کد خبر 870673
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
زورخانه

یک سازنده وسایل زورخانه‌ای گفت: جوان‌ها امروز عوض شده‌اند به‌جای میل و ضرب زورخانه به دنبال قلیان هستند و از هر ۱۰ نفر مشتری‌ها ۹ نفرشان پایه قلیان می‌خواهند.

به گزارش مشرق، حمید گنجه‌پور مردی ۵۲ ساله است که بیش از نیمی از عمر خود را صرف ساخت وسایل زورخانه‌ای کرده است، در حال حاضر گنجه‌پور از معدود افرادی است که این شغل را حفظ کرده و همچنان به ساخت میل و ضرب زورخانه می‌پردازد، در ادامه گفت‌وگو با این هنرمند برجسته را می‌خوانید:

 
خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که از چه زمانی وارد این عرصه شدید؟
حمید گنچه پور هستم، ۵۲ سال سن دارم و حدود ۲۰ سالی است که وارد این عرصه شده‌ام و در حال حاضر کار خراطی انجام می‌دهم؛ چوب‌تراش می‌دهم و وسایلی مانند وسایل زورخانه‌ای سنج و کباده می‌سازم.

چه شد که به سراغ ساخت وسایل زورخانه‌ای آمدید؟
از ۳۰ سالگی پا به این عرصه گذاشتم و مهم‌ترین دلیل آن علاقه به ورزش زورخانه‌ای است، درواقع می‌خواستم به‌نوعی در احیای این ورزش قدیمی که در حال حاضر رو به فراموشی است، قدم بردارم.

پیش‌ازاین که وارد این کار شوید به چه‌کاری مشغول بودید؟
حرفه پدری ما عکاسی است، اولین عکاسی در شهر قزوین را ما تأسیس کردیم و در این بخش ۷۰ سال سابقه داشتیم، زمانی که عکاسی از آب‌وتاب افتاد به شغل خراطی روی آوردم.

چه شد که ورزش زورخانه‌ای توجه شمارا جلب کرد؟
پدرم علاوه بر عکاسی ورزشکار باستانی بود، من نیز از کودکی به این ورزش علاقه داشتم و به همراه پدر به زورخانه می‌رفتم، همین موضوع باعث شد که به سمت ورزش زورخانه‌ای بروم بنابراین کارم را از خراطی شروع کردم و کم‌کم وارد کار زورخانه‌ای شدم.

خودتان هم ورزش زورخانه‌ای انجام می‌دهید؟
ورزش زورخانه‌ای انجام می‌دادم اما دستم دچار آسیب شده است در حال حاضر انجام نمی‌دهم.

خاطره خاصی از آن دوران دارید؟
یک روز افرادی که میله باستانی قدرتی کار می‌کنند را تماشا می‌کردم، نوجوان ۱۷ ساله‌ای را دیدم که در توانش بود ۹۰ کیلو میل باستانی را بچرخاند، این برای من خیلی عجیب بود و آن صحنه در ذهنم باقی‌مانده است درحالی‌که پهلوانان کشور تنها می‌توانند ۸۰ کیلو میل بچرخانند، قدرت عجیب و غافلگیرکننده داشت و هر طرف ۴۶ کیلو نگه می‌داشت این در حالی است که افراد معمولی بیش از ۲۰ کیلو نمی‌توانند نگه‌دارند.

در حال حاضر ورزش زورخانه‌ای و بازار کار شما چطور است؟
تمایل به ورزش زورخانه‌ای کمتر شده است مشتری‌های ما این‌طور است که از بین ۱۰ جوان، ۹ نفر قلیان می‌خواهند یک نفر وسایل زورخانه، بازار فعلی خراب است اما شکر خدا مشتری داریم و سفارش می‌آید، درواقع اقتصاد کشور خراب است.

چه افرادی می‌توانند وارد این رشته شوند؟
افرادی که این رشته را دوست دارند می‌توانند بیایند چراکه در وجود شخص علاقه به خراطی باید وجود داشته باشد، ذوق کار و علاقه به کار دارای اهمیت است.

صحبت آخر؟
مسئولین توجه کنند که محیط ورزشی باید سالم باشد تا مردم با اطمینان فرزندان خود را به این محیط‌ها بفرستند، زورخانه‌ها در حال حاضر مرام پهلوانی ندراند و گردن‌کلفتی ولاتی بازی را می‌پسندد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AE ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    0 0
    الان زورخونه چیا بیشتر قلیان میکشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس