کد خبر 875456
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
عکس نمایه

امارات متحده عربی در حالی این روزها گرفتار پرونده‌ها و مشکلات متعددی است که تا اتهام به جنایت جنگی در یمن پیش رفته است و ضربات حاصل از تجاوز به یمن یکی پس از دیگری بر سر آن آوار می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه المسیره، شکست در اشغال حدیده، گرفتار شدن در ساحل غربی یمن، موضوع زندان های پنهانی امارات در یمن از جمله مسائلی است که اخیرا دامن امارات متحده عربی را گرفته است و مانند ضربات متعدد یکی پس از دیگری بر سر حاکمان ابوظبی فرود می آید.

بیشتر بخوانید:

افشاگری شاهزاده اماراتی درباره محمد بن زاید

امارات همچنان در ساحل غربی یمن گرفتار مانده و تلفات جانی و خسارت های مالی آن رو به افزایش است و پرونده های زیادی بن زاید را به خود مشغول کرده است از جمله سرقت گاز یمن، تلاش ناکام برای جدا کردن جزیره سقطری از سرزمین مادری، زندان های پنهانی در یمن، حمایت از القاعده و تازه ترین مورد نیز فرار پسر دوم حاکم فجریه به دوحه که دشمن سرسخت و لجباز ابوظبی به شمار می آید.

فرار شیخ راشد بن حمد الشرقی پسر دوم حاکم فجیره به دوحه سیلی محکمی به سران ابوظبی است به ویژه اینکه وی فاش کرد سران ابوظبی از جانب خود تصمیم گرفتند در جنگ علیه یمن مشارکت کنند و تعداد واقعی تلفات نیروهای خود را پنهان می کنند.

تنش روزافزون بین حاکمان ابوظبی

این اولین بار است که یکی از افراد خاندان حاکم، سران ابوظبی را به سلطه جویی و یکه تازی در قدرت در کشوری که متشکل از هفت امیر نشین است، متهم می کند.

به گفته الشرقی تنش بین سران امارات در ارتباط با تصمیم شرکت در جنگ علیه یمن و تسلط خاندان زاید بر سایر حاکمان امارات و انحصار تصمیمات سرنوشت ساز در دست خاندان حاکم در ابوظبی، افزایش یافته است .

وی در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد، اختلاف بین سران امارات که هنوز محرمانه باقی مانده است به میزان زیادی وخیم شده است که دلیل آن مشارکت در جنگ علیه یمن و تلفات زیاد نیروهای اماراتی در این جنگ است زیرا تعداد تلفات این نیروها بسیار بیشتر از چیزی است که ابوظبی اعلام می کند.

این در حالی است که قطر از زمانی که از سوی محور سعودی شامل عربستان، امارات، مصر و بحرین تحریم شده است توانسته است روند امور را با موفقیت هدایت کرده و در بین این کشورها شکاف زیادی ایجاد کند که در این مورد امارات در صدر قرار دارد و پناهنده شدن پسر حاکم فجیره به دوحه چیزی فراتر از شکاف در خاندان حاکم است.

اکنون امارات نه تنها در ساحل غربی یمن شکست خورده است بلکه در اشغال شهر حدیده و بندر آن نیز ناکام ماند و این عملیات به باتلاقی برای مزدوران ابوظبی و تجهیزات نظامی آنان تبدیل شده است و امارات هنوز در یمن ضرر می دهد.

به عقیده کارشناسان ابوظبی اخیرا با مسائل پیچیده متعددی دست به گریبان بوده است که در صدر آن فاجعه انسانی حاصل از حمله شکست خورده اخیر به شهر حدیده بود و پس از آن موضوع زندان های پنهانی در یمن است که سازمان عفو جهانی اخیرا با صدور بیانیه ای آن را جنایت جنگی برشمرد و عجیب اینکه این موضوع را روزنامه های آمریکایی و غربی فاش کردند که متحد عربستان و امارات به شمار می آیند و جالب اینکه افسران آمریکایی در ارتش امارات پست های بالایی دارند.

بنابراین باید گفت بدیهی است که دولت دونالد ترامپ همچنان به باجگیری از متحدان منطقه ای اش تا آخرین دلار ادامه خواهد داد و بعید نیست پرونده های دیگری فاش شود که چه بسا پای این متحدان به دادگاه لاهه کشیده شود.

متوسل شدن رژیم سعودی به مزدوران کم سن و سال

از سوی دیگر عربستان سعودی که ائتلاف جنگ علیه یمن را رهبری می کند از نظر ضعف نظامی و کمبود نیروهای ارتش تا آنجا پیش رفته است که به سربازگیری افراد کم سن وسال رو آورده است.

به عبارت دیگر تلفات نیروهای ارتش و گارد ملی سعودی در جنگ علیه یمن موجب شده است مسئولان سعودی به منظور تامین نیرو به سربازگیری مزدوران کم سن و سال متوسل شوند.

حملات سنگین نیروهای یمنی در نقاط مرزی به ارتش سعودی و تلفات این نیروها سبب کمبود نیرو و ضعف بی سابقه در ارتش سعودی شده است تا جایی که در طول چند ماه گذشته عربستان به ناچار نیروهای کم سن و سال و بدون تجربه را جذب کرده است.

این نیروها نیز یا در نبردهای جنوبی بسیار ضعیف عمل کرده اند و یا به دلیل ترس از نبرد پا به فرار می گذارند تا جایی که با شلیک به خود و زخمی کردن دست یا پا عدم حضور در میدان جنگ را توجیه می کنند.

از سوی دیگر بسیاری از افسران به دلیل اینکه جنگ را بیهوده می دانند، انگیزه ای برای نبرد ندارند و بسیاری از گزارش ها حاکی از یاس و ناامیدی در بین آنان و بی انگیزگی برای نبرد و دفاع است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس