کد خبر 86871
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۸

زمزمه تغيير در سياست‌هاي كنوني ارزي جدي شده و بزودي اين طرح به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق به نقل از جام‌جم ، چندي پيش از تشكيل يك كميته ويژه كارشناسي در بانك مركزي با دعوت از مسوولان و كارشناسان خبره ارزي كه اكنون در بانك‌مركزي حضور ندارند، خبر داده بود.

به گفته يك مقام آگاه در بانك مركزي، اين كميته در پاسخ به نگراني‌هاي روزافزون بانك مركزي در زمينه افزايش قيمت ارز و تقاضاي فزاينده بازار و حركت نقدينگي به سوي آن،‌ تنها چاره را رشد تدريجي قيمت دلار تشخيص داده و براي آن برنامه‌اي مشخص تدوين كرده بود.براساس اين برنامه رشد قيمت دلار در 2 مرحله انجام مي‌شد؛ در مرحله اول قيمت ارز مرجع بانك مركزي با حدود 150 تومان افزايش به قيمت ارز مسافري رسيده و در واقع ارز مسافري كه اكنون قيمتي بالاتر از ارز مرجع و پايين‌تر از نرخ بازار آزاد دارد، حذف خواهد شد. همچنين ديگر سهميه‌اي به عنوان سهميه حداكثر 2‌هزار دلاري ارز مسافري پرداخت نخواهد شد.

وي افزود: در مرحله دوم كه براي آغاز سال جديد هجري خورشيدي پيشنهاد شده، قيمت ارز مرجع به گونه‌اي تنظيم خواهد شد كه قيمت آن با بازار آزاد حداكثر 20 تا 30 تومان تفاوت داشته باشد. در اين حالت دولت اعلام خواهد كرد ارز را با قيمت مرجع به هر كس و هر ميزان پرداخت خواهد كرد و ديگر ميان تجار و مردم عادي، تفاوتي در اين خصوص وجود نخواهد داشت.

براساس اين گزارش، بانك مركزي در ابتدا با اين پيشنهادها مخالفت كرد و استدلالش نيز اين بود كه افزايش نرخ ارز، واردات و توليد را در كشور گران خواهد كرد؛ اما با افزايش لجام گسيخته قيمت ارز، ظاهرا بانك مركزي به كميته مربوط اعلام كرده كه برنامه‌ عملياتي لازم براي افزايش قيمت ارز را پياده كنند و دستور احمدي‌نژاد به وزير اقتصاد نيز در واقع آغاز پروسه اجراي اين سياست، ارزيابي مي‌شود.

بازبيني سياست‌هاي ارزي

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: سياست‌هاي عرضه و تخصيص ارز بايد بازبيني شود و رئيس‌جمهور نيز در اين خصوص دستور لازم را به بانك مركزي داده است.

به گزارش وزارت اقتصاد، سيدشمس‌الدين حسيني در جلسه ملاقات مردمي شرق تهران، در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص نرخ ارز اظهار كرد: نرخ ارز در بازار توسط عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود و مديريت نظام ارزي هم با بانك مركزي است.وي افزود: هم اكنون با حجم عظيمي از تقاضاي ارز در بازار مواجه هستيم و همين امر سبب نوسانات نرخ ارز شد.

وزير اقتصاد تاكيد كرد: سياست‌هاي عرضه و تخصيص ارز بايد بازبيني شود و رئيس‌جمهور نيز در اين خصوص دستور لازم را به بانك مركزي داده است.

كاهش مجدد قيمت دلار

در كنار اين تحولات، قيمت دلار پنجشنبه هفته گذشته باز هم 80 تومان ديگر كاهش يافت و از 1500 تومان در پايان معاملات چهارشنبه هفته قبل به 1420 تومان در پايان معاملات پنجشنبه رسيد. به اين ترتيب قيمت دلار از نيمه هفته گذشته (سه‌شنبه)‌ تا پايان همين هفته 160 تومان كاهش داشته است. قيمت يورو نيز به 1880 تومان و قيمت پوند به 2345 تومان رسيد. قيمت هر سكه بهار آزادي طرح جديد نيز با 6 هزار تومان كاهش نسبت به روز چهارشنبه به 602 هزار تومان رسيد. قيمت نيم‌سكه نيز با 3 هزار تومان كاهش به 292 و قيمت ربع‌سكه با 2 هزار تومان كاهش به 149 هزار تومان كاهش يافت. حال بايد ديد آيا امروز نيز كاهش قيمت دلار تداوم خواهد يافت يا بازار تحولات ديگري را رقم خواهد زد.

غضنفري: بانك مركزي ارز تك نرخي را عملي كند

در همين حال، وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر اين كه بانك مركزي بايد هر چه سريع‌تر نسبت به يكسان‌سازي نرخ ارز اقدام كند، گفت: دولت هنوز نرخ دلار را در بودجه سال 91 تعيين نكرده و قرار است جلسه‌اي در اين خصوص داشته باشد. مهدي غضنفري در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با اين‌كه افزايش نوسانات بازار ارز و قيمت دلار در بازار چه عواقبي مي‌تواند داشته باشد و چه راهكاري بايد براي بهبود شرايط فعلي اتخاذ شود، اظهار كرد: در هفته‌‌هاي گذشته در شوراي پول و اعتبار تصويب كرديم كه انتظار داريم بانك مركزي ارز كشور را تك‌نرخي كند.وزير صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اهميت تك نرخي كردن و قابل پيش‌بيني بودن شرايط نوساناتي ارز، گفت: اگر عده‌اي قصد دارند وام ارزي بگيرند يا مواد اوليه بخرند و فعاليت‌هاي مشابه انجام دهند بايد در بازاري فعاليت كنند كه نرخ ارز واحد و قابل پيش‌بيني باشد.غضنفري با اشاره به سخنان اخير رئيس‌جمهور مبني بر ذخاير بالاي ارزي كشور، تصريح كرد: انتظار ما از بانك مركزي اين است كه با توجه به منابع ارزي خوب كشور، مصوبه اخير شوراي پول و اعتبار را هر چه زودتر اجرايي كند.

وي ادامه داد: بنده شخصا اين موضوع را به آقاي بهمني گفتم و البته در شوراي پول و اعتبار هم مصوب شده تا بانك مركزي هر چه سريع‌تر سياست تك نرخي كردن ارز در بازار را براي بهبود فضاي صنعت، معدن و تجارت اجرايي كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس