نشانه‌های کرامت انسان به روایت امام صادق (ع)

رئیس موسسه علمی ـ. فرهنگی دارالحدیث گفت: امام صادق (ع) می‌فرماید: اگر کسی فقط در مقابل کسی که به او خوبی کرده رفتار خوبی داشته باشد، از رفتار کریمانه نیست. همچنین ایشان حسن خلق، کظم غیظ و چشم‌پوشی را ۳ نشانه کرامت انسان دانسته‌اند.

به گزارش مشرق؛ آیت‌الله محمدی ری‌شهری در دیدار جمعی از خادمان شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت تصریح کرد: شعارهایی که این دهه در سال‌های مختلف انتخاب می‌شود، معمولا شعارهای خوب و کاربردی است، ولی شعاری که امسال انتخاب شده است، کاربردی‌تر است و خیلی ارتباط وثیقی با موضوع خدمت به آستان‌های نورانی اهل بیت (ع) دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: برای شما عزیزانی که در اماکن نورانی متعلق به خاندان عترت خدمت می‌کنید، خصوصاً اعضای محترم شورای هماهنگی گرامیداشت دهه کرامت، موفقیت و قبولی زحمات و کارهای ارزشمندتان را از خدای متعال مسألت دارم.

آیت‌الله ری‌شهری با الهام از رهنمودهای اهل بیت (ع) به بیان ویژگی‌های خدمت کریمانه به آستان‌های مقدس پرداخت و ابراز داشت: اصولاً خدمت به دیگران در حقیقت خدمت به خود است و در روایتی از حضرت علی (ع)، آمده است که احترام گذاشتن و تکریم به دیگران در حقیقت احترام گذاشتن و تکریم به خود است و زیور آبروی انسان است، از این رو انسان نباید توقع تشکر داشته باشد، زیرا که بیشترین نفع را خود انسان برده است.

رئیس موسسه علمی – فرهنگی دارالحدیث اظهار داشت: نخستین و مهم‌ترین و کارآمدترین خدمت کریمانه این است که انسان به کسی که به او بدی کرده است، خدمت کند، مثلاً به کسی که از او بریده است و این نمونه در اماکن متبرکه این چنین است که مثلا با زائری که رفتار تندی با خادم حرم داشته، رفتار شایسته و خدمتگزارانه‌ای صورت گیرد.

آیت‌الله ری‌شهری در بیان روایتی از امام باقر (ع) گفت: کرامت اهل بیت (ع) اینگونه ایجاب می‌کند و سیره ما خاندان عترت این است که به سراغ کسی که از ما بریده می‌رویم و به کسی که به ما بدی کرده نیکی کنیم.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود: بنا به روایتی که از امام صادق (ع) نقل شده، اگر کسی فقط در مقابل کسی که به او خوبی کرده رفتار خوبی داشته باشد، از رفتار کریمانه نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: امام سجاد (ع) در دعای صحیفه سجادیه از خداوند توفیق می‌طلبد که در برابر کسی که خیانت کرده، رفتار مقابله به مثل نداشته باشد و به کسی که با او قهر کرده نیکی کند و به کسی که موقع قدرت نبخشیده ببخشاید و هنگامی که شنیدم کسی غیبت من را کرده، من از خوبی‌های او بگویم.

آیت‌الله ری شهری در ادامه خیرخواهی، تسریع در خدمت کردن و نیز صبر و حوصله و گشاده‌رویی را از دیگر ویژگی‌های خدمت کریمانه برشمرد و گفت: مطابق روایت معصومین (ع) انسان‌های با کرامت صبرشان از همه بیشتر است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تصریح کرد: در روایت آمده است که آمده انسان‌های با کرامت گشاده‌رو هستند و انسان‌های پست اگر کاری هم می‌کنند، با چهره‌های گرفته و درهم کشیده آن را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در روایتی از امام صادق (ع) نیز بیان شده که سه چیز نشانه کرامت است و آن حُسن خلق، کظم غیظ و چشم‌پوشی است.

آیت‌الله ری شهری گفت: ششمین نشانه خدمت کریمانه این است که انسان خدمت را مقتضای خدمت کریمانه خود و دین خود بداند و انسان فرومایه همیشه در مقابل کاری که انجام می‌دهد، تقاضای پاداش دارد.

رئیس موسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث اظهار داشت: هفتمین نشانه خدمت کریمانه انجام خدمت قبل از درخواست افراد و قبل از اعلام نیاز دیگران است و در روایتی از امام حسن مجتبی (ع) آمده که از کرامت این است که انسان عطیه و خدماتش را قبل از بیان دیگران انجام دهد.

در ابتدای این دیدار نمایندگان و اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت به ارائه گزارش از اقدامات و برنامه‌های دهه کرامت در اماکن مقدس پرداختند.

 از یکم ذی‌القعده سالروز ولادت حضرت معصومه (س) تا یازدهم ذی القعده سالروز میلاد حضرت امام رضا (ع) به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده و «خدمت کریمانه به رسم اهل بیت (ع)» به عنوان شعار این دهه در سال جاری انتخاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
    0 0
    کاری که ما اول انقلاب با مخالفان کردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس