جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

سوالات کریمی قدوسی و علی مطهری از وزیر اطلاعات در نشست علنی امروز مطرح شد که ضمن آن کریمی قدوسی عنوان کرد که این سوالات مربوط به دوسال پیش است و اکنون باید مسائلی چون مشکلات اقتصادی مطرح شود.

به گزارش مشرق، جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد. 

ببینید:

عکس/ حاشیه‌های جلسه امروز مجلس

*لاریجانی: آغاز دوره بازسازی درونی اقتصاد ملی/ ملت ایران عزت خود را حراج نمی‌کند

درابتدا،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: امروز هم از جهات بین‌المللی هم از بعد مؤلفه‌های منطقه‌ای و هم وضعیت اقتصادی داخلی کشور در دوره بسیار حساسی از تاریخ انقلاب قرار داریم که در تحلیل شرایط و یافتن راه‌حل‌ها باید به همه این ابعاد سه‌گانه توجه تام داشت.

وی افزود: ملت ایران در جریان هستند از جهت بین‌المللی با همه خصومتی که آمریکا پس از انقلاب علیه ما روا داشت اما در موضوع هسته‌ای وقتی ایالات متحده پیشنهاد مذاکره را از طریق یکی از کشورهای منطقه ارائه کرد، بعد از طی مراحلی برای ساماندهی پایه‌های گفت‌وگو که یکی از  آنها پذیرش غنی‌سازی در ایران بود، ایران پذیرفت مذاکرات در قالب 1+5 انجام شود را در این گفت‌وگوها و تحریم‌ها برداشته شود و مسیر قابل تأیید آژانس از نظر فناوری هسته‌ای نیز فراهم آید.

*صرفه جویی مصرف برق به بهارستان رسید

در این نشست به منظور صرفه جویی در مصرف برق و انرژی نیمی از برق های صحن خاموش شده بود و جلسه علنی خانه ملت در حالی آغاز شد که اکثر چراغ های صحن به همین منظور خاموش بودند.

*کاتب: متخلفان واردات خودرو و خائنین به مردم تنبیه شوند

دربخش ابتدایی نشست، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس با استناد به اصل 53 قانون اساسی اظهار داشت: آقای لاریجانی! به وزارت صنعت تذکر دهید در سالی که حمایت از تولید ملی مطرح است در خصوص واردات خودرو دقت بیشتری داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر بحث واردات خودرو مطرح است. باید اسامی متخلفان این حوزه هرچه سریعتر از سوی وزیر صنعت معرفی شود و افرادی که به مردم خیانت کردند تنبیه شوند. 

نماینده مردم گرمسار در مجلس ادامه داد: درواقع واردات خودرو و تخلف در این حوزه خیانتی بزرگ به مردم است. 

*سلیمی: باید روشن شود چرا آژانس انرژی اتمی سرزده از دانشگاه‌ها بازدید کرده است

در ادامه، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس طی تذکری اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش از دانشگاه‌های ما به صورت سر زده و بدون اطلاع وزیر علوم بازدید کرده است.

وی افزود: باید روشن شود چرا بدون اطلاع وزیر علوم از دانشگاه‌ها به صورت سرزده بازدید شده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس همچنین خطاب به رئیس مجلس خاطرنشان کرد: به کمیسیون آموزش ماموریت دهید که به این مسئله ورود کند و پیگیر آن باشد تا علت اصلی روشن شود.

*حاجی دلیگانی: فضایی برای ارائه نظرات نمایندگان درباره مشکلات مردم ایجاد شود/ مردم باید در جریان فعالیت‌های مجلس باشند

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در جریان بررسی لایحه حفاظت از خاک و در تذکری شفاهی، اظهار داشت: طی دو هفته‌ای که بین مردم بودیم، مشکلات مردم را مشاهده کردیم و در این رابطه نیاز است سایت و فضایی ایجاد شود تا نمایندگان بتوانند مشکلات جامعه را به آنجا منتقل و دغدغه‌های آنها را پیگیری کنند.

وی افزود: مردم باید در جریان فعالیت‌های مجلس باشند، باید گزارشی از تصمیمات و خروجی شورایعالی هماهنگی اقتصادی به جامعه ارائه شود، زیرا مردم باید در جریان فعالیت‌ها و تصمیمات مجلس باشند تا امیدوار شوند، تولیدکنندگان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و تولید با مشکل مواجه شده است، کارگران و مهندسان با بحران بیکاری مواجه هستند، بنابراین ضروری است فضایی مشخص شود که تمامی نمایندگان بتوانند به آنجا مراجعه و نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود را طرح و به مجلس ارائه دهند.

در ادامه این جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این تذکر نماینده شاهین‌شهر در مجلس، گفت: این تذکر وارد است و می‌طلبد کمیسیون‌های مجلس فعالیت‌های خود را جمع‌بندی و در جلسه‌ای با وزرا آنها را پیگیری و نتیجه را به مجلس ارائه کنند؛ پیشنهاد شما در مورد ایجاد فضایی برای ارائه نظرات نمایندگان در هیأت رئیسه مجلس مطرح می‌شود.

*مجازات انتقال و فروش خاک به خارج از کشور مشخص شد

نمایندگان همچنین پارلمان در جریان ادامه رسیدگی به لایحه حفاظت از خاک ماده 21 این لایحه را تصویب کردند.

*توضیحات لاریجانی درباره دو طرح مورد مناقشه در پارلمان

سپس، علی لاریجانی رئیس مجلس اظهار داشت: لازم است توضیحاتی در مورد دو طرح مجلس که مورد مناقشه نمایندگان قرار گرفته است توضیحاتی ارائه دهم.

وی افزود: در بودجه سال 96 ما منابعی به صورت اوراق مشارکت داشتیم که تا پایان تیرماه فرصت داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای اینکه پیمانکاران بتوانند کارشان را تا شهریور ماه انجام دهند طرح دو فوریتی ارائه و تصویب شد.

*شعب تخصصی برای رسیدگی به جرایم مرتبط با حفاظت از خاک ایجاد می‌شود

وکلای ملت همچنین مواد 22 و 23 لایحه حفاظت از خاک را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، قوه قضائیه به منظور رسیدگی به جرائم موضوع این قانون نسبت به ایجاد شعب تخصصی اقدام و به جرائم مربوط خارج از نوبت رسیدگی می‌نماید.

*مصوبات لایحه خاک نافی اختیارات سازمان محیط زیست نیست

بهارستانی‌ها همچنین در جریان رسیدگی به لایحه خاک، ماده 20 این لایحه را به تصویب رساندند.

*صداوسیما مکلف به پخش رایگان برنامه‌های مقابله با آلودگی خاک شد

بر این اساس، نمایندگان با ماده 24 این لایحه موافقت کردند.

بر اساس ماده 24 این لایحه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه های دولتی مکلفند برنامه های تولیدشده در زمینه آموزش از سوی وزارت و سازمان در خصوص آگاهی و مقابله با آلودگی و تخریب خاک را در قالب های گوناگون رسانه ای از جمله برنامه های تلویزیونی به صورت رایگان منتشر و پخش نمایند.

*لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان خارج از نوبت در مجلس بررسی می‌شود

در ادامه هم وکلای ملت تقاضای عده‌ای از وکلای ملت برای بررسی با اولویت و خارج از نوبت لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در صحن علنی مجلس را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

*هرگونه عمل خشونت‌آمیز مصداق اقدام تروریستی محسوب می‌شود

بر اساس این گزارش، نمایندگان لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را مورد بحث و بررسی قرار داده و ماده یک این لایحه را که برای بررسی مجدد به کمیسیون مربوطه ارجاع داده بودند، به تصویب رساندند.

*درآمدهای حاصل از جرائم آلودگی خاک به خزانه داری کشور واریز می‌شود

همچنین ماده 25 لایحه حفاظت از خاک تصویب شد.

بر اساس ماده 25 این لایحه، درآمدهای حاصل از وصول جریمه ها و خسارات به تفکیک بخش های آلودگی و تخریب خاک، طی ردیف درآمدی جداگانه که در قانون بودجه هرسال مشخص می گردد به حساب خزانه داری کل کشور واریز می‌شود.

*حضرتی: وزارت اطلاعات باید مدیریت واحد داشته باشد/ بازداشت ادمین‌های کانال‌های تلگرامی با اهداف سیاسی انجام شد

در بخش دیگری از نشست امروز، الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در طرح سوال مشترک 54 نفر از نمایندگان مجلس از محمود علوی که درباره علت بازداشت ادمین‌های 12 کانال تلگرامی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بود، در سخنانی اظهارداشت: دو ماه مانده به تعطیلات نوروزی و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تعدادی از ادمین‌های کانال تلگرامی پر مخاطب حامی رئیس جمهور بازداشت شدند و هنوز حکمی برای آنان صادر نشده است.

وی افزود: این افراد برخلاف اصل 32 قانون اساسی در موعد مقرر تفهیم اتهام نشدند و دوره بازجویی آنان طولانی بود و خانواده آنها اطلاعی از آنها نداشتند به همین دلیل مرتب به نمایندگان مجلس مراجعه می‌کردند.

*وزارت اطلاعات از اعمال مسائل جناحی استنکاف می‌کند/ بین وزارت و اطلاعات سپاه همفکری وجود دارد

پس از آن،‌ حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات اظهار داشت: دغدغه امنیت شغلی فعالان عرصه رسانه و فضای مجازی و عرصه‌ای که امنیت آن به ثبات امنیتی ملی کمک می کند باعث خوشایندی است. 

وی افزود:‌ وزارت اطلاعات نسبت به مسائل مختلف با نگاه تخصصی ورود می‌کند و عواطف، گرایش قومیتی و سیاسی بر مسائل کارشناسی سایه نمی‌اندازد. 

وزیر اطلاعات همچنین تصریح کرد:‌ دخالت دادن مسائل غیر از موارد کارشناسی اعم از مسائل جناحی، قومی، دینی و صنفی باعث می‌شود کار اطلاعات دچار اشکال و انحراف کشیده شود. 

*حضرتی از توضیحات وزیر اطلاعات قانع شد

نمایندگان درادامه سوال ملی 54 نفر از وکلای ملت از سید محمود علوی وزیر اطلاعات را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 

این نمایندگان در سوال مذکور از وزیر اطلاعات پرسیدند: در شرایط خاص فعلی که کشور در آستانه برگزاری دو انتخابات مهم است و کشور نیازمند ارامش و حضور حداکثری مشارکت مردمی می‌باشد چرا تعداد زیادی از فعالان رسانه‌ای و مطبوعاتی و ادمین 12 کانال تلگرامی به صورت سوال‌برانگیز دستگیر شدند. 

*عارف: همه ما باید پلی برای جوان شدن مدیریت اجرایی خسته کشور باشیم

همچنین محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در نطق میان دستور خود گفت: ملت ایران می‌دانم که به وضعیت موجود نقد جدی دارید من نیز همانند شما وضعیت موجود کشور را شایسته ایران و ایرانی نمی‌دانم اما همچنان امیدوارم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:طبق اصل سوم قانون اساسی دولت موظف است تمام امکانات خود را به کار گیرد تا رفع تبعیض‌های ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، اقتصاد عادلانه جهت ایجاد رفاه، رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه، مسکن، کار و بهداشت و تأمین حقوق همه‌جانبه افراد و ایجاد امنیت غذایی عادلانه برای همه و تساوی حقوق در برابر قانون فراهم شود.

*عباسی: بسیاری از مدیران با قرار دادن منابع ملی در برابر منافع شخصی‌شان به دنبال تجارت خود هستند

این گزارش حاکی است، اسدالله عباسی در نطق میان دستور خود گفت: مدتی است جهان آشکارتر از هر زمان دیگر شاهد یاغی‌گری سردمداران آمریکا پیرامون مسائل و موضوعات بین‌المللی از جمله خروج یک‌جانبه و بی‌بهانه از توافق برجام است. اگر چه از همان ابتدا اهل بصیرت امیدی برای عمل به وعده‌های برجامی آمریکا حتی با فرض حضور در این توافق‌نامه نداشتند. دل بستن به این توافق و آویزان کردن منافع و مصالح کشور به رشته نازک‌تر از تار موی برجام یک خطای محاسباتی و اشتباه استراتژیک بود. 

نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با تکیه به مردم و اعتماد به توانمندی‌های آنان و ایمان به وعده پروردگار و پیروزی علی‌رغم عده و عُده کمتر باور به درون و رها کردن امید به بیرون می‌توان تهدیدها را به فرصت مبدل ساخته و تحریم‌ها را به فال نیک گرفت.

*کریمی قدوسی: در تجمع مقابل مجلس حتی یک دست نوشته درباره حصر دست کسی نبود/ دغدغه مردم اقتصاد است

در ادامه هم، محمدجواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تسلیت و تبریک شهادت دسته جمعی 11 نفر از بسیجیان و سپاهیان در نقاط مرزی کشور اظهار داشت: امروز نگرانی مردم و دغدغه اصلی مسائل اقتصادی است بنده می‌خواستم به جای سوالم از وزیر اطلاعات موضوع مسائل اقتصادی را بیان کنم. 

وی افزود: بنده با آقای مطهری قبل از طرح سوال از وزیر اطلاعات خواستم که نامه‌ای بنویسیم و هر دو سوالمان را پس بگیریم و اشاره کنیم که اولویت با مسائل اقتصادی کشور است اما آقای مطهری گفت هر چیز جای خود را دارد و باید مسائل با هم مطرح و حل شود و اصرار بر مطرح شدن سوال خود داشت. 

*کریمی قدوسی از پاسخ‌های وزیر اطلاعات قانع شد

پس از طرح سوال کریمی قدوسی و سپس استماع پاسخ‌های محمود علوی وزیر اطلاعات، نهایتا نماینده مردم مشهد از پاسخ‌های وی قانع شد. 

*اعزازی:‌ خطر برای کشور پرونده‌های فساد اقتصادی است نه آمریکا

دربخش دیگری از نشست امروز،‌ ضیاء‌الله اعزازی در نطق میان‌دستور خود گفت: فقیر در جامعه هر روز فقیرتر می‌شود و غنی، غنی‌تر. از اهداف انقلاب اسلامی فاصله گرفته‌ایم، زندگی اشرافی در افراد به ویژه مسئولان شدت یافته، فاصله طبقاتی طغیان می‌کند. متأسفانه گاهی اوقات رابطه جایگزین ضابطه شده است. رشوه در دستگاه‌های اجرایی و قضایی غیر قابل کتمان است و همین عوامل است که نظام ما را تهدید می‌کند و ما باید واقعیت را قبول کنیم و به فکر اصلاح این مسائل باشیم. 

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همان‌طور که امام(ره) فرموده؛ آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. اما فسادی که در دستگاه‌های مختلف نظام رخنه کرده واقعاً خطرناک است و این مسائل است که نظام را تهدید می‌کند.

*حسینی: بی‌کفایتی مسئولان اقتصادی چالش‌های اساسی را در حوزه ارز، مسکن و خودرو ایجاد کرده است

همچنین سید حسن حسینی نماینده مردم شاهرود در تذکری شفاهی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران شرایط سختی را تجربه می‌کند،‌در شرایطی که جنگ تمام عیار اقتصادی دشمنان بر ما تحمیل شده، بی‌کفایتی و بی‌برنامگی برخی از وزرا  و دست‌اندرکاران اقتصادی کشور، جالش‌های اساسی را در حوزه ارز، سکه، مسکن و خودرو موجب شده است. 

حسینی تصریح کرد: از طرفی با بحران کم‌آبی در کشور مواجهیم که این موضوع هم مشکلات زیادی را ایجاد کرده و لذا به نظر می‌رسد تغییر در تیم اقتصادی دولت می‌تواند منجر به همگرایی و هم صدایی در این تیم شود تا با اتکا به ظرفیت‌ها و توان داخلی،‌بتوانیم تحریم‌های دشمنان را بی‌اثر کنیم. 

*ابطحی: آژانس‌ها به دنبال مسافر مجانی می‌گردند/ با ارز 4200 تومانی سطل آشغال وارد کشور کردند

سیدمحمد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر نیز در تذکری شفاهی اظهار داشت: از مواضع اخیر آقای رئیس‌جمهور تشکر می‌کنیم که گفته بود آمریکا با دم شیر بازی نکند اما آقای رئیس‌جمهور اگر می‌خواهید این اتفاق بیفتد به فکر خزانه کشور باشید. 

وی افزود: با ارز 4200 تومانی سطل آشغال وارد کشور کرده‌اند و امروز آژانس‌های مسافرتی به دنبال مسافر مجانی می‌گردند. 

ابطحی در بخش دیگری از سخنانش به بیان تذکر دیگرش پرداخت و گفت: هیات رئیسه و آقای رئیس مجلس سوگند یاد کردند آیین‌نامه داخلی را رعایت کنند اما متاسفانه امروز اتفاق بدی در مجلس رخ داد، در حالی که آقای رحیمی پیشنهاد چاپ شده‌ای در رابطه با لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم داشت اما آقای رئیس‌ مجلس اجازه نداد نمایندگان مخالف و موافق این پیشنهاد صحبت کنند.

*نشست علنی امروز خانه ملت پایان یافت

نشست علنی صبح امروز یکشنبه (31 تیرماه 97) پارلمان دقایقی قبل با اعلام مسعود پزشکیان پایان یافت. 

براساس اعلام پزشکیان نشست علنی بعدی مجلس سه‌شنبه هفته جاری (2 مردادماه 97) رأس ساعت 8 صبح با دستور کار مشخص برگزار خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کارشناس IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    2 0
    شال87 به همین بهانه موتور برق های وارد شده را به قیمت بالا به ملت فروختند. شاید باز هم موتور وارد کرده اند
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
      0 0
      سال 87 کجا قطعی برق داشتیم چرا ما یادمون نمیاد
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    0 0
    آقای عارف دارند برای ژن خوب(پسرش) جای پا سفت میکنند.
  • آرش خراط IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    0 0
    مجلس در راس امور بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس