کد خبر 875097
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
ظریف نمایه

ظریف:در سفر به وین ریز اقدامات در حوزه بانکی و نفت و اقداماتی که قرار است برای تضمین روابط بانکی و تضمین ادامه فروش نفت ایران انجام دهند را با ما در میان گذاشتند.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هم اندیشی با حضور فعالان اقتصادی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران دوران های پر فراز و نشیبی را گذرانده، فشارهای زیادی بر ایران از ابتدای انقلاب تاکنون وارد شده اما از آنجا که ایران مشروعیت، پیشرفت وقدرت خود را نه از منابع خارجی و نه از ابزارهایی که منابع خارجی در اختیارش قرار می دهند بلکه قدرت و مشروعیت ایران از مردم ایران نشات می گیرد و توانسته این فشارها و دوران های دشوار را با سرافرازی پشت سر بگذارد و امروز علیرغم نزدیک به چهار دهه فشار امن ترین و قدرتمندترین کشور باشد که انشاءالله این روش کماکان ادامه می یابد.

بیشتر بخوانید:

ظریف از آمریکا شکایت کرد

وی گفت: شرکای خارجی ما این واقعیت را درک کرده اند که بازاری مطمئن تر و امن تر و سالم تر از ایران برای حضور فعال اقتصادی وجود ندارد. ممکن است بر اثر فشارهای خارجی تحولات کوچکی در این بازار به شکل منفی رخ دهد، ولی این تحولات همواره ناپایدار بوده و آنچه در روابط اقتصادی ایران همواره پایداری خود را نشان داده، توان بخش خصوصی ایران به عنوان نماینده واقعی مردم ایران در حوزه تجارت برای پیشبرد وظایف خودشان بوده است.

ظریف افزود: در مذاکراتی که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام داشتیم همه کشورها را آماده حضور و فعالیت در ایران می بینیم تمام شرکای ما در برجام، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و چین و اتحادیه اروپا بلافاصله به روشنی بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام حمایت خودشان را از برجام اعلام کردند.

وزیر خارجه گفت: در جلسه ای که چند روز بعد از خروج آمریکا از برجام با سه کشور اتحادیه اروپا داشتیم و قبل از آن با وزرای خارجه چین و روسیه داشتیم همگی بر تعهد خود بر جبران خسارت های ایران از خروج برجام تاکید کردند. بیانیه موگرینی بعد از جلسه اول ما با کشورهای اروپایی عضو برجام، نشانگر این واقعیت بود که یک تعهد سیاسی وجود دارد.

وی افزود: بعد از آن جلسات خوبی با کارشناسان اتحادیه، کارشناسان دو کشور، چین و روسیه که همکاران بسیار نزدیک ما در حوزه های سیاسی و اقتصادی و امنیتی هستند و این همکاریها ادامه می یابد، بر این همکاری ها را تعهد کردند که در حوزه های بانک، فروش نفت به حد کنونی، تجارت،روابط بیمه، کشتییرانی، حمل و نقل هوایی سرمایه گذاری و به ویژه حضور بخش خصوصی است اقدامات لازم را انجام دهند. این تعهد کشورهای عضو برجام و خارج از برجام بود.

ظریف اظهار داشت: در سفرهایی که به چین، آفریقای جنوبی و هند داشتم و نمایندگانی که از طرف رئیس جمهور به کشورهای مختلف سفر کردند، همه این پیام متحد را برای ایران آوردند که اراده سیاسی در جهان برای ادامه حضور فعال در ایران علیرغم فشارهای آمریکا کاملا وجود دارد.

 رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: جهان الان بر سر یک دو راهی است که آیا بپذیرد که آمریکا منویات اقتصادی خود را بر بقیه دنیا تحمیل کند یا دنیا براساس یک نظام قانونمند جهانی به تبادلاتشان ادامه دهند. یقین دارم تصمیم گیری سیاسی در جهان به سمت حرکت به سمت قانونمندی است ولی میزان توانمندی کشورهای مختلف در مقابل این حرکت قلدرمابانه آمریکا هنوز مورد سوال است. 

وی اضافه کرد: آنچه ضروری که امروز ببینم فراتر از تعهدات اعلامی است، بلکه اقدامات قانونی و عملیاتی است. اقدامات عملیاتی گروه ۱+۴ شروع شده و بسیار خوشحالیم در سفری که در وین در حضور وزرای خارجه داشتیم، ریز اقداماتی که در حوزه بانکی و نفت قرار است انجام دهند برای تضمین روابط بانکی و تضمین ادامه فروش نفت ایران را با ما در میان گذاشتند و در همین هفته همکاران من این موضوع را در پایتخت کشورهای اروپایی و دو عضو دیگر برجام ادامه خواهند داد و اطمینان داریم در این زمینه می توانیم راهکارهایی را پیدا کنیم.

ظریف یادآور شد: نکته مهم برای بخش خصوصی ما و بخش خصوصی کشورهای دوست ما استفاده از بنگاه های کوچک و متوسط است. این بنگاه ها قسمت عمده اقتصاد ایران و بسیاری از کشورهای دوست ما را در اختیار دارند و شناسایی این ظرفیت متقابل حتما می تواند زمینه را برای این کار فراهم کند.

وی گفت: وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی این آمادگی را دارد در این زمینه همکاری کند. خوشحالم هفته آینده که سمینار سفرا را داریم ۷۷ اتاق مشترک ایران  و کشورهای مختلف با سفرای مربوطه جلساتی را برگزار خواهند کرد و این جلسات زمینه خوبی خواهد بود برای اینکه ما و بخش خصوصی ایران بتوانیم زمینه ساز شناسایی مشترک بخش های خصوصی به خصوص در زمینه بنگاه های کوچک و متوسط باشیم و این شروع خوبی برای بخش خصوصی ایران است که در یک اقتصاد پویا حرکت کند و از تجربیات بخش خصوصی به خصوص اروپایی استفاده کند.

ظریف افزود: خوشحالیم اتحادیه اروپا و برخی شرکای ما در اروپا در همین حوزه شروع کردند به تلاش کردن و تمرکز بر بخش خصوصی.

وزیر خارجه بیان کرد: الان فرصت نوآوری و حرکت به جلو و پیدا کردن راهکارها و شرکای جدید است، یقین دارم دولت های عضو برجام و سایر دولتهای دوست ما از همکاران اقتصادی بخش خود و ما حمایت خواهند کرد تا این روند ادامه یابد.

ظریف با بیان اینکه ایران یک کشور قانونمند است، افزود: به دنبال خروج آمریکا از برجام این انتخاب را داشتیم که عمل متقابل انجام دهیم، انتخابی که کماکان برای خود حفظ کردیم و این حق ایران در پاسخ به اقدام غیرقانونی آمریکا کماکان برای ایران محفوظ است ولی انتخاب ما این است که از روش قانونمند استفاده کنیم و بتوانیم با دوستان و شرکای باقیمانده برجامی به راهکار برسیم.

وی گفت: در قالب همین قانونمندی ایران امروز یک دعوای حقوقی در دیوان بین المللی دادگستری علیه آمریکا برای تحریم های یکجانبه غیرقانونی آمریکا اقامه کرد براساس قرارداد ۱۹۵۵ بین ایران و آمریکا و امیدواریم در حوزه حقوقی هم علاوه بر حوزه سیاسی و اقتصادی بتوانیم به دنیا نشان دهیم که اقدامات خلاف قانون آمریکا و تلاش آمریکا برای زیر پا گذاشتن و بی توجهی به خواست جامعه بین المللی برای داشتن یک نظام قانونمند در سطح جهانی کاری نیست که بتوانند از آن با راحتی و بدون مشکل حقوقی ازسوی جامعه بین المللی عبور کنند.

ظریف افزود: لازم است دولت کنونی آمریکا که نمی داند چگونه با دنیا رفتار می کند و روش زیر پا گذاشتن توافقات بین المللی را دارد به عنوان روش استفاده می کند و نه ربطی به توافق پاریس و نه نفتا دارد، آمریکا همه این قوانین را زیر پا گذاشته و به عنوان یک عادت درآمده و لازم است این عادت متوقف شود و ضروری است این عادت توسط جامعه بین المللی در حوزه اقتصادی، حقوقی و سیاسی متوقف شود، وگرنه آینده خوبی برای نظم جهانی و نظم اقتصادی جهانی وجود نخواهد داشت و روند، روندی نخواهد بود که چنین آینده ای را رقم بزند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس