زنگنه

وزیر نفت میزان قطعی بدهی دولت به پیمانکاران صنعت نفت را در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد.

به گزارش مشرق،  بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، دوم مرداد) در جریان سؤالات نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب،نمایندگان ارومیه و تهران در مجلس، درباره علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی بی‌کیفیت از چین و عدم حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی که دارای توان و محصولی باکیفیت‌تر هستند، اظهار داشت: درباره واردات لوله باید بگویم که هر چند این مسئله بسیار طویلی است که آقای قاضی‌پور از سال‌های قبل آن را دنبال می‌کند اما در حال واردات میلیاردها دلار لوله در کشور قابل کتمان نیست.

بیشتر بخوانید:

قاضی‌پور:‌ زنگنه به دنبال چشم‌آبی‌ها است

وی با بیان اینکه ما به انواع لوله‌ها نیاز داریم که یکی از رایج‌ترین آنها، لوله‌های فولادین درزدار است، اظهار داشت: ما در داخل کشور به میزان یک میلیون تُن لوله سفارش داده‌ایم؛ کدامیک از لوله‌های درزدار داخلی را می‌توانستیم از داخل بخریم اما از خارج وارد کردیم؟ 

وزیر نفت با تأکید بر اینکه پیچیده‌ترین لوله‌های بدون درز با آلیاژهای بسیار مقاوم نسبت به خوردگی هستند که به صدها تن از آنها نیاز داریم، اظهار داشت: ما این مقدار از نیاز را قبل از تحریم‌ها نیز داشته‌ایم.

زنگنه ادامه داد: خرید از شرکت فولاد اسفراین فراز و نشیب بسیار دارد، اما در هر صورت ما جلو می‌رویم و مسیر را در حال طی کردن هستیم و در واقع واردات تولیدات این شرکت را به صورت کلی ممنوع کردیم. 

وی خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند به دلیل اینکه در شرکت‌های داخلی سفارش نمی‌دهیم، بنابراین از خارج لوله وارد می‌کنیم، اما لازم است بدانیم که 3 هزار میلیارد تومان بدهی قطعی پیمانکاران روی دست ما مانده است که نمی‌توانیم آن را پرداخت کنیم. این یعنی اعتبار لازم برای پرداخت بدهی‌ پیمانکاران صنعت نفت وجود ندارد، این به آن معنا نیست که  از خارج لوله وارد می‌کنیم. 

وزیر نفت اضافه کرد: اسمی از شرکت‌های داخلی که صنعت نفت را به محل آزمون و خطای خود تبدیل کردند، نمی‌برم اما بدانید که اینها موجب ضرر و زیان چند صد میلیون دلاری به صنعت نفت هستند.

زنگنه به بخش دیگری از سؤال قاضی‌پور اشاره کرد که پرسیده بود در فاز 11 پارس جنوبی خرید خاصی صورت نگرفته است، اظهار داشت: بنده وزیر نفت هستم و کلیه عملیات بخش خصوصی را نباید پاسخگو باشم. 

وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: همواره از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌شود؛ این اقتصاد یک بسته به هم پیوسته است و فقط ارجاع به داخل کشور نیست، یعنی افزایش برداشت از میدان‌های مشترک، سوخت داخل و مواردی از این قبیل هم جزو اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس