پوتین

هم‌زمان با تحرکات نظامی ارتش سوریه در جنوب سوریه، تلاش‌های روسیه برای قانع کردن واشنگتن و تل‌آویو در جهت تسهیل روند سازش در این منطقه نیز همچنان ادامه دارد.

سرویس جهان مشرق - اعلام آمریکا مبنی بر کنار گذاشتن حمایت از گروه‌های تروریستی وابسته به این کشور در جنوب سوریه همزمان با اخبار منتشر شده از عملیات قریب الوقوع ارتش سوریه در مناطق جنوبی، شوک عجیبی در روحیه مبارزاتی این گروه‌ها ایجاد کرده و آنها را دچار یأس و ناامیدی کرد. 

پیامی که  خبرگزاری رویترز چند روز پیش آن را منتشر کرده ودر پی آن دولت آمریکا و گروه‌های مسلح سوری نیز محتوای آن را تایید کردند، نشان داد که آمریکا قدرت مداخله نظامی در جنوب سوریه را ندارد.

این در حالی است که آنها به این نتیجه رسیده‌اند که گروه‌های مسلح نیز در جنگ نیابتی آمریکا، قدرت تحقق اهداف این کشور را ندارند. درست به همین علت است که آنها از حمایت این گروه‌ها دست برداشته‌اند.  به این ترتیب می‌توان گفت آمریکا و متحدان غربی و منطقه‌ای این کشور در بن‌بستی گرفتار شده‌اند که تنها راه فرار از آن تلاش برای به فرسایش کشاندن جنگ سوریه و مانع‌تراشی در روند حل و فصل سیاسی آن است. 

نقشه سوریه

از سوی منابع رژیم صهیونیستی نیز مجموعه‌ای از موضع گیری‌ها مطرح شده که نشان دهنده عقب نشینی این رژیم است.  سایت عبری زبان واللا وابسته به محافل جاسوسی رژیم صهیونیستی می‌گوید که ارتش اسرائیل خود را برای روزی آماده می‌کند که ارتش سوریه بتواند کنترل مناطق جنوبی این کشور به ویژه مرزهای جولان را  در اختیار خود بگیرد. آهارون هلیوی رئیس شعبه عملیات ارتش اسرائیل طی دو روز گذشته از مرزهای سوریه با فلسطین اشغالی بازدید کرده و از یگانهای نظامی مستقر در این مناطق سان دیده است. او در این بازدید به دنبال بررسی میزان آمادگی نیروهای اسرائیلی برای روزی است که ارتش سوریه کنترل کامل بخش‌های مرزی فلسطین اشغالی را در دست بگیرد.

در نتیجه حساسیت فضای عملیاتی موجود در عملیات جنوب سوریه،  رژیم صهیونیستی  به احتمال فراوان از انجام هر نوع مداخله نظامی در داخل سوریه امتناع خواهد کرد. آنها تلاش دارند با  مخابره سیگنال‌ها و تهدیدهایی مبنی بر ضرورت جلوگیری از تحریک ارتش اسرائیل، طرف سوری را به دقت بیشتر در پرتاب موشک‌ها و عملیات نظامی خود مجبور کنند. 

بنا به گزارش منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی، گادی آیزنکوت رئیس ستاد ارتش این رژیم  برای جلوگیری از تحریک سوریه حتی دستور داده تعداد مجروحان تروریست وارد شده به  سرزمین‌های اشغالی برای مداوا نیز کاهش پیدا کند. 

ثبات قدم اردوگاه مقاومت در جنوب سوریه به ثمر نشست

در طرف مقابل اردوگاه بازنده غربی در سوریه،  محور مقاومت قرار دارد که با جانفشانی و مقاومت و پایداری موفق شده تمامی اهداف و مواضع خود را در این کشور تثبیت کند.

از دو ماه پیش با موضع گیری‌هایی که مقامات رسمی کرملین در خصوص نیروهای نظامی خارجی مستقر در سوریه انجام دادند، هجمه تبلیغاتی گسترده‌ای ضد مستشاران نظامی ایران و نیروهای شبه نظامی وابسته به حزب‌الله در سوریه آغاز شد و رسانه‌های وابسته به دلارهای نفتی و بنگاه‌های خبرپراکنی غربی از اختلاف نظر کرملین و تهران در خصوص خروج نیروهای خارجی از تمامی بخش‌های سوریه خبر دادند. 

تل‌آویو و شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز  به موازات این فضا، مانور تبلیغاتی گسترده‌ای را آغاز کرده و این تحولات را در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک خود دانست و و سعی کرد حجم مطالبات خود را افزایش دهد.

نقشه جنوب سوریه

اما مدتی نگذشت که در پی اصرار محور مقاومت در عدم خروج نیروهای نظامی خود از جنوب سوریه و آغاز عملیات نظامی ضد گروه‌های تروریستی مسلح مستقر در این منطقه، روسیه نیز مواضع خود را تغییر داده و به  عملیات ضد تروریستی دولت سوریه در جنوب این کشور پیوست. 

روسیه به علت اینکه حضور نظامی‌اش در حل و فصل مناقشه سوریه تحت تاثیر این موضع‌گیری قرار نگیرد، وارد عملیات ضد تروریستی در جبهه جنوبی شد. در پی  تغییر مواضع مسکو، آمریکا نیز چند روز پیش اعلام کرد که دست از حمایت گروه‌های مسلح برداشته و اردن نیز  مرزهای خود را به روی این گروه‌ها بست تا آنها را در تنگنای مرگ یا تسلیم قرار دهد. درست شبیه همان اتفاقی که در مورد تروریست‌های غوطه شرقی اتفاق افتاد.

از این منظر دستیابی به توافق سیاسی برای تخلیه گروه‌های تروریستی در ازای خارج کردن آنها و خانواده‌هایشان از این منطقه محاصره شده بعید به نظر نمی‌رسد. 

نیروی هوایی روسیه از چند روز پیش برای اینکه از طرح و برنامه دمشق در مبارزه با گروه‌های مسلح عقب نماند،  موشک باران گسترده مواضع تروریست‌ها را آغاز کرده است. به نظر می‌رسد فرماندهی جنگی سوریه در این عملیات به دنبال تحقق مجموعه‌ای از اهداف به صورت مرحله‌ای است که اولین بخش از آن تسلط بر منطقه اللجاة در حومه شمال شرقی درعا است.  در مرحله بعد احتمالا نیروهای ارتش سوریه به سمت محورهای شهر درعا حرکت می‌کنند و از آنجا به سمت مرزهای اردن پیشروی می‌کنند. 

سناریوهای عملیات نظامی در جنوب سوریه

تحرکات لوجستیک و نظامی ارتش سوریه نشان از نزدیک شدن به آغاز درگیری‌های جنوب این کشوردارد. هم‌زمان با تحرکات نظامی ارتش سوریه، تلاش‌های روسیه برای قانع کردن واشنگتن و تل‌آویو در جهت تسهیل روند سازش در این منطقه نیز همچنان ادامه دارد. 

در سایه این تحولات می‌توان  سناریوهای زیر را برای اتفاقات جنوب سوریه پیش‌بینی کرد: 

سناریوی اول که روسیه به دنبال اجرای آن است، استقرار ارتش سوریه در منطقه جنوبی این کشور و تخلیه پایگاه آمریکایی التنف است تا جلوی جنگی جدید در روند التهابات منطقه‌ای در این بخش از سوریه گرفته شود، جنگی که می تواند دستارودهای روسیه در سوریه طی سالهای اخیر را تحت الشعاع قرار دهد. 

بر اساس سناریوی دوم، احتمالا از  چند روز آینده جنگ برای آزادسازی جنوب سوریه آغاز می‌شود.

این سناریو را می توان شبیه به سناریوی آزاد سازی منطقه غوطه دمشق دانست که  آمریکا و رژیم صهیونیستی در آن زمان برای جلوگیری از این عملیات تجاوزهای انفرادی و متفرقی را ضد سوریه انجام دادند، اما در نهایت نتوانستند وارد جنگ فراگیر با دولت سوریه شده و مانع از شکست تروریست‌ها شوند. در سایه بروز این شرایط به احتمال فراوان گروه‌های مسلح چاره‌ای غیر از تسلیم شدن و ترک منطقه محاصره شده جنوب سوریه نخواهند داشت، آن هم در شرایطی که اردن نیز مرزهای خود را به روی تروریست‌ها بسته است. 

بر اساس سناریوی سوم که بسیار بعید به نظر می رسد، ممکن است آمریکا با همکاری رژیم صهیونیستی تهدیدات خود برای جلوگیری از عملیات نظامی ارتش سوریه در جنوب این کشور را عملیاتی کند. در این صورت منطقه وارد جنگی بین‌المللی خواهد بود که تنها منحصر به اراضی سوریه نخواهد شد. 

سناریوی چهارم: برخی منابع اعلام می‌کنند مشارکت روسیه در این عملیات در نتیجه حساسیت عملیات نظامی در مناطق چسبیده به ارتفاعات جولان است. بر اساس این گزارش مسکو تلاش دارد نیروهای حزب الله و مستشاران نظامی ایران را از عملیات نظامی در این منطقه منع کند.

آنها موافقت آمریکا برای کنار گذاشتن حمایت از گروه‌های مسلح را در چارچوب عملی شدن این شرایط می‌دانند.  در صورت درست بودن این اطلاعات نیز باید گفت که کیفیت این معامله باعث تسهیل در پاکسازی این مناطق از دست گروه‌های تروریستی خواهد بود و بعد از مرحله پاک‌سازی نیز این دولت سوریه است که باید در مورد این مناطق تصمیم‌گیری کند. در صورتی که این سناریو درست باشد، تل‌آویو نیز در سکوت مرگباری فرو خواهد رفت و تنها با استقرار گسترده نیروهای خود در مرزهای جولان تلاش خواهد کرد عملیات را از دور رصد کند. 

به هر حال در شرایط کنونی آزادسازی جنوب سوریه به ایجاد فضای مناسب به نفع دولت این کشور برای پایان دادن به موجودیت گروه‌های تروریستی مسلح و نیروهای خارجی اشغالگر در شمال و شرق سوریه منجر خواهد شد.

عبرت‌های توقف حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی

توقف حمایت‌های آمریکا از گروه‌های تروریستی مسلح در جنوب سوریه نشان دهنده شکست سیاست‌های تهدید و ارعاب آمریکا است که از مدتی پیش بدون در اختیار داشتن برگه‌های برنده در موازنه‌های نظامی تنها به دنبال ترساندن دولت سوریه برای جلوگیری از  آزادسازی مناطق مختلف توسط ارتش عربی سوریه است و همچنان می خواهد از اعتبار خود  به عنوان اهرم فشاری در مذاکرات سیاسی حل بحران این کشور استفاده کند. 

علاوه بر این که تحولات مذکور نشان دهنده پیروزی اراده دولت ملی سوریه و تصمیم قطعی آن برای پاکسازی تمام مناطق این کشور از لوث وجود گروه‌های تروریستی است.

دولت سوریه ثابت کرده است که اهمیتی به تهدیدات غربی صهیونیستی نمی‌دهد و آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز ثابت کرده‌اند که حتی اگر خطوط قرمز موهوم آنها در سوریه نادیده گرفته شود، برای ورود به جنگ فراگیر جدید در منطقه قدرت و انرژی کافی ندارند. 

علاوه بر اینها درسی که از پیام اخیر آمریکا مبنی بر کنار گذاشتن حمایت از گروه‌های تروریستی می‌توان گرفت، متوجه تمامی رژیم‌ها و جریان‌های منطقه ای است که همچنان بر روی حمایت آمریکا در بقای قدرت و حاکمیت خود حساب کرده اند.  این رژیم ها باید بدانند که آمریکا تا زمانی در کنار آنها خواهد بود که کشورهای مذکور بتوانند منافع واشنگتن را تامین کنند، اما وقتی تاریخ مصرف آنها به پایان برسد، کاخ سفید لحظه‌ای در خالی کردن زیر پای آنها درنگ نخواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • DE ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    پوتين بايد كف پاي ترامپ را بليسد .
    • SG ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      درود بر اتحاد جماهیر شوروی که با بی کفایتی امثال پوتین لوده لومپن از هم پاشید . جاوید استالین .
    • قاسم IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      پوتین کف پای ترامپ را ببوسه چی گیر تو میاد؟
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      64 17
      ناشناس 12:13 شما که داری این حرف رو میزنی شاید ترامپ پاشو گذاشته بود روی مدفوع سگش .
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      "مزدوران بدانند که آمریکا تا زمانی در کنار آنها خواهد بود که کشورهای مذکور بتوانند منافع واشنگتن را تامین کنند، اما وقتی تاریخ مصرف آنها به پایان برسد، کاخ سفید لحظه‌ای در خالی کردن زیر پای آنها درنگ نخواهد کرد." قابل توجه مزدوران داخلی
    • FR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      10 13
      مرگ بر روسیه والسلام نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
  • DE ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    خيلي دلم براي ابوبكرالبغدادي تنگ شده :((( كسي خبري ازش نداره ؟
    • SG ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      من دلم برای کمونیسم شوروی و استالین تنگ شده . روح بزرگ استالین . پوتین و هم قماشانش را لعنت کند . به امید شکل گیری دوباره اتحاد جماهیر شوروی و سلطه بر جهان .
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      26 38
      چررا سری به مستراح بزن
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    41 6
    با مقاله موافقم، عدم حمایت آمریکا در نیمه راه یک شکست است
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    فعلا اصلاح طلبها دارند کف پای اروپا رو می لیسند
  • محمد US ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    28 50
    مشرق اخبار جنوب سوریه بزار منطقه لجاه و شهرک مهم راهبردی بصری الحریر در استان درعا ازاد شدن
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      23 20
      اخبار سوریه و یمن رو بیشتر بذار مشرق عزیز همراه با نظرات کارشناسان
  • احمدی نژادی US ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    30 53
    مشرق یه تست الکل واسه کامنتها بذار،هر کی تا خرخره میخوره نیاد نظر بذاره،این دیوانه ها کی هستند دیگه
    • قریشی IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      الکل نخوردن، سرشون تا گردن توی آخوریه که امریکا و اسرائیل توش کثافت میریزند . درواقع استفراغ رسانه های اسرائیلی و امریکائی رو میخورند
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    3 6
    روسوفیل
  • شهرام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    36 26
    درود بر رزمندگان اسلام سلام بر شهیدان
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    34 62
    اینایی که منفی میدن را لطفا شناسایی کنید ببنید کی هسیتند کی اجیرشون کرده
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      65 16
      همین شما هستین که ملت نابود کردن بخاطر عقیده و بیانشان بگیرند اعدامشان کنند به تو چه اصلا
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
      19 60
      هيچ چي اينا يه مشت علاف بيکار هستند که با همين منفي ها دلشون را خوش مي‌کنند اتفاقي هم افتاد سوراخ موش صد ميليون
  • احسان IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    29 37
    انشاا.... با نابودی رژیمهای مرتجع و سفاک منطقه الخصوص عربستان مقاومت در منطقه فراگیر خواهد شد.
  • سریال IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    23 38
    از پوتین متشکریم
  • فرهنگی ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    22 15
    آمریکا پشت کردها رادر شهرهای شمالی سوریه خالی کرد و شهرها به ترکیه هدیه شدالان هم پشت تروریستهای جنوب چون دستمال کاغذی مصرف شدند ودیگر فایده ای ندارند .امیدواریم در آینده نزدیک مجبور به خالی کردن خلیج فارس بشه .خداوند انشا الله ضالمین را به خودشان مشغول کنه که دیگر نتوانند در منطقه خاورمیانه بمانند .
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    15 27
    ضالمین غلطه ! درست اینه ظالمین . املا افتاده بودی ؟ روسیه به خاطر منافعش مجبوره با ما همکاری کنه ...
  • منتظر IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    5 28
    مشرق خیلی سریع کامنت ها رو پخش می کنه ! خیلی عالیه آفرین
  • حاج کمیل IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    18 22
    با پاکسازی جنوب سوریه و سپس ادلب پرونده تروریستها در سوریه بسته خواهد شد و جنگ وارد مرحله تازه میشه یا آمریکا و اذنابش به خود جرات میدن وارد جنگ مستقیم میشن که در این صورت امنیت اسراییل هم به خطر میفته و یا مثه شکستهای دیگه سرشکسته از سوریه خارج میشن...
  • قاسم NL ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    22 10
    هیچ‌ تقابلی روسیه و امریکا حتی در حرف در این چند روز نداشتن پس حتمن یه توافق با هم انجام دادن
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    7 0
    از نقشه مشخص می شود که نقطه آغاز عملیات خیلی حساب شده است خداوند نصرت کامل مرحمت فرماید
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    13 0
    درود بر جریان مقاومت اللهم انصرهم نصرا عزیزا و افتح لهم فتحا عظیما
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    21 6
    جریان مقاومت در حال تبدیل شدن به ابرقدرتی جهانی است و انشا... زمینه سازی ظهور قدرت مقاومت؛ روسیه و دیگران را به تعظیم و همراهی وادار خواهد کرد چرا که هرکس جیگر نه گفتن به اسراییل را ندارد! اللهم عجل فرج صاحبنا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس