صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۰ تیر

اصلاح طلبان بارها ثابت کرده‌اند که بزک آمریکا و تشویق به رویکرد ذلت بار در مقابل زورگویی واشنگتن، برایشان اوجب واجبات است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** بستن تنگه هرمز را فراموش کنید، مذاکرات موشکی را کلید بزنید!

روزنامه شرق در سرمقاله امروز به قلم «علی خرم» نوشت:

«اگر جمهوری اسلامی کماکان قصد دارد از روش‌های مسالمت‌آمیز برای مقابله با تحریم‌های آمریکا استفاده کند و گزینه درگیری اعم از بستن تنگه هرمز یا هر نام دیگری را کنار می‌گذارد و اگر بناست نظر اکثریت قریب به اتفاق مردم برای پرهیز از جنگ و تشنج محترم شمرده شود، باید با چشمان باز و با شجاعت و به‌دور از شعار، پذیرفت که گزینه همکاری با اروپا بهترین و تنها گزینه مسالمت‌آمیز موجود است. اروپا اراده خود را نشان داده که اگر جمهوری اسلامی همراه و همگام باشد، حاضر است به دفاع از ایران در قبال تحریم‌های بی‌رحمانه آمریکا بپردازد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«هیچ قدرتی در این شرایط سخت بدون درنظرگرفتن برخی ملاحظات خود، چشم‌بسته به دفاع از ایران و بازکردن کانال‌های مالی- اقتصادی- بانکی خود برای تجار و بازرگانان کشورمان نمی‌پردازد. به عبارت دیگر باید توقعات و انتظارات از اتحادیه اروپا با سیاست‌های رفتاری ایران تطبیق داده شود. هر اندازه توقعات ما بالاتر رود، باید ملاحظات اروپا را در سیاست رفتاری خود بیشتر لحاظ کنیم. ملاحظات اروپا موضوع عجیب‌وغریبی نیست، بارها از زبان رؤسا و وزرای خارجه آن کشورها بیان شده و مواردی است که ایران از عهده رفع آنها برمی‌آید. باید نشان داده شود ایران یک بازیگر تقویت‌کننده صلح و آرامش در منطقه و جهان است و داشتن موشک یا حمایت از حزب‌الله و حماس دارای سطح تحلیلی است که می‌توان با منطق قوی با اروپا درباره آن صحبت کرد. جهان، عرصه ارائه نظرات، رقابت و تعامل با یکدیگر است، هیچ نظر و سیاستی به‌طور مطلق، پذیرفتنی و صحیح نیست مگر اینکه نظرات اکثریت را هم در جهان بتواند جلب و جذب کند».

اصلاح طلبان بارها ثابت کرده‌اند که بزک آمریکا و تشویق به رویکرد ذلت بار در مقابل زورگویی واشنگتن، برایشان اوجب واجبات است. بر همین اساس وقتی روحانی از موضع قدرت و عزت، به کشورهای سلطه گر پیام می‌دهد، جماعت اصلاح طلب آشفته شده و به این رویکرد درست، اعتراض می‌کنند.

اصلاح طلبان به جز ترساندن مردم از سایه موهوم جنگ و تشویق به ذلت پذیری، هنر دیگری ندارند. این طیف در سال ۹۲ مدعی بود که با مذاکرات هسته‌ای، تحریم‌ها به تاریخ پیوسته و همه مشکلات اقتصادی مردم رفع می‌شود. اما در نهایت و همانطور که قابل پیش بینی بود، پس از بتن ریزی در صنعت هسته‌ای، مشکلات اقتصادی در جای خود باقی ماند چون اساساً هیچ ارتباطی بین توان هسته‌ای و مشکلات اقتصادی مردم وجود نداشت.

همین چند روز پیش بود که روحانی صراحتاً اعلام کرد که بسته پیشنهادی اروپا «مأیوس کننده» است. و باز همین چند هفته پیش بود که موگرینی صراحتاً اعلام کرد که درخصوص تعهدات برجامی به ایران تضمین نمی‌دهیم. اما با اینحال، اصلاح طلبان مدعی هستند که همانند هسته‌ای، در موضوع موشکی نیز یکطرفه امتیاز بدهیم و انتظار خاصی هم از طرف مقابل نداشته باشیم!

** تعلل روحانی در تغییر تیم اقتصادی، مشکلات را تلنبار می‌کند

روزنامه آرمان در سرمقاله امروز به قلم «حسین راغفر» نوشت:

«چندی پیش هنگامی که اعتراض به اوضاع اقتصادی و شرایط معیشتی مردم به غایت خود رسیده بود، بحث ضرورت تعویض تیم اقتصادی دولت و تغییر سیاست‌های در پیش گرفته، به میان آمد و دولت با بیان اینکه این وضعیت با تغییرات قابل ملاحظه بهبود خواهد یافت موج این انتقادات را تا حدودی خواباند. مردم همچنان منتظر بودند و همچنان هستند، اما از قرار معلوم اتفاقی رخ نداده و نخواهد داد. حالا می‌توان گفت در بر همان پاشنه می‌چرخد... هدف وقت‌کُشی و فراموشی مردم است. در این بین اما آنچه در کشور آسیب می‌بیند اعتماد مردم به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه نظام سیاسی است. مردم خلف‌وعده در قبال حل مشکلات را فراموش نمی‌کنند و به همان میزان که خلف‌وعده‌ها طولانی‌تر شود بی‌اعتمادی گسترش بیشتری می‌یابد. استهلاک سرمایه اجتماعی را که همانا اعتماد مردم به نظام تصمیم‌گیری است، نمی‌توان به راحتی از دست داد ولی متاسفانه بسیاری از تخلفات مسئولان که در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی هم یافته است تا حد زیادی موجب اضمحلال این سرمایه شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«دولت قول می‌دهد کابینه ترمیم شود ولی چنین مساله‌ای رخ نمی‌دهد و به خیال اینکه مردم فراموش می‌کنند، فقط به چند شعار و موکول کردن مساله به آینده بسنده می‌شود. متاسفانه در چنین شرایطی آسیب زیادی بر اقتصاد کشور وارد می‌شود. وقتی ضرورت تغییر ایجاد می‌شود و در این باره اقدامی صورت نمی‌گیرد، معضلات با سرعت افزایشی رشد کرده و با نفوذ در اقتصاد و... کشور، کارد به استخوان می‌رسد. تعلل حسن روحانی در تغییر مزبور علاوه بر افزایش مشکلات و تلنبار شدن آن، اعتماد مردم به نظام تصمیم‌گیری را هم از بین می‌برد».

کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند که دولت می‌بایست با تغییر تیم اقتصادی و همچنین با تغییر ریل گذاری خود، از نقطه‌های خیالی برجام دست کشیده و به ظرفیت‌های عظیم داخلی توجه کند. بر همین اساس، هدایت نقدینگی سرگردان و مخرب «یک تریلیون و چهارصد و نود هزار میلیارد تومانی» به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد و تضمین شده از سوی دولت و بستن راه واردات کالاهای دارای مشابه داخی یا لوکس و سخت گیری در مقابل قاچاق چند ده میلیارد دلاری و عملیاتی کردن دیپلماسی اقتصادی در منطقه و جهان غیر غربی و حساب کشی تولید محور و نه سوداگرانه از بانک‌ها و عملیاتی کردن بودجه و حذف انبوه رانت‌های پنهان در زیرمجموعه دولت، از جمله تدابیری است که می‌تواند ضمن تقویت اقتصاد ملی، حربه‌های جنگ اقتصادی دشمن را کُند و بی اثر نماید.

** صادقی: تخفیف نارضایتی‌ها به مسأله اقتصاد، اشتباه است

«محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مجلس در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:

«شکستن شیشه بانک و آتش زدن اینجا و آنجا نتیجه انباشت عصبانیت و ناامیدی در جامعه است. این جامعه نیاز به درمان‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد و تخفیف تمام نارضایتی‌ها به مسأله اقتصاد کار بسیار اشتباه و خطرناکی است...من در این شرایط خیلی نشانه‌های مثبتی نمی‌بینم. مثلاً پارسال آقای خاتمی بحث آشتی ملی را مطرح کردند ولی واکنش‌ها به آن منفی بود. یا مسائل حصر و ممنوع‌التصویری را داریم».

گفتنی است چندی پیش، روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در مطلبی نوشته بود: «همه می دانیم فارغ از اینکه اعتراضات [دی ماه ۹۶ [منحرف شد، منشأ اعتراضات اقتصادی بود».

روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیز چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «در خصوص وقایع دی ماه ۹۶ معتقدم این پدیده محصول شکاف اجتماعی است که مهم‌ترین آن شکاف اقتصادی یعنی اعتراض فرودستان، فقرا و افراد کم‌برخوردار نسبت به وضعیت معیشتی و زیستی خود است. وضعیت مالی و زیستی افراد بازداشت‌شده این واقعیت را نشان می‌دهد که آنان به دنبال شغل و معیشت و تأمین حداقل نیازهای اولیه خود هستند».

بهزاد نبوی نیز- اسفند ۹۶- گفته بود: «حوادث یکی، دو ماه اخیر و همچنین مشکلات موجود در کشور، شاید همه طیف‌ها را به فکر وادار کند. حداقل فکر می‌کنم که همه طیف‌ها در وجود مشکلات خیلی مهم در اقتصاد کشور هم نظر باشند و اگر رویدادهای یکی، دو ماه اخیر را ناشی از مشکلات اقتصادی بدانند، ممکن است این موضوع باعث هم‌اندیشی شود».

اشتغال، تهیه مسکن، دست و پنجه نرم کردن با اجاره بهای سنگین، گرانی کالاهای اساسی، حقوق معوقه کارگران، رکود در کارگاه‌های تولیدی، قاچاق کالا و...از جمله مواردی است که اکثریت قریب به اتفاق خانواده‌های ایرانی درخصوص آن دغدغه و مطالبه دارد. اما متاسفانه طیف اصلاح طلب، بدون توجه به موارد فوق، با سیاسی بازی و سیاسی کاری، به دنبال امور کم اهمیتی همچون رفع حصر سران فتنه است.

** جاده صاف کنی برای FATF، کارویژه روزنامه‌های اصلاح طلب

روزنامه قانون در مطلبی نوشت:

«همچنان مسائل مربوط به مبارزات خاص با تروریسم در مجلس و کشور ادامه دارد و تضاد دیدگاه‌ها درباره کنوانسیون‌ها و تعهدها سبب بروز اختلافات فراوانی شده است...متاسفانه برخی افراد در زمینه FATF اظهارنظر می‌کنند که حتی محتوای آن را نخوانده‌اند و از آن اطلاعی ندارند».

گفتنی است در روزهای گذشته، FATF در بیانیه جدید، حق تحفظ ایران را مردود اعلام کرد و آب پاکی را روی دست بزک کنندگان توافقات خسارت بار ریخت.

در بند ۱ بیانیه جدید FATF صراحتاً اعلام شده است که «اقدام مناسب برای اعلام تأمین مالی تروریسم به عنوان جرم از جمله با رفع معافیت از گروه‌هایی که برای پایان دادن به‌اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی تلاش می‌کنند».
بزک کنندگان FATF پیش از این بارها ادعا کرده بودند که ایران با شرط حق تحفظ به کارگروه اقدام مالی می‌پیوندد. اما این بند از بیانیه جدید، آب پاکی را روی دست بزک کنندگان ریخت.
البته این رویکرد FATF به هیچ عنوان عجیب نیست. پیش از این نیز منتقدان بارها اعلام کردند که در ماده ۶ کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم تاکید شده است که حق شرط و یا حق تحفظ در این زمینه ممنوع است و هیچ کشوری حق تحفظ ندارد. لازم به ذکر است که کشورهایی مثل الجزایر و مصر نیز به این کنوانسیون پیوسته‌اند و حق شرط‌هایی را تصویب کرده‌اند، اما بعدها به مشکل خوردند و به دادگاه‌های بین‌المللی که مراجعه کردند محکوم شدند.

مطابق ادعای FATF، ایران تأمین‌کننده مالی تروریست‌ها می‌باشد و موظف است که تعریف خود از تروریسم را با تعریف FATF منطبق کند.

در نظر آمریکا و همپیمانان اروپایی واشنگتن، حزب‌الله لبنان، حماس، ملت سوریه و عراق و یمن، و کلیه کسانی که در مقابل سلطه جویی‌ها و ظلم‌های آنها مقاومت می‌کنند، تروریست محسوب شده و باید با آنها مبارزه شود، و با عنایت به اینکه قانون مصوب مبارزه با تأمین مالی تروریسم سال ۱۳۹۴، تعریف دیگری از تروریسم دارد، آن قانون باید عوض شود، و تعریف دیگری از تروریسم ارائه گردد. به دیگر سخن، باید تعریف وزارت خزانه‌داری آمریکا (یعنی لیست SDN) از تروریسم معیار قرار گیرد، نه تعریف دیگر از تروریسم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • F35 IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    کلید نزنید تیک آف عمودی رو شاخشه .
    • ابوبکر البغدادی GB ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      91 79
      به زودی به ایران خواهیم آمد . . .
    • میلاد AE ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      85 92
      بدبخت تو از ترست رفتی قایم شدی ابوبکر البغدادیه نجس.جرات داری بیا ایران
    • کابوی US ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      استان های خوزستان . بوشهر . هرمزگان و سیستان و بلوچستان + سه جزیره تنب بزرگ . کوچک و ابوموسی را میگیریم و نام خلیج فارس را به طور رسمی به خلیج عربی تغییر میدهیم . در عوض به شما اجازه میدهیم که نفت را خود را صادر کنید .
    • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      29 32
      13:21 ما مشکلی نداریم شما قولنامه رو بنویسید تا ظریف و عراقچی رو بفرستیم برای کارای تشریفاتیش . البته شما با این طرح فقط مجوز فروش نفت ما رو صادر میکنید و این نشد که بشه . ما میتونیم امتیاز فروش گازمون رو هم به شما واگذار کنیم و درعوض شما هم ما رو تحریم اجناس نکنید و سایه جنگ رو از سرمون بردارید .
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      60 61
      . . . لاحاف رو سرد کردی . . . احمق برو به پی کارت
    • F35 US ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      25 6
      12:53 شما تو کدوم ناو گروهی ؟ من خلبان F22 جرارد فورد هستم .
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      61 67
      پشت صفحه کلید همه جور حرف مفت میشه زد,ببینیم در عمل چه جبهه ای پیروزه!!! اسلام و انقلاب پیروز است,حتی با یاران اندکی مانند عاشورا.
    • پ ک ک DE ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      37 18
      12:59 غلط کردی ایران مال ماست البته میتونیم با هم کنار بیاییم .
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      22 25
      بدبختا با این خیالات باطلتون به گور میرین ،این زمان ،زمان قربال ادماس تو ایران،درسته سخته و هزینه داره ولی خیلی مفیده،انشالله به زودی آدمای خائن شناخته میشن و مثل قبلیا گورشونا گم میکنن میرن پیش اربابانشون،آدمای اینجا خالص و ناب میشن و برا ظهور امام زمانشون آماده میشن ،حتما منتظر بمونین،این سکوت و صبر ما را به بیخیالی تعبیر نکنین ،منتظر زمان درستش هسیم ،
    • رضا IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      37 28
      نیازی نیست موشکی را مذاکره کنیم و یا تنگه هزمز را ببندیم بلکه باید کمی دیدگاهمان به جهان را تغییر بدهیم
    • mj IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      4 25
      f35 جان جرارد فورد اف ۲۲ نداره چون اف ۲۲ اصن ناو نشین نیست :)
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      26 39
      مرگ بر انگل ستان. مادر تمامه حرام زادگان عالم.
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      39 22
      به نظر من باید از ایالات متحده امریکا ترسید.
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      13 26
      اوهوی 1321! شما همچین تو کار یمن پیزوری موندید که از پاچه هاتون رف کرده، میخوای بیای ایران رو بگیری! کم زر بزن
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    74 20
    مثل اینکه یه قاتل جلوت باشه تفنگ زمین بذاری بگه نذاری زمین می کشمت بعدش یعنی دلش به رحم میاد نه میخواد هزینش بیاد پایین چقد احمقید
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      17 3
      احمق!؟ خیلی بهشون تخفیف دادی.....
  • US ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    32 43
    وای اگر رخصت دهد یار و رها کند مارو و هوا کند دارو . . . ایرانی آماده نبرد است
  • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    43 5
    اقای خرم شما که دیپلم ردی بودی با کمک فامیلهای رانت خوارتان به این موقعیت رسیدین مطمئن باش نوبت به مجازات امثال شما خواهد رسید مردم ایران موقعش برسد رودربایسی را کنار می گذارند
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    76 15
    روزنامه شرق خیلی غلط خورده!
    • RO ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      12 11
      اصلاح طلب بی سواد تا حالا ندیدم
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    69 19
    اظهارات شرق ناشی از کمبود ایمان است!!!
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      57 7
      و غیرت و شرف
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    69 3
    حسن روحانی متخصص بازی دادن افکار مردم با مطالب بی ارزش و غیر مرتبط با مشکلات کشور است
  • سید محمد مصطفوی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    55 12
    من نمیدونم چرا این مزودران به اصطلاح اصلاح طلب رو از ایران بیرون نمی کنند؟!!! این مفت خورای کاسه لیس توایران دارند نشخوار می کنند اما دراند به اربابان غربیشون دم تکون میدند که یک موقع بچه های ... از اروپا و آمریکا بیرون نکنند. رهبری باید دهن اینا رو ... بکنه.
  • محمد باقر شیبانی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    40 7
    دل به اروپا و امریکا خوش کردن و اعتماد کردن هرگز شایسته نیست.انها به دنبال منافع خودشان هستند و اگر بنا باشد برای رسیدن به منافعشان تمام دنیا را غارت و قتل عام کنند اینکار را می کنند همانطور که تاریخ نشان داده است. باید با تمام توان در برابر انان ایستاد و پولها و سرمایه های ایران را از این کشورها خارج کرد.در زمینه تجارت هم هر کشوری که دوست دارد با ما تجارت کند، بفرماید .دلخوش کردن به غربیها، تز کسانی است که در انجا و خارج کشور سرمایه دارند و از تنشها دلهره دارند
  • حسینی IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    43 3
    آقای خرم در کدام بخش تاریخ اروپا به ایران و ایرانی رحم کرده؟! زمان قاجار؟ زمان پهلوی؟ زمان جنگ جهانی دوم؟ زمان جنگ تحمیلی؟ ... چقدر عقب افتاده هستین شما!
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      1 0
      عزیزان به چهره خرم نگاه میکنیم به یاداین بیان قرآن می افتیم که میفرمایدمجرمان راا سیمایشان میشودشناخت.
  • SG ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    25 2
    خرم واداده ، سکوت .
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    31 4
    امریکا دنبال ازبین بردن ماست اینها چی فکرمی کنند
  • علی AE ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    27 5
    آقای خرم فکر میکنم شما به دنبال برجام خانواده، رهبری قرآن نهج‌البلاغه و.... هستید که از دین اسلام همانی بماند که مسیحیت و یهود. انسان عاقل اگر عقلی داشته باشد همانند علی ( ع) دست به چنین حماقتی نمیزند. هیهات من الذله آموخته فرهنگ عاشورایی ماست.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    35 6
    اصلاح طلبان ثابت کرده اند که واقعا خاءنند
  • سائل... AU ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    21 0
    سنگ بنای سیاستهای امریکا برپایی جنگ و نفاق در مسیر استعمار و زیاده خواهی است. به عبارت دیگر امریکا از جنگ و نفاق در راستای زیاده خواهیها بهره میگیرد. از اینرو گمانه زنیها در خصوص عدم تمایل امریکا به جنگ در این گذار تاریخی نابخردانه است. تردیدی نیست که ایران عزیز پاسخگوی تهدیدات بوده و خواهد بود...
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    39 4
    خاک بر سر اصلاح طلبان با این مملکت داریشون
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    36 7
    خاک بر سر اصلاح طلبان با این مملکت داریشون
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    19 15
    جرا ندارند تنگه را ببندند
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      6 17
      نیرو های انقلابی یا لللللیبرال ها؟!
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    14 1
    طوفان فرهنگی این بازیگر زنه چیه ؟
  • منتظر اظهور IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    19 4
    برو دوگلاس سواد یاد بگیر بعد بیا کلمه جرات را بنویس دهنت بستن تنگه را هم به کوری چشمت مبندن
  • گشاده IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    30 2
    اخر نتونستم تحلیل کنم چرا ایران اینقدر ترسو داره و اکثرا هم مسول هستند
  • Omid AE ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    33 4
    من نمیدونم چرا اینقدر خائن و کثافت ریخته تو این مملکت!!! واقعا چرا؟؟؟ چرا همش میخوان دست و پای ایران رو قطع کنن؟؟ خاک بر سر اصلاح طلبای خائن مملکت فروش
  • مجتبی IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    10 3
    من که فکر نمیکنم این آقا این حرف رو زده باشه چون ما دیگه ابوموسی اشعری فکر نکنم داشته باشیم نمی‌دونم شاید از نوادگانش باشه دارم زور میزنم با ادب باشم آخه لیبی رو ندیدی آخه عراق روندیدی آخه سوریه روندیدی آخه افغانستان که جلو چشمته آخه یمن رو ندیدی من فقط میخوام اینهایی که دم از آمریکا میزنند رو اسامی شون رو یادداشت کنند بعد با برنامه اونها جلو برن در صورتی که جنگ اتفاق اینها رو بفرستند خط مقدم این کثافتها از ترسشونه که هی دم از شیطان بزرگ میزنند خاک بر سر هر چی ترسو جانم علی(ع) گفته هزار شمشیر بر بدنم در جنگ بهتر از مردن در رختخوابه خاک بر سر اصلاحاتیها
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    18 4
    ان شاءالله خداوند تمام کسانی را که هدفشان ضربه زدن به اسلام ونظام است نابود شوند به زودی الهی آمین
  • محمود IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    15 7
    لعنت برپدرومادرهرکسی که بهaftfرای مثبت بدهداین خا ءنین رابایدبه اسیاب عصاری بست
  • as IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    9 3
    مىدونى چرا مى ترسند چون امرىکا از جىب ما پولدار شدن نمى خوان از دست بدن. و مثل ىه بز دل چوب لاى چرخ مملکت مى زارن.
  • محمود IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    3 2
    یاباخرم نمیفهمه اگر بگویدشکرخوردم دست ازسرش برمیدارید؟اقای خرم بگوشکرخوردم
  • reza IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    11 4
    مذاکره نمیکنیم وخفت بیش از این رو هم نمیپذیریم .حرف زیادی هم بگن موشک باران میکنیم حتی اگه بمیریم
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    12 3
    مملکت ما هیچ وقت دست اجانب نخواهد افتاد، تهش مثه سوریه میشه... اما یک روزی بکش بکش بشه، گردن اصلاح طلبان رو خواهیم زد و ترس تو دل دشمن میندازیم...
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    48 4
    ازسقیفه شروع شد باحکمیت تکمیل ونتیجه اش وهابیت وداعش و<<<<<< دیگرعلی تنها نخواهد ماند تاریخ مصرف اسلام معاویسم روبه اتمام است
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    30 3
    به نظر من هم همه چیز رو متوقف کنید و اول اعدام اصلاح طلبان رو شروع کنید .
  • جعفر IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    8 4
    هم ابوبکربغدادی بیخود کرده هم دارودستش مگر ایران دروپیکرش وله که بیای ایران بیااگر مردی زنازاده هاشماگوشت تنتان از خوردن گوشت مسلمان ها رشدکرده شمابیا من هم اینجا هستم توی سوریه وعراق ویمن ولبنان و...هستم بیا
  • ایلیا IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    5 3
    روزنامه شرق .و ناشرش بدرد ه آّب ندارد میخورد . خیرسر سوروسیها
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    34 15
    تنها راه جلوی گیری از انحراف جامعه بقول حضرت امام رحمه الله بشکنید این قلمهای مسموم را
  • US ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    2 2
    میخوان مذاکرات موشکی بشه که بعد بندازن گردن دولت
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    12 7
    مشرق جان تو چرا اراجیف این ارازل و اوباش نجس را منتشر می کنی؟!!! هان!!!؟ جواب این مردک (خرم ) هم این است: "غلط زیادی نکن خائن وطن فروش"
  • پدر شهید IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    12 62
    امروز موشک فردا ثروت و پس فردا ناموستون رو میگیرن مرگ بر بی غیرت مرگ بر بی شرف مرگ بر یهودی صهیونیستی
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    4 27
    شرایط واوضاع بدی بر کشور حاکم است اگر بدین شکل پیش برویم حدیث پیامبر اکرم لا معاش له لا معادله بر کل کشور مستولی میشود.وانگاه چاره ناچار می گردد
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      0 0
      اولا معنی حدیث را نفهمیده ای. معاش به معنای رفاه نیست. به معنای تنظیم زندگی است. کسی که در زندگی فاقد تدبیر باشد و مثلا درآمد خود را صرف حرام کند معاد ندارد. ثانیا دارید می بینید که بالاشهریها دیندار تر هستند یا جنوب شهریها.
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
      0 0
      برجام رو زمانی که ایران و ایرانی قبول کرد و در برابر مسیحی غربی سر خم کرد این موضوع عملا اتفاق افتاد
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    1 0
    نه شرق نه غربی قابل اعتماد نیستند فقط دست ب زانو خودمان بگیریم دست جمعی یا علی بگیم بلند شیم
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    0 0
    مذاکره با امریکا قبول ذلت و خواری و پستی هست.
  • مهدی ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    0 0
    اگربا آمریکا مذاکره کنیم وضعمون خوب میشه؟پس چرا وضع عراق و افغانستان وپاکستان و ...دیگر کشورهای اسلامی که آمریکا در آن حضور دارد خوب نمیشه ..پس معلومه میخواد با حضورش ریشه اسلامو بخشکونه ..بی بصیرت داخلی ...
  • مهدی ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    2 0
    اگربا آمریکا مذاکره کنیم وضعمون خوب میشه؟پس چرا وضع عراق و افغانستان وپاکستان و ...دیگر کشورهای اسلامی که آمریکا در آن حضور دارد خوب نمیشه ..پس معلومه میخواد با حضورش ریشه اسلامو بخشکونه ..بی بصیرت داخلی ...
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
      1 0
      تشنه نفت هستند در دولت روحانی کسی خبر زا قرارداد های بلند نفت زیر 40 دلار ندارد؟
  • مهدی ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    1 0
    آشتی ملی با چه کسانی آخه؟ نادانهای کاسه لیس غرب زده
  • US ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    0 0
    از اونجایی که اسراییل محور همه شرارتها در جهانه عاقلانه ترین کار حمله به این رژیم غاصب در اسرع وقته.چرا باید هسته‌ای ای و موشکی رو به خاطر يه ذره فنچ تعطیل کنیم و مملکت به این وسعت رو دچار خسران کنیم. اگر چه اگه دیر بجنبیم سیطره خودشو داره گسترش بده.
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    0 0
    مشرق بگو بدبخت کسیه غرب و نوچه هاشو آدم حساب میاره بدبخت کسیه وطنشو بفروشه ما همه میایستیم پای غیرتمون
  • علی IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    0 0
    تا وقتیکه این همه خیانت کار و منافق در این مملکت هستند باید هم همه چیز مان را بدهیم و نابود کنیم برای خوش ایند دیگران
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    0 2
    سایت محترم مشرق علی خرم داره میگه اگر سر به سر.... بدشمن دهیم به از انکه خود را بکشتن دهیم .
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
      1 0
      علی تاریکی چه عدد و رقمی در میان ملت است ایشان نیز یک نفر هستند مثل بقیه
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    7 10
    ملت ایران زیر بار ذلت نمی رود
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    7 5
    اصلاح طلبان بی عرضه
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    10 4
    روزنامه شرق نماد ذلت
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    2 0
    روزنامه شرق نماد ذلت و همچنین وقاحت
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    0 0
    خدایا به من بصیرت بده تا امام زمانم را بشناسم و تا نفس آخر همراهش باشم
  • حمید AE ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    0 1
    اصولگران بی عرضه
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    0 0
    . به نظرم چند نفر را اعدام کنید در این حوزه تا همه چیز درست شود . اما اصلا این کلید ما بگیر به هرجا دوست داری بزن . دست از سر ما بردار کدخدا
  • احمد IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    1 0
    وقتی می بینم دست اصلاح‌طلبان بازشده و خیانت شون براهمه آشکار شده خوشحالم به امید خدا اگه خائنین داخلی وا باب های خارجی شون غلط اضافی کنن تا آخرین قطرخونمون درمقابل شون می ایستیم وبه یاری خدخداپیروزی باماست
  • آدم IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    0 0
    علي خرم و همفکران او جايي در ملت آزاده ايران ندارند وقتي مردم و مسولين يکصدا نداي مقاومت و زدن تودهني به آمريکا سر مي دهند حرف هاي اين سر سپردگان به جوک شبيه تر است تا مقاله
  • آراد IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    0 0
    نظام نیاز به حجامت دارد مردم باید خون حجامت رو ببینند،
  • کوروش AU ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    0 0
    بشینید سرجاتون و تعهداتتون را انجام بدید. چه کار دارید به کار قدرتهای بزرگ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس