کد خبر 872346
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
بلژیک

شب گذشته مرحله‌ی یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با حذف یکی از مدعیان عنوان قهرمانی جام، برزیل همراه بود.

به گزارش مشرق، برزیلی‌ها که پرافتخارترین تیم تاریخ جام جهانی هستند و در تمامی بیست و یک دوره‌ی برگزاری این رقابت‌ها حاضر بوده‌اند، برای سومین بار در چهار دوره‌ی گذشته از رسیدن به مرحله‌ی نیمه نهایی بازماندند. با حذف برزیل و صعود بلژیک به مرحله‌ی نیمه نهایی، برای پنجمین بار در تاریخ این رقابت‌ها است که ۴ تیم حاضر در مرحله‌ی نیمه نهایی جام جهانی از قاره‌ی اروپا هستند. بعد از جام جهانی ۲۰۰۲، دیگر اروپایی‌ها مجالی به ۲ تیم بزرگ آمریکای جنوبی؛ برزیل و آرژانتین ندادند تا بتوانند قهرمان جام شوند. تا قبل از جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بین اروپایی‌ها و این ۲ تیم از قاره‌ی آمریکا در ۱۲ دوره‌ی پیاپی توازنی وجود داشت و یک دوره اروپایی‌ها قهرمان می‌شدند و یک دوره هم یکی از این دو تیم به مقام قهرمانی می‌رسیدند. به بهانه‌ی نیمه نهایی‌هایی کاملا اروپایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، جام‌های جهانی ۲۰۰۶ آلمان، ۱۹۸۲ اسپانیا، ۱۹۶۶ انگلستان و ۱۹۳۴ ایتالیا که در آن‌ها ۴ تیم پایانی از قاره‌ی اروپا بوده‌اند را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

برزیل را حذف کن و فینالیست شو
برزیلی‌ها در حالی شب گذشته با شکست مقابل بلژیک از دور رقابت‌های جام جهانی کنار رفتند که در ۴ دوره‌ی گذشته‌ای که تیم‌های اروپایی به مرحله‌ی نیمه نهایی جام جهانی رسیدند، در ۲ دوره تیم‌هایی که موفق به حذف برزیل شده بودند، راهی فینال شدند. در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، فرانسوی‌ها در مرحله یک چهارم نهایی در روزی که با درخشش زیدان کاپبتان سرشناس آن‌ها همراه بود، موفق شدند با یک گل از سد برزیل بگذرند و در نهایت هم نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان شدند. ایتالیا هم دیگری تیمی بود که در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا در مرحله‌ی گروهی دوم توانست برزیل را حذف کند. ایتالیایی‌ها بعد از حذف برزیل در نهایت قهرمان جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا شدند. علاوه بر این ۲ دوره که تیم‌های حاضر در نیمه نهایی اروپایی بودند، در ۳ دوره هم برزیلی‌ها در مرحله‌ی یک چهارم نهایی جام جهانی حذف شدند. نکته‌ی جالب در مورد این ۳ دوره این است که در ۲ دوره از این ۳ دوره، تیم‌هایی که موفق شده‌اند برزیل را از یک چهارم نهایی حذف کنند، در نهایت نایب قهرمان جام جهانی شده‌اند. مجارستان و هلند در یک چهارم نهایی جام‌های جهانی ۱۹۵۴ و ۲۰۱۰ بعد از حذف برزیل نایب قهرمان شدند و فرانسه هم در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک بعد از حذف برزیل در یک چهارم نهایی در نهایت به مقام سوم جام رسید. آمار می‌گوید که تیمی که برزیل را در یک چهارم نهایی جام جهانی حذف کرده، شانس زیادی برای فینالیست شدن جام جهانی دارد.

فینالی که طلسم شده است
بلژیکی‌ها تنها تیم جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هستند که تمام بازی‌ها خود را در در ۹۰ دقیقه پیروز شده‌اند و به فینال جام جهانی رسیده‌اند. در ۴ دوره‌ی گذشته‌ی جام جهانی که ۴ تیم اروپایی به نیمه نهایی آن صعود کرده‌اند، در ۳ دوره‌ی آن، بازی‌ها ابتدا در مرحله‌ی گروهی برگزار شده و بعد از آن تیم‌ها به مراحل بالاتر رسیده‌اند. از بین ۱۲ تیمی که در آن ۳ دوره به مرحله‌ی نیمه نهایی رسیده‌اند، ۲ تیم پرتغال و شوروی موفق شده بودند که تا قبل از نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان، همه بازی‌های خود را در ۹۰ دقیقه با پیروزی پشت سر بگذارند. این دو تیم که شرایطی مشابه با بلژیک داشتند، در نهایت در نیمه نهایی ناکام بودند و راهی بازی رده بندی جام جهانی شدند. در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، دو تیم آلمان و پرتغال هم با با پیروزی در تمام بازی‌ها به نیمه نهایی رسیدند. البته این دو تیم در بازی یک چهارم نهایی خود در ضربات پنالتی مقابل حریفان خود به پیروزی رسیده بودند و تمام پیروزی‌های آن‌ها مانند بلژیک در ۹۰ دقیقه نبوده است. آلمان و پرتغال هم در جام جهانی ۲۰۰۶ مانند پرتغال و شوروی جام جهانی ۱۹۶۶ در نهایت از رسیدن به فینال بازماندند و راهی رده بندی جام جهانی شدند.

داورهایی از دو قاره
تیم داوری ایران با عملکرد قابل قبولی که در سه بازی گذشته خود داشته همچنان در جام جهانی حاضر است و این شانس را دارد که بتواند فینال این رقابت‌ها را قضاوت کند. در ۴ دوره‌ی گذشته‌ی جام جهانی که ۴ تیم اروپایی موفق شده بودند به جمع ۴ تیم برتر جام جهانی صعود کنند در ۲ جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان و ۱۹۳۴ ایتالیا، داور فینال جام اروپایی بوده است و در ۲ جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و ۱۹۸۲ اسپانیا هم داورهایی از آمریکای جنوبی جنوبی فینال را سوت زده‌اند. 
حالا با حضور ۴ تیم اروپایی در نیمه نهایی، فینال کاملا اروپایی خواهیم داشت. در بیست دوره‌ی گذشته‌ی جام جهانی ۸ بار فینال اروپایی در این رقابت‌ها داشته‌ایم که این ۸ فینال را ۶ بار داورهای اروپایی سوت زده‌اند و فقط ۲ داور غیر اروپایی بوده‌اند که فینال‌های تمام اروپایی تاریخ جام جهانی را سوت زده‌اند.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس