ماه گرفتگی

ستاره‌شناسان از وقوع بزرگ‌ترین ماه‌گرفتگی قرن 21 در شب 27 و 28 جولای (5 و 6 مرداد 1397) خبر دادند.

به گزارش مشرق، ستاره‌شناسان اعلام کردند که طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن 21 همزمان با نزدیک شدن مریخ به زمین در شب‌های 27 و 28 جولای (5 و 6 مرداد 97) رخ خواهد داد.

براساس گزارش «خبرگزاری فرانسه»، انتظار می‌رود مدت‌ زمان این ماه‌گرفتگی 1 ساعت و 43 دقیقه باشد. در جریان این خسوف کامل قرار است که بیش از 100 دقیقه سایه زمین بر روی ماه بیفتد و علاوه بر آن قمر زمین در این ماه گرفتگی سرخ رنگ خواهد شد!

بیشتر بخوانید:

آماده طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن۲۱ باشید +عکس

در مورد رنگ قرمز ماه در جریان این اتفاق می‌توان گفت که پدیده‌ای شبیه به سرخ شدن خورشیدی در زمان غروب رخ می‌دهد و نور عبوری از اتمسفر و روی سطح زمین در ماه گرفتگی باعث می‌شود تا این جرم آسمانی به رنگ سرخ خیره‌کننده‌ای دیده شود.

در ماه گرفتگی کامل جولای، قمر زمین از تاریک‌ترین قسمت سایه سیاره که با نام «Umbra» شناخته می‌شود، عبور می‌کند و از آنجایی که این جرم آسمانی به مراتب از سیاره ما کوچک‌تر است،‌ به صورت کامل در تاریکی ایجادشده توسط کره زمین قرار می‌گیرد.

ناسا پیش بینی کرده که خسوف روز جمعه یک ساعت و ۴۲ دقیقه به طول بینجامد. البته کل این فرایند یعنی آغاز خسوف و تکمیل و سپس برطرف شدن آن حدود ۶ ساعت و ۱۳ دقیقه طول خواهد کشید.

بهترین مکان‌ها برای لذت بردن از این نمایش زیبا، هند، استرالیا، ماداگاسکار، پاکستان، آفریقای جنوبی است. البته در بخشی از اروپا و آمریکای جنوبی نیز این پدیده قابل مشاهده است.  

خبر خوب دیگر این است که بر خلاف خورشید گرفتگی، این ماه گرفتگی را می‌توان بدون استفاده از هرگونه تجهیزات خاصی مشاهده کرد.

ماه‌گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که خورشید، زمین و ماه در یک ردیف قرار بگیرند و مدار ماه در زیر سایه زمین باشد.

ایران در زمان ماه‌گرفتگی قرن 21

علی عجب ‌شیری ‌زاده استاد نجوم دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز در خصوص این ماه‌گرفتگی در ایران، گفت: این ماه‌گرفتگی در تبریز از ساعت ۲۴ و ۱۵ ثانیه روز جمعه ۵ مرداد، آغاز شده و در ساعت ۲۴ و ۵۱ دقیقه و ۴۴ ثانیه به بیشترین میزان گرفتگی در این شهر خواهد رسید.

گفتنی است، ماه گرفتگی ۵ مرداد سال جاری، یکی از خاص ‌ترین رویدادهای نجومی سال‌های اخیر است و همزمان با این ماه‌ گرفتگی می‌ توان مریخ را از نزدیک ‌ترین فاصله مشاهده کرد.

نزدیک شدن مریخ در کمترین  فاصله به زمین در ۱۵ سال گذشته

همزمان با ماه‌گرفتگی قرن، مریخ به نزدیک ترین فاصله خود به زمین در مدت ۱۵ سال گذشته خواهد رسید. این فرصت بسیار مناسب است تا اختر شناسان بتوانند مریخ را از نزدیک مشاهده کنند.

کاظم کوکرم سردبیر ماهنامه نجوم در مورد این پدیده نجومی گفت: مریخ هر دو سال و دو ماه یکبار در نزدیک ترین فاصله از زمین قرار می گیرد که می‌گوییم در وضعیت مقابله قرار دارد؛ یعنی از دید ساکنان زمین در مقابل خورشید در آسمان واقع شده و از این جهت هم در آسمان پرنورتر دیده می شود و هم نسبت به سایر مواقع به زمین نزدیک تر است.

این منجم آماتور افزود: گاهی اوقات در مقابله ها به دلیل وضعیت مداری زمین و مریخ شرایطی به وجود می آید که مریخ به زمین قدری نزدیک تر باشد، یعنی از حالت عادی مقابله ها نزدیک تر؛ از جمله وضعیتی که امسال 5 مرداد روی می دهد و در نتیجه آن مریخ در نزدیک ترین فاصله یعنی 57.6 میلیون کیلومتری زمین قرار می گیرد.

کوکرم در پاسخ به این سوال که آیا مریخ در این حالت با چشم غیرمسلح نیز قابل دیدن است افزود: بله، مریخ حدودا یک ساعت پس از غروب خورشید به شکل یک ستاره خیلی درخشان با نور متمایل به رنگ نارنجی که سوسو هم نمی زند در افق جنوب شرقی طلوع می کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
    3 11
    حالا همچین پدیده ء تماشا کردنی ای هم نیست . فقط یک کمی رنگ ماه به سرخی میره . همین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس