به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، مهندس احمد مجيدي ـ معاون امور دولت و مديريت بحران وزارت راه و شهرسازی درباره اينكه برخي اعلام ميكنند سوانح مربوط به توپولوفها در ايران به خطاي انساني برميگردد، اظهار كرد: توپولوفها و هواپيماهاي شرقي در كشور ما بدشانسي آوردند و بنا بر آمار، سوانح هواپيماهاي غربي بيشتر از هواپيماهاي شرقي بوده است.
وي با بيان اينكه مزيت توپولوفها اين بود كه تحريم نبودند و هر قطعه يا موتور هواپيما كه مشكل پيدا ميكرد، قابل جايگزيني با قطعات نو بود، خاطرنشان كرد: بهعنوان مثال موتور هواپيما با500 هزار تومان قابل خريداري بود، اما درمورد هواپيماهاي غربي يا بايد قطعات را تعمير يا با واسطه قطعه را خريداري ميكرديم.
معاون امور دولت و مديريت بحران وزارت راه و شهرسازي اضافه كرد: در كشور ما در پروازها بيشترين مسووليت بر دوش خلبانان و كرو پرواز است درحاليكه اكنون بسياري از هواپيماهاي پيشرفته در دنيا مهندس پرواز ندارند و علت بيشتر سوانح هوايي خطاي انساني بوده است.
چندي پيش بهاره بزرگ زادگان ـ كمك خلبان ماهان ـ درباره توپولوفها گفت: درمورد توپولوفهايي كه از رده خارج شدند بسياري از استادانم كه خلبان توپولوف بودند، گفتند هواپيماهاي بسيار خوبي است و اگر هر توپولوفي در ايران سانحه داد به دليل اشتباه خلبان بود نه به دليل خود توپولوف.
وي تاكيد كرد: اين را استادان من ميگفتند كه معلم توپولوف بودند. توپولوف هواپيماي بسيار خوبي است و حتي از MDهاي موجود بهتر است. اين درحالي است كه چندي پيش ديميتري مدودف - رئيسجمهوري روسيه- نيز از کيفيت پايين هواپيماهاي ساخت اين کشور به شدت انتقاد کرده بود.