تانک

وزارت دفاع کشورمان در حالی برنامه تولید و ارتقاء حداقل ۷۰۰ تانک بومی را در دستور کار دارد که این اقدام می تواند مجددا چرخه بزرگ صنعتی برای اشتغالزایی و کمک به جوانان ایرانی را به گردش درآورد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، با توجه به تجارب به دست آمده از تحولات و نبردها در منطقه، مدتی است بخش زرهی مجددا در صدر اخبار مربوط به نیروهای مسلح قرار گرفته و از این حیث، به نظر می رسد بیش از قبل، جزو اولویت های صنایع دفاعی کشورمان باشد. این موضوع از آنجا حائز اهمیت بیشتری می شود که مشخص است برنامه های مختلفی برای ارتقا و نوسازی تانک ها و نفربرهای موجود در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و نمونه های قابل دفاع و ارزشمندی چون تانک کرار، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

سفر این هفته امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به استان لرستان اگرچه با انتشار اخباری در زمینه توجه بیشتر این وزارتخانه به موضوع تولید ملی و خودکفایی کشور در حوزه های زیرساختی چون کشاورزی و دامپروری همراه بود اما کدهایی از آن منتشر شد که نشان از یک عزم قوی برای نوسازی ناوگان زرهی کشور داشت. رضا مظفرینیا معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع نیز که در این سفر به همراه امیر حاتمی به لرستان رفته است، در خلال سخنان خود از یک پروژه بزرگ زرهی کشور سخن گفته و افزوده است: "بحث ارتقا و تولید ۷۰۰ تا ۸۰۰ تانک در دستور کار است که بخش عمدهای از آن در صنایع دفاعی دورود انجام میشود".

صنایع دورود؛ قلب زرهی ایران

صنایع موجود در شهرستان دورود در استان لرستان به نوعی قلب بخش زرهی کشور محسوب می شود که در دهه ۱۳۷۰ شمسی وظیفه مونتاژ تانک های تی ۷۲ خریداری شده برای کشور را بر عهده داشت. این صنایع اخیرا به همراه کارخانجات زرهی مسجد سلیمان، بیش از گذشته فعال شده و طبق خبرهای منتشره، کارهای مربوط به ارتقاء پروژه های زرهی در این دو بخش، با مرکزیت دورود انجام می شود.

کدام تانک ها؟ کدام ارتقا؟

آنچه به صورت کلی اما کلیدی در خبرها گفته شده بحث "تولید و ارتقاء ۷۰۰ الی ۸۰۰ دستگاه تانک" در ایران است. نگاهی به برخی منابع نظامی غربی که اطلاعاتشان در خصوص خریدهای خارجی کشورها، تا حد زیادی قابل اعتناست، اشاره به این مسئله دارد که ایران به طور کل بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه تانک تی ۷۲ را از روسیه و برخی از جمهوری های شوروی سابق، در دهه های گذشته وارد سازمان رزم خود کرده است و مشخصا کاندیدای اصلی ارتقاء زرهی نیز تانک تی ۷۲ خواهد بود.

در عین حال، با توجه به اینکه چندی پیش تانک کرار به عنوان یک ارتقاء بسیار سنگین ایرانی بر روی تی ۷۲ توسط وزارت دفاع رونمایی شد، تعداد تانک های موجود در این رده با توضیحات معاون وزیر دفاع نیز همخوانی دارد که در ادامه مطلب بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

از طرف دیگر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مدتی است بحث نوسازی و ارتقاء ناوگان تانک چیفتن خود را نیز آغاز کرده و تلاش های خوب و مناسبی را در این بخش به انجام رسانده است. تانک چیفتن ساخت انگلیس به دلیل برخی از مشکلات ساختاری و ذاتی، نیازمند ارتقاء های بسیار سنگین خصوصا در بخش پیشران و زره است تا بتواند جوابگوی بخشی از نیازهای زرهی امروز ارتش باشد. بر اساس برخی از تصاویری که از مرکز تعمیرات زرهی ارتش منتشر شده، بحث تعویض پیشران و نصب سیستم های هدف گیری جدید بر روی تانک های چیفتن ارتش در حال انجام است. از دیگر گزینه های مطرح که می توان برای افزایش کارایی این تانک مطرح کرد بحث نصب سیستم های هشدار دهنده قفل لیزری یا حفاظت فعال در حال توسعه در داخل کشور روی این تانک است.

کرار؛ کیمیای ایران برای تی ۷۲ روسی

اما مشخصا، کاندیدا اصلی برای این برنامه بزرگ و سنگین که به نوعی بزرگترین برنامه ارتقاء توان زرهی نیروهای مسلح کشورمان پس از انقلاب محسوب می شود، ناوگان تی ۷۲ کشور ما به عنوان ستون فقرات زرهی نیروهای مسلح هستند و هدف اصلی نیز ارتقاء این تانک برای رسیدن به استانداردهای "کرار" است.

با نگاه به تانک کرار، یکی از اولین مسائلی که به شدت به چشم می آید بحث طراحی برجک و پوشش های حفاظتی نصب شده بر روی آن است که به نوعی تانک T-۹۰MS را به یاد می آورد. برجک تانک به صورت تقریبا کامل با زره مورد نظر پوشیده شده و بخش های کناری برجک نیز با یک صفحه حفاظتی یک پارچه پوشانده شده است. در بخش کنار و عقب بدنه نیز پوشش های زرهی و همچنین زره های قفسی را مشاهده می کنیم که خصوصا در برابر تهدیدات مثلا راکت های ضد زره از جمله سری آر پی جی های جدید کاربرد دارند.

مسئولین وزارت دفاع اشاره ای به نوع زره به کار رفته در این تانک نکرده اند اما شکل ظاهری آن دارای شباهتهای زیادی به زره Relikt  ساخت روسیه است که در تانک T-۹۰MS  استفاده شده است دارد. این زره روسی در حقیقت نسل بعدی زره های سری کنتاکت ساخت روسیه محسوب می شود. چندی پیش رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفته بود: "به توان تولید زره کنتاکت ۵ به‌طور کامل دست یافته‌ایم و حتی به نمونه‌های پیشرفته‌تر از آن هم دست یافته‌ایم. "  در صورتی که زره نصب شده بر روی کرار همان ویژگی ها و کیفیت نوع Relikt   روسی را داشته باشد (که قطعا بعید نیست) می توان گفت این تانک به سطح بالایی از حفاظت در برابر تهدیدات ضد زره مثل موشک های تاو نسل جدید یا بخش زیادی از گلوله های ضد زره شلیک شونده توسط سایر تانکها رسیده است. همچنین در بخشی که لوله به برجک تانک وصل شده است نیز شاهد نصب یک پوشش حفاظتی هستیم که می تواند بخش اتصال لوله را از برخورد ترکش های حاصل از درگیری در میدان نبرد حفظ کند. این پوشش حفاظتی در دیگر تانک های عملیاتی دنیا دیده نشده است.

در بخش تجهیزات هدف گیری و اپتیکی نیز کرار از سیستم کنترل آتش کامپیوتری نسل سوم برخوردار است و سیستم های نظارت و هدفگیری توپچی آن شامل سامانه نظارت و هدفگیری در شب ۱K۱۳-۴۹ متعلق به تانک تی ۷۲ (به عنوان سایت ثانویه) و سیستم نظارت و هدفگیری چند کاناله ساخت صنایع الکترونیک ایران (به عنوان سایت اصلی توپچی) است. سامانه ۱K۱۳-۴۹ به جهت قابلیت هدایت لیزری موشک های توپ پرتاب مورد استفاده در کرار بر روی این تانک باقی مانده و جهت هدایت موشک تندر استفاده میشود.

این موشک پرتاب شونده هدایت لیزری در حال حاضر در ایران تولید می شود. هدایت این موشک از نوع نیمه خودکار فرمان به خط دید سوار بر پرتو لیزر است .در این روش موشک اصطلاحاً کور است و توانایی دیدن هدف را ندارد بلکه با استفاده از حساسه ای که در قسمتهای عقبی بدنه آن نظیر دم قرار داده شده پرتو باریک لیزر تابیده شده از پرتابگر را یافته و رایانه کنترل پرواز سعی می کند تا موشک را در مرکز این پرتو قرار دهد. این فرایند تا رسیدن موشک به هدف ادامه می یابد

سامانه هشدار دهنده قفل لیزری ساخت ایران از جمله دیگر سامانه های حفاظتی نصب شده بر روی این تانک است. از این سیستم جهت کشف پرتو لیزر تابیده شده از سیستم های هدایت تسلیحات یا سیستم های مسافت یاب لیزری ادوات دشمن، اعلام هشدار و نیز استفاده ازنارنجک های دودزا جهت ایجاد پرده دود استتاری به منظور محافظت از تانک در برابر تسلیحات هدایت لیزری استفاده میشود.

در داخل این تانک نیز از چندین نمایشگر برای امر دیده بانی اطراف تانک و هدف گیری در شب و روز همه شرایط آب و هوایی استفاده می شود. صفحه نمایش دیجیتالی ناوبری و همچنین صفحه مربوط به وضعیت تانک از جمله دیگر نمایشگرهای موجود در این تانک هستند. مجموعه این دوربین ها و نمایشگرهای نصب شده در کرار باعث کاهش فشار روانی بر روی خدمه و آسان سازی اجرای عملیات برای آنها می شود. در بخش تسلیحات این تانک با توپ ۱۲۵ میلی متری استاندارد تی ۷۲ مسلح شده است که سلاحی کارآزموده و مطمئن محسوب شده و می توان طیف متنوع و گسترده ای از مهمات را به سمت اهداف مختلف شلیک کند. تیربار کنترل از راه دور نیز بر روی این تانک نصب شده است که کاربر آن می تواند به راحتی و از درون خود تانک آن را فعال کرده و به سمت اهداف مورد نظر تیراندازی کند.

این سامانه کنترل سلاح ساخت شرکت صاایران بوده و به صورت مستقل دارای سیستم اپتیک برای دیده بانی و هدف گیری است. این نوع سامانه های کنترل از راه دور سلاح از جمله ارتقاء هایی محسوب می شود که اخیرا در تانک ها و زره پوشهای پیشرفته دنیا نصب می شود و امکان چرخش ۳۶۰ درجه و درگیری با نیروهای پیاده و اهداف سبک را دارد.

در هر حال، آنچه فعلا مشخص است برنامه ای بسیار بزرگ و سنگین برای بخش زرهی کشور در دست اجرا است و به زودی شاهد جهش بزرگی در این بخش خواهیم بود. قلب زرهی ایران باردیگر در دورود به طپش افتاده و این بار حیات تازه ای را به رسته زره ای نیروهای مسلح خواهد بخشید. در عین حال، این برنامه با توجه به آنکه تماما در داخل کشور اجرایی می شود، با ایجاد چرخه مناسب اشتغال، می تواند زمینه ساز کاهش بیکاری و افزایش زیرمجموعه های صنعتی در بخش خصوصی شده و جوانان بسیاری را درگیر ارتقاء توان رزمی کشورمان کند که سود مادی و معنوی ان به جیب همه ایرانیان خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 114
  • در انتظار بررسی: 30
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    مردم در چه فکری هستند و مشرق در چه بازی هستش
    • DE ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      تو فکر مرغی ؟ فکر عزت ملی باشیم خیلی بهتره .
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      خفه شو مزدور اسرائیل - مردم قبل از هر چیز به امنیت نظامی احتیاج دارند و بعد به فکر شکم هستند / ولی شما مزدوران اسرائیلی اول به فکر شکم هستید و امنیت و آرامش ایران برایتان اهمیت ندارد چون نمیخواهید در ایران زندگی کنید کعبه آمال شما مزدوران انگلیس و آمریکا و کاناداست /
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      23 13
      ... هستن فقط
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      وقتی امنیت نداشته باشی نمی شینی پشت سیستم و برای ما خزعبلات تفت بدی
    • ناشناس GB ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      66 78
      جناب ۱۲:۵۴ اولین موئلفه قدرت اقتصاد یه کشور وقتی شما اقتصادت بلنگه نمیتونی هزینه کنی برای امنیت ، پیشنهاد میکنم هم در روی مدل صحبت کردنتون تجدید نظر کنید اگه واقعا ایرانی هستید هم این که سطح مطالعتونو ببرید بالا ،با تشکر
    • هادي IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      كشوري كه نميتواندپرايد توليد كنه تانك توليد ميكنند بشنو باور نكن
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      42 36
      به خدا اونجوری ها هم نیست. جامعه ما فقط کمی نیاز به امید دارد
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      86 48
      جناب 1345 ایران از نظر آمار بین المللی رتبه 18 اقتصاد در دنیا است. گمان می کنم پول برای ارتقای 700 تانک داشته باشد. شما لطفا مطالعه ات را ببر بالا.
    • امین ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      62 19
      خطاب به 13:45، کسی منکر اهمیت اقتصاد نیست ( پس مغلطه نفرمایید)، ولی قطعاً وزارت دفاع مسئول بهبود وضعیت اقتصادی مردم نیست، این کار وظیفه تیم اقتصادی دولته که باید به خوبی به وظیفه خود عمل کنند، وزارت دفاع وظیفه ای را که بر عهده دارد را باید به خوبی انجام دهد ( که دارد انجام می دهد)، در ضمن ایران با و جود بیش از هشتاد میلیون جمعیت و وسعت زیاد ( پانزدهمین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت) و وجود دشمنان منطقه ای و بین المللی ، دارای بودجه دفاعی اندکی نسبت به سایر کشورهای منطقه و جهان است ( ده میلیارد دلار) ، حالا در منطق مضحک امثال شما ، به خاطر مشکلات اقتصادی، ایران باید نسبت به ارتقای توان رزمی خود برای مقابله با تهدیدات روزافزون دشمنان، بی تفاوت باشد؟!!!!! ظاهراً دشمنی های بی حد و حصر دشمنان این کشور را نمی بینید!!!! شاید هم هشت سال جنگ تحمیلی را فراموش کرده اید!!! در شرایطی که به خاطر تحریم تسلیحاتی امکان خرید اقلام نظامی مورد نیاز کشور را نداریم، بهترین کار تکیه به توان داخلی است، اگر امنیت نداشته باشیم، امکان بهبود وضعیت اقتصادی را هم نخواهیم داشت( فهمیدن این موضوع ساده ،آی کیوی خیلی بالایی نمی خواهد).
    • ناشناس GB ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      48 48
      جناب ۱۵:۳۲ این آمار از کجا اومده؟ نکنه از اسپوتنیک یا راشا تودی ، فعلا که کمر ایران خرد شده زیر فشار اقتصادی ، رانت و رکود و تورم داره بیدار میکنه قیمت ارز و تحریم ها که جای خود داره ، دیگه ادامه نمی‌دم چون خودتون هم میدونید چه خبره پس بهتره ادامه ندید.
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      20 18
      جناب 1254که همه چی رو ربط وحواله میدی به اسرائیل هرکشوری تا مردمش ازمسئولینش رازی نباشندبه هیچ عنوان امنیت واسه هیچی نداره واین تانک وموشکها به هیچ کارش نمیادمثل تمام شاهان عرب که یکی یکی سقوط کردن یه نمونش قذافی که از این وسایل زیاد داشت هیچ حکومتی بدون پشتوانه مردم پایدار نیست
    • علی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      36 3
      دوباره لشکر فیک زن به سایت مشرق حمله کردند
    • دکتر IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      28 10
      حداقل قبل از کامنت گذشتن فکر کنید! تولید شغل با تولید در داخل بهتر هست یا میلیارد میلیارد دلار سفارش دادن به خارج کشور با پول نفتی که رو به پایانه و تولید شغل برای خارجی ها و بیکاری روی بیکاری در داخل کشور؟؟ البته شاید از نظر شما تولید شغل و کار کردن هم خوب نیست!!!!!!!!!!!!!!!
    • شایان کریمی IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      23 7
      عمو جان بودجه دفاعی کشور بسیار پایینه در حال حاضر ارتقا توان دفاعی در حد اولیه هم از واجباته. سالی دو برابر کل بودجه نظامی کشور فرار مالیاتی میشه و دو برابرش هم قاچاق میشه اگر دلت به حال مردم سوخته به اونا گیر بده بجای گیر دادن به ضامن امنیت مردم و عزت کشور
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      4 4
      یعنی اینقدر سخته فهمیدن این که یکی از پایه های محرک صنعت همین ادوات نظامیه؟
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      14 25
      امثال تو به این دولت بیکاره و بیعاره رای دادین که نه دین دارن نه شرف حالا هم مدعی هستید
    • RO ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      23 1
      جناب 1716 این آمار صندوق بین المللی پول است و به سادگی در اینترنت قابل دسترسی است. بقیه اش را هم شما باز به استناد خودت گفتی که کمر اقتصاد در حال شکستن است. داشتن 19 میلیون خودرو، دادن روزی 90 میلیارد تومن پول بنزین و مصرف روزی بالای 50 هزار مگاوات برق خیلی شبیه رفتار فقرا نیست.
    • سید IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      10 2
      گمانم از کسایی هستی که همیشه آرزوی شکست برای کشورت داری!!!!
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    53 16
    ببینیم و تعریف کنیم
  • F35 JSF NL ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    میتوانید این تانک را نصف کرده و به یک رأس متصل کنید و باهاش یورتمه برید پخخخ .
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      55 83
      خودتی پخخخخخخخخخپ
    • DE ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      47 84
      پیشنهاد خوبیست جناب راس .بیا جلو تا با هردو نصفه بارگزاری شوی راسی عموئی.
    • BE ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      26 10
      ابوطیاره
  • F35 JSF NL ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    68 53
    چند تا چیز را رو جا انداختم . یکیش اراده پولادی ملت ایران است
  • محمد IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    39 34
    چنین چیزایی تو این دولت اتفاق نمیفته همش خواب خیاله قرار بود سال قبل سهند و فاتح به ناوگان دریایی اضافه بشه چی شد الان نزدیک یک ساله حتی یه ارمایش موشکی جدید و رونمایی نداشتیم دلتون به این حرفا خوش نکنید
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      28 6
      نیروی مسلح این کار و می کنه نه دولت هم بودجه برای امنیت و نوسازی مرزها میشه هم کلی کار ایجاد میشه فقط باید ربطش ندن به اصلاح طلبان جون ممکن ازش برای انتخابات سواستفاده کنن
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      12 4
      نیروی مسلح این کار و می کنه نه دولت هم بودجه برای امنیت و نوسازی مرزها میشه هم کلی کار ایجاد میشه فقط باید ربطش ندن به اصلاح طلبان جون ممکن ازش برای انتخابات سواستفاده کنن
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      23 32
      دولت ماکت ساز محمود خوب بود
    • شایان GB ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      7 18
      برای ایجاد وحشت در دل دشمن و شک و شبهه گاهی اوقات ماکت هم تاثیر گذاره مثل مترسک سر جالیز!
    • RO ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      4 1
      ولی انگار این مترسک ها واقعا کار می کنند اگر نه عمو ترامپ تان انقدر به خودش برای تحریم و خیال مذاکره مجدد برای محدود کردن موشک های ایران فشار نمی آورد!!
    • امین ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      15 3
      جناب 16:07، با تست تاکسی قاهر 313 ثابت شد که کسانی که می گفتند، ماکت ، مزخرف می گفتند، در ضمن چیزی که محمود احمدی نژاد رونمایی کرد ( طراحی مفهومی)، شبیه چیزی است که انگلیسی ها اخیراً رونمایی کرده اند و وعده عملیاتی شدن آن را تا 2035 داده اند!!!! ظاهراً در مورد رونمایی انگلیسیها ، زبان امثال شما بند امده و حرفی از ماکت نمی زنید و مسخره نمی کنید!!!!!!
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    14 20
    700 تانک؟
  • حسین PL ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    35 27
    در کشورها صنایع دفاعی مادر و منبع توسعه هستند , اکثر صنایع آمریکا و اروپا که پیشرفت کردند به دلیل شروعشون از صنعت نظامی و ارتباطشون با صنایع دفاعی هست. مخصوصا در ایران متعهد ترین و متخصص ترین دانشمندان در صنایع دفاعی هستند اگر میخواید صنایع دیگر پیشرفت کنن از همون نوع افرادی استفاده کنید که در صنایع دفاعی زحمت میکشن نه اینکه اونها را محدود کنید . در ضمن لرستان و خوزستان ظرفیتهای فوق العاده ای دارند و متاسفانه به اونها توجه نشده و باید بیشتر به اونها رسید و بسیار خوبه که این صنایع در لرستان احداث شدن.
    • US ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      8 19
      تو کدوم یکی از این کشورهای مورد اشاره شما صنایع دفاعی دولتی هستند و بودجه دارند؟!!!!!!!!!
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      10 5
      جناب 1433 منظورت را متوجه نمی شوم. چه ربطی به دولتی و غیردولتی بودن دارد. در نهایت ارتش یک کشور باید برای ساخت یا خرید تجهیزات از پول بودجه عمومی بدهد. حالا چه شرکت دولتی چه خصوصی تولید کند.
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      9 2
      امریکا 800 میلیارد دلار بودجه نظامی تماما دولتی داره چرا چرت میگید؟؟ چین صد میلیارد دلار روسیه فرانسه همینطور! پول دولتی هست حالا شرکت ها که سفارش میگیرن خصوصی هستن یک بحث کاملا دیگه هست
    • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      2 3
      جناب ۱۵۳۵ عزیز ربطش این هست که صنعت دولتی ناکارامد و کم بازده هست و مایه اتلاف پول . یک شرکت موفق در دنیا نام ببرید که دولتی باشد. هیچ کدام از شرکتها و کارخانه های تراز اول دنیا و صاحب تکنولوژی دولتی نیستند.
  • بنده خدا IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    45 10
    این دولت حتی قادر نیست برق مصرفی که ابتدایی ترین نیاز صنعت هست رو تامین کنه این چیزا پیش کش
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    60 60
    افرین بر تو . خاک بر سر همه کسانی که تصعیف نظامی ایران را میخواهند
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      15 32
      خاک بر سر نادون خودت
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      22 10
      جناب 1409 با این پاسخی که دادی یعنی شما جزو کسانی هستید که تضعیف نظامی ایران را می خواهید. عجبا! ایرانی هستی؟ یا جزو دانش آموخته های جدید دوره های جاسوسی کشورهای مخالف ایران هستی که هنوز خوب معنی جملات فارسی را نمی دانی؟
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    لعنت بر شاه خائن که نگذاشت ایران خودش بسازد
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      خاک بر سر نادونت اونم داشت به سمت تولید می رفت
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      83 22
      خفه خون بگیر
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      شاه ام یکی مثل افساد طلبان بود
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      18 92
      شاه ام یکی مثل افساد طلبان بود
    • GB ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      12 14
      ای احمق
    • امین ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      18 32
      خطاب به 12:58، میشه جنابعالی یکی از اون تولیداتی که شاه داشت به سمتش می رفت را فقط نام ببرید؟!!!! در زمان شاه حتی کار تعمیر شنی تانک که یک کار پیش پا افتاده است را هم به ایرانی ها نمی دادند.
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      9 14
      همین کارخانجات زرهی مسجد سلیمان برای ساخت 2000 دستگاه تانک شیر ایران 2 یا همون چالنجر انگلستان تاسیس شد. به همراه پشتیبانی از سایر ادوات زرهی.
    • محسن AT ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      8 11
      درست صحبت کنید.اعلا حضرت همایونی شاهنشاه محمدرضا شاه کبیر درسته!
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    43 23
    همش زیر سر حسن روحانی و دفتر ریاست جمهوری است که عقب افتادیم
    • تا 1400 AU ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      18 7
      باید بدیم همش را بازرسی کنند تا متوجه بشند که خطری آنها را تهدید نمی کند.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    45 77
    درود بر رزمندگان سپاه و ارتش و دانشمندان عرصه نظامی و وزارت دفاع از اول انقلاب تاکنون /
  • محمد IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    F35 اینقدر به خودت فشار نیار فیلترشکنت خاموش کن خیلی تابلویی خخخخخ
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      عزیزم وقتی کاری رو بلد نیستی انجام بدی لازم نیست سوزش خودت رو به رخ دیگران بکشی ! خیلی ادعا داری روش کار رو بلدی میتونی انجامش بدی ! یا علی . . .
    • محمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      7 67
      خیلی تابلو کار میکنی خخخخخ
    • محمد IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      7 66
      خوبه نشون دادی کار خودته :)
    • محمد IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      6 14
      بد ضایع شدی الان همه شناختنت خخخخخ
    • محمد IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      7 13
      F35 مثل اینکه بدجور سوختی خخخخخخ
    • USS US ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      13:48 بنازمت داداش این بدبخت فکر کرده چهار تا مثبت منفی با فیلترشکن جا به جا کرد و هیستوری بروزر پاک کرد روش کار همینه پخخخ . یکی نیست بگه آخه بدبخت ! . . .
    • محمد IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      5 6
      ۱۳:۴۸ بالاخره این کثافت کاری هارو امثال تو بلدن ما بلد نیستم چون مثل امثال شما عوضی نیستیم از منفی ها رباتی معلومه کی سوخته خخخخخخ
    • سید امیر IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      18 14
      ۱۳:۴۸ داداش همه اینجا کامنت ها رو میخونن میدونن که نهایتش در روز چندتا لایک و یا دیسلاک زده میشه... ما هم روشش رو بلدیم .. در حالت بدون cache cookies فیک ip میکنی یک افزونه یا یه event کالر معمولی هندل میکنی.. اما ارزش نداره به این طوری ضایع شدنش خخخ. مثلا که چی هرکسی گفت گور بابا اسرائیل بیای 4000 تا دیسلایک بزنی یعنی همه اینکه همه مخالفتن... داداش هرکی با علی در افتاد ور افتاد... شما هم بزرگ شو ...
    • DE ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      7 11
      تلاشت برای دادن 23 تا مثبت به خودت ستودنیه خخخ به تو میگن جبهه مقاومت خخخ .
    • SG ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      4 1
      منم هر از گاهی عشقم بکشه بیکار بشم دستکاری میکنم منفی مثبتارو دیگه این بچه بازیارو نداره که .
    • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      2 2
      ۱۵:۰۶ از پامثال تو مشخصه همه چی f35 برو کاسه کوزتو جمع کن خخخخخ
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      1 0
      ۱۴:۵۹ خودت فهمیدی چی گفتی عمویی ؟ من که نگفتم کار منه که ! ضمنا این روشتو امتحان کردم جواب نداد ! الان شما همین روشو رو کامنت من پیاده کن .
    • محمد IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      2 0
      F35 به جلز ولز افتادی بشین تو تشت اب یخ از بستی های کاکایئویی که از ترکیه برات اوردن میل کن تا خنک شی دست رو شده مزدور صهیونیست خخخخخخخ
    • US ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      0 0
      ۱۴:۵۹ این یارو تو ربع ساعت ده هزار تا میزنه با این روشی که گفتی تو ربع ساعت به زور به صد تا هم نمیرسه که !
    • US ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      ۱۴:۵۹ با همین روشت به همین کامنتی گذاشتم 300 تا منفی بده .
    • US ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      مشرق تو تقلب نکن پله پله زیاد نکن فیدبکارو .
    • NL ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      5 5
      ۱۴:۵۹ تابلویی ادمین مشرقی ! پنل ادمین اختراع نمیشد چه میکردی . . .
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      داداش من مهندس نرم افزارم شما توان مغزیت نمیکشه ربطی به ما نداره تازه روش خیلی ساده تر هم هست... من فقط میخواستم بهت بفهمونم که که در کمتر از 3 دقیقه میشه 6000 هزار لایک زد اما بچه جون بزرگ شو. قرار نیست که من مثل تو بچه بازی در بیارم که سایت مشرق رو بروت فورس کنم. اینجا همه میدونن که شما زیر هر کامنتی که اسم انقلابی باشه میای منفی میدی هر کسی که بگه بالا چشم آقا روحانی ابرو بازم منفی میدی میگن مرگ بر اسرائیل بازم منفی میدی فقط میخوایم بگیم که این بچه بازی ها رو بزار کنار با این کارها راه به جایی نمی بری.. 80 میلیون جمعیت قلبشون با مقام معظم رهبری..
    • محمد IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      قابل توجه اقایون ضایع شدید مثبتارو ببینید خخخخخخخ ایندفعه نوش جان کنید تا بعد
    • GB ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      58 5
      ۱۷:۱۵ بی زحمت آفتابه رو پر کن . ضمنا شما هم تو پست فردوسی پور خوب جولون دادی بالام جان .
    • X IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      160 2
      ۱۷:۱۵ مرد حسابی چرا تهمت میزنی؟ من بیشترین تعداد مثبت و منفی که تو یه نظر جا به جا کردم 8 تا بوده! مغز شما میکشید که تو این سایت نمیپلکیدید.
    • محمد IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      3 149
      ۱۷ :۱۰چیه به گریه افتادی نوش جونت یاد بگیر اندازه دهنتون حرف بزنید خخخخخخخخ
    • محمد IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      3 180
      ۱۹:۴۴ فعلا که به هیکل امثال تو افتابه گرفته شده سوزشت رفع میشه یکم تحمل داشته باش خخخخخخخخ
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    2 12
    کسانی که توی زیرساخت پیشرفت می کنن اول زیر ساخت های دفاعی رو می سازن این یک کار مثبت هست فقط یک فرد باید بیاد و صنعت هسته ای و بسازه و انرژی خورشیدی هم بسازیم این اولین گام هستش
  • ناشناس GB ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    12 6
    به نظرم نیروی هوایی و پدافند هوایی و فضایی سرمایه گذاری کنه ، همه دنیا فهمیدن ما تو این دوتا بخش ضعف داریم پس بهتره این خلا هر چه زودتر پر کنیم تا دیر نشده ، اون ۷۰۰ تا تانک هم مثل یه سبیل میمونه برای بمب های gbu-39 که ۱۲۰ کیلومتر برد داره و دارای سیستم هدایت ماهواره ایه ، قابل توجه دوستان که تو t-4 با همین بمب به وسیله جنگنده f-35 یک دستگاه سامانه سوم خرداد منهدم شد .
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      9 3
      سندی برای انهدام سوم خرداد و همینطور برای نوع پرنده مهاجم دارید؟ سایتی، روزنامه ای، ویکی لیکسی؟
    • CH ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      3 1
      اون سامانه پنتسیر روسی بود و از تصاویر منتشر شده از صهیونیستها معلومه که اپراتورهای آن با فاصله ای از این سامانه استاده و ظاهرا سیگار هم می کشیدند. قطعا در این حالت سامانه در حالت آماده باش نبوده (به علت مشکل فنی یا چیز دیگر). ضمنا هواپیما هم ب16 بود و بمب مجهز به هدایت تصویری دید در شب بود و همان تصویر پخش شد. هم چنین بسیار بعیده که آمریکایی ها اجازه بدهند به این راحتی اف 35 در معرض تست اس رادارهای اس 400 قرار بگیره. قطعا روسها علیرغم عدم مقابله با صهیونیستها، بسیار مشتاقند که ب35 در معرض رادار اس 400 قرار بگیره تا در صورت وجود نواقصی آن را بر طرف کنند. دلیل مخالفت امریکا با قرارداد ترکیه برای خرید اس 400 هم همینه چون بسیار محتمله که اطلاعات سطح مقطع راداری و نحوه آسیب پذیری اف 35 در مقابله با اس 400 در ترکیه که اف 35 هم خواهد داشت لو خواهد رفت.
  • محمد IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    2 1
    کار بجای صنایع دفاعی دورود بیشتر از این گنجایش دارد.....نسل جدید تمام صنعتی هستند ما میتوانیم هواپیما هم بسازیم اگر دولت حمایت کند لرستان بهترین جا برای سرمایه گذاری پیروزوسر بلند باشید....
  • AE ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    19 11
    تا اقتصاد نداشته باشیم همگی محکوم به شکست است
    • الف IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      6 5
      تولیدات صنایع نظامی اقتصاد نیست ؟ ضمن ایکه نمی خریم صادر هم میشه کرد.به همین عراق کلی اسلحه فروختیم
  • US ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    9 0
    بله دیگه از اخبار رسمی تولید انبوه ذوالفقار یک و دو و سه و اقارب و فلاق و ... چند وقتی گذشته وقتشه که دوباره خبر تولید انبوه در زمینه زرهی رو بشنویم خدا قوت !
    • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      1 2
      آره دیگه اینهمه ذوالفقار و ... تولید شد بسه نوبت کراره خخخخخ
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    6 9
    اگر هنر دارند یک خودرو را طراحی کنند تا سایر پیشرفتها برای مرد قابل پذیرش باشه احتمالا مثل پراید لب و لوچه آن را تغییر میدهند
  • B2 US ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    بچه ها برید اون پایین به ممد مثبت بدید بچه گریه نکنه یکم ذوق کنه . من خودم یکم بهش مثبت دادم خر کیف بشه بچه عقده ای بار نیاد :)))
    • محمد IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      4 1
      منفی ها نوش جونت حالا قد قد کن خخخخخخ
  • F35 US ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    9 113
    ممد شنیدم خودی ها هم قبولت ندارن مزدور کثیف اسرائیل صدات میزنن خخخ .
    • محمد IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      14 1
      F35 به جلز ولز افتادی بشین تو تشت اب یخ از بستی های کاکایئویی که از ترکیه برات اوردن میل کن تا خنک شی دست رو شده مزدور صهیونیست خخخخخخخ
    • محمد IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      10 1
      F35 به جلز ولز افتادی بشین تو تشت اب یخ از بستی های کاکایئویی که از ترکیه برات اوردن میل کن تا خنک شی دست رو شده مزدور صهیونیست خخخخخخخ
    • HARP US ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      3 3
      ممد آبو بریز اونجا که میسوزه .
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      7 0
      ۱۵:۴۸ بستی کاکائوییتو بخور تاز از ترکیه برات اوردن خخخخخ
  • BE ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    2 0
    مشرق جان همیشه خوش خبر باشی انشاالله
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    1 1
    برجک تی 72 بردارن "یه توپ 35 با 4 تا موشک ضد تانک وصل کنن بهتره
  • محمد IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    3 1
    F35 به جلز ولز افتادی بشین تو تشت اب یخ از بستی های کاکایئویی که از ترکیه برات اوردن میل کن تا خنک شی دست رو شده مزدور صهیونیست خخخخخخخ
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    17 5
    جالبه ایران میگه من می خواهم تانک ارتقا بدم بعد یه عده می ریزن اینجا فحش و بد و بیراه می گن و مسخره می کنن. ماشالله به این وطن پرستی.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    13 0
    سوخو 57 و 35 هم بخریم
  • AE ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    7 0
    چی به سر ایرانی اومده چرا این همه بد دهنی ..به کجا میریم
  • ایران AE ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    3 3
    آقای ناشناس مطالعه خودتو بیشتر کن چون زمانی میتونی کار اقتصادی بکنی که مهمترین زیرساخت یعنی امنیت رو داشته باشی وگرنه زیر باران موشک و خمپاره نمیشه مغازه یا کارخونه رو باز کرد .
  • عبدالله IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    1 1
    سلام علیکم باور کنید عزت ،کرامت وصلابت خواست همه مردم ایران است . اگه روزی برسدکه که دشمن به ما چپ نگاه کند حلقومش را می دریم اما مشکل مشرق این است که از عزت می گوید اما هنوز دنبال مطرح کردن قالیباف است قالیباف با صدها سوال ... که قاطبه مردم مخصوصا انهایی که اورا می شناسند می دانند که چه کرد
  • CA ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    1 2
    به ۱۷:۱۵ > به خودت هم مثبت میدی؟
    • محمد IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      2 6
      چیه میسوزه یادتونه چطور منفی میدادید کارتون تمومه خخخخ
    • US ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      1 0
      بالاخره یکی پیدا شد با شما فیک زن ها مقابله کنه... به خدا خسته شده بودیم از دست شما منافق ها...
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      1 0
      یادی کنیم از هفته های پیش که هی نظرات رو تغییر میدادید!!!!
  • خودم IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    6 11
    یه مستند از چرخه تولید کارخانه تانک سازی بدید بیرون که ما هم متوجه شویم این بودجه کجا میرود
    • رامین ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      7 0
      خودم جان ، فیلمش بارها پخش شده، می خواستی ببینی.
  • US ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    5 7
    کسایی که میگن به عراق صادر کردیم درسته راست میگید مثل برق که مفت دادین همه چیزو مفت بدین اقتصاد درست میشه خدا شفاتون بده
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    2 1
    رفقا اینو بدونید اگه ملتی امنیت نداشته باشه هیچ چیزی نداره یعنی نمیتونه داشته باشه اصلا دانشمندی تو مملکت نمیمونه که بخاد در مورد اقتصاد و تولید فکر کنه یا اگه تو مملکت بمونه فکرش کار نمیکنه...لطفا فکر کنید رو این قضیه
  • صداقت IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    0 11
    همیشه ارتقاء، توان تولید ندارند.
  • US ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    10 0
    با سالی 60-70 دستگاه 10 یا 12 سال طول میکشه همه نوسازی بشن و در این مدت این نوسازی دیگه جوابگو نیست و دوباره باید از اول شروع بشه مگر اینکه سرعت نوسازی بیشتر بشه
  • ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    متاسفانه هیچ وقت یک پروژه جدی و عمیق در صنایع زرهی انجام نشده که‌ واقعا باعث لذت وافتخار ملی باشد با توجه به دارا بودن امکانات و نیروی انسانی خوب و با تجربه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس