جهانگیری نمایه

معاون اول رئیس جمهور گفت: همه دنیا به نفت ایران نیازمند است و می‌توانیم برای فروش نفت راهکارهایی را ایجاد کنیم.

به گزارش مشرق به نقل از صدا و سیما، اسحاق جهانگیری در نشست هم‌اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری با بیان اینکه تلاش آمریکا برای جلوگیری از صادرات نفت ایران خیال‌واهی است، گفت: همه دنیا به نفت ایران نیازمند است و می‌توانیم برای فروش نفت راهکارهایی را ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید:

قیمت نفت کاهش یافت

وی افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت روحانی بر اساس تعامل سازنده با جهان و حل مسائل مختلف در منطقه خاورمیانه و در سطح بین‌المللی از طریق گفتگوی سیاسی است.

وی ادامه داد: برمبنای همین خط مشی برای کاهش خیلی از مسائل از جمله مسئله هسته‌ای وارد گفتگوی عمیق، پیچیده و طولانی با کشورهای گروه ۵+۱ و اتحادیه اروپا شدیم و به برجام رسیدیم.

جهانگیری گفت:‌ جمهوری اسلامی نشان داد هم در گفتگو و هم در اقداماتی که بر اساس این توافق انجام شده همه تعهدات خود را بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی و به ویژه آژانس بین‌المللی اتمی انجام داده است.

وی اضافه کرد: همچنین بر اساس آموزه‌های دینی‌مان وقتی با جمعی عهد می‌بندیم تا زمانی که طرف مقابل نقض عهد نکند آن را نقض نمی‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور، دستیابی به پیمان‌های بین‌المللی را یکی از دستاوردهای بشریت برای کاهش تنش‌ها و ایجاد صلح در جهان دانست و افزود: هر حرکتی خلاف این، حتماً حرکتی ضد انسانیت و تهدیدکننده است.

جهانگیری اضافه کرد: ترامپ هشدار جدی و خطرناک برای جامعه بین‌الملل است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد و باید به این مسئله توجه ویژه داشت.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام بعد از انجام تعهدات ایران و اعلام تحریم‌های گسترده علیه ایران می‌تواند اعلام زنگ خطر بزرگی باشد، گفت:‌ راهبرد آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی علیه ملت ایران است البته آنها همزمان، جنگ اقتصادی را با چند کشور دیگر هم آغاز کرده‌اند.

جهانگیری با اشاره به اینکه این اقدمات می‌تواند اقتصاد جهانی را به بی‌ثباتی بکشاند، ادامه داد:‌ آمریکایی‌ها در رابطه با ملت ایران اشتباهات بسیاری را از جمله کودتا علیه دولت قانونی مصدق، ساقط کردن هواپیمای ایران و تحریم‌های مختلف انجام دادند.

وی با بیان اینکه شرایط خطیری پیش‌رویمان است، گفت: این شرایط بن‌بست و شرایط بحرانی برای ما نیست بلکه شرایطی است که عوامل جدیدی وارد آن شده و نیازمند آن هستیم راهکارهای جدیدی با دوستان‌مان برای آن ارائه دهیم.

جهانگیری افزود: واقعیت‌ این است که مشکلاتی پیش‌روی ماست اما ایران ظرفیت بزرگی در داخل و منطقه دارد و می‌توانیم راهکارهای جدیدی را ارائه و با موفقیت از این مشکلات عبور کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه کشور، نظام، ملت و دولت ایران در طول تاریخ با دشواری‌های کوچک و بزرگی روبه‌رو بوده و در مقابل تهدیدها و فشارهای خارجی، منسجم و یکپارچه است، گفت: در

جنگ تحمیلی حتی یک قطعه مورد نیاز وسایل جنگی را به ما ندادند اما توانستیم مشکلات را به خوبی پشت‌سر بگذاریم بنابراین می‌توانیم و می‌دانیم از تنگناها چگونه عبور کنیم.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک شاهد مانورهای مختلف از تفاهم جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در داخل ایران برای اینکه در این داستان، موفق شویم خواهید بود.

جهانگیری، همکاری جدی دولت و بخش خصوصی را ضروری دانست و افزود: در این مقطع برای اینکه اقتصاد ایران را با روش صحیح مدیریت کنیم تا به اقتصاد کشور و زندگی مردم آسیب نرسد باید در کنار هم قرار گیریم و ملت ایران باید متحد در این صحنه حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: در مقابل راهبرد به هم ریختن اقتصاد ایران از سوی آمریکا راهبردی به عنوان مقاومت هوشمندانه اقتصاد برای حل مسائل اقتصادی را انتخاب کرده‌ایم.

جهانگیری با بیان اینکه نشان دادیم می‌توانیم در دوران تحریم، اقتصاد کشور را خوب مدیریت کنیم، گفت: تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره و دولت آمریکا در دو و نیم سال از دوران دولت روحانی علیه ایران در حال اجرا بود اما در همان مدت روند شاخص‌های اقتصاد ایران، مثبت بود و تورم به شدت روند کاهشی و تا قبل از اجرایی شدن برجام، سرمایه‌گذاری رشد مثبتی پیدا و از منفی شش و هشت دهم به مثبت سه تغییر کرد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی با انگیزه وارد فعالیت و کار شد و اگر طرف‌های داخل برجام به تعهدات‌ خودشان عمل کرده بودند امروز شرایط اقتصادی ایران برای ملت‌مان شرایط بسیار مساعدی بود.

جهانگیری افزود: خیلی از موانع را پشت‌سر گذاشته بودیم و ملت ایران این شرایط را به خوبی درک می‌کند که از چه محل و مرکزی تلاش می‌شود زندگی آنها عقب نگه داشته شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های فراوانی دارد، اضافه کرد: رتبه نخست را از نظر ذخایر نفت و گاز دنیا داریم. در زمان برجام اعلام کردیم بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار طرح آماده در صنعت نفت و گاز برای عرضه داریم. بیش از چند ۱۰۰ میلیارد دلار طرح در بخش‌های حمل‌ونقل، صنایع فلزی و رشته‌های مختلف صنعتی برای اجرا آماده شده بود. شرایط اقتصادی ایران مهیا بود که بتواند در جهان به یک کانون مهم سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

وی افزود: ما دنبال شرکای واقعی خودمان بودیم تا بین شرکت‌های ایرانی و خارجی برای صدها هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تفاهم شود. علاوه بر نفت و گاز ما در صنایع معدنی نیز شرایط مساعدی داریم.

جهانگیری با بیان اینکه بنادر مختلفی در حاشیه دریای خزر داریم و کریدورهای راه‌آهن ایران از چین تا غرب وجود دارد، اضافه کرد: چنین کشوری اصلاً امکان ندارد که بتوانند حبسش کنند. نیروی انسانی تحصیلکرده که در ایران وجود دارد و ایران جزو چهار کشور دارای بیشترین مهندس در جهان است.

وی گفت: ایران جزو کشورهایی است که سابقه صنعتی طولانی دارند زیرساخت‌ها، بنادر و راه‌آهن ایران شرایطش برای کار اقتصادی جدی مهیاست. خودمان را برای شرایط جدید آماده می‌کنیم از طرفی هم انتظار داریم که اعضای برجام، اتحادیه اروپا، جمهوری خلق چین و روسیه که شرکای مهم ما هستند به تعهدات خود در عمل پایبندی نشان دهند.

جهانگیری افزود: آمریکایی‌ها اعلام کردند که از نوامبر، صادرات نفت ایران قطع خواهد شد اینها خیال‌های واهی است که آمریکایی‌ها در سر دارند و فکر می‌کنند که قادر هستند ایران را متوقف کنند هم دنیا نیازمند نفت ایران است و هم ما قادر هستیم روش‌هایی را در پیش بگیریم که نفت‌مان را صادر کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در این شرایط با کمک بخش خصوصی همکار و شریک خود در خارج کمک می کنند که ما در این مقطع زمان بتوانیم کشور و اقتصادمان را به خوبی اداره کنیم. ما سازوکارهای لازم را در دولت ایجاد و بدترین شرایط را هم پیش‌بینی و سناریوهای مختلفی را طراحی کرده‌ایم و نمی‌توان نسبت به ملت و کشورمان بدون برنامه باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه بر اساس سناریوهایی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم ایران در سال گذشته بیش از ۹۰ میلیارد دلار صادرات نفتی و غیر نفتی داشت، ادامه داد: به بخش قابل توجهی از این صادرات در دوره جدید نیاز داریم. باید بتوانیم کالاهای‌مان را صادر کنیم و منابع ارزی حاصل از نفت و کالاهای غیر نفتی‌مان در دسترس‌مان قرار گیرد و بتوانیم نیازهای اساسی خود را از خارج از کشور تأمین کنیم.

وی گفت: دست کشورهای دوستی که در این مقطع به سیاست‌ یکجانبه‌گرایی آمریکا بی‌اعتنایی کنند و آمادگی همکاری با ایران داشته باشند به گرمی می‌فشاریم و تا آخر با دوستان‌مان در شرایط سخت همکاری می‌کنیم.

جهانگیری ادامه داد: شرکت‌هایی که ایران را ترک می‌کنند و در این مسیر، کشورمان را تنها می‌گذارند باید بدانند در کارنامه‌ همکاری‌شان با ایران این مسائل ثبت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ایران نمی‌تواند نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشد، ادامه داد: براساس نیازهایمان کالاها را گروه‌بندی کرده‌ایم که به هر شکل بتوانیم نیازهای مردم را تأمین کنیم برای بخش خصوصی فرصت خوبی پیش‌بینی و تلاش کرده‌ایم قیمت ارز را در داخل کشور مدیریت کنیم.

جهانگیری افزود: ممکن است بر اثر یک اقدام تند آمریکا که اعلام خروج از برجام بود تلاطم کوتاه‌مدتی در برخی از بخش‌های اقتصادی کشور اتفاق افتاده باشد اما حتماً تلاش خواهیم کرد که مانع ایجاد تلاطم‌های بعدی در اقتصاد کشور شویم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه‌هایمان را به گونه ای طراحی کرده‌ایم که نگذاریم اقتصاد کشور از این مرحله آسیب ببیند، اضافه کرد: امیدوارم با کمک کشورهای دوست و کشورهایی که رابطه‌های خوبی با آنها داریم، اقتصادمان را هدایت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    0 0
    مردم شما خبر ندارید که جهانگیری چکارها که نمی کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس