کد خبر 873117
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
سامانه جامع روابط کار

ثبت نام در سامانه جامع روابط کار از فردا با مراجعه کارگران و کارفرمایان به دفاتر پیشخوان دولت آغاز می شود. این سامانه وسیله ای برای ثبت قراردادهای مستمر و غیر مستمر است.

به گزارش مشرق، سامانه ثبت قراردادهای کار که به عنوان هسته اصلی سامانه جامع روابط کار محسوب می‌شود، که در این راستا قرار است موجبات مدیریت و نظارت بر تنظیم روابط کار، تعیین و بازتعریف مقررات کار حاکم بر جامعه کار را فراهم کند. مطابق وعده ها قرار است  از فردا ثبت‌نام در سامانه جامع روابط کار آغاز شود.  کارگران و کارفرمایان  برای ثبت نام باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

اسماعیل ظریفی آزاد، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به آغازبه‌کار سامانه جامع روابط کار گفت: ثبت نام این سامانه از چهارشنبه همین هفته در دفاتر پیشخوان دولت فعلا در تهران انجام خواهد شد و کارگران می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و دریافت کد کاربری وارد سامانه شوند.

وی گفت: این سامانه از روز چهارشنبه برای دفاتر پیشخوان در دسترس خواهد بود و بعد از ثبت‌نام نخستین نفر در این سامانه در دسترس عموم قرار می‌گیرد.ثبت‌نام فعلاً در تهران به مدت یک هفته انجام خواهد شد و بعد از آن در 4 استان سمنان، اردبیل، قزوین و البرز راه‌اندازی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آغاز به کار سامانه‌ای برای امنیت شغلی کارگران

 اما سوالات متعددی در این زمینه برای کارگران وجود دارد. علی خدایی،نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به ابهامات این سامانه می گوید: قول راه اندازی این سامانه تا به امروز چندین بار جابه جا شده است وعمده ترین دلایل این تأخیرها تلاش مسئولین این امر در جهت کاهش هرچه بیشتر نواقص احتمالی اجرای طرح بوده، که در این زمینه چندین جلسه نیز با حضور ما به عنوان نماینده کارگران برگزار گردیده ،ونواقص مشاهده شده نیز مرتفع گردیده‌است .

وی درباره اینکه چرا کارگران باید برای ثبت نام به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند گفت: با توجه به اینکه افراد در این سامانه قادر خواهند بود عملیات مختلف از جمله ثبت شکایت و... انجام دهند، برای شناسایی اولیه وجهت جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی برای یک نوبت و دریافت رمز ورود به سامانه موضوع احراز هویت کاربران نکته‌ای بود که برای این مورد دفاتر پیشخوان دولت به عنوان مرجع احراز هویت انتخاب گردیده‌است .

*ضروت اجرای تبصره 1ماده 7

 خدایی در پاسخ به سوال دیگر آیا افراد برای انجام امور درون سامانه از جمله ثبت شکایت یا هرگونه عملیات باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند اظهار داشت: خیر مراجعه به این دفاتر فقط یکبار وبرای احراز هویت صورت می‌گیرد وپس از آن هر فرد قادر خواهد بود از طریق دستگاه فردی خود وارد سامانه بشود .

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به اینکه آیا تشکل های کارگری در این مورد نقش اجرایی ندارند؟کارگران به تنهایی می توانند از سامانه استفاده کنند امادر مورد ثبت شکایات و مشاوره تشکل های کارگری می‌توانند همکاری کنند.

 وی درباره مزایای این سامانه گفت: همانگونه که بارها توضیح داده شده مدت هاست پیگیر اجرای تبصره ماده 10قانونکار در مورد الزام کارفرمایان به ثبت قراردادها در ادارات کار به عنوان عامل بازدارنده قرارداد های سفید امضا بوده‌ایم که اولین کارکرد مورد انتظار ما اجرای این تبصره مهم ماده 10قانونکار است.البته این سامانه می‌تواند مزایای دیگری از قبیل کاهش هزینه‌ها وصرفه جویی در وقت را برای افراد ذینفع در پی داشته باشد.

خدایی ادامه داد:همچنین در اجرای تبصره1ماده 7قانونکار(تعیین سقف مدت برای قرارداد در کارهای غیر مستمر)این سامانه وسیله ای برای ثبت قراردادها و کنترل آنها خواهد بود
و مهمترین کارکرد آن می‌تواند برای اولین بار در کشور مرجع آماری دقیقی از وضعیت بازار کار ،قراردادها،و.....داشت.

وی بیان کرد:باتوجه به اینکه این سامانه در ابتدا به صورت پایلوت در استان تهران وچند استان دیگر اجرا خواهد شد انتظار می‌رود فعالین کارگری با دقت نسبت به کنترل ورصد مشکلات آن وانعکاس آنها اقدام کنند تا اصلاحات لازم صورت پذیرد .در آینده این سامانه در کلیه موارد روابط کار و تعاون و... خدمات خودرا ارائه خواهد داد .

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت:باتوجه به اینکه انتظار می‌رود اجرای موفقیت آمیز این طرح مشکلاتی را از کارگران در حوزه روابط کار حل کند از این طرح حمایت میکنیم و امیدواریم مسئولین  حوزه روابط کار وزارت کار در ادامه نیز با دقت تمام واستفاده از نظرات شرکای اجتماعی در اجرای بی نقص آن اهتمام ورزند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 0
    آیامی شود ثبت نام کرد مانمی دونستیم وثبت نام نکردیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس