رونمایی از رویای آمریکایی

گلعلی بابایی در «رویای آمریکایی» به ماجرای حمله آمریکایی‌ها به هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیر ۶۷ اشاره کرده است. واکنش امام پس از این حمله جالب توجه و هوشمندانه است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق،‌ 12 تیرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران روزی خاص استف  در این روز  ناو آمریکایی وینسنز در اقدامی جنابت‌کارانه یک هواپیمای مسافربری را که از بندعباس عازم دبی رود را هدف دو وفروند موشک خود قرار داد و 290جان  انسان بی‌گناه که تعداد قابل توجهی از آن‌ها کودکان بودند را گرفت.

این اتفاق در بسیاری از کتاب‌ها و فیلم‌های ساخته شده در سال‌های دهه 70‌، 80 و 90 بازتاب داشته است‌، اما گلعلی بابایی نویسنده در آخرین کتاب خود با عنوان «رویای آمریکایی»‌به بازخوانی تاریخی آنچه رخ داده پرداخته است.

«رؤیای آمریکایی» پروژه بازخوانی پرونده جنگ نیابتی ایالات متحده آمریکا علیه ایران به کوشش گلعلی بابایی از سوی انتشارات بعثت منتشر شده است. بابایی در این کتاب به نقش آمریکایی‌ها در پشت پرده جنگ 8 ساله اشاره کرده است.

این کتاب، تاریخ تفصیلی و توصیفی از نقش محوری ایالات متحده آمریکا در شروع، استمرار و پایان جنگ تحمیلی است که در 10 فصل تدوین شده است.اکثر مستندات این کتاب از منابع خارجی که نویسنده‌های آمریکایی، اروپایی و کارشناسان رسانه‌ای جهان عرب و همچنین شماری از شاخص‌ترین فرماندهان ارتش صدام حسین در مورد این جنگ نوشتند،‌ بهره گرفته‌ است.

در بخشی از این کتاب درباره تهاجم موشکی عامدانه ناو وینسنز به هواپیمای مسافربری ایران آمده است: 

«هم زمان با تشدید فشارهای ارتش عراق برای بازپس‌گیری مناطق عملیاتی، رزم ناو نیروی دریایی آمریکا به نام «یو.اس.اس.وینسنز» در یک اقدام جنایت کارانه، در 12 تیر 1367 با شلیک پیاپی دو فروند موشک به سوی هواپیمای مسافربری ایرباس خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایران، که از بندرعباس عازم دبی بود، جان 290 انسان غیرنظامی را گرفت.

در واکنش به این جنایت ضدبشری آمریکا، آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن رد هرگونه واکنش تلافی جویانه از سوی ایران، خطاب به سران دولت آمریکا گفت:

«...آیا واقعا شما برای حفظ امنیت آمده‌اید؟ آیا امنیت را در خلیج فارس حفظ کرده‌اید؟ شما آمده‌اید که نگذارید صلح بشود، آمدید که نگذارید امنیت باشد، آمدید زیر بال صدام را بگیرید که نیفتد.»

در انظار عمومی، این حرکت آمریکا مداخله نظامی مستقیم در جنگ به سود صدام حسین تلقی شده و این طور استنباط می‌شد که حکومت آمریکا برای از پا در آوردن ایران رأسا وارد کارزار شده است.

فراخوانی عمومی نیروهای بسیجی

امام خمینی(ره) با توجه به ماهیت اقدام نظامی تجاوزکارانه آمریکا و فضای سیاسی ـ نظامی حاکم بر جنگ و ضرورت بسیج نیروها برای مقابله با وضعیت جدید، به مناسبت سرنگون ساختن هواپیمای ایرباس مسافری ایران توسط ارتش آمریکا پیامی را صادر کردند که در آن با توجه به «ابهام و تهدیدهایی که نسبت به روند تحولات جنگی» و شایعه معامله‌ پنهانی برای پایان دادن به جنگ، که پس از سقوط فاو به وجود آمده بود، فرمودند:

«...امروز، تردید به هر شکلی خیانت به اسلام است، غفلت از مسائل جنگ خیانت به رسول الله(ص) است.»

ایشان در جای دیگری از این پیام تأکید فرمودند:

«...باید نگذاریم که تلاش فرزندان انقلابی مان در جبهه‌ها از بین برود، امروز باید دست اتحاد به یکدیگر داده، محکم و استوار برای جنگی تمام عیار با آمریکا و و اذنابش به سوی جبهه‌ها رو کنیم.»

پیام امام شور و حال فوق العاده‌ای در جامعه به وجود آورد و «ستاد تازه تأسیس فرماندهی کل قوا» نیز در نخستین بیانیه خود، از مردم خواست با روحیه اسلامی و انقلابی، بار دیگر پرده‌ ابهام و تردیدی را که در خصوص آینده انقلاب و سرنوشت جنگ پیش‌روی جهانیان افتاده و حاصل جنگ روانی دشمن است، پاره کنند. در این بیانیه از همه کسانی که توانایی حمل سلاح و عزیمت به جبهه‌های نبرد را دارند، درخواست شد، جهت ثبت‌نام و اعزام به جبهه و یا مراکز آموزش نظامی، به سرعت به پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رده‌های مقاومت مراجعه و ثبت‌نام کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس