اولین نشست مشترک برجام بعد از خروج آمریکا

پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها تلاش زیادی کرده‌اند تا ایران در برجام بماند.آنها می‌گویند روابط تجاری با ایران برایشان سودمند است و نمی‌خواهند تحت فشارهای آمریکا روابط با ایران را از دست بدهند.

سرویس اقتصاد مشرق - هرچند حجم مبادلات تجاری ایران با اروپا نسبت به شراکت تجاری آنها با آمریکا رقم نازلی است و قطعا اروپایی‌ها هیچ گاه روابط اقتصادی دیرینه با آمریکا را فدای مبادلات اندک تجاری با ایران نخواهند کرد، اما تغییراتی که در مراودات اقتصادی قاره سبز با ایران در چند سال اخیر رخ داده، نشان می‌دهد چرا ادامه روابط تجاری با ایران برای اروپایی‌ها مهم است. در این باره ۳ نکته حائز اهمیت است:

۱- کمیت تجارت

با اینکه دولت احمدی‌نژاد به فرصت‌سوزی در روابط با اروپایی‌ها متهم است، اما برخلاف تصور، حجم روابط تجاری ایران با اروپا در دوره دولت‌های نهم و دهم، بسیار بزرگتر از روابط تجاری دوطرف در دوره دولت روحانی بوده است.

حجم تجارت دوجانبه ایران و اروپا در دولت احمدی‌نژاد به طور میانگین سالانه ۲۳ میلیارد یورو بود. اما در دولت روحانی حجم تجارت کشورمان با اروپایی‌ها به میانگین سالانه ۱۱ میلیارد یورو کاهش یافته یعنی نصف شده است.

این آمار، استدلال حامیان دولت روحانی را درباره اینکه دولت احمدی‌نژاد صرفا به گسترش روابط تجاری با کشورهای عقب‌افتاده آسیایی و آفریقایی و چین اهمیت می‌داد و از مراودات اقتصادی با کشورهای صنعتی اروپا غافل ماند، باطل می‌سازد.

۲- کیفیت تجارت

کیفیت تجارت دوجانبه ایران و اروپا نیز در دولت روحانی دستخوش تغییراتی به ضرر ایران شده است.

در دولت‌های نهم و دهم، در اکثر سال‌ها تراز تجاری بین ایران و اروپا، به نفع ایران بود به طوری که کفه تراز تجاری دوجانبه از سال ۱۳۸۶ تا پایان ۱۳۹۱ به طور میانگین سالانه ۲.۶ میلیارد یورو به نفع ایران، سنگینی می‌کرد.

بیشتر بخوانید

افزایش شدید واردات ایران از فرانسه و انگلیس در پسابرجام+ نمودار

به عبارت دیگر، ایران در دوره دولت قبل توانسته بود همواره صادرات بیشتری نسبت به واردات از اروپا داشته باشد. این تراز تجاری مثبت از سیاست تجاری درست دولت وقت در مراودات اقتصادی با اروپا نشان دارد. این آمار نشان می‌دهد در دهه قبل، ایران به راحتی بازار خود را در اختیار اروپایی‌ها قرار نداده بود.

اما از سال ۱۳۹۲ با تغییر دولت، اوضاع تراز تجاری دو طرف کاملا معکوس شد و اروپایی‌ها صادرات بیشتری نسبت به واردات از ایران داشتند. در ۵ سال گذشته تراز تجاری ایران و اروپا به طور میانگین سالانه ۳.۷ میلیارد یورو به نفع اروپا بوده است. یعنی در دولت روحانی، تراز مثبت تجاری ایران با اروپا به تراز منفی تبدیل شده است.

۳- نوع تجارت

در سال ۲۰۱۷ اروپا حدود ۱۰.۱ میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرد که ۹.۵ میلیارد یوروی آن مواد خام (نفت و فرآورده‌های نفتی و مواد غذایی) بود و فقط ۶۰۰ میلیون یورو سهم کالاهای صنعتی و محصولات کارخانه‌ای صادراتی ایران به اروپا بود.

در مقابل، از ۱۰.۸ میلیارد یورو صادرات اروپا به ایران، ۹.۴ میلیارد یوروی آن کالاهای صنعتی و محصولات کارخانه‌ای بود؛ یعنی ۸۷ درصد صادرات اروپا به ایران کالاهای صنعتی و ساخته‌شده و ۹۳ درصد صادرات ایران به اروپا، مواد خام است.

این ترکیب نشان می‌دهد که اروپا مواد خام ارزان‌قیمت از ایران دریافت کرده و در ازای آن، کالاهای ساخته‌شده گران‌قیمت به کشورمان صادر می‌کند؛ بنابراین حفظ مراودات تجاری کنونی با ایران، برای اروپایی‌ها بسیار سودآور است زیرا آنها مواد خام را به قیمت ارزان از ایران وارد می‌کنند اما کالاهای صنعتی و ساخته‌شده را با ارزش افزوده بالا به ایران صادر می‌کنند.  

سه نکته فوق به خوبی نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت روحانی به هر دلیلی موجب شده تجارت ایران و اروپا به سود اروپاییان شود و تراز تجاری کشورمان در مقابل قاره سبز، منفی شود. در این شرایط، تلاش اروپایی‌ها برای حفظ روابط تجاری با دولت فعلی ایران، کاملا قابل هضم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • مغز متفکر سیاسی افتصادی US ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    15 56
    ظریف مصدق زمان و امیرکبیر عصر ماست قدرش را بدانیم .
    • FR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
      18 6
      اره ايرانيان ! با ظريف و اين لصلاح طلبان ، مشركين و غرب راحت ميبرند و احتياج به جنگ كردن ندارند ولي تخم ٢٠٣٠ را ميكارن تا چند دهه ديگه محصول را درو كنن ....
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
      6 0
      بقول مولوی اگر دیدی طلای قلب وجود دارد پس بدان طلای اصل هم هست ما از وجود مصدق و امیرکبیرهای تقلبی پی به اصل قضیه میبریم در ضمن هندو به طعنه گفت خدا دوتاست لعنت بر آنکه بکوید خدا یکیست
  • F35 IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    28 14
    ایران را بدهید بره حوصله دارید ها
  • F35 GB ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    24 21
    همین امتیاز دادن های دولت روحانیست که جلوی تیک آف عمودی را گرفته است .
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    5 11
    اینکه خیلی خوبه که. شما نباید ناراحت باشی
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    6 2
    واقعیات ناگفته از روابط تجاری ایران و اروپا/ چرا اروپا از دولت روحانی، سود تجاری می‌برد؟+ نمودار واقعیات
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    6 1
    خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    13 5
    احمقی که میگی ظریف امیرکبیره اونوقت روحانی هم میشه ناصرالدین شاه و دولتشم میشه دسیسه گر بر علیه امیر کبیر
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
      2 0
      بیچاره ظریف از بی لیاقتی دنبال سمپات میگرده ایششان میرزا آقاخان نوری زمان هستند دقیقا
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    6 3
    خاک بر سرتان
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    1 0
    قضیه فراتر از این‌حرف هاست. نبرد آمریکا و اروپا بر سر برجام نیست بلکه بر سر موجودیت نظام است.
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    1 2
    خاک و سنگ و کلوخ و دمپاییو لنگه کفش و تخم مرغ گندیده بر سرتان
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    0 0
    اینقدر سخته که بفهمید تحریم ها از سال 91 شروع شد و به همین خاطر تمام مراودات تجاری سقوط کرد تا ابتدای سال 95 که تحریم های اروپا لغو شد
  • اصلاح طلب AU ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    2 10
    به جای تهدید خروج از برجام بشینید سر جاتون و به تعهداتتون عمل کنید.
  • نصیر IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    0 3
    مشرق این سایت شما جدیدا هک شده؟ من حتی زیر کامنت های دیگران نمی تونم پیام بدم وقتی روی پاسخ کلیک می کنم اسکرول خود به خود میره بالای صفحه!!!!!!!!
  • اصلاح طلب IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    1 0
    هیچ راهی ندارید هر چه زودتر تسلیم بشید
  • میراحمد IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    1 0
    یک روحانی چند سال پیش این حرف ها رو زده بود ولی کسی رسانه ای نکرد. چرا بعد از 5،6سال و بعد از دور اول انتخابات باید گفته بشه
  • DE ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    1 0
    ظریف هروقت مونیکارو می بینه ، نیشش تا بناگوش باز میشه !!!
  • DE ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    0 0
    امام خمینی: شماها خیال می‌کنید که آلمان، انگلستان و در راس همه، امریکا، صلاح شما را می‌خواهد؟ شوروی صلاح شما را می‌خواهد؟ آنها صلاح خودشان را می‌خواهند. آنها شماها را به بند می‌کشند تا از شما استفاده کنند. آن روزی که ببینند استفاده نمی‌تواند بکنند، شما را دور می‌اندازند و همراهی با شما نمی‌کنند. شما بیایید امروز که ملت ایران قیام کرده است و می‌بینید که تا چه اندازه پیشرفت کرده است و همه قدرتها را اجازه نداده است که دخالت بکنند در کشور خودش، با اینها همقدم بشوید تا همه با هم- هر کس در کشور خودش مستقل، لکن همه با هم- در مقابل قدرتهایی که می‌خواهند ما را از بین ببرند و ما را مستعمره خودشان- و لو مستعمره نو باشد- قرار بدهند، از چنگال آنها نجات پیدا کنیم. شماها تا کی می‌خواهید اسیر امریکا باشید و اسیر مستشاران امریکا؟ شما دیدید که ملت ایران مستشاران امریکایی را به دور ریخت و خود الآن همه چیز خود را دارد اداره می‌کند و اگر مهلت به او داده بشود، آن چنان قدرتی خواهد پیدا کرد که نتواند کسی دخالت در کشورش بکند و طمع طمعکاران و آدمخواران را از این کشور تا آخر قطع کرده است و می‌کند، ان شاء الله.
  • کمال IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    0 0
    خیانت کار ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس