اینستاگرام

کارشناس فضای مجازی گفت: اموری که فطرت انسان به زشتی آن اذعان دارد در اینستاگرام به نحوی ترویج می‌شود که به تدریج قبح خود را برای مخاطبان از دست می‌دهد و این مسائل قبیح به تدریج عادی و حتی زیبا می‌شود.

به گزارش مشرق، حمید تهرانی عضو انجمن صیانت از کودکان و نوجوانان برخط و کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه مخاطب ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام جوانان و به ویژه دختران جوان هستند، اظهار کرد: اینستاگرام 24 میلیون کاربر ایرانی دارد و ایرانی‌ها هفتمین کشور جهان هستند که از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند که خود مسأله قابل توجهی برای بررسی کارشناسان است.

وی افزود: اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه مورد مصرف برای جوانان است در حالی که آنها توجهی به این ندارند که منطق، روش، تاکتیک و ذائقه‌سازی راهبران اینستاگرام آنها را به چه سمتی می‌برد و نمایش زندگی شاد، مرفه و بی‌دردسر اینستاگرام تأثیرگذاری زیادی بر روی روان جوانانی دارد که خود را با کاربران مختلف آن مقایسه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

اینستاگرام چگونه سلامت روان زنان را نشانه می‌گیرد؟

کارشناس فضای مجازی اضافه کرد: این شبکه اجتماعی میدان بزرگی برای خودنمایی است و عیب بزرگی که دارد این است که انسان‌ها را متفاوت از آنچه در دنیای واقعی هستند مطابق آنچه خود تصویر می‌کنند سرخوش و شاد نشان می‌دهد. برای مثال در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است آمریکایی‌ها 6 برابر زمانی که صرف گلف ‌بازی می‌کنند صرف شستن ظرف می‌کنند اما با این وجود تصاویری که از گلف ‌بازی آمریکایی‌ها در فضای اینستاگرام منتشر می‌شود دو برابر تصاویر ظرف شستن آنهاست این گزارش رسمی رسانه امریکایی نشان می‌دهد تا چه حد تصاویر منتشرشده در اینستاگرام به اذعان آنها غیرواقعی است. 

تهرانی با اشاره به جنبش کنترل زمان در شبکه‌های اجتماعی که در دنیا مرسوم شده است، خاطرنشان کرد: عدم کنترل وقت در شبکه اجتماعی همچون اینستاگرام باعث از بین رفتن زمان مهمی از جوانان می‌شود و بنا بر برخی آمار 5 تا 9 ساعت وقت توسط جوانان در اینستاگرام می‌گذارد. 

وی با تأکید بر اینکه اختلال روانی خودشیفتگی از اعتیاد به اینستاگرام ناشی می‌شود، گفت: میلیون‌ها تصویر و میلیاردها لایک در اینستاگرام روزانه منتشر و رد و بدل می‌شود و روانشناسان معتقدند اختلال روانی خودشیفتگی با گسترش اینستاگرام در بین مردمی که از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند، در حال تشدید است. 

عضو انجمن صیانت از کودکان و نوجوانان برخط با بیان اینکه علاقه کاربران اینستاگرام به تصاویر شخصی 38 درصد بیشتر از سایر تصاویر است، ادامه داد: تغییر جهان‌بینی و تعریف شدن ذیل تمدن جدیدی که در فضای مجازی در حال شکل‌گیری است از دیگر آفات غرق شدن در فضای اینستاگرام است و این تغییر ذائقه به تغییر سبک زندگی منجر می‌شود. 

تهرانی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های جدی اینستاگرام تغییر مفاهیم زیبایی‌شناختی است، عنوان کرد: زشتی‌هایی که فطرت هر انسان به آن اذعان دارد در اینستاگرام به نحوی ترویج داده می‌شود که به تدریج قبح خود را برای مخاطبان از دست می‌دهد و این مسائل قبیح به تدریج عادی و حتی زیبا می‌شود. 

*سلبریتی‌هایی که یک شبه مهربان و خیرخواه می‌شوند

وی بیان داشت: منطق سلبریتی‌ها در فضای اینستاگرام حفظ و جذب فالوئر است و تمام حرکات و تصمیم‌گیری‌های آنها بر اساس این مسأله جهت‌دهی می‌شود به همین دلیل است که می‌بینیم ناگهان یک سلبریتی که به اذعان کسانی که او را از نزدیک می‌شناسند و او را انسانی خودخواه و خودمحور می‌دانند به ناگاه خیرخواه می‌شود و برای دیده‌تر شدن دست به امور خیریه و انسانی می‌زند.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به خطر اختلال روانی برای کودکان زیر 18 سال در فضای اینستاگرام گفت: در کشورهای دیگر افراد زیر 13 سال اجازه استفاده از اینستاگرام را ندارند و تا 18 سالگی تحت نظارت والدین از این شبکه استفاده می‌کنند در حالی که در کشور ما برای این مسأله هیچ نظارتی وجود ندارد و اختلالات روانی ناشی از استفاده از اینستاگرام که مطرح شد در جوانان که در آستانه شکل‌دهی به ذهن خود هستند به مراتب بیشتر بروز می‌کند.

*شوهرم پاره تنم یا شوهرم مرا درک نمی‌کند؟

وی ادامه داد: یک جست‌وجوی ساده برای نشان دادن فاصله واقعیت تصنعی اینستاگرام کافی است تا ذهن مخاطب را به واقعیت‌ها راهنمایی کند برای مثال اگر واژه شوهرم را در اینستاگرام جست‌وجو کنیم اولین و پراستفاده‌ترین نتیجه، نشان‌دهنده شوهر مهربانم، شوهرم پاره تنم و شوهرم دنیامه است در حالی که اگر کلمه شوهرم را در گوگل جست‌وجو کنیم آنچه در اولین نتایج توسط گوگل ارائه می‌شود و نتیجه بیشترین جستجوهاست نشان‌دهنده مشکلاتی است که زنان با شوهران خود دارند و در فضای مجازی به دنبال راه‌حل آن هستند، در واقع نشان می‌دهد آنچه در اینستاگرام نمایش داده می‌شود صرفاً نمایشی غیرواقعی است که منعکس کننده شادی‌های دروغین است. 

کارشناس فضای مجازی با تاکید بر اینکه فاصله فاحش بین سرخوش، ثروتمند و شاد اینستاگرام تصویر نارضایتی برای دیگران رقم می‌زند گفت: بسیاری از اختلالات روانی با دانستن واقعیت پنهان از بین می‌رود و یا کم می‌شود.

تهرانی با بیان اینکه نمی‌توان منکر فایده‌ها و فرصت‌های شبکه اجتماعی اینستاگرام شد، اظهار کرد: متأسفانه ما فرهنگ را فدای سیاست‌بازی کردیم و تهدید خانواده‌ها که نتیجه آزاد گذاشتن شبکه‌ای همچون اینستاگرام است را فراموش کردیم در حالی که اینستاگرام به مراتب خطرناک‌تر از تلگرام است. سیاست وادادگی و منفعلانه ما در اینستاگرام خطرناک است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    16 5
    سلبریتی ها اکثراً موجوداتی دهن گشاد با مغزهای نخودی و دور از مردم هستند و مرید کسی هستند که جیبشان را بیشتر پر کند
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    7 0
    من که کلا گوشیمو عوض کردم رفتم یه تری جی خریدم سرعت اینترنتم اشغال اصلا نمیرم سراغش به کار و درسم چسبیدم
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    7 0
    روحانی منادی ابتذال و انحطاط است. مردم هم حرکت در سرازیری دره ها را بیش از حرکت در سربالایی برای صعود به قله ها دوست دارند.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
    11 0
    منو چراتایید نکردید ؟؟؟چون کامنت واقعیت داشت پلیس فتاتون عموا کاری نمیکنه ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس