: آموزش و پرورش  تصمیم داشت برای جذب دانش‌آموز در پایه هفتم  مدارس سمپاد آزمون ورودی را حذف کند اما روشی که پیش گرفته شد نیز به نوعی آزمون بود بنابراین می‌توان گفت که بهترین آزمون همان روشی است که در چند سال گذشته انجام و سوالات متناسب با استعداد دانش‌آموزان طراحی می‌شد.

وی بیان کرد:  در روش گذشته 30 درصد سوالات به سنجش هوش و استعداد تحصیلی اختصاص داشت که به صورت تحلیلی طراحی می‌شد به نظر می‌رسد آموزش و پرورش یا باید آزمون را کلا حذف و براساس سنوات تحصیلی اقدام کند یا روش پیشین را در جذب دانش‌آموزان مدارس سمپاد به کار گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • خودم .. ! IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    0 0
    اسم سمپآد کِ می آد منو یآد دو خوآهرم و برآدرم میندآزه کِ تو مدآرس تیزهوشآن درس خوندن .. ! :دی :دی از نظر اون ـآ من یِ بی استعدادِ کم هوشِ تنبل بودم .. چون در مدرسه ی عادی دولتی درس خونده بودم .. امآ اون ـآ تیزهوشآن بودن و همه واسه خودشون ریآضیدآن و فیزیکدآن بودن ! :دی :دی :دی :دی + منو یآدِ گذشته م نندآزین ! :دی :))))))
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    1 0
    خود ایشون چند تا موسسه آموزشی خصوصی دارن و نگران تعطیلی موسسات و پولها هستند نه نگران دانش آموزان
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    0 1
    خدا از دلتون خبرداره. درآمدهای آنچنانی مراکز آموزشی آزا د از ملت بدبخت برای قبولی در آزمون سمپاد در سالهای قبل و تا امسال اما از این پس خبری نییست
  • NL ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    2 1
    این روش فعلی خیلی هم خوبه. چون دیگه فقط بچه های خر خوان که برای حفظ درسها خودکشی کردن نمیتونن وارد سمپاد بشن و کسی وارد میشه که ذاتا و به شکل ژنتیکی تیزهوشه، نه درسخوان صرف. دیگه برای این آزمون درس خوندن اهمیت نخواهد داشت و ذات و جوهره و ژن دانش آموز باید خوب باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس