روزنامه اعتماد

دیپلمات و فعال اصلاح‌طلب در تحلیلی سخیف مدعی شده است که جنایت هدف قراردادن هواپیمای مسافربری ایرانی توسط ناو آمریکایی، به دلیل مواضع ضد آمریکایی مقامات ایرانی بوده است!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** هدف قرارگرفتن ایرباس ایرانی توسط ناو آمریکایی، تقصیر خودمان بود!

«علی خرم» در یادداشتی تأمل برانگیز در روزنامه اعتماد با عنوان «باید سنجیده عمل کنیم» نوشت:

«فضای رابطه ایران و امریکا بیش از حد آتشین و خطرناک است و پتانسیل هر نوع درگیری فیزیکی بالا رفته است...مشکل این است که خود ما نیز جو سنجی نکرده و واقعیت‌های موجود جامعه خود را در نظر نمی‌گیریم. در چنین شرایطی با توجه به نارضایتی عمومی که هر روز در گوشه و کنار کشور شاهد هستیم باید حساب شده‌تر موضع‌گیری و اقدام کنیم. با مشکلات داخلی گسترده‌ای از جمله متضرر شدن طلبکاران مؤسسات مالی، اختلاس و کلاهبرداری‌های گسترده، مشکلات محیط‌زیست، آب، برق و... مواجه هستیم و همه اینها به امریکا این امید را می‌دهد که در وهله اول بتواند ما را بدون دخالت دست به فروپاشی از درون برساند اما همانطور که پمپئو در سخنرانی خود گفت ممکن است به طور غیرمنتظره حادثه‌ای رخ دهد و شاهد یک صحنه دیگر باشیم. به عبارتی در عین حال که منتظر فروپاشی هستند و...حلقه را تنگ‌تر می‌کنند ابایی ندارند که جرقه‌ای زده شود و درگیری فیزیکی نیز پیش آید...از آنجایی که شرایط روابط بین دو کشور خیلی خطرناک و آتشین است هر آن ممکن است یک جرقه اعم از خودگاه یا ناخودآگاه به انبار کاه بیفتد، بنابراین باید سنجیده‌تر عمل کنیم».

این فعال اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«لازم است که به تجربیات گذشته خود نیز توجه داشته باشیم. به عنوان مثال سال ۶۶ نیز بگو مگوهایی با رییس‌جمهور امریکا داشتیم. در آخرین مرحله بعد از سخنرانی رییس‌جمهور ما در سازمان ملل، امریکا تحریم‌های خود را مصوب و اجرایی کرد. در مرحله دوم نیز اول سکوی‌های نفتی و بعد ناوچه‌های ایران را از بین برد. کمتر از ۹ ماه کار به زدن ایرباس کشید و نهایتاً ما قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم. نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که رییس‌جمهور فعلی امریکا خیلی تندتر و نامعقول‌تر است. تیم اطراف او نیز همه ضد ایرانی و دشمن قسم خورده ما هستند، در حالی که سال ۶۶ اینطور نبود. از این جهت باید گفت که شرایط موجود به صورت بالقوه خطرناک است و باید حساب برخی حرف‌های خود را داشته باشیم ولو اینکه حرف حق باشد. اینکه امریکا بد و ظالم است درست است اما باید دید که آیا بیان آن در شرایط موجود چه مشکلی را حل می‌کند؟ ایجاد حمیت داخلی نباید به قیمت ایجاد صحنه تقابل میان ایران و امریکا باشد و باید به سیاست‌های انتخابی بیشتر فکر کرد».

خرم پیش از این صراحتاً اعلام کرده بود که باید در توان موشکی خود با طرف غربی مذاکره کرده و آنها را راضی کنیم!

این فعال اصلاح طلب ضمن سیاه نمایی وضعیت داخلی کشور و تأیید گنده گویی های وزیر خارجه آمریکا، در تحلیلی سخیف و مضحک مدعی شده است که جنایت هدف قراردادن هواپیمای مسافربری ایرانی توسط ناو آمریکایی، به دلیل مواضع ضد آمریکایی مقامات ایرانی بوده است!

«هارولد رود» تحلیلگر سابق پنتاگون نیز چندی پیش در اظهار نظری که در وبگاه «الگماینر» منتشر شد، نوشته بود: «ما امروزه در موقعیتی هستیم که نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل دنیا، آمریکا را بسان ببر کاغذی می‌بینند».

آمریکا اکنون به نمایشگاهی بزرگ از شکست‌های پی‌درپی تبدیل شده است. چندی پیش «فارن پالیسی» در گزارشی به قلم «استفان والت» درباره ناکامی‌های آمریکا در لشکرکشی به افغانستان نوشته بود: «به طور خلاصه می‌توان گفت آمریکا محکوم به شکست در جنگ افغانستان است زیرا با آمادگی کامل وارد زمین بازی نشد. در واقع تمامی تلاش‌هایی که از سوی آمریکا به کار بسته شد چیزی نبود جز یک‌اشتباه بزرگ».

«لس‌آنجلس تایمز» نیز چندی پیش با اشاره به ناکامی واشنگتن در حمله به عراق نوشته بود: «ده سال پس از تهاجم ایالات متحده به عراق، برنده ژئوپلتیک این جنگ، دشمن آمریکایی‌ها یعنی "ایران" بوده است».
حتی تغییر استراتژی نبرد مستقیم به جنگ نیابتی نیز نتوانست روند ناکامی واشنگتن را متوقف کند. «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه پیشین آمریکا در کتاب خاطرات خود نوشته: «قرار بود ما در روز پنجم ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳] چهاردهم تیر ماه ۱۳۹۲] در نشستی با دوستان اروپایی خود دولت اسلامی را به رسمیت بشناسیم. من به ۱۱۲ کشور سفر کردم تا نقش آمریکا و توافق با بعضی از دوستان را درباره به رسمیت شناختن دولت اسلامی بلافاصله پس از تشکیل آن توضیح دهم، اما به‌یک‌باره همه‌چیز در برابر چشمان ما فرو ریخت». در حال حاضر کمر گروهک‌های تکفیری تروریستی مورد حمایت آمریکا، در منطقه توسط محور مقاومت به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی شکسته شده است.

عصبانیت ترامپ و مقامات کاخ سفید از ایران کاملاً قابل درک است. آمریکا که در جای جای منطقه از جمهوری اسلامی سیلی‌های سختی خورده و به ادبیات چاکرمنشانه پادشاهان کشورهای عربی عادت کرده است، باید هم چنین عصبانی باشد و عربده بکشد.

غربی‌ها خود به ضعف مفرط آمریکا اذعان کرده‌اند اما طیف اصلاح طلب همچنان با تحقیر ایران و ایرانی، طرف مقابل را بزرگ دیده و خودزنی می‌کنند!

** وزرای دولت با نمایندگان مجلس بده بستان می‌کنند

«علی صوفی» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«برخی از نمایندگان مجلس در رأی اعتماد به وزرا و در جریان استیضاح آنان، امانتداری نکرده و بده بستان داشته‌اند.»

چندی پیش «علی جنتی» وزیر ارشاد دولت یازدهم در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «برخی وزرا با نمایندگان پرتوقع مجلس معامله می‌کنند و برای اینکه به دور از سؤال یا استیضاح بمانند باج‌های سنگینی به نمایندگان مجلس می‌دهند و برخلاف سیاست‌های رییس‌جمهور عمل می‌کنند. این موضوعات باعث شده که دولت نتواند به وظیفه و رسالتی که بر دوش دارد، عمل کند و انتظارات رییس‌جمهور از اعضای کابینه به طور کامل محقق نشود».

روزنامه شرق نیز- شهریور ۹۶- در مطلبی نوشته بود که اعضای لیست امید از وزرا برای پست معاونت و مدیر کلی وزارتخانه باجگیری می‌کنند!

** باید دغدغه موشکی اروپا را رفع کنیم!

یکی از دیپلمات‌های ارشد دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:

«در مقطع کنونی در عین نگه داشتن چین و روسیه باید به کم کردن اختلافات با اروپا هم توجه ویژه‌ای داشت. امنیت اروپا برای آنها بسیار حائز اهمیت است و اگر موضوعاتی مانند فعالیت موشکی ایران آنها را نگران می‌کند، باید در قالب یک سری گفت‌وگوهای سازنده این دغدغه‌ها را رفع کرد؛ اما تا چنین موضوعی مطرح می‌شود به دلایلی که پیش از این اشاره داشتم، یک جریانی در داخل شروع به فرافکنی و داد و فریاد می‌کند و مانع تحقق این مذاکرات که می‌تواند اختلافات اروپا و امریکا را حداقل درباره ایران تعمیق کند، می‌شود».

اصلاح طلبان بارها و بارها مدعی شده‌اند که باید در جایگاه متهم نشسته و نگرانی اروپا درمورد توان موشکی خود را رفع کنیم.

این در حالی است که ما در این مورد در جایگاه شاکی هستیم و نه متهم.

طرف مقابل ما (انگلیس، فرانسه و آلمان) کشورهایی هستند که در جنگ تحمیلی، صدام را تجهیز کرده و سلاح شیمیایی در اختیار رژیم بعث قرار دادند.

طرف مقابل ما کشورهایی هستند که تجهیزکننده داعش در عراق و سوریه هستند.

طرف مقابل ما کشورهایی هستند که تجهیزکننده رژیم کودک کش اسرائیل هستند.

و طرف مقابل ما کشورهایی هستند که رژیم آل سعود را در کشتار زنان و کودکان بی گناه یمنی تجهیز و حمایت کردند.

فرانسه اکنون میزبان و حامی گروهک تروریستی منافقین است که کشتار ۱۷ هزار ایرانی را در کارنامه سیاه خود ثبت کرده است.

حال ما باید در جایگاه متهم نشسته و به این جنایتکاران پاسخگو باشیم؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    4 184
    ظریف، امیرکبیر و مصدق عصرِ ماست
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      36 2
      تو بیشتر از خیلی خوب بودی ولی نمیدونم چرا عقلا و متشرعین قدرتو نمیدونستن...
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      16 1
      تو بیشتر از خیلی خوب بودی ولی نمیدونم چرا عقلا و متشرعین قدرتو نمیدونستن...
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      107 3
      امیرکبیر که نه ولی انصافا ظریف شبیه به مصدقه، سکانس اول اعتماد به آمریکا، سکانس دوم نابودی بوسیله آمریکا!
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      31 0
      خخخخخخخخخاخخخاخخخاخ...
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      20 0
      خخخخخخخخخاخخخاخخخاخ...
    • KZ ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      68 0
      الان تن مرحوم امیر کبیر در مزارش لرزید از این قیاس شما
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      36 3
      زرت پرت نکن
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      68 0
      خدا ذلیل و خار کنند کسانی را که به ایران خیانت می کنند.
    • US ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      24 0
      امیر کبیرکربلا پیش سالار شهیدان امام حسین علیه السلام آرامیده خوب ببینیم ظریف شما را کجا خاک میکنند لاس وگاس خخخخخخ
    • US ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      21 0
      امیر کبیرکربلا پیش سالار شهیدان امام حسین علیه السلام آرامیده خوب ببینیم ظریف شما را کجا خاک میکنند لاس وگاس خخخخخخ
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      2 0
      تو هم خیلی شیرین میزنی برو حال کن
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    54 18
    به ظاهر و به اصطلاح اصلاح طلبان یک سوال کی از رو میروید؟؟؟!!!!....
    • حسین PL ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      47 1
      تا وقتی انگلیس و آمریکا پشتیبانی میکنن اینها مقاله مینویسند.
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    52 11
    اینها مال ایران نیستند و خودشون را هم ایرانی نمیدانند که هیچ از اینکه بگویند ایرانی هستیم خجالت هم میکشند ... حالا جالب اینجاست که اکثر پستهای کشور هم در اختیار اینهاست ...!!!!!!!!
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    15 6
    درست گفته و بدتر از آن منفعل بودن در اقدام متقابل مسئولان بود. ناوگان آمریکائی تا حالا خرامان در خلیج فارس و تنگه هرمز اینور آنور میرود و ما ایرانیها با همه ادعا هیچکاری برای تنبیه آن ناوگان نکردیم.
  • شاهین GB ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    79 4
    با سلام این شخص ناخرم مصداق بارز یک دیوث سیاسی است. و چه صفت دقیق و برازنده ای که آیت الله جوادی آملی برای اینگونه اشخاص تعریف کرده اند.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    54 3
    خاک تو سر مزدوران حقیر و بدبخت هکس که باشد واقعا اگه اینقد نگرانید برید ناموستونو دودستی تقدیم کدخداتون کنید شاید یه هفته پاتون صبر کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!بیهمه چیزهای خود فروخته واقعا باعث ترحم میشوید بدبختای بیچاره خدا مرگتون بده با این تفکر تسلیم
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    44 3
    ! از بی عرضه گی تو و امثال توست که کشور به اینجا رسیده ، بگو تقصیر خودمان بوده که انقلاب کردیم ؟ تو اصلاً ایرانی هستی !!؟
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    29 0
    بله !! حرام خواری و بانکداری فقط در تخصص افساد طلبان است !! اگر بخواهند از نذورات امام رئوف ( ع ) مشکلات مردم را بر طرف کنند ، مسئله می شود . آخه دستشان بیشتر رو می شود .
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    19 0
    در تمامی منابع گفته شده که ناخدای وینسنس ، جوگیر شده بوده و دستور مستقیم از کاخ سفید برای زدن هواپیما دریافت کرده بوده و فرمان شلیک رو صادر می کنه در حالی که تمامی دستگاه های راداری و شناسایی اون به حدی پیشرفته بوده که کاملا می دونسته هواپیما مسافریه و نه جنگی.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    33 1
    خرم جان چند دلار گرفتی این و گفتی!؟
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    28 0
    الخائن خائف فکرکنم این روزها آقای خرم نیازبه عوض کردن شلوارداشته باشد . بی غیرت
  • سید IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    35 0
    آخر تهوع آور هستند این اصلاح طلبان تهوع آور!
  • NL ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    6 2
    لعنت بر همه ,,,,
  • حجت جوادی شیرازی RO ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    33 0
    روزنامه های بی شرف جیره خوار و جاسوس بیگانه..
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    17 0
    عقل که نباشد جان در عذاب است این اصلاح طلب ها کلا جان عقلشان در عذاب و بیمار است
  • هویج IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    17 1
    ربات منفی زناشون کدوم گورین پس
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    19 0
    واقعا بی شرف تر از اینها توی تاریخ ایران نداشتیم. تو خیانت بی نظیرند
  • همایون IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    21 0
    خدایا تورا به عزت و جلالت خائنین به این آب و خاک منجمله اصلاح طلبان را خوار و ذلیل کن !
  • مهماندار هواپیما IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    25 1
    اقای خرم شما از ترس انتقام مردم ایران از شما خائنین هر حرف مفت امریکا پسند را به زبان می اورید تا اگر به امریکا خواستید پناهنده شوید با روی باز ازشما استقبال کنه اما کور خوندی در همین ایران شما و خانواده هایتان را به دار می کشیم
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    3 0
    خائن به معنای واقعی کلمه !!!! کدام بیشعوری کشته شدن افراد غیر نظامی را می تونه توجیح کنه جز خائن عراق که 8 سال باهش جنگیدیم یکبار همچین غلطی نکرد و هواپیمای مسافربری رو نزد ولی آمریکا (شیطان) این کار رو کرد و شما آمده ای ماله می کشی و میگی تقصیر خودمان بوده که باهاشون بد حرف زدیم !!! این گفتمان فقط از یک نفوذی و خائن برمیاد !!! برو احتمالا گرین کارتت رو عمو ترامپ بهت بده یا شاید هم بیشتر باید حمالی کنی براشون حیواااان
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    0 0
    ای ترسو اون زمان ایران 8 سال جنگ کرده بود و در حال جنگ با ارتش قوی عراق بود تازه از شر ضد انقلاب و گروهکهای تروریستی خلاص شده بود و تازه فرصتی نکرده بود بعد از انقلاب خودشو باز سازی کنه ایران الان 30 ساله خودشو اماده کرده و در صنعت هم خیلی قوی شده من جواب ترامپ رو میدم یادت باشه ایران رو تهدید نکن ابدا
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    0 3
    گویا نویسنده اعتقاد به مرگ بر کره زمین داره. داعش رو فقط شما زدید؟ نیروی هوایی روسیه چی؟
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    7 0
    منطق عمر عاصی که شهادت عمار را به گردن حضرت امیرمومنان انداخت. زدن هواپیمای مسافربری اوج رذالت دشمن بود. البته اگر همه مردم ایران هم کشته می شدند تقصیر خودشون بود
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    3 0
    ظاهرا اصلاح طلبان جمله معروف امریکا هیچ غلطی نمیتواند امام راحل را درک نمیتوانند بکنند. اینها مصداق خداوند دشمنان مارا از میان احمقها افریده هستند.
  • رضا IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
    1 0
    فقی یک جمله اقای خرم لطفا غلط زیادی نکن و به اندازه خودت حرف بزن ایران نیازی به مدیران ترسو و بزدل ندارد مدیران شجاع و با درایت مانند سردار سلیمانی میخواهد
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
    0 2
    اگر متحجرین بسیار خطرناکی مانند طالقانی و رجائی و00000 نبودند و نباشند . که حتی حاضرند بخاطر قاتل ملت ایران کشور را به پای امریکاهم بیاندازند مانند مجاهدین. ملت این نوکران امریکا را تکه پاره می کرد
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
    0 0
    انقدر مردم و از جنگ نترسونید انقدر تحقیر نکنید ایرانی ها رو شما اصلاح طلبان و جماعتتون ایرانی ها هیچوقت ترسو نبودند اگه جنگ بشه همه انقلابی ها میرن صد البته غرب زده ها اگه جنگ نرن به زور میفرستیمشوگ چوگ عامل ایجاد جنگن
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
    3 0
    اقای خرم تازمانیکه احمقهائی امثال شماهست وضع به گفته خودت اینچنین است.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
    0 0
    دیگه چی
  • دهستانی ..میبد ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
    2 0
    یکی به رییس دادگاه گفت اینها هرچ گم میکنند میگویند تو دزدیدی رییس گفت حالا راست میگن یا رد میکنی ان فرد گفت نمی دانم چرا این وسایل در خانه ما پیدا میشه حالا قضیه مثل اصلاح طلبهاست نمی دانیم چرا یکی یکی اصلاح طلبها سر از سازمانهای جاسوسی در میاورند
  • مهدی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
    2 0
    اقای خرم شماها می خواهید این مملکت را چند دفعه به نفع شخصی خودت بفروشی ادم این قدر و نادان میشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس