بانوی نومسلمان ژاپنی

بانوی نومسلمان ژاپنی می‌گوید یکی از دلایل هجرتم به ایران این بود که می‌توانستم در این کشور حجاب را رعایت کنم.

به گزارش مشرق، سه چهار سال پیش فیلمی از او منتشر شد که در آن تأکید می‌کرد من کالای ایرانی می‌خرم تا به اقتصاد کشور شیعه کمک کنم! همین باعث شد که بیش‌تر درباره او مطالعه کنم. حادثه 11 سپتامبر جرقه‌ای می‌شود در دل بانوی ژاپنی که درباره اسلام تحقیق کند؛ تحقیقی که به مسلمان شدنش منجر می‌شود. در کشوری حجاب اسلامی را انتخاب می‌کند که به دلیل تبلیغات منفی، مردم نگاه مثبتی به این نوع پوشش ندارند؛ به خاطر همین، کار کردن در یک شرکت تولید محصولات غذایی را انتخاب می‌کند تا لباس فرم پوشیده‌ای داشته باشد!

آتسوکو هوشینو که پس از اسلام آوردن نام فاطمه را برای خود برگزیده از «حق ندیدن» می‌گوید و از پشت‌پرده‌های جریانی که تمام همتش، نفی حجاب است و اصرار به بی‌حجابی! بانوی نومسلمان ژاپنی، نگاه همیشگی خداوند را مهم‌تر از نگاه چند ثانیه‌ای کسانی می‌داند که در خیابان از کنارمان رد می‌شوند!

بیشتر بخوانید:

آنچه این شهدا درباره «حجاب» گفته‌اند

طی یک گفتگوی خواندنی با آتسوکو هوشینو، دیدگاه‌های وی درباره حجاب را بررسی شده است. مطالعه این گفتگو را به همه دوستان و دشمنان حجاب توصیه می‌کنیم!

خانم هوشینو! اولین‌بار چه زمانی از حجاب استفاده کردید؟

وقتی که مسلمان شدم از فلسفه حجاب چیزی نمی‌دانستم اما می‌دانستم که حجاب یکی از واجبات برای زن مسلمان است و من هم از همان ابتدا بر خود واجب می‌دانستم که حجاب را رعایت کنم.

 وقتی محجبه شدید برای فعالیت‌های روزمره یا کردن در ژاپن با مشکلی مواجه نشدید؟

من البته خودم با این تصمیم مشکلی نداشتم اما جامعه ژاپن اسلامی نیست و مردم با حجاب آشنایی ندارند؛ به خاطر همین وقتی با حجاب بیرون می‌رفتم بعضی‌ها ظاهرا احساس خوبی نسبت به من نداشتند. مشخص بود که احساسی منفی در دلشان برانگیخته شده است. معلوم است که در چنین شرایطی کار کردن برای من خیلی سخت می‌شود. وقتی مجبور شدم که کار کنم، جایی را انتخاب کردم که مجبور باشم لباس کاملا پوشیده‌ای به تن کنم: یک کارخانه مواد غذایی!

لباس کار آن کارخانه طوری بود که فقط چشم‌های افراد معلوم بود و سرتاپای کارکنان به خاطر مسائل بهداشتی پوشیده بود.

برای نماز خواندن، غذای حلال خوردن یا روزه گرفتن در بیرون از منزل مشکلی داشتید؟

بیرون از خانه نماز نمی‌خواندم و خودم را برای نماز به خانه می‌رساندم تا در اتاق خودم نماز بخوانم. البته چندباری پیش آمد که در مسافرت توانستم نماز بخوانم. ولی در شهری که من زندگی می‌کردم جایی برای نماز خواندن پیدا نمی‌شد. به بعضی‌ها می‌توانستم بگویم که مسلمان شده‌ام و یکی از واجبات دینم، نماز خواندن است اما نمی‌شد این را برای همه توضیح داد.

برای نخوردن گوشت خوک یا گوشت‌ حیواناتی که به روش اسلامی ذبح نشده بودند هم بهانه می‌آوردم و می‌گفتم آلرژی دارم و سعی می‌کردم با این راهکار طوری رفتار کنم که به میزبان بی‌احترامی نشود. مستقیم نمی‌گفتم که خوردن این گوشت را حرام می‌دانم!

چه اتفاقی افتاد که شما در برهه‌ای تصمیم گرفتید که به ایران سفر کنید؟

رعایت حجاب، یکی از علت‌های هجرت من به ایران بود. خدا در قرآن چندبار حجاب را توصیف و توصیه کرده است.  جایی در قرآن آمده است که شما نمی‌توانید برای اجرا نکردن احکام خدا بهانه بیاورید. قرآن می‌گوید «مگر سرزمین خداوند وسیع نیست؟ چرا هجرت نمی‌کنید؟» ما باید راهی را انتخاب کنیم که انجام واجبات برایمان میسر شود.

برای آمدن به ایران با چالش خاصی مواجه شدید؟

وقتی تنها برای پرواز به ایران به فرودگاه رفتم، یک نیروی پلیس مرا بازداشت کرد! سوالات البته معمولی و محترمانه بودند؛ مثل این که از کجا آمده‌اید و به کجا می‌روید؟ من به سوالات پلیس جواب می‌دادم. بازداشت شدن چیز خوشایندی نیست اما من سعی می‌کردم که این فرصت را هم غنیمت بشمرم تا اسلام را به همان آقایی که مرا بازداشت کرده تبلیغ کنم!

من متوجه شدم که وقتی در فرودگاه توکیو راه می‌روم، پلیس‌های مخصوصی که برای امنیت اجتماعی فعالیت می‌کنند، به دنبال من راه می‌روند و مراقبم هستند.

شما از کشوری که حجاب در آن آزاد است به کشوری آمده‌اید که حجاب در آن قانونی است. چرا آن‌چه که آزادی در ژاپن خوانده می‌شود را رها کردید و به کشوری آمدید که باید در آن حجاب را رعایت کنید؟

مسأله حجاب برای مسلمانان بسیار مهم است و طبعا برای من هم مهم است. مهم این است که شما آزادی را چطور تعریف کنید. شما باید روشن کنید که درباره آزادی جسمی، روحی، مذهبی یا عقیدتی حرف می‌زنید. ما نمی‌توانیم درباره آزادی فقط به ظواهر اکتفا کنیم و نتیجه بگیریم که در ایران آزادی نیست! من آزادی را در حجاب پیدا کردم.

به هر حال حجاب محدودیت‌هایی برای خانم‌ها ایجاد می‌کند. با این محدودیت‌ها مشکلی ندارید؟

خیلی‌ها وقتی از آزادی حرف می‌زنند، مقصودشان آزادی جسمی و ظاهری است. ما انسان‌ها موجوداتی روحانی هستیم که بدنی جسمانی داریم و نه برعکس! به همین خاطر، ارزش آزادی روحانی برای من بیش‌تر است. ذات انسان ایجاب می‌کند که «بنده» باشد و اگر بنده خدا نباشد، بنده دنیا، پول، شهرت یا ثروت خواهد شد. هیچ‌کس نمی‌تواند از این واقعیت فرار کند.

بندگی غیر خدا ما را به جایی نمی‌رساند. فقط در بندگی خداست که آزادی وجود دارد. بعضی‌ها حجاب را محدودیت می‌دانند اما این نگاه، ظاهری است.

خانم هوشینو! حجاب در ایران قانونی است. به نظر شما بهتر نبود که این امر قانونی نباشد و افراد در داشتن حجاب مختار باشند؟

ببینید من می‌دانم که اجرای قانون حجاب در ایران با اشکالاتی زیادی همراه بوده است؛ مثلا این که برای حجاب آموزش کافی به افراد داده نمی‌شد یا به صورت‌های ناخوشایندی افراد را به داشتن حجاب ترغیب می‌کردند. اما از این خطاها که بگذریم، مسأله حجاب معمولا از نگاه زنان و دختران مورد بحث قرار می‌گیرد اما بیایید برعکس به موضوع نگاه کنیم؛ یعنی از نگاه مردان مسلمان.

حقِ ندیدن را به رسمیت بشناسیم!

ما انسان‌ها  هم حق دیدن داریم و هم حق ندیدن. در کشورهای خارجی اگر افراد برهنه یا با لباس شنا بیرون بروند، دستگیر می‌شوند؛ چون مردم نمی‌خواهند این وضعیت را ببینند! مردان نمی‌خواهند زنی را با لباس نامناسب ببینند که همسرشان نیست و زنان هم همین‌طور. این حق ندیدن باید مورد حمایت قرار بگیرد. غیرمسلمان‌ها هم حجاب دارند اما نام آن را حجاب نمی‌گذارند.

پوشش در دیگر کشورها هم آزاد نیست

در کشورهای خارجی اگر کسی حد متعارف پوشش را رعایت نکند، مردم ناراحت می‌شوند و حتی ممکن است دستگیر شوند. در کشور اسلامی که در آن اکثریت مردم مسلمان هستند، حد پوشش با حد پوشش لازم برای غیرمسلمانان فرق می‌کند. مخالفین حجاب فکر می‌کنند که پوشش در کشورهای دیگر آزاد است و هرکس هرطور که دلش بخواهد می‌تواند لباس بپوشد در حالی که این‌طور نیست.

«دیگران» در جامعه پوشش شما را نگاه می‌کنند. مردان مسلمانِ باتقوا نمی‌خواهند زنان و دختران را بی‌حجاب ببینند. مرد مومن، حق ندیدن دارد که باید از این حق حمایت شود.

ممکن است کسی بگوید این مشکل مردهاست! خب نگاه نکنند!

این که مردها نباید به خانم‌ها نگاه کنند که مسلم است. خطاب آیه‌ای که برای حجاب نازل شده اول به مردهاست که «به مردان بگو که چشم‌ها را از نگاه ناروا بپوشند» پس از این است که خدا به زنان دستور می‌دهد که چشم‌ها را از نگاه ناروا نگه‌دارند و حجاب داشته باشند. حجاب مردان در چشم آن‌هاست اما این حجاب حدی دارد. نمی‌شود که مردها در خیابان چشمشان را ببندند!

تحقق حجاب واقعی با همکاری توامان مردان و زنان

تعامل درباره حجاب، میان مردان و زنان جامعه باید دوطرفه باشد. درست است که مردان باید چشمشان را حفظ کنند اما زنان هم باید با مردان همکاری کنند تا آن‌ها بتوانند چشمشان را حفظ کنند. تحقق حجاب واقعی در جامعه، همکاری مردان و زنان را می‌طلبد. امروزه دیگر پوشش فقط یک سلیقه نیست بلکه حجاب به یک مسأله سیاسی بزرگ تبدیل شده است.

دشمنان اسلام علیه حجاب کار می‌کنند چون می‌دانند که این شیوه، یکی از نافذترین شیوه‌ها برای تخریب اسلام از درون است.

جوهره سخن شما این است که حجاب، به یک معنا رعایت حقوق دیگران نیز هست. برداشت من درست است؟

بله، حجاب رعایت حق‌الناس نیز هست.

با این همه ممکن است کسانی باشند که بگویند حجاب داشتن یک مسأله شخصی است و ما هرچه دلمان بخواهد می‌پوشیم!

بگذارید مثالی بزنم. چرا مهمانداران هواپیما اعتراض نمی‌کنند که ما نمی‌خواهیم این لباس را بپوشیم؟ چرا آن‌ها به پلیس شکایت نمی‌کنند و نمی‌گویند که این لباسی نیست که ما دوست داشته باشیم آن را بپوشیم؟ آن‌ها می‌دانند لباس مناسبی را در جای مناسبی پوشیده‌اند. کسی دیگران را مجبور نمی‌کند که چه نوع جوراب یا کفشی بپوشند! وقتی ما بیرون از خانه هستیم، دیگران ابتدا ظاهر و لباس ما را می‌بینند و این نکته مهمی است.

ببینید من تکرار می‌کنم که در کشورهای غیراسلامی هم پوشش کاملا آزاد نیست. اگر کسی برهنه یا با لباس شنا بیرون برود دستگیر می‌شود!

منبع: مرآت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • SE ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    17 1
    باید با توافق با کشورهای غربی کاری کنیم که مسلمانان معتقد آن کشورها به ایران مهاجرت کنند و در عوض ایرانیان عاشق غرب و خودباخته به همان کشورهای دلخواه خودشان مهاجرت کنند. به این ترتیب هم مشکل ما حل می شود و هم مشکل غربیها. برد برد همین است
  • ali NL ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    9 0
    اونوقت بیین بعضیا تو تهران چه حرفهایی میزننن و دنبال چی هستن
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    11 0
    کسانی هم که پوشیدن یک روسری و یک لباس گشاد و غیر بدن نما را سخت می دانند همانها هستند که به ساعتها آرایش و پوشیدن تنگ ترین لباسها به راحتی تن می دهند! پس ادعای آنها در مورد سخت بودن حجاب را باور نکنید. آنها صرفا با اینکه خدا و دین قانونگذار باشد مشکل دارند. والا هر نوع اجباری که اختراع بشر باشد را به راحتی می پذیرند. شما در اشتباه هستید اگر گمان کرده اید برای اجرای قانون باید ابتدا تک تک افراد جامعه را توجیه گرد و باز هم در اشتباه هستید اگر گمان می کنید اگر افراد توجیه شوند قانون شکنی نمی کنند. کما اینکه همه از مضرات سیگار و کراک و الکل با خبر هستند اما ببینید چه تعداد معتاد داریم. ماجرای کشف حجاب نشان داد که تا چه حد استفاده از زور در فرهنگسازی موثر است. تا قبل از رضاخان تمام زنان ایرانی با حجاب چادر و چارچوق بودند تا جایی که حتی فواحش هم جرات ابراز بی حجابی علنی و تن نمایی نداشتند. اما بعد از کشف حجاب اجباری بود که بی حجابی و تن نمایی خود به خود فرهنگ بسیاری از زنان تبدیل شد. پس کسانی که به دروغ مدعی هستند فرهنگ سازی با اجبار صورت نمی گیرد یا ابله هستند و یا مغرض. اروپاییان با دهها سال جریمه های نجومی و اجبارهای سفت و سخت رانندگی صحیح را به صورت یک عادت و فرهنگ اروپایی درآوردند. خود ما با جریمه و زور توانستیم بستن کمربند ایمنی را به عادت و فرهنگ تبدیل کنیم. به همین صورت فرهنگ کارهایی مانند نمای ااجباری ساحتمان، پرداخت اجباری بیمه و نظایر آن را به فرهنگ تبدیل کردیم. حال آنکه واضح است اگر اجبار نمی بود مانند سابق کماکان کمتر کسی به فکر بیمه و یا کمربند ایمنی بود. پس از ادعای حجاب اجباری نترسید. اصولا قانون یعنی اجبار و قانون برای مصلحتی وضع می شود که تا اجبار نباشد مردم به اجرای آن مصلحت نخواهند داد.
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      8 0
      هزاران+
  • احمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    11 1
    صدا وسیما باید با دعوت از این خانمهای تازه مسلمان فلسفه وچرایی حجاب را برای خانمهای غافل وناآگاه تبیین کند
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    11 0
    مهم این است که شما آزادی را چطور تعریف کنید. شما باید روشن کنید که درباره آزادی جسمی، روحی، مذهبی یا عقیدتی حرف می‌زنید. ما نمی‌توانیم درباره آزادی فقط به ظواهر اکتفا کنیم و نتیجه بگیریم که در ایران آزادی نیست! من آزادی را در حجاب پیدا کردم.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    10 1
    آیه‌ای که برای حجاب نازل شده اول به مردهاست که «به مردان بگو که چشم‌ها را از نگاه ناروا بپوشند» پس از این است که خدا به زنان دستور می‌دهد که چشم‌ها را از نگاه ناروا نگه‌دارند و حجاب داشته باشند. حجاب مردان در چشم آن‌هاست اما این حجاب حدی دارد. نمی‌شود که مردها در خیابان چشمشان را ببندند!
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    8 12
    آفرین بر این بانو که از لذت و خوشی های دنیا برید فقط برای راه خدا
    • DE ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      3 1
      کاملا غلط .لذت دنیا در بی حجابی و ولنگاری و زندگی حیوانی نیست .یک جراح انسان پس از ساعتها کار سخت عمل جراحی موفق چنان لذتی میبرد که هیچ بی حجابی در کل عمر خود نبرده است. رانتخوار هم از دزدی و خیانت به مردم لذت میبرد .چشمها را باید شست ...نوع نگاه به لذت باید عوض شود.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    9 1
    ماهم‌مصی ذلیلنژاد رو داریم ، داره زنان را برهنه میکنه خدابخواد هدایت میکنه
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    3 0
    کاش اندکی درک هم نصیب کاندیدهای اهل سوء استفاده از بدحجابان ومسئولین طرفدار حجاب اختیاری می شد
  • درود بر فوکو سوزوکی IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    0 1
    قانون اسلام باید اجباری باشد.ان قانونی که اجباری نیست اسلامی هم نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس