کد خبر 877189
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
مناطق آزاد

نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در نامه‌ای به علی لاریجانی نوشت: مناطق آزاد تجاری بر خلاف ماهیت خود به محلی برای قاچاق و واردات بی رویه تبدیل شدند.

به گزارش مشرق، بهرام شهریاری نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی جدید در دستور جلسه این هفته مجلس شورای اسلامی قرار دارد. نگاهی به عملکرد ۲۵ ساله مناطق آزاد نشان می‌دهد، این مناطق  که در ابتدا با هدف تولید و صادرات تشکیل شده بودند ، نه تنها به رسالت خود عمل نکرده اند، بلکه بر خلاف ماهیت خود به محلی برای قاچاق و واردات بی رویه تبدیل شدند.

بیشتر بخوانید:

صادرات مشروط «پورشه‌»های قاچاق

در حالی که انتظار می‌رفت با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در مورد حمایت از تولید ملی و با توجه به آن که ایشان امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری کردند، مجلس شورای اسلامی در این خصوص ورود جدی کرده و با استفاده از ظرفیت نظارتی خود اقدام به اصلاح مناطق آزاد کند و مرهمی باشد بر زخم‌های عمیق صنعت پوشاک‌ و سایر اصناف آسیب دیده، اما در کمال تعجب شاهد آن هستیم که نه تنها این مهم اتفاق نمی‌افتد بلکه بیم آن می‌رود که برخی از نمایندگان مجلس با نگاه‌های بخشی و منطقه‌ای اقدام به تصویب این مناطق کرده و خواسته یا ناخواسته منافع ملی را قربانی منافع منطقه‌ای خود کنند.

آقای دکتر لاریجانی، در زمانی که کشور درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار است و دشمن‌ زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی ما را هدف قرار داده ، آیا اهتمام مجلس به چنین لایحه‌ای زیبنده است؟ آیا در شرایط اقتصادی فعلی به صلاح کشور و جز اولویت‌هاست؟ پر واضح است تصویب ایجاد مناطق آزاد جدید اشتباهی فاحش و خطایی استراتژیک است و در واقع موجب تشدید بحران اشتغال، آسیب بیشتر به اقشار زحمتکش کارگر و خانواده‌هایشان و فشار بیشتر به بدنه تولیدکنندگان و صنعتگران خواهد شد.

شاید گفته شود که در اصلاحات لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید «واردات کالای به صورت مسافری به هر نقطه از کشور ممنوع است»، لکن باید خدمت جنابعالی عرض کنیم که در قانون ایجاد مناطق آزاد اروند، ارس و انزلی در سال ۸۲، نیز واردات کالای همراه مسافر از طریق این مناطق ممنوع شده بود، اما با تلاش نمایندگان مربوطه، چندین مرتبه پیشنهاد لغو ممنوعیت ورود کالای همراه مسافر از مناطق جدید مطرح گردید؛ نهایتا در سال ۸۹ با قانون ایجاد یک منطقه آزاد (ماکو) و بیست‌وسه منطقه ویژه اقتصادی، دولت ملزم به یکسان‌سازی مقررات ورود کالای همراه مسافر از مناطق آزاد شد و بدین ترتیب ۴ منطقه جدید نیز همانند کیش، قشم و چابهار از این امتیاز بهره‌مند شدند.

لذا خواهشمند است با توجه به تجربه تلخ عملکرد مناطق آزاد در ضربه به تولید ملی و کالای ایرانی و تشدید قاچاق و به جهت حمایت از کارگران مظلوم ایرانی که در این بحران های اقتصادی بیش از پیش در معرض آسیب هستند، از جنابعالی به عنوان رئیس قوه مقننه و عضو شورای عالی اقتصاد خواهشمندیم در این خصوص اقدام عاجل کرده و از بروز فاجعه‌ای دیگر در اقتصاد ملی جلوگیری نمایید.

بهرام شهریاری- نایب رئیس هیات مدیره


 

نامه اتحادیه پوشاک به رئیس مجلس در مخالفت با افزایش مناطق آزاد

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس