اخبارویژه

عضو کمیسیون صنایع مجلس از بازداشت عوامل متخلف در واردات بیش از 6400 خودرو خبر داد.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

ساز استعفای روحانی را اصلاح‌طلبان کوک کردند

اصلاح‌طلبان در حالی سوژه استعفای رئیس جمهور را داغ می‌کنند که پیش‌تر سعید حجاریان به سناریوچینی این موضوع پرداخته بود.



به گزارش جهان نیوز، باز هم شاهد تحرکات مشکوک از سوی اصلاح‌طلبان در زمانی که دولت در مدیریت بحران دچار مشکلاتی شده است، هستیم. استیضاح رئیس‌جمهور در قانون اساسی توسط مجلس در صورت عدم کفایت پیش‌بینی شده اما به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان بسیار مشتاق استعفای حسن روحانی هستند و آن را با حرف در دهان دیگری گذاشتن به رقیب سیاسی نسبت می‌دهند. نکته مشکوک درباره موضوع استعفا، استیضاح یا عدم کفایت رئیس جمهور این است که اصلاح‌طلبان اگر مخالف این امر هستند چرا به طور گسترده درباره آن حرف می‌زنند؟!


در همین زمینه بود که چندی پیش «سعید حجاریان»، تئوریسین جریان اصلاحات با سناریوسازی درباره پیش‌بینی تشدید مشکلات کشور گفت: «در صورتی که وضعیت گفته شده تشدید شود، راست‌ها چهار سناریو پیش روی دولت روحانی قرار خواهند داد. اولین آنها پیشنهاد استعفاست؛ یعنی روحانی را به استعفا دلالت کنند.»


وی باز هم در راستای سیاست رقیب‌هراسی دوقطبی قدیمی سرهنگ و حقوقدان را مطرح کرد و گفت: «اگر کار به جایی برسد که کلیه مراودات حقوقی با غرب بسته شود، طبعاً نظام برای پیشگیری از درگیری نظامی به سمت سرهنگ‌ها خواهد رفت.»


آقای حجاریان می‌خواهد جناح راست را عامل اجرایی نشدن وعده‌های دولت آقای روحانی معرفی کند اما این روش‌ها نخ‌نما شده است.
پس از این اظهارات حجاریان، صحبت درباره استعفای حسن روحانی در جریان اصلاحات به طور فزاینده و عجیبی رشد کرد و داغ شد.


صادق زیباکلام،‌ فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در این باره گفت: «آقای روحانی از ریاست جمهوری استعفا بدهد یا استعفا ندهد، به اصلاح‌طلبان نزدیک شود یا نشود، همچنان بر خط اعتدال باقی بماند یا نماند، فرقی نمی‌کند چون دیگر حرفی برای گفتن ندارد.»


عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات گفت: «ظرفیت سیاسی آقای روحانی بیشتر از آن است که استعفا دهد.»
علی جنتی، وزیر اسبق ارشاد نیز در این باره با تکرار ادعای حجاریان گفت: «روحانی اهل استعفا نیست. رئیس جمهوری نظامی رویای برخی جریان‌ها است.»


پس از این بحث‌ها روزنامه اعتماد، موضوع استعفای روحانی و دولتش را به اصولگرایان نسبت داد. و این در حالی است که سید حسین موسویان، دیپلمات طرفدار دولت، ‌نسبت به ادامه وضعیت کنونی در صحنه سیاسی جاری هشدار داده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است برای خروج از بن‌بست به «استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس» تن دهند.


برخی از کارشناسان سیاسی مطرح می‌کنند که این اخبار بسیار مشکوک است. در این رابطه مطرح می‌شود اینکه برخی حامیان و نزدیکان روحانی به‌جای ارائه راهکار برای حل مشکلات، مسئله استعفا و کنار رفتن دولت را مطرح کرده‌اند، بسیار مشکوک است.


کیهان در این باره نوشت: «کیهان در واکنش به پیشنهاد سیدحسین موسویان درباره استعفای رئیس جمهور نوشت: چه استعفایی؟! اگر گفته شود برای کارآمدی، عمرو یا زید دولت جا به جا شوند حرف معقولی است، درست مانند یک تیم ورزشی. اما مگر وسط مسابقه و دست و پنجه نرم کردن با حریف می‌شود تیم را یکجا کنار گذاشت و فی‌الفور تیم جدیدی جایگزین کرد؟!»


این روزنامه افزود: «این آدرس مشکوک، چاره‌جویی است یا بهانه‌تراشی برای سرگرمی غفلت‌آفرین جدید؟ بازنگری و اصلاح مسیر گذشته با رویکرد اعتماد و اتکا به ظرفیت‌های بزرگ داخلی و در جهت عملی کردن وعده رونق و گشایش اقتصادی، برعهده دولتمردان است.»


اصلاحات در صحنه‌آرایی سیاسی سعی دارد که مسئله استعفا را به طور مشکوکی زنده نگه دارد هر چند که با سیاه‌نمایی آن را به رقیب نسبت می‌دهد اما با نگاهی به صحبت‌های حجاریان به خوبی می‌توان دریافت که ریشه این بحث‌ها از کجا شکل گرفته است و اصلاح‌طلبان چه جنگ روانی را عملیاتی می‌کنند. دو کلیدواژه استعفای دولت و استقرار دولت نظامی که حجاریان آن را سناریوسازی کرد در صحبت‌های اصلاح‌طلبان به خوبی به چشم می‌خورد که عقبه طرح مشکوک این بحث را آشکارا نشان می‌دهد.


یادآور می‌شود علی شکوری راد از اعضای حزب منحله مشارکت که حزب اتحاد ملت را اداره می‌کند روز پنج‌شنبه در همایش احزاب و برخلاف مواضع روزهای اخیر رئیس جمهور مدعی شد: بعید می‌دانیم الان و در بحران فعلی کاری از دست شخص آقای روحانی بربیاید، راه‌حل این بحران فزاینده در دست روحانی نیست بلکه روحانی باید با مقام معظم رهبری بنشیند و بگوید که راه‌حلی پیش روی ما قرار دهند.

ترکان: روحانی 3 راه دارد استعفا، برکناری یا تغییر کابینه

مشاور ارشاد رئیس‌جمهور می‌گوید برخی وزرا به جای مراقبت از انقلاب، از خودشان مراقبت می‌کنند.


اکبر ترکان از اعضای موسس حزب اعتدال و توسعه (حزب رئیس‌جمهور به دبیرکلی نوبخت) و دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد: درحال حاضر 3 پنجره به روی دولت باز است، یک پنجره موضوع استعفا را مطرح می‌کند که برخی به دنبال آن هستند، پنجره‌ای دیگر عدم کفایت است که به مطبوعات کشیده شده و عده‌ای از مخالفین سنتی روحانی به دنبال عدم کفایت هستند، اما پنجره‌ای دیگر این است که دولت داوطلبانه و فعالانه نسبت به اصلاحات لازم در کابینه عمل کند و با انرژی جدید به مقابله با چالش‌ها بپردازد که اگر دولت راه سوم را در پیش نگیرد، مخالفین دولت، راه اول و دوم را عملی خواهند کرد.


وی با تاکید بر اینکه نقدهای زیادی به کابینه فعلی دولت وارد است، اضافه کرد: بعضی وزرای کابینه جسارت و شجاعت کافی برای ورود به مسایل جدی را ندارند. برخی وزرا بیشتر مراقب خودشان هستند تا مراقب انقلاب، درواقع آنها بیشتر سعی دارند به خودشان صدمه‌ای وارد نشود.


وی افزود: امروز در مسیر  کشور سنگریزه و مانع وجود دارد و این موانع شکست را هم درپی دارد به همین دلیل بعضی افراد که مربوط به آن اتوبان هستند کارآمدی ندارند، بنابراین امیدواریم تغییر در کابینه رخ بدهد و وزرای کارآمد جایگزین شوند چراکه ترکیب فعلی مربوط به دوران دولت یازدهم است که آمریکا رئیس‌جمهوری دموکرات داشت اما در حال حاضر رئیس‌جمهور ایالات متحده تبدیل به فردی جمهوری‌خواه و غیرقابل پیش‌بینی شده است.

باز کردن مشت حامیان FATF تنها خاصیت نشست منافقین در پاریس

گردهمایی سازمان تروریستی منافقین در پاریس با حضور گروهی از سیاستمداران کنونی و مقامات سابق آمریکا و نزدیک‌ترین مشاوران و افراد به دونالد ترامپ برگزار شد.


روزنامه گاردین با انتشار گزارشی از این نشست نوشته این سازمان نزدیک به 4 هزار نفر را که بسیاری از آنها از مهاجران ساکن در کشورهای اروپای شرقی بودند در این مراسم گردهم آورده بود.


خبرنگار روزنامه گاردین در حاشیه این گردهمایی با برخی از افراد حاضر در آن مصاحبه کرده از جمله این افراد یک مادر و  2 فرزند سوری مهاجر در اروپای شرقی بوده که از طریق آگهی فیسبوک از آن مطلع شده و در آن شرکت کرده است. او به خبرنگار گاردین گفته است: ما برای تعطیلات به اینجا آمدیم چون به پاریس سفر نکرده بودیم و هیچ شناختی نسبت به این گروه نداریم.(!)
به نوشته گاردین نیمی از حاضران از مهاجران خاورمیانه‌ای ساکن در اروپای شرقی بوده‌اند.


از آمریکا نیز هیئتی از کنگره آمریکا و چند تن از مقامات سابق از جمله «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک و وکیل کنونی دونالد ترامپ و نیز «نیوت گینگریچ» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در این گردهمایی حاضر شده و در آن سخنرانی کردند.


یادآور می‌شود برخی سناتورها و اعضای کنگره آمریکا از هر دو حزب به نشست سازمان ورشکسته منافقین پیام ویدئویی ارسال کردند.


نکته بارز در خیمه شب بازی منافقین، همین همراهی مستقیم و غیرمستقیم دولت فرانسه و دولت ترامپ با یکی از جنایتکارترین سازمان‌های تروریستی جهان است، و عجیب اینکه همین گروه حامی تروریسم، برای الحاق ایران به FATF و دروغ بزرگ مبارزه با تروریسم پافشاری می‌کنند و کسانی هم در ایران با وجود تظاهر به مخالفت با ترامپ و امسال او، نسخه‌پیچی امثال وی را تأیید می‌کنند!


در همین زمینه شایان ذکر است که رژیم عربستان با وجود پیشگامی در حمایت از تروریسم، در معرض کمترین فشار غرب و FATF نیست. نشست تروریست‌ها در پاریس هر چند فاقد کمترین اهمیت است اما از بابت برداشتن نقاب از صورت غرب، اهمیت دارد.

نمایش انتشار اسامی بس است رانت ارزی واگذار شده را پس بگیرید

دولت با تزریق بی‌حساب و کتاب 11 تا 15 میلیارد دلار به بازار ارز، رانت چند ده هزار میلیارد تومانی ایجاد کرده که باید جبران کند و صرف انتشار نام برخی دریافت کنندگان ارز بدون جبران ماجرا، تداعی «کمدی اقتصادی» را می‌کند.


جهان نیوز با انتشار این تحلیل نوشت: پس از افزایش روز افزون قیمت دلار که بسیاری از مرزهای غیر قابل باور را شکست، دولت برای تعدیل بازار و جلوگیری از تورم در کالاهای اساسی اقدام به توزیع ارز دولتی کرد. ارزی که به گفته اسحاق جهانگیری، 4200 تومان قیمت داشت و ارزهای دیگر با قیمت‌های بالاتر قاچاق محسوب می‌شد و مستوجب مجازات.


دولت ظرف یکی دو ماه اخیر 11 تا 15 میلیارد دلار ارز به شکل مدیریت نشده و توأم با بی‌تدبیری به بازار ریخت (نوعی پول‌پاشی) که تفاوت 4 تا 5 هزار تومانی هر دلار به جیب برخی رانت‌خواران و اخلالگران اقتصادی رفت و برخی از همین دریافت کنندگان یا اصلاً جنسی وارد نکردند و دلار را در بازار آزاد فروختند یا جنس وارد شده با دلار 4200 تومان را به قیمت دلار 8-7 هزار تومان محاسبه کرده و گران فروشی کردند.


حالا با توجه به لیستی که توسط بانک مرکزی منتشر شده است این اسامی افشا شده‌اند. البته برخی از روزنامه‌های اقتصادی درباره افشای این لیست آن را «کمدی اقتصادی» نامیدند و بیان کردند که دانه درشت‌ها از قلم افتاده‌اند و به طور نصفه این لیست منتشر شده است.


اما گام بعدی این موارد چیست و چه اتفاقی با انتشار این لیست‌ها خواهد افتاد. شفاف‌سازی در این زمینه بسیار امر مطلوبی است اما اگر با برخورد قاطع و ضمانت اجرایی همراه نشود بیشتر به سرخوردگی افکار عمومی و نارضایتی مردم می‌افزاید.


تکلیف دلارهایی که با این زمینه به طور دلالی به جیب برخی‌ها سود کلان جاری کردند و بازار را اینگونه ملتهب چه می‌شود؟


دولت در این عرصه در واقع خود با توجه به اینکه نظارت کافی بر امور نداشته به دلالی بازار ارز کمک کرده است. نظام رانتی که دولت سبب شده در آن دلالی سود داشته باشد و شرکت‌ها برای کسب درآمد به فکر دلالی بیفتند. دولت در مواقع بحران همواره از کسانی صحبت می‌کنند که بازار را ملتهب کرده‌اند اما به نظر می‌رسد با این اوصاف بی‌تدبیری سررشته اصلی این التهابات و همچنین آنهایی که رانت گرفته‌اند ملتهب کنندگان اصلی بازار و اقتصاد هستند.


در این عرصه البته دولت درگیر یکسری کشمکش‌های درونی مانند چالش دو وزیر ارتباطات و صنعت بوده است. برخی رسانه‌ها این کشمکش را بازی زرگری دولت برای فراموش شدن اصل ماجرا نامیدند. برخی از روزنامه‌ها هم با تیترهای اولتیماتوم رئیس به وزیر سعی کردند این دستور روحانی را سخاوتمندانه و مقتدرانه جلوه دهند اما موضوع اصلی اینجاست که دولتی که خود مسبب این وضعیت اقتصادی است و با بی‌تدبیری سبب شده که بازار ملتهب شود و سودجویان بیشتر سودجویی کنند، چه برنامه‌ای برای برخورد با این موارد دارد؟ در واقع این لیست‌ها بیشتر سند بی‌کفایتی و بی‌تدبیری دولت است. به نظر نمی‌رسد که افشای خشک و خالی لیست رانتجویانی که سود کلان به جیب زده‌اند دردی از دردهای اقتصاد دوا کند.

آقای روحانی! به آزمون و خطا در مدیریت اقتصادی پایان دهید

نایب‌رئیس‌کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی از رئیس‌جمهور خواست به آزمون و خطای اقتصادی در دولت پایان دهد.


به گزارش ایلنا نیما بصیری خطاب به روحانی نوشت:
به عنوان یک ایرانی وظیفه خود می‌دانم گلایه‌هایی را از منظر یک صنعتگر و عضوی از پارلمان بخش خصوصی به عرض برسانم. پس از چندین بار شنیدن سخنرانی جنابعالی، همه موارد مطرح‌شده را وعده‌هایی مهم و در عین حال تکراری احساس کردم. آقای رئیس‌ جمهور! بیانات شیوای حضرتعالی در عین حال که مهم‌اند، اما به وضوح از عدم اطلاع نسبت به وضعیت عمومی مردم حکایت می‌کنند.
چنانچه مروری بر فرمایشات و وعده‌های خود در ایام تبلیغات انتخاباتی داشته باشید؛ سؤال اینجا است که کدام یک را تا به امروز برای مردم عملی کرده‌اید! اقتصاد کشور همچنان با سعی و خطا و بدون درایت به پیش می‌رود و فقط با راهکارهای غیرکارشناسی به دنبال حل معضلات کشور هستیم؛ در حالیکه اگر قرار بود بخش خصوصی هم بر مبنای وعده‌ها و تصمیمات جنابعالی و مسئولان دولتی عمل کند، حتما تا امروز نابود شده بود.


وی می‌افزاید: آقای رئیس‌جمهور! چرا عمر جوانان، پیشکسوتان و عامه مردم برایتان مهم نیست و چرا اجازه می‌دهید با سعی و خطا برای سرنوشت مردم تصمیم‌گیری شود. در سخنانتان فرمودید بخش خصوصی می‌بایست چنین کند و چنان کند و ما همراهی می‌کنیم. سؤال این است که مگر تاکنون برای بخش خصوصی چه کرده‌اید که بار دیگر فعالان اقتصادی را به همکاری دعوت می‌کنید؟!


آیا اصل ۴۴ قانون اساسی را به شکل صحیح به اجرا گذاشتید یا فقط شعار حمایت از بخش خصوصی سر دادید؟! چرا برای برچیدن بساط مفاسد و رانت‌های موجود، تصمیمی قاطع اتخاذ نمی‌کنید؟ همان مدیران اجرایی که در برابر شما نشسته و شنونده فرمایشات شما بودند، مگر در این کشور زندگی نمی‌کنند. به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستید، اما غافل از آنکه تمامی سرمایه‌های کشور را ارزان از دست می‌دهید.


آقای رئیس‌جمهور! به جای افزایش ساعت کاری یا کنترل مصرف آب و برق سازمان‌ها، خودتحریمی داخلی را حل کنید و بغض و کینه بخش دولتی نسبت به فعالان بخش خصوصی را مرتفع‌نمایید. شما اکنون از فعالان بخش خصوصی کمک می‌خواهید؛ در حالیکه از انتخابات دوره اول ریاست جمهوری، حضرتعالی وعده حضور در اتاق بازرگانی و در بین فعالان بخش خصوصی را مطرح کردید اما چه شد؟ تا به امروز چه دست نوازشی بر سر فعالان بخش خصوصی کشیده‌اید که انتظار همراهی از آنها دارید؟ البته همین که امروز دست نیاز و همراهی به سوی بخش خصوصی دراز کرده‌اید، جای بسی خوشحالی دارد.

خراسان

هشدار بلوکه شدن دارایی برخی نهادهای ایرانی در امارات


یک مقام مسئول در اطلاعیه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از مدیران نهادهای صنفی و خصوصی، با اشاره به گزارش های واصله اعلام کرده است اقداماتی خصمانه از سوی دولت امارات متحده عربی، علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف از جمله مالی و اقتصادی، جریان داشته و بر این اساس، احتمال بلوکه شدن دارایی برخی نهادهای ایرانی، در این کشور وجود دارد.  


طرح جدید دولت برای مجازات سربازان فراری


در حالی که بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، افرادی که خدمت یا معافیت سربازی را به صورت قانونی پشت سر نگذاشته باشند، از مواردی چون دریافت وام و کمک دولتی، نامزد شدن در انتخابات، صدور پروانه کسب و استخدام محروم خواهند بود، طبق طرحی که هم اکنون توسط تعدادی از مدیران اجرایی، در نهاد ریاست جمهوری مشغول رسیدگی است، قرار شده فارغ التحصیلان برخی رشته های خاص همچون گروه علوم پزشکی نیز در صورت خودداری از انجام تعهدات، مشمول این محرومیت ها شوند.

ایران

سکوت طولانی مقام امریکایی در پاسخ به مقایسه دموکراسی ایران و عربستان

واکنش یکی از مقامات وزارت خارجه امریکا به بی‌توجهی همیشگی امریکا در برابر عدم برگزاری انتخابات در عربستان و در عین حال نقد دائمی دموکراسی در ایران، سکوتی طولانی بود. به گزارش ایلنا، «استوارت جونز» یکی از مقامات وزارت خارجه امریکا در جلسه گزارش هفتگی این وزارتخانه با حضور خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا  امریکا همواره انتخابات ایران را مورد نقد قرار می‌دهد ولی حرفی از انتخابات در عربستان نمی‌زند و اینکه چطور انتخابات عربستان را تعریف می‌کند، پس از مکثی طولانی گفت: من فکر می‌کنم در این نشست ما تنها باید درباره پیشرفت‌های قابل توجه عربستان و شرکایشان در شورای همکاری‌های خلیج فارس صحبت کنیم. او با بیان اینکه مکانیزم مشخصی در دستور کار شورای همکاری است که ما را قادر به مقابله با افراط‌ گرایی می‌کند، مدعی شد: «مشخصاً یکی از منابع افراط‌ گرایی و تهدیدات تروریستی از سوی ایران است. بخشی از ایران به رأی دهندگان‌شان پاسخگو نیستند.»  

حضور یاسین رامین در دادگاه کارکنان دولت

یاسین رامین در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه ویژه کارکنان دولت حاضر شد. به گزارش ایسنا، یاسین رامین (متهم پرونده واردات شیر خشک و فرزند محمد علی رامین) صبح دیروز برای رسیدگی به پرونده‌اش در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه ویژه کارکنان دولت حضور یافت. پیش از این، دو جلسه دادگاه با حضور متهم، وکیل مدافع متهم و نماینده حقوقی هلال احمر برگزار شده است. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، شاکی پرونده مزبور است. محمد شعبانی، وکیل‌مدافع یاسین رامین، موضوع اصلی این پرونده را اختلاف حساب مالی بین شرکت موکلش و هلال احمر عنوان کرده است.

واکنش مداخله‌جویانه امریکا به اعتراض‌ها در خرمشهر

بخش فارسی وزارت امور خارجه امریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به زبان فارسی به اعتراض‌های اخیر در خرمشهر علیه کمبود آب در شهرهای جنوبی کشورمان واکنش نشان داد و مدعی تیراندازی به معترضان شد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه امریکا در پیام مزورانه و مداخله‌جویانه خود نوشت: آب خواستند و گلوله نثارشان شد. این واکنش پس از آن بود که معدودی از افراد ایرانی خواهان براندازی که پیش‌تر نیز در نامه به ترامپ خواستار تحریم ایران شده بودند با انتشار تصاویری که از خرمشهر، دوران اشغال رژیم بعث و جنگ تحمیلی ایران و عراق به جای مانده مدعی شدند که اعتراض مردم به بی آبی با گلوله پاسخ داده شده است. این در حالی است که  این اخبار علاوه بر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، از سوی خبرنگاران مستقل محلی نیز تکذیب شده‌اند. در جریان اعتراض شامگاه شنبه خرمشهر، مأموران ناچار به شلیک به یک فرد مسلح شدند که اکنون او در بیمارستان است و روند درمان را طی می‌کند.

سرقت 20  دستگاه خودروی نمایندگان مجلس

باشگاه خبرنگاران جوان از سرقت 20 دستگاه خودرو با برچسب مجلس در یک سال گذشته خبر داد. بر اساس این خبر، این خودروها به دلیل داشتن برچسب هولوگرام‌دار مجلس شورای اسلامی، توانایی عبور از گیت‌های اصلی ساختمان مجلس را دارند و بیشتر از منطقه غرب تهران به سرقت رفته‌اند. 

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از محمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که خودرویش سرقت شده، نوشت: «ارزش مادی این خودروها را کنار بگذاریم، اگر فردا این خودروها را با برچسب مجلس پر از مواد منفجره  و وارد خانه ملت کنند، چه کسی پاسخگو است؟» حسن‌نژاد افزود: «زمانی که یک کیلومتر سرعت بالاتر می‌رویم، بلافاصله جریمه برایمان پیامک می‌شود، اما هنوز این خودروها پیدا نشده‌اند.»

سومین جلسه دادگاه «یاشار سلطانی» 21 مرداد

وکیل مدافع یاشار سلطانی گفت جلسه سوم رسیدگی به پرونده موکلش ۲۱ مردادماه در دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سیدصادق کاشانی در این باره  با این توضیح که این جلسه قرار بود روز ۱۷ بهمن ماه سال 96 برگزار شود، ولی در آن روز به دلیل اینکه نماینده دادستان حضور نداشت، جلسه تجدید وقت شد، درباره عناوین اتهامی موکلش گفت: موضوع اتهامی، پرونده مربوط به شکایت اشخاص، شهرداری، شورای شهر و همچنین مدعی‌العموم است. یاشار سلطانی، سردبیر سایت معماری‌نیوز منتشر کننده گزارش واگذاری املاک شهرداری، اواخر شهریور ۹۵ بازداشت شد و سپس با تبدیل قرار تأمین آزاد شد.

آرمان

چهارمین جلسه دادگاه موسسه ثامن الحجج

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان شرکت تعاونی مالی اعتباری ثامن الحجج دیروز در شعبه اول دادگاه کیفری یک تهران برگزار شد. در جلسه دیروز یکی از متهمان و وکیل مدافعش به ارائه دفاعیات خود پرداختندو در پایان، قاضی باقری رئیس دادگاه، ادامه رسیدگی به پرونده را به روز شنبه۱۶/ ۴/ ۹۷ موکول کرد. بر اساس اعلام محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری تهران، در این پرونده که حدود ۳۷۰ شاکی دارد، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان تخلف مالی صورت گرفته و با توجه به حجم پرونده در چند جلسه دادگاه به آن رسیدگی خواهد شد.

بازداشت عوامل متخلف در واردات خودرو

عضو کمیسیون صنایع مجلس از بازداشت عوامل متخلف در واردات بیش از 6400 خودرو خبر داد. نادر قاضی پور با اشاره به اخبار پیرامون واردات غیر قانونی 6400 خودرو اظهار کرد: جزئیات گزارش اعمال «ماده ۲۳۶ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس» درباره واردات و تخلف در ثبت سفارش خودرو به کشور که با همکاری کمیسیون صنایع و معادن و همچنین اصل 44 تدوین شده بود در اختیار هیأت رئیسه قرار گرفت. وی افزود: سازمان بازرسی با تشکیل پرونده به پیگیری این امر پرداخت که به موجب آن 3 نفر از متخلفان کلان در این بخش بازداشت و سه نفر دیگر نیز برای مراجعه به مقامات قضایی احضار شده اند، در این بین یک نفر از متخلفان که از کارکنان رسمی دولتی بوده است نیز متواری و تحت پیگرد قانونی است.

گفت‌وگوی پوتین و ترامپ درباره ایران در سوریه

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا روی آینده سوریه و متقاعد کردن مسکو برای خروج ایران از سوریه متمرکز خواهد بود. جان بولتون با بیان اینکه دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی تنها با حضور ترامپ و پوتین انجام خواهد شد، گفت که این نشست روی آینده سوریه و پیشنهاد به مسکو برای کمک به خروج ایران از سوریه متمرکز است.

وی همچنین گفت که آمریکا دست از لفاظی‌های خود برای مخالفت با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه برداشته است. مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: من فکر نمی‌کنم که اسد مساله استراتژیک است، از نظر من ایران مساله استراتژیک است. این امکان وجود دارد که گفت‌وگوهای بیشتری برای کمک به خروج نیروهای ایران از سوریه و بازگرداندن آنها به خانه‌شان انجام شود که یک گام بزرگ خواهد بود.

واکنش ظریف به جنجال تازه اروپا

وزیر خارجه به جنجال ایجاد شده علیه ایارن در اروپا و بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان به اتهام آنچه که تلاش برای بمب گذاری در گردهمایی منافقین در پاریس گفته شده است، واکنش نشان داد.

محمدجواد ظریف در توئیتی نوشت: «چقدر تعجب برانگیز است که همزمان با سفر ما (هیات ایرانی) به همراه رئیس جمهوری ایران به اروپا، عملیات ادعایی ایران مطرح و یک نفر بازداشت شده است. ایران به صراحت تمام خشونت و تروریسم را در هر کجایی محکوم می کند و آماده است تا به تمام نگرانی ها در این باره پاسخ دهد.» مقام‌های قضایی و اطلاعاتی بلژیک ادعا کرده اند کردند که یک دیپلمات ایرانی در کشور آلمان در ارتباط با پرونده‌ای دستگیر شده که دو نفر دیگر هم به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهم‌آیی منافقین در پاریس در آن پرونده متهم شده‌اند.

واکنش به گزارش ضدایرانی آمریکا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به گزارش سالیانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا واکنش نشان داد. بهرام قاسمی در واکنش به گزارش سالیانه وزارت امور خارجه آمریکا با موضوع قاچاق انسان که در بخشی از آن اتهاماتی را متوجه کشورمان کرده است، گفت: این گزارش مغرضانه، جانبدارانه و سیاسی را که با استفاده از منابع و اطلاعات نامعتبر اتهاماتی بی اساس و غیرواقعی در موضوع قاچاق انسان به کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است را مردود می‌دانیم. قاسمی افزود: دولت آمریکا تلاش دارد تا از طریق این اقدامات، افکار عمومی جهان را از سیاست‌های مداخله جویانه و بی ثبات کننده خود که به صورت جدی در سطح جهان بویژه در غرب آسیا و آفریقا زمینه شکل گیری و گسترش شبکه‌های تبهکار سازمان یافته قاچاق انسان را فراهم کرده، منحرف نماید.

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا

وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه واشنگتن با انتشار پیامی متزورانه به برخی اعتراض‌ها علیه کمبود آب در شهرهای جنوبی کشورمان واکنش نشان داد. بخش فارسی وزارت امورخارجه آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به زبان فارسی به اعتراض‌های اخیر در خرمشهر علیه کمبود آب در شهرهای جنوبی کشورمان واکنش نشان داد و مدعی تیراندازی به معترضان شد. بخش فارسی وزارت امورخارجه آمریکا در پیام متزورانه و مداخله‌جویانه خود نوشت: آب خواستند و گلوله نثارشان شد .

پس از آنکه تعدادی از مردم خرمشهر شنبه شب در اعتراض به کمبود آب آشامیدنی سالم دست به تجمع و اعتراض زدند، برخی رسانه‌های خارجی در ادامه سیاست‌های شیطنت‌آمیز خود مدعی شدند که در جریان این تجمع یک تا چهار نفر به ضرب گلوله کشته شده‌اند. این در حالی است که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پس از انتشار این اخبار بی‌اساس، کشته شدن شهروندان کشورمان در خرمشهر را تکذیب کرد.

تلاش نمایندگان و عارف برای دانشجویان

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از اهتمام رئیس و اعضای این کمیسیون برای حل مشکل احکام صادره برای دانشجویان خبر داد. داوود محمدی اظهار کرد: کمیسیون آموزش موضوع احکام صادره برای دانشجویان را دنبال کرده و در این رابطه با وزیر هم صحبت‌هایی شده است. آقای دکتر عارف رئیس کمیسیون آموزش هم نسبت به حل این قضیه اهتمام دارد.

وی افزود: البته قوه قضاییه به هر حال اختیاراتی دارد و می‌گوید احکام باید مبتنی بر قانون باشد، اتفاقاتی افتاده و اسنادی است که اینها باید کنار هم گذاشته شود، اما آنچه ما بر آن تاکید داریم این است که این دانشجویان جوان هستند و شور و حال جوانی و علاقه‌مندی به مسائل اجتماعی دارند. اگر هم در مقطعی دچار اشتباه می‌شوند باید آنها را راهنمایی کنیم. نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: ما قائل به رافت، مهربانی و مسامحه هستیم و بر همین اساس کمیسیون آموزش و نمایندگان در مذاکرات با وزارت آموزش و پرورش خواستار حل مشکل دانشجویان هستند. خوشبختانه وزارت علوم هم وارد شده و نسبت به حل قضیه اهتمام دارد و مذاکراتی با قوه قضاییه انجام داده که امیدواریم منتج به نتیجه خوبی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    0 0
    گاردین در حاشیه این گردهمایی با برخی از افراد حاضر در آن مصاحبه کرده از جمله این افراد یک مادر و 2 فرزند سوری مهاجر در اروپای شرقی بوده که از طریق آگهی فیسبوک از آن مطلع شده و در آن شرکت کرده است. او به خبرنگار گاردین گفته است: ما برای تعطیلات به اینجا آمدیم چون به پاریس سفر نکرده بودیم و هیچ شناختی نسبت به این گروه نداریم.(!)
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    1 0
    طبق طرحی که هم اکنون توسط تعدادی از مدیران اجرایی، در نهاد ریاست جمهوری مشغول رسیدگی است، قرار شده فارغ التحصیلان برخی رشته های خاص همچون گروه علوم پزشکی نیز در صورت خودداری از انجام تعهدات، مشمول این محرومیت ها شوند.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    0 0
    خخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس