انفجار تانکر سوخت

حوادث غیر مترقبه همواره عاملی برای وحدت و هم‌افزایی بیشتر جامعه است اما ایران اسلامی دشمنانی دارد که برای جلوگیری از این وحدت و هم‌افزایی در حوادث، دست به هر کاری می‌زنند و از آب گل‌آلود ماهی میگیرند.

به گزارش مشرق، حوادث و رخدادهای مترقبه و غیرمترقبه بخشی از امور روزمره جوامع هستند. رخدادهایی مثل تصمیمات سیاسی و سرزمینی، حوادث طبیعی، سقوط هواپیماها، تصادفات، آتش‌سوزی جنگل‌ها و...

نگاه منطقی به این مقولات و عملکرد عقلانی در قبال آنها نیز بخش پذیرفته شده دیگری است که در جوامع مختلف مورد توجه است. به این معنی که مخالفان سیاسی هیچگاه بهانه‌هایی مثل سیل و زلزله و کم‌آبی و امثالهم را دستمایه انتقادات جناحی و تخریب فضای ذهنی مردم قرار نمی‌دهند و اتفاقا در این مواقع تلاش می‌کنند تا برای کسب وجهه بیشتر در نزد مردم، در کنار حکومت قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:

از تصادف تانکر سوخت با اتوبوس تا حاشیه‌سازی و اغتشاش+‌عکس

این سیر منطقی اما در ایران با اعوجاجاتی مواجه است و مخالفان و برخی منتقدان سیاسی، گاهی تلاش می‌کنند تا در سایه حوادث روزمره کشور، تریبونی برای تندی علیه مسئولان ایجاد کنند. اقدامی که البته با سوء‌استفاده دشمنان و رسانه‌های خارجی، بعضا موجب تلخکامی‌های بسیاری شده است. مروری داریم بر تنها چند مورد از همین احساسات هیجانی برانگیخته از اخبار دروغ که در زمانه نه‌چندان دور اتفاق افتاده.

*حادثه سنندج؛ اغتشاش در حین امدادرسانی!

حادثه سه‌شنبه شب گذشته در سنندج یکی از این رخدادهاست؛ برخورد یک تانکر سوخت با یک دستگاه اتوبوس که متأسفانه به کشته شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان منجر شد.

اما سوگ حادثه هنگامی بیشتر شد که عده‌ای در نیمه‌شب حادثه به بهانه‌های مختلف به خیابان‌های سنندج آمدند و در اطراف محل آتش‌سوزی دست به اغتشاش زدند. اغتشاشی که روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را مختل و زمینه سوءاستفاده رسانه‌های معاند را ایجاد کرد. حاضران در اغتشاش سنندج حتی به اخلال در روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و کنترل حادثه هم راضی نشدند و به خودروهای پلیس نیز حمله کردند.

هنوز ابعاد دقیق این ماجرا مشخص نشده اما اطلاعاتی که طی همین چندساعت منتشر شده، نشان می‌دهد که این حادثه، هیچ ربطی به اخبار دروغی که در بعضی رسانه‌ها منتشر شده و برانگیختن احساسات مردم را به‌دنبال داشته، ندارد. و این بار هم عده‌ای توانسته‌اند با سوار شدن بر موج احساسات هیجانی مردم، بدون توجه به خسارات انسانی و اجتماعی عظیم این حادثه، ماهی خود را از آب گل‌آلود بگیرند.

*شورش در کازرون به بهانه یک طرح تقسیم استانی

چندی قبل و در جریان نضج گرفتن زمزمه‌هایی مبنی بر جداشدن یک منطقه از شهرستان کازرون در استان فارس نیز اغتشاشاتی در این شهر شکل گرفت. اغتشاشاتی که کشته هم داشت و آسیب‌های بزرگی به امنیت مردم این شهر آرام و انقلابی زد.

جالب آنکه چند روز پس از اغتشاشات مشخص شد که این طرح مثل خیلی از طرح‌های دیگر تقسیم استانی در کشور، اولاً فقط در دست مطالعه بوده و ثانیا مسبوق به سابقه بوده است و اساسا موضوع جدیدی نبوده. در اتفاقات کازرون نیز هدف اصلی اغتشاشگران نفوذی به اعتراضات مردم، حمله به پلیس و زدن ستون خیمه امنیتی شهر بود.

 *ادعای تجاوز به ۴۰ نفر! ادعایی که درباره ۳ نفر هم تأیید نشد

ماجرای دیگری که تأمل در آن و رفتارهایی که در پیرامونش شکل گرفت، مایه عبرت خواهد بود، ماجرای ادعای امام‌جمعه اهل تسنن ایرانشهر مبنی بر تجاوز به بیش از ۴۰ دختر در این شهر است! ماجرایی که افکار عمومی را به شدت جریحه‌دار کرد و تجمعاتی را نیز در این شهر شکل داد. و باز هم مثل بسیاری دیگر از اتفاقات، رسانه‌های بیگانه سوار بر این موج شدند و بر آتش هیجانات دمیدند.

با این حال اما پس از گذشت چند روز حقایقی آشکار شد که نشان داد باز هم هیجان‌زدگی، عدم بررسی دقیق اخبار و ابراز احساسات بی‌قاعده باعث بروز تنش شده است. امام جمعه ایرانشهر گفت که مرجع حرف‌هایش، کسی بوده که قبل از نماز به او گفته که چنین اتفاقی افتاده و او هم صرفا ناقل ماجرا بوده است!

مقامات امنیتی و قضایی نیز پس از بررسی پرونده اعلام کردند که قضیه تاکنون ۳ شاکی بیشتر نداشته که البته اولا شکایت هر سه نفر آنها مبنی بر تجاوز نیست، ثانیا هر سه این افراد با یکدیگر آشنا هستند و ثالثا قضیه اگرچه هنوز کاملا آشکار نشده اما بعید است چیزی شبیه به آنچه در ذهن افکار عمومی القا شده، اتفاق افتاده باشد. متهم اصلی و سایر همدستان وی نیز در این پرونده دستگیر شده‌اند و روند بررسی‌ها نیز همچنان ادامه دارد. 

با تمام این اوصاف ولی یک حرف بدون سند، زخمی بر پیکر افکار عمومی وارد آورد که مشخص نیست چه زمانی التیام یابد.

*اسیدپاشی در اصفهان و عقده‌هایی که گشوده شد

ماجرای دیگر، پرونده بدون متهم اسیدپاشی در اصفهان است که چند سال قبل رخ داد.

فرد یا افرادی که البته هنوز هم شناسایی نشده‌اند در یک اقدام سریالی به صورت چند بانوی اصفهانی اسیدپاشی کردند. این رخداد که البته همچون سایر شرارت‌های فردی بود اما با استقبال گسترده کسانی مواجه شد که علاقه داشتند بگویند این قضیه کار تندروهای مذهبی و یا حتی متدینین است!

حرکت شوم اشاره شده متأسفانه علاوه بر رسانه‌های ضدانقلاب، حتی با همراهی تلویحی گفته‌هایی چندپهلو در میان چهره‌های دولتی و اصلاح‌طلب نیز مواجه شد و در پیامد آن نیز تجمعاتی در اصفهان شکل گرفت.

با این حال نه‌تنها متهم یا متهمین این پرونده به دلیل غیرمحفلی و غیرتشکیلاتی بودن پرونده و نبود هیچ ردّپایی، تاکنون دستگیر نشده‌اند بلکه این جنایت شوم نیز مورد تأیید هیچ گروه یا دسته یا طیفی در کشور قرار نگرفت و کسانی هم که تأکید داشتند این مسئله کار مذهبیون است، هرگز مسئولیت گفته‌های خود را نپذیرفتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رسول ترک IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    38 11
    یه عده کلا تنشون می خاره نباید بهشون رو داد باید محکم کوبیدشون تا بفمن وقتی چیزیشون نمی گی از روی ترحم هست نه از روی ضعف
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    39 11
    مشکل فقط در کرد ها نیست. مردم ایران کلا مردمی با ضریب هوشی زیر متوسط جهانی هستند. مردمی که برای یک حادثه مانند تصادف که اتفاقا مقصرش راننده اتوبوس بوده اینچنین رفتاری را نشان می دهند یا آنچنان که در کازرون دیدیم با تعصبات محلی در مورد یک تصمیم رایج و عادی در کشور مانند تقسیم شهرستان که بارها و بارها انجام شده آنطور مقاومت می کنند لیاقت زندگی در آرامش و امنیت را ندارند. مردمی که تلگرام را دوست خود فرض کرده اند یقینا کشور خود را نابود خواهند کرد. البته احتمال هم دارد که حادثه از قبل طراحی شده باشد. آمادگی برای به هم ریختن فضا اتفاقی نمی تواند باشد. چرا که عناصر منافقین و کومله آمادگی قبلی لازم دارند. این را هم بدانید که اگر این گمانه زنی درست باشد و این ماجرا توطئه باشد باید منتظر ادامه این ماجرا به بهانه مراسم تشییع و ترحیم قربانیان باشید. پس نیروی انتظامی قضیه را سرسری نگیرد.
  • شایان GB ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    19 6
    قدر امنیت رو بدونین هموطنان
  • GB ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    9 13
    اکثر مردم دیگه به شما و رسانه هاتون اعتماد ندارن حتی اگر حرف راست بزنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس