کریمی قدوسی

نماینده مردم مشهد در مجلس از ایجاد انحصار در صنعت دام و طیور انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 10 تیر) در جلسه علنی پارلمان و در جریان طرح سوال خود از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، اظهار کرد: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس ظرف 15 روز پس از وصول سوال، جلسه با وزیر باید در کمیسیون مربوطه برگزار شود. نهایتاً پس از لحاظ مهلت‌های قانونی پس از 35 روز سوال باید در صحن علنی قوه مقننه مطرح شود، اما سوال بنده پس از 7 ماه در صحن مطرح شده است.

وی در توضیح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی، اظهار داشت: سوال بنده از وزیر مربوط به تولید مرغ، تخم مرغ و همچنین آنفولانزا بود که در سال 96 موضوعیت داشت که اگر در آن زمان این سوال در صحن علنی پارلمان مطرح می‌شد، تاثیر بیشتری داشت.

بیشتر بخوانید:

کارت زرد مجلس به وزیر جهاد کشاورزی

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه پس از انقلاب صنعت دام و طیور رشد خوبی داشته، تاکید کرد: مازاد تولید در زمینه طیور گوشتی و تخم مرغ به سایر کشورها صادر شده است.

کریمی قدوسی با تاکید بر اینکه انحصار به عنوان یکی از شیوه‌های سرمایه‌داری شناخته می‌شود،گفت: در جهان نیز شرکت‌های بزرگ چند ملیتی انحصار اقلام غذایی را به دست می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در دنیا شرکت‌های بزرگ چندملیتی انحصار اقلام عمده غذایی را به دست گرفتند. مثلا حزب دموکرات انحصار پنبه و حزب جمهوری خواه در آمریکا انحصار سویا و ذرت را در اختیار دارد؛ یکی سیگار و دیگری اسلحه را به صورت انحصاری در دست دارد و این را به دنیا نیز تعمیم می‌دهند. در این شرایط به شرکت‌های کوچک اجازه ورود به عرصه داده نمی‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس به ایجاد انحصار بر بازار دان و مرغ توسط آقای مدلل با زیر پا گذاشتن قانون اشاره کرد و گفت: صنعت دام و طیور بخش اعظم سبد کالای خانوارها را تشکیل می‌دهد.

نماینده مردم مشهد در مجلس همچنین با اشاره به اینکه صنعت دام و طیور یکی از پایه‌های قوی داخل کشور ما است، عنوان کرد: متأسفانه در این بخش انحصاری صورت گرفته است که این بخش را با مشکل مواجه کرده است.

کریمی قدوسی ادامه داد: انحصار یکی از شیوه‌های نظام سرمایه‌داری است، در دنیا هم شرکت‌های بزرگ چند ملیتی انحصار اقلام عمده غذایی و دیگر مواد را به دست گرفته‌اند.

وی همچنین تأکید کرد که اگر ما در کشور با 10 سلطان مقابله شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. سلطان‌هایی چون سلطان شکر، آهن، ذرت و سویا و یا سلطان پارچه.

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به انحصار 60 درصدی واردات نهادهای صنعت دام و طیور توسط شخصی به نام مُدلل گفت: 60 درصد از انحصار در این بخش به دست این تاجر است. اگر دولت نتواند بخش زیادی از واردات را کنترل کند طبعاً این شخص روز به روز قدرت پیدا می‌کند.

کریمی قدوسی بر همین اساس اضافه کرد: امثال اینها در اقتصاد نقش بسیار زیادی دارند و این باعث می‌شود رقابتی که قانون برای جایگاه رقابت تأکید دارد تحت تاثیر قرار گیرد.

وی یکی از وظایف شورای رقابت را در مقابله با انحصار عنوان کرد و گفت: یک سازمان در اختیار جهاد کشاورزی از ابتدا تاکنون بوده است که این سازمان بیشتر جنبه حمایتی دارد نه تجارتی و موضوع عدم انحصار را در بخش‌های مختلف حوزه خود دنبال نمی‌کند.

**فردی به نام آقای مُدَلل 90 درصد واردات خوراک دام و طیور را در دست گرفته است

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: فردی به نام آقای مُدَلل 90 درصد واردات سویا، ذرت، خوراک دام و طیور را در دست گرفته و در قیمت‌ها تأثیرگذار است.

کریمی قدوسی اضافه کرد: این شخص روزانه قیمت‌ها را تعیین می‌کند به نحوی که در 6 ماه گذشته بدون اینکه قیمت جهانی تغییر کرده باشد، قیمت نهاده‌ها 2 برابر شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس با انتقاد از اینکه چرا شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی با مُدَلل همکاری می‌کند،گفت: در واقع سوال ما در راستای اعتراض تولیدکنندگان مرغ در سراسر کشور است.

وی ادامه داد: این افراد انحصار بازار تولیدات کشاورزی و دام و طیور را به دست گرفته‌اند اما شما آقای حجتی باید با توجه به قانون ضد انحصار از تولیدکنندگان حمایت کنید و آن آقایانی که انگشت شمار هستند کنترل کنید.

کریمی قدوسی در خاتمه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: جنابعالی هم قطعاً مخالف این رویه و انحصار هستید، اگر مشکل قانونی دارید بیایید مطرح بفرمایید تا مجلس شورای اسلامی برای اصلاح این فضا در کشور کمک کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پویا US ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    4 0
    به این نتیجه میرسم که دولت هیچ غلطی نمیکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس