کد خبر 874031
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۳
سکه و ارز نمایه

روزنامه بزک‌کننده اعتماد به آمریکا، به جای توضیح درباره سوء مدیریت شدید و نتایج اقتصادی منفی آن، به دکتر جلیلی حمله کرد!

به گزارش مشرق، روزنامه شرق (همان روزنامه‌ای که مدعی بود «امضای کری تضمین است») در یادداشتی با عنوان «رویکرد جلیلی و این اقتصاد» نوشت: عنوان «جلیلی» شاید برای بسیاری از افراد یادآور سیاست‌مداری باشد که شش سال مسئول مذاکرات پرونده هسته‌ای ایران بود. اما برای نگارنده «جلیلی» عنوان کلی نوعی نگرش به اقتصاد و سیاست کشور است که ممکن است در برنامه انتخاباتی نامزدی دیگر یا برخی احزاب همسو نیز دیده شود.

مهمترین ویژگی‌های رویکرد جلیلی به اقتصاد و سیاست را به شرح زیر می‌توان خلاصه کرد:


۱- تقدم سیاست و امنیت بر اقتصاد و معیشت: در چند دهه گذشته اقتصاد ایران معمولاً زیر سایه سنگین سیاست قرار داشته و به قول رئیس‌جمهور روحانی، به سیاست خارجی و داخلی یارانه پرداخت شده است. برخی از فعالان سیاسی که مدافع شیوه فعلی هستند، معتقدند رشد اقتصادی و بهبود وضع معیشت مردم اهمیت کمتری نسبت به اهداف سیاسی دارد. آنان در مقابل هزینه‌هایی که این رویکرد به اقتصاد خانوارها تحمیل می‌کند، مردم (البته فقط عامه مردم!) را به روزی یک وعده غذا خوردن و قانع بودن به اشکنه دعوت می‌کنند. سخنان رئیس‌جمهور روحانی در دی ماه ۹۳ را می‌توان در تقابل با این نگاه حاکم دانست که می‌گفت بگذاریم یک دهه هم سیاستمان به اقتصادمان یارانه بدهد. رویکرد جلیلی سرسختانه از تقدم سیاست بر اقتصاد دفاع می‌کند و از تحمیل هزینه برعامه مردم و کوچک‌تر شدن سفره آنان هراسی ندارد.


۲- بی‌اعتنایی به ضرورت تعامل با جهان.


۳- کم‌توجهی به شایسته‌سالاری: اینان گرایش سیاسی و باورمندی مدیران را بسیار مهم‌تر از تخصص و دانش می‌دانند.


۴- بزرگ دیدن خود و کوچک دیدن دشمنان: همان گونه که خود کوچک‌انگاری و باور نداشتن به توانایی‌های خود می‌تواند سد راه پیشرفت فرد یا جامعه شود، خودبزرگ‌پنداری هم ضرر و زیان خاص خود را دارد.


۵- کم اهمیت دانستن نظرخواهی از مردم.»


نویسنده روزنامه شرق توضیح نمی‌دهد که آیا در زمان تصدی دکتر جلیلی دلار از ۳۳۰۰ تومان به ۹ هزار تومان رسید یا در زمان مدیریت دولت فعلی (دولت برجام)؟! آیا در زمان جدید سکه از ۹۰۰ هزار تومان به نزدیک ۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرد یا در دولت برجام؟!


ثانیاً دولت فعلی و تیم مذاکره‌کننده‌اش، از اقتصاد مردم و فناوری‌های ملی، بیشتر برای غرب یارانه ‌دارد تا دکتر جلیلی و دولت ماقبل دولت فعلی؟! آیا جلیلی بود که امتیازهای هنگفت و یکطرفه، اقتصادی به شرکت‌های بدعهد فرانسوی واگذار کرد و تراز تجاری ایران را منفی نمود و سرمایه‌گذار خارجی را با وجود همه شعارها کاهش داد یا دولت فعلی با همه ادعاهایش که یک میلیارد دلار کمتر از دولت ماقبل خود سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرد؟!


ثالثاً آیا در دولت ماقبل دولت روحانی، به جهان غیر آمریکا و اروپا بی‌اعتنایی شد و از فرصت‌های مهم تعامل با همه جهان محروم شدیم یا در دولت فعلی؟! چرا قیمت نفت از ۱۴۰ دلار در اثر برجام به ۴۰-۵۰ دلار سقوط کرد؟!


رابعاً آیا شایسته‌سالاری یعنی به کار گماشتن دوتابعیتی‌ها و مجرمان و مفسدان نظیر دری اصفهانی، مدیران نجومی‌بگیر، هیئت مدیره اختلاس‌گر صندوق ذخیره فرهنگیان و...؟! آیا گماشتن مدیرانی که خود را نماینده واردات شرکت‌های خارجی دیدند و کمر تولید ملی را شکستند، شایسته‌سالاری بود؟ و آیا شنیدن صدای مردم، یعنی سیاست‌بازی طیفی که تمام مطالبات اقتصادی و معیشتی و مشروع مردم را سیاسی جا زدند و تا همین اواخر، سختی‌های زندگی مردم را منکر شدند؟!

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    13 0
    خجالت نمیکشن این جماعت بی حیا و پر رو در سالی که هدفش رونق تولید و به تبعش بهبود وضع اقتصاد مملکت بود، تولید را تقریبا تعطیل و اقتصاد را زمین گیر کرده اند باز زبونشون درازه یه ناخن امثال جلیلی شرف داره به هیکل خیلی از ژنرال های بی عرضه شما که این بساط رو واسه مردم درست کردید اون از سیاست خارجی، اون از بهداشت و درمان، اون از مسکن و راه و کار و ... کی از شر این جماعت خلاص میشیم خدا میدونه
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    9 0
    سواد این سردبیر روزنامه شرق توی مناظره با یاسر جبرائیلی کاملا مشخص شد . در یک کلام کسی که هر و از بر تشخیص نمیده !
  • IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    10 3
    لعنت بر اصلاحات و شرق
  • محمد22 IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    7 1
    اینا جلیلی رو می زنن ولی جلیلی فقط بهانه است در اصل دارن تفکر انقلابی رو می زنن ولی اسم جلیلی رو میارن روجودش رو دارن بیان از آثار اقکار خودشون در دولت های اصلاح طلب بود و حتی سازندگی دفاع کنند فهمیدن مردم دارن به کدوم سمت می رن و فهمیدن رئیس جمهور بعدی کیه از الآن دارن علیه افکارش و افکار انقلابی سم پاشی می کنن اینا جلوه دهنده زیبایی این دنیا هستن یعنی تا بدی و و زشتی نباشه زیبایی و خوبی درست درک نمی شن از لابلای سختی ها و بدی ها رفتن و به نتیجه رسیدن قشنگه اگه همه خوب بودن که دنیا یک نواخت می شد اونوقت شرافت داشتن وفاداری و خوبی یه چیز عادی می شد
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    10 1
    افسادطلبها فعلا ساکت که بدجوری رسوا شدین
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    9 1
    تا زمانی که اصلاح طلب بی غیرت و خائن هست وضع مملکت اینه. یعنی خاک بر سر اونی که هنوزم که هنوزه از رایش پشیمون نیست و همش دنبال بهانه است.
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    4 0
    ماهی نباشیم
  • مصطفی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    18 3
    روزنامه نا محترم شرق(و دیگر بزک کنندگان امریکا ) بسه دیگه. لطفا خفه شید
  • سید IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    7 0
    روزی نامه شرق ظرف تهوع اصلاح طلبان تهوع آور.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    16 4
    باهم بخورید دعوا نکنید.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    6 0
    فرار رو به جلوي عاشقان غرب كه 5 سال كشور را در ركود نگهداشتند تا تحريم بعدي از راه برسد
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    7 3
    اقای شرق جون مادرت کمک کنید بزارین همه چی درست بشه بخدا فشارش فقط روی قشر ضعیفه فقط فقط امسال یه سری به املاک و اجاره بها خانه ها بزنیم به خدا قسم اشک ادم در میاد با حقوق کم پس چی سر سفره ببریم برای زن وبچه هامون
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    2 0
    اسهال طلب
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    2 0
    یه زمانی لپ تاپ خریدم یادمه دلار 2900 یا حداکثر 3000 بود کمترین قیمت در زمان تحریم ها و در زمان احمدی نژاد من نمیدونم چطور برخی میگن 3300 چقدر راحت داشت دلار رو مهار میکرد که اصلاحات چیا اومدن و....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس