نیلی

مسعود نیلی که دوستانش برای تبرئه او عنوان میکنند 10 ماه است در جلسات دولتی شرکت نمیکند، چطور مقاله معروف او در تاریخ 18 فروردین امسال را در انتقاد از تثبیت قیمت ارز به یاد ندارند؟

به گزارش مشرق، انگار او عادت دارد، همیشه سر بزنگاه‌ها غیبش بزند. دیروز هم یکی از همین بزنگاه‌ها بود، تا خبر استعفای مسعود نیلی به طور غیررسمی و تلویحا رسانه‌ای شود.

دیشب محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران که از دوستان نزدیک مسعود نیلی به شمار می‌رود در یک توئیت عجیب خبر داد که دستیار ویژه رئیس جمهور 10 ماهی می‌شود که استعفا داده و در محل کارش حاضر نمی‌شود. نزدیک به یک ساعت بعد سایت انتخاب که از سایتهای نزدیک به دولت حسن روحانی به شمار می‌رود در خبری تکمیلی‌تر اعلام کرد که مشاور اقتصادی رئیس جمهور از ابتدای خرداد ماه در محل کار خودش حاضر نشده  و استعفای خود را تقدیم حسن روحانی کرده است.

همه شواهد نشان می‌دهد که دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی برای سومین برهه مهم تاریخی تصمیم گرفته تا عطای حضور در مسئولیت‌های دولتی را به لقایش ببخشد و  نهاد ریاست جمهوری را ترک کند.

اما حالا که داستان پایان همکاری نیلی و حسن روحانی افشا شده، این سوال در فضای اقتصادی جامعه به وجود آمده که چرا این اقتصاددان که از مهمترین حامیان تفکر بازار آزاد به شمار می‌رود نمی‌تواند تا پایان عمر هیچ دولتی در مسئولیت خودش باقی بماند؟!

برای پاسخ به این سوال به حدود 30 سال پیش برمی‌گردیم. روزگاری که مسعود نیلی معاون روغنی زنجانی در سازمان برنامه و بودجه بود. او با نوشتن نامه ای در اواخر جنگ به رئیس خود (روغنی زنجانی)، شرایط اقتصادی کشور را برای تداوم جنگ تحمیلی مناسب ندانسته و تاکید میکند باید پایان جنگ اعلام شود، چرا که امکانات برای ادامه جنگ با عراق مهیا نیست! روغنی زنجانی هم بلافاصله بعد از مطالعه نامه نیلی، نامه‌ای به نخست وزیر وقت در این خصوص نوشت، تا میرحسین موسوی را برای قبول قطعنامه 598 سازمان ملل و آتش بس فوری میان ایران و عراق قانع کند. بدین ترتیب نخست وزیر وقت نیز با القاعات صورت گرفته توسط نیلی و روغنی زنجانی، در نامه‌ای دیگر از امام خمینی میخواهد تا قطعنامه را قبول کند...

این اولین بار است که مسعود نیلی در یک برهه تاریخی مهم از تاریخ جمهوری اسلامی نقش آفرینی می‌کرد.

اما چند سال بعد باز هم مسعود نیلی در یک بزنگاه مهم دیگر قرار گرفت. نیلی که از اصلی‌ترین حامیان سیاست‌های تعدیل اقتصادی در دولت سازندگی بود، با مشخص شدن ناکارآمدی این سیاستها و ایجاد تورم 50 درصدی و فشار شدید اقتصادی به مردم، ناگهان تصمیم می‌گیرد که برای ادامه تحصیل راهی انگلستان شود...

مسعود نیلی دفعه سوم با دست پرتری وارد صحنه شد. او از همان روزهای نخست مبارزات انتخاباتی سال 92 در کنار حسن روحانی به عنوان مشاور اقتصادی دیده می‌شد و در نهایت با پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری 92 رسما مشاور اقتصادی رئیس جمهور شد تا هدایت تیم اقتصادی دولت را بر عهده بگیرد.

ابتدا اوضاع برای مسعود نیلی خوب پیش رفت. دولت که تمام هم و غمش را صرف به نتیجه رسیدن برجام کرده بود موفق شد این تفاهم را به اجرا برساند و جو روانی حاصل از مذاکرات هسته‌ای و تشدید رکود اقتصادی هم که تورم را کاهش داده بود، دولت را تا حدودی موفق نشان میداد. رکود اقتصادی هم توسط نیلی و سایر دولتمردان به گردن سیاستهای اقتصادی دولتهای نهم و دهم انداخته می‌شد و همه چیز باب میل آقای مشاور بود. روزی نبود که خبری از سخنرانی‌های نیلی و یا حضور وی در رسانه‌ها نشنویم، اما کم کم این رویه تغییر کرد.

بسته‌های خروج از رکودی که نیلی و نهاوندیان و سایر اقتصاددانان حامی بازار آزاد طراحی کرده بودند یکی پس از دیگری با شکست رو به رو می‌شد و درخواست نیلی از مردم برای انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی هم با پاسخ منفی جامعه رو به رو شده بود.

برجام علی‌رغم اجرایی شدن، ثمره‌ای برای اقتصاد کشور نداشت و روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا هم سرنوشت برجام را بسیار مبهم کرده بود. دولت که بعد از خروج آمریکا از برجام پلن دیگری در چنته نداشت، عملا در سال نخست فعالیت دولت دوازدهم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد، تا همه چیز برای رفتن دوباره آقای مشاور آماده شود.

مسعود نیلی که دوستانش برای تبرئه او عنوان میکنند 10 ماه است در جلسات دولتی شرکت نمیکند، چطور مقاله معروف او در تاریخ 18 فروردین امسال را در انتقاد از تثبیت قیمت ارز به یاد ندارند؟ او در مقاله‌ای که در اواسط فروردین ماه نوشت با انتقاد از پایین بودن قیمت ارز، این موضوع را به نفع تولیدکنندگان خارجی دانسته و رسما فرمان گرانی دلار تا مرز 10 هزار تومان را صادر کرد. نمودار و آمارهای رسمی نشان میدهد قیمت دلار تقریبا از اواسط فروردین ماه امسال ( بعد از انتشار مقاله مسعود نیلی درباره معایب دلارِ ارزان) روند افزایشی عجیب خود را آغاز کرد که تا به امروز در بازار غیررسمی به مرز 8 هزار تومان رسید.

حالا همه چیز بهم ریخته است و تئوری های دستیار و مشاور اقتصادی حسن روحانی پاسخ مشکلات اقتصادی کشور را نمی‌دهد و او را مجبور کرده به رسم گذشته، از مشکلات فرار کرده و همه چیز را به گردن دیگران بیندازد؛ دقیقا مثل دفعات قبل!

به نظر می‌رسد مسعود نیلی که همواره از زیر بار سیاست گذاری های خود فرار می‎کند، این بار هم بوی شکست را از سیاستهای اقتصادی دولت حس کرده و سعی کرده تا از طریق دوست نزدیکش محسن جلال پور اعلام کند که 10 ماه است در سیاستهای اقتصادی دولت تدبیر و امید نقشی نداشته است.

سناریویی که شاگردان وفادار او مانند علی سرزعیم و سعید اسلامی بیدگلی از چند ماه قبل با "اندک متصور شدن نقش نیلی در سیاستهای اقتصادی" دنبال کرده بودند. به نظر می‌رسد مسعود نیلی این بار هم فرار کرد تا بتواند نقش خود در سیاستهای غلط دولت را پاک کند و در یک دوره مناسب دیگر مانند ادوار گذشته به دولت بازگردد!

منبع:نوداقتصادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    190 7
    ایران بهشت جاسوسها و خائن ها است. کجا بهتر از اینجا را دارد که برود؟
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      20 46
      اگر به قول شما آقای دکتر نیلی خائن است، پس چرا مجلس یا دستگاه قضا یا سپاه به این موضوع وارد نمی شود؟ باید نوشت که ایشان یک نگاه خاصی دارند که نتیجه این نگاه این وضعیت اسفناک اقتصادی است
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      66 1
      به IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲ مثل اینکه کامنت را درست نخواندی. ایران بهشت خائن ها است و خائن ها به خائن ها مدال و جایزه و سکه هم می دهند و هوای هم را حسابی دارند. فوق فوقش هم جاسوسی یک نفر اثبات شود و رسوایی به بار آید حداکثرش 5 سال زندان برایش می برند.
    • حسین PL ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      54 0
      اگه خاوری را مثل ریگی میاوردینش محاکمه و اعدامش میکردید الان وضع این نبود.
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      8 12
      کاربر 11:32 شما مدعی هستی که ایران اسلامی بهشت خائن ها و جاسوس ها می باشد. فقط به خاطر یک نفر یا دو نفر یا سه نفر یا حتی به اندازه انگشتان یک دست جاسوس در هیأت مذاکره کننده برجام بودند! آیا از اینها استعلام نشده است؟ در ثانی اگر هم این طور باشد که نباید کل مملکت را سیاه دید. یعنی شما عقیده دارید که با یک گل بهار می آید؟ ثالثا اینجا نظام جمهوری اسلامی ایران است و همه مردم در برابر قانون برابر هستند و قانون ما منطبق بر شریعت اسلامی است. لذا به قول شما برایش 5 سال زندان می برند. ولی اگر چین را مثال بزنید بنده به شما می گوییم که نظام چین دیکتاتوری مبتنی بر پرولتاریا است. اسمش هم مشخص است. یک گروه خودرای مستنبد مبتنی بر آموزه های کمونیستی و البته تا حد زیادی استبدادی. استبداد در کوتاه مدت اثر ماندگار بر جای می گذارد ولی در دراز مدت شکست می خورد. استالین در فاصله سالهای 1927 تا 1937 تولید ناخالص ملی شوروی از 20٪ آلمان به مشابه آلمان رساند. ولی با چه قیمتی؟ در دادگاه علاوه بر قاضی، دادستان و وکیل نیز حضور دارند و استدلال های خودشان را مطرح می کنند و بعد اگر محارب یا مفسد تشخیص داده شد آن وقت حکم اعدام برایش صادر می گردد. در بقیه موارد به تناسب جرم و بر اساس فقه مبین تشیع برایش حکم صادر می گردد.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    74 11
    من این چیزا حالیم نیست. یک دونه از اینها نباید فرار کنند. سپاه دست به کار بشه
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      16 0
      یکی از مشکلاته
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      24 35
      برای چی باید فرار کند؟ به خاطر این با نگاه شما مخالف است؟ شما باید استدلال های اقتصادی آقای نیلی را بشنوید. و بعد تصمیم بگیرید.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      42 1
      ندیدی قاتل سه جوان نیروی انتظامی رو چطور به جای مظلوم جا زدن و چگونه عده ای بی شرم هم حمایت کردن .سطح توقعاتت بالا ست
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      34 1
      به IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲ برای این باید فرار کند که رسوا شده و همه فهمیده اند در بهترین حالت او یک بیسواد و جاهل است که با در آوردن ادای پرفسوری پدر مملکت را درآورده. البته اگر نگوییم خائن و جاسوس بوده است.
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      5 30
      کاربر 11:35 شما ادعای بی سواد دکتر نیلی دارید. بنده بر عکس نظر شما با توجه به مطالبی که ایشان به رشته تحریر درآورده است مدعی هستم که ایشان باسواد هستند. فقط این که نگاه ایشان نگاهی غیربومی است. ایشان معتقد است که باید قیمت ها آزاد شود و تمامی سرمایه ای که بر اثر درآمد نفت در ایران تشکیل شده است در فاصله زمانی اندک در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. این روش عملیاتی قطعا باعث ایجاد تورم سنگین و کمرشکن می شود. ولی بعد از آن بهبودی در اقتصاد ایجاد می شود. روش ایشان این است و مورد قبول دولت قرار گرفته است. عقیده قلبی یا همان ایدئولوژی ایشان بازار آزادی است که دولت در آن حداقل تأثیر را دارد. این روش در دهه 80 میلادی در بریتانیا و امریکا به مرحله اجرا در آمد و باعث موفقیت گردید. همین روش را یلتسین در روسیه به کار برد و در همه همه پرسی ها صورت گرفته و انتخابات انجام شده مردم روسیه روش ایشان را تأیید کردند که نتیجه اش شد رشد اقتصادی الان در زمان پوتین. ولی مشکل این است که ما ایران هستیم نه امریکا نه روسیه و نه بریتانیا با الگوهای خاص خودمان که ایشان به این اختلاف، عقیده ای ندارد. و تا جایی که می دانم در ایران آزادی عقیده وجود دارد.
    • یحیی IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      14 4
      مشکل نیلی نیست بلکه نیلی ها هستند. اقتصاد بازار آزاد هست که این بلا رو سر این مملکت آورده. نه اینجا بلکه همه جهان. مروجین این تفکر مشکل دارند نه شخص مسعود نیلی.
  • بصیرت IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    53 2
    و در این مدت تمام نهادهای امنیتی و نظارتی خواب تشریف داشتند !!!!!!!!
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      5 21
      چون چیزی نبوده است که بخواهند در مورد آن ورود کنند.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      10 1
      مگه غیره اینه؟؟؟
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    31 2
    حیف از چنین گوهر گو هری که اعدام نشده، فرار میکند!
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      7 24
      برای چی باید اعدام شود؟ فقط به خاطر این که نظر اقتصادی دارد که توسط دولت و مجلس پذیرفته شده است و با نگاه شما متفاوت است؟
  • علی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    28 6
    بعد از خواندن این مطلب در مورد مسعود نیلی؛ نام چند نفر در ذهنم عبور کرد: مسعود رجوی، کشمیری، کلاهی...
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      17 22
      چه ارتباطی دارد؟ ایشان هم یکی از همان فرزندان ملت ایران است که مقام معظم رهبری در مورد ایشان گفتند. نیلی نگاهش اقتصادی اش لیبرالی نوین کلاسیک است. ایشان نظراتش را گفت. هم دولت پذیرفت وهم مجلس.
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      20 3
      به IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲ ما که هر چه در تاریخ ایران ضربه خوردیم از جانب همین فرزندان ناخلف و نمک به حرام بود. تاریخ پر است است از فرزندانی که پدرانشان را برای متاع بی ارزش دنیا کشتند.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      4 8
      کاربر 11:34 یعنی سایر ملت ها جهان این مورد را نداشتند و فقط شامل حال ملت ایران بوده است. عدم دانش و بی اطلاعی از جهان را با خیانت قاطی نکنید.
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    24 0
    ایشان در تحمیل سیاست غلط پرداخت سود موهوم به سپرده ها و افزایش شدید نقدینگی و بوجود امدن بحران مالی در کشور نقش داشته است.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    27 30
    مخاطبین افراطی با خوندن چند خط گزارش از یک رسانه حکم اعدام رو برای نیلی صادر می کنند!!!! واقعا شما اندازه خر هم درک ندارید
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      14 2
      ولی شما دارید.
    • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      14 3
      اصل نسب خودت یه دیگران نسبت نده
    • من IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      9 1
      تو هم فکر کنم حداکثر با ارفاق اندازه خرمی فهمی . بل هم اضل . بی تربیت .
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      9 0
      10:24 آخه با اقدامات عامدانه و نسنجیدتون کل اقتصاد مملکتو تو بحران عمیق فرو بردین و زندگی دهها میلیون نفر رو سیاه کردین بعد توقع داری کاپ افتخار بهتون بدن ؟
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      6 10
      برادر حرف دل می زنی. چقدر راحت می شود برخی را تحریک کرد. این افرادی که این گونه به دکتر نیلی حمله می برند تا به حال یک ثانیه در کلاس های اقتصاد ننشسته اند و حتی یک کار علمی هم ندارند. فقط یک کار بلد هستند و آن هم زود تحریک شدن است. ولی اخوی در اخرش خوب نیامدی. فهم و درک این افراد کم است ولی نسبت دادن به آنها را روا نمی دانم. برایشان دعا می کنم که فرجی شود و درک آنها افزایش یابد. امین
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      7 0
      شما که اندازه... درک دارید باور نکنید چون آن حیوان زبان بسته اندازه شما درک دارد
    • علی IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      6 0
      به هر حال لطف آقای نیلی شامل حال تو هم شده که ماها رو خر می نامی
  • علی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    35 0
    آخر مشخص نشد سارانیلی یکی از گیرندگان ارز 4200 تومانی برای واردات موبایل که تعداد 15000 عدد موبایل را در بازار ازاد بقیمت دو هر عددمیلیون بالاتر فروخت چه نسبتی با آقای نیلی مشاور اقتصادی روحانی دارد
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    16 0
    افرادی که ارز ها را به افراد غیر تخصص داده اند عمدا برای از بین بردن ثروت ملی دست به چنین کاری زده اند. افرادی که بصورت غیر تخصصی واردات انجام داده اند فقط بفکر ثروت اندوزی بوده ذره ای هم شرم وحیا از وضعیت مردم و کشور نداشته اند. هر دو گروه بدون ذره ای تامل باید مصادره اموال و اعدام شوند. ضمنا از ورود بستگان این افراد به دولت نیز باید جلوگیری شود
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    15 1
    سیاست های اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم توسط تیم اقتصادی نهاوندیان و نیلی رهبری و تدوین می گردید. نهاوندیان نماینده جریان بورژوازی نوین و فرصت طلب و نیلی نماینده اقتصاددانان نئولیبرال کلاسیک بود. نیلی ساختارهای کشور را طوری برنامه ریزی می کرد که سود حاصل از سیاست های اقتصادی نصیب طبقه بازرگانان و تجار نوکیسه و فرصت طلبی شود که به وسیله نهاوندیان نمایندگی می گردید. وزیر اقتصاد که تنها وزیر اقتصاد ایران بعد از انقلاب است که تخصص اقتصادی ندارد در واقع قائم مقام نهاوندیان در وزارت اقتصاد و امور دارایی است. برای اولین بار است که وزیر اقتصاد هویت اقتصادی ندارد و یک مدیر اجرایی است. اگر دولت تصمیم گرفته است که نگاه اقتصادی و تیم اقتصادی اش عوض شود باید این دو نفر را - یعنی نهاوندیان و نیلی- را تغییر دهد تا سیاست ها عوض شود. در آن صورت است که می توان به تغییر وضعیت اقتصادی کشور امید داشت. اگر این خبر صحت دارد آن را باید به فال نیک گرفت و آرزو کرد که نهاوندیان نیز به سرنوشت نیلی دچار شود.
  • US ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    14 1
    اخر که چی ؟؟ ایا میتونه از دست خدا فرار کنه ؟ از مردن چی میتونه عمر جاویدان داشته باشه ؟ بدبخت این ادما .......
  • مجید IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    19 0
    مشکل مدیران ما اینه که ایران رو مدل آزمایشی می بینند و با آزمون و خطا سعی در عملی کردن تز دانشگاهیشون دارن. اگر کمی شعور جمعی داشته باشند ، خرد جمعی رو در پیش می گیرند.
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      12 0
      ایکاش در این حد بود . کار این آقای نیلی برای افزایش شدید قیمت ارز بیشتر به عمد شبیهه . کدوم طفل شیرخواره ایه که ندونه سه برابر شدن دلار سطح عمومی قیمتها رو به آتیش میکشه و تورم سنگین ایجاد میکنه
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    3 1
    مشرق با توجه به مطالبی که گفتی؛ نیلی چرا مجازات نمیشه قوه قضاییه داره چیکار میکنه؟ پس با توجه به مطالبی که گفتی اگه قوه قضاییه نیلس رو محاکمه نکنه
  • US ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    0 6
    بدین ترتیب نخست وزیر وقت نیز با القاعات صورت گرفته توسط نیلی و روغنی زنجانی، در نامه‌ای دیگر از امام خمینی میخواهد تا قطعنامه را قبول کند... شما املای کلمه القائات را بلد نیستین بعد ادعای تحقیق و ریشه یابی هم دارین؟ عجب واقعا!
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    4 0
    معلوم نیست توی این مملکت چه خبر هست؟!
  • GB ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    10 1
    اغلب مشاوران دولت روحانی دارای مدارک کوتاه مدت ۳ ماهه از انگلیس هستند. حتی یک نفرشان دوره های کامل تحصیلی ندارند. بیسواد هایی که ادعای تخصص دارند و علاوه بر آشفته سازی اوضاع کشور ... اغلب مقدار زیادی از اموال مردم را لز طریق امتیاز و رانت غارت میکنند و به انگلیس بر میگردند
  • ناصر IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    2 6
    مثل همیشه چرت و پرت محض و نگاه جانبدارانه و بی دلیل و حرف های عوام پسند
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    8 0
    نیلی به تفکر اقتصادی احمدی نژاد ایراد میگرفت، خدا رسواش کرد.
  • US ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    10 0
    باید مدیران ارشد دولتی خصوصا آنهایی که خانواده خود را به امریکا و انگلیس فرستاده اند تحت نظر قرار بگیرند و مراقب فرارشان باشیم.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    1 10
    مشرق ببینم چطوری ذهن مردم رو مسموم کنی . تحلیلهای تاریخ دارت به درد خودت میخوره . چون همه که روزنامه خوان نیستن تا تحلیل ایشون رو ببینن . برو دنبال کسی که آب رو گل آلود کرد و ماهی گرفت . برو سراغ اونایی که چندین هزار سکه و چند میلیون دلار خریدن .
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    12 0
    این که نمی شود هرکس که خراب کرد بدون خداحافظی برود...
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    2 6
    ای کاشک تماممشاورها اینطور شجاعت داشتند واستعفا میدادند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس