مجلس

خانه ملت درنشست علنی امروز خود تذکرات وکلای ملت در اعتراض به گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی کنونی کشوررا زیر ذره بین خود قرار داد.

به گزارش مشرق، جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی (سه‌شنبه 12 تیر 97) صبح امروز آغاز شد.

پس از 3.5 ساعت جلسه غیرعلنی

*مجلس علنی شد

نشست علنی هم پس از 3و نیم به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

*لاریجانی: بعضا برای کالاهای اساسی باید ارز 4200 تومانی داده شود/ مابقی نیاز ارزی از بازار متشکل ارزی استفاده شود

در ابتدا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان نشست غیرعلنی به موضوع بررسی مشکلات اقتصادی اختصاص داشت، گفت: در نشست غیرعلنی امروز، با حضور آقای شریعتمداری وزیر صنعت و آقای نوبخت مباحث خوبی در مورد شرایط اقتصادی مطرح شد. 

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس و همچنین نمایندگان مرکز پژوهش‌ها مباحث خوبی را در نشست مطرح کردند و در نهایت به جمع‌بندی‌هایی رسیدیم که قرار است دولت در زمان بسیار کوتاهی آنها را عملی کند. 

*بیانیه نمایندگان مجلس درباره لزوم حمایت از فوتبالیست ها در جام ملت های آسیا

در ادامه هم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی بیانیه ای بر لزوم حمایت از فوتبالیست ها در جام ملت های آسیا تاکید کردند.

*نقوی حسینی: برای حقوق شاغلین در شورای حل اختلاف فکری شود/ لزوم تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس

سپس،‌ سید حسین نقوی‌ حسینی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی تذکری گفت: بعضی از اقدامات انجام شدنی است و انجام آن رضایت مردم را در پی دارد.

وی در بیان برخی از این اقدامات گفت:‌هزاران جوان ما در شوراهای حل اختلاف فعالیت می‌کنند و برخی از آنها 10 یا 15 سال است که با مدرک فوق لیسانس در این شورا مشغول به کارند اما دریافتی ماهیانه آنها بعضی 100 یا 150 هزار تومان است.

*لایحه عضویت سازمان فضایی ایران در فدراسیون بین‌المللی فضانوردی اعلام وصول شد

سپس،‌ علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس لایحه عضویت سازمان فضایی ایران در فدراسیون بین‌المللی فضانوردی و همچنین طرح اصلاح ماده 1117 قانون مدنی مصوبه 1314 و الحاق 3 تبصره به آن را اعلام وصول کرد.

*احمدی لاشکی: دستهای پنهان برای ناامید کردن مردم به جّد در تلاش هستند/ انتقاد از عدم تغییر رئیس بانک مرکزی توسط رئیس جمهور

بر این اساس،‌ قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس طی تذکری اظهار داشت: شرایط امروز کشور شرایط خاصی است، دست‌های پنهان برای ناامید کردن مردم در حال تلاش جدی و سخت هستند و خوب هم عمل می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه ما دقت لازم را نداریم، تعدیل نیروی انسانی در شرکت‌های مختلف، ایجاد مشکلاتی مانند آب، برق، تورم و گرانی همه دست به دست هم می‌دهد. امروز ترامپ برای کشور خطر نیست بلکه خطر انفعالی است که متأسفانه دچار آن شدیم، امروز همه از صدا و سیما گرفته تا معتمدین و مسئولان کشور تا مردم، از تریبون‌های نماز جمعه تا مجلس، همه باید به کشور آرامش تزریق کنیم.

*160 نماینده خواستار پیگیری حقوق ملت در برجام شدند

این گزارش حاکی است 160 نماینده مجلس با صدور بیانیه خواستار استیفای حقوق ملت در عرصه بین‌آلمللی توسط دولت شدند.

علیرضا رحیمی که این بیانیه را در نشست امروز پارلمان قرائت کرد گفت که امضاهای این بیانیه در حال افزایش است.

*پورابراهیمی: اعلام نرخ 4200 تومانی ارز دولتی موجب کاهش واردات نشد

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان هم در تذکری شفاهی با انتقاد از شرایط اقتصادی نابسامان امروز کشور خطاب به رئیس جمهور اظهارداشت: تذکر بنده به آقای روحانی رئیس جمهور درباره وضعیت نابسامان بازار ارز کشور است؛ ما در جلسات مختلف و در نشست‌های مشترک با نمایندگان دولت اعلام کردیم شرایطی که امروز در بازار ارز ایجاد التهاب کرده در سایر بازارها، استمرار این حرکت به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست.

وی افزود: این سیاست ارزی که دولت اتخاذ کرده مبنی بر اعلام نرخ 4200 تومان برای ارز دولتی، امروز نه تنها موجب کاهش واردات و افزایش صادرات کشور نشده بلکه باعث کاهش ارزش پول ملی کشور شده و هزینه سنگینی، تورم و اقتصاد به مردم هستیم و توده‌های مردم به شدت تحت تاثیر این سیاست قرار گرفته‌اند، حجم واردات براساس گزارش وزارت صنعت افزایش پیدا کرده است.

*کواکبیان:آقای روحانی! فورواردها را وارد زمین کنید/ کابینه را تغییر دهید

همچنین مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران با اشاره به برگزاری مسابقات جام جهانی گفت: من می‌خواهم خطاب به رئیس‌جمهور بگویم حال که تمام فراکسیون‌های سیاسی مجلس از شما حمایت می‌کنند، شما به عنوان سرمربی فوتبال سیاسی کشور کمی بازیکنان را تغییر دهید.

وی اضافه کرد: حالا که بحث دفاع نیست فورواردها را بیاورید؛ حال که در شرایط جنگ (اقتصادی) هستیم خودتان کابینه را تغییر دهید تا ترامپ را از گلی که با خروج از برجام به ما زده، پشیمان کنیم.

*میرزاده: انتقاد از واردات بی‌رویه محصولات مازاد با ارز دولتی

سید حمایت میرزاده نماینده مردم گرمی هم در تذکری شفاهی خطاب به وزیر نیرو اظهار داشت: امیدواریم به مصوبات سفر وزیر معین دولت و فرستاده ویژه آقای جهانگیری به استان اردبیل در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی به فریاد العطش مردم گرمی قبل از اتمام فصل کاری و بی‌اثر شدن مصوبات توسط زیرمجموعه برسید.

وی همچنین در تذکری وزیر کشاورزی گفت: کشت صنعت ناجی مغان امروز در کنار ارس به ناجی نیاز دارد؛ بی‌توجهی به میلیاردها هزینه به نام گرمی در سد عمارت و دره رودی که در حال تبدیل شدن به دره خشک است، گندمکاران را به خاطر بی‌توجهی تعاونی روستایی پشیمان کرده است، کشاورزان خسارت‌دیده که از بیمه بهره نبردند از واردات بی‌رویه محصولات مازاد با ارز دولتی نگران هستند و ساماندهی این امر به اقدام جهادی نیاز دارد.

*طرح «حمایت از اقتصاد ملی در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا» در مجلس نهایی شد

در بخش دیگری از نشست،جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح «حمایت از اقتصاد ملی در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا» را تدوین کردند.

قرار است این طرح در نشست فردا (چهارشنبه) مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

تاج‌الدین: دولت باید نظارت ویژه‌ای روی برداشت‌های غیرمجاز در حاشیه زاینده‌رود داشته باشد

سپس،  ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس در تذکری شفاهی خطاب به وزرای کشور و نیرو گفت: در فصل تابستان با افزایش گرمای شدید هوا، مردم اصفهان با قطعی و افت فشار در آب شرب مواجه هستند که به دلیل برداشت های غیرمجاز در حواشی زاینده‌رود، شاهد کاهش سطح ذخایر این رودخانه بوده‌ایم، لذا با توجه به اینکه تداوم این امر در زندگی روزمره مردم این استان مشکل ایجاد خواهد کرد، از وزرای کشور و نیرو انتظار می‌رود که با نظارتی جدی و قاطعانه نسبت به پیگیری و عدم اجازه برداشت‌های بالادستی، مصوبات مربوطه را در این خصوص اجرایی کنند.

وی در تذکری خطاب به وزیر ورزش و جوانان گفت: علیرغم مصوبه مجلس شورای اسلامی طی بند (الف) تبصره 16 قانون بودجه کل کشور مبنی بر افزایش میزان تسهیلات ازدواج جوانان از ابتدای سال 97، متقاضیان این تسهیلات امکان ثبت‌نام در سامانه مربوطه را نداشته و موفق به اخذ این تسهیلات نشده اند، لذا با توجه به شرایط اقتصادی موجود و ضرورت تسهیل ازدواج جوانان نسبت به اجرای مواد قانون بودجه و دستورالعمل مربوطه، اقدامات لازم صورت بگیرد.

*رضیان:جنگ اقتصادی مهمترین ابزار دشمن برای مقابله با ملت ایران است/ تأکید بر دوری دولتمردان از فضای رانتی

براساس این گزارش،‌ عبدالله رضیان نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس در تذکری شفاهی با اشاره به شرایط نابسامان اقتصادی کشور اظهارداشت: امروز کشور ما در گذر سخت تاریخی قرار دارد و ملت ایران در معرض آزمون بزرگی در انقلاب خودش قرار دارد.

وی افزود: دشمنان این انقلاب و در رأس آن آمریکای مستکبر و رژیم صهیونیستی با همه توانشان به جنگ این ملت آمدند و چون توان مقابله نظامی با ملت ایران را ندارند، بهترین ابزار را جنگ اقتصادی دانستند و تحریم تمام عیار را امکانی برای سقوط نظام و دلسردی مردم قرار داده‌اند.

*محمدیان: آقای روحانی! ما از وزرای شما ناامید شده‌ایم/ هزاران پست سازمانی خالی درخوزستان

در نهایت اقبال محمدیان نماینده مردم رامهرمز هم در تذکری شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: میزان فرصت‌هایی که در دل بحران وجود دارد، در خود فرصت نیست و تنها رمز آن این است که اراده انجام کار را داشته و مرد عمل باشیم.

وی افزود: ثابت شده است که ملت بزرگ ایران اسلامی شیرمردان و شیرزنانی دارد که اهل عبور از روزهای سخت هستند، امروز خوزستان با بیکاری، بدی هوا، کمبود آب، آلودگی آب شرب و شرایط بسیار حساس و نگران‌کننده‌ای مواجه است، اگر بخواهیم می‌توانیم این شرایط را در خوزستان تغییر دهیم؛ در سه روز گذشته یک حادثه تلخ در بخش ابوفارس رامهرمز که منطقه‌ای نفتی و کوهستانی است، رخ داده است. بر اثر آلودگی آب شرب نزدیک به 300 نفر در بیمارستان رامهرمز بستری هستند و یک فاجعه انسانی در گرمای طاقت‌فرسای خوزستان اتفاق افتاده است.

*تذکر نمایندگان به رئیس جمهور و 4 وزیر درباره گرانی مواد غذایی

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور هم  توسط علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه در تذکری به وزیر کشور عنوان کرد که علت عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری ارومیه به مدت 5 ماه چیست؟

*نشست علنی مجلس پایان یافت

نشست علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی ظهر امروز با اعلام علی مطهری نائب رئیس دوم مجلس به پایان رسید.

نشست بعدی پارلمان از ساعت 8 صبح فردا با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    2 0
    ححخخخخخخ
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      0 0
      زهر مار
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    2 0
    برو خودتو سر کار بزار مشرق
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      0 0
      گمشو
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    3 0
    شورای ملی لابیجانی هیچ خروجی برای ملت نداره
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    1 0
    هزار بار هم که به روحانی تذکر بدهید چه فایده دارد؟
  • میراحمد IT ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    2 0
    مجلسی که نائب رئیسش مطهری باشه که هیچ اعتراضی به دولت بابت وضعیت موجود ندارد و البته در مورد کنسرت گلوی خودش رو پاره میکنه انتظاری بیش از تماشا نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس