بازار تهران - اعتصاب - اغتشاش

این اولین بار نیست که بازار اعتصاب یا اعتراض می‌کند؛ روال بازار در اعتراضات صنفی مشخص است و تا تعطیلی کامل بازار هم ممکن است ادامه پیدا کند... اما امروز در بازار تهران چه گذشت؟

به گزارش مشرق؛ اصناف و کسبه بازار تهران صبح امروز در اعتراض به نوسانات بازار، دست از کار کشیدند و در محدوده بازار تجمع کردند. روز گذشته این اقدام در بازار موبایل تهران (چهارراه استانبول) نیز صورت گرفت؛ اعتراضی که با حضور جمعی ۴۰ ۵۰ نفره در پاساژ علاءالدین و تشویق و تهدید سایر کسبه به بستن مغازه‌ها آغاز شد و به تعطیلی کل پاساژ علاءالدین و پس از آن چارسو منجر شد.

از صبح امروز، این حرکت در بازار تهران آغاز شد.

مردم زیادی امروز همانند دیگر روزها برای خرید و تامین مایحتاج خود به بازار آمده بودند و شاید کمترین اثری از "حباب" دلار ۱۰ هزار تومانی و ۸ هزارتومانی دیده نمی‌شد. اما حوالی ساعت ۱۰:۰۰ زمزمه های اعتصاب جدی شد. برخی کسبه ناراضی از وضعیت نابه‌سامان بازار، با پایین کشیدن کرکره مغازه‌ها اعتراض خود را شروع کردند. طبق مشاهدات خبرنگار مشرق، بیشتر کسبه بازار تنها به بستن مغازه اکتفا کردند اما جمعیت محدودی هم حرکت به سمت خیابان ۱۵ خرداد و شعار دادن را انتخاب کردند.

شعارهای این گروه اما همانند شعارهایی که در برخی تجمعات دی ماه ۹۶ داده می‌شد؛ شعار «نه غزه نه لبنان»، «رضاشاه روحت شاد»، و حتی مرگ بر "کشورهای متحد ایران" نیز شعار اصلی این جمع حدودا ۱۰۰ نفره بود؛ جمعیتی که یک به یک مغازه‌ها را با شعار و گاهی (در صورت تاخیر در بستن مغازه) با شعارهایی تند، مجبور به پایین کشیدن کرکره ها می‌کردند. گاهی این حرکت منجر به پرتاب اشیائی به سمت مغازه‌هایی که دیرتر تعطیل کردند نیز می‌شد.

شعار نه غزه نه لبنان در بازار تهران

جماعت زیادی از مشتریان هر روزه بازار (از کاسبان خُرد تا مصرف کننده‌ها) حیران این اتفاقات را نظاره می‌کردند و البته هرکس با هر مدل گوشی که در دست داشت عکس و فیلم می‌گرفت.

یکی از کاسبان (آبمیوه فروشی) به درخت روبروی مغازه اش تکیه زده بود و سیگارش را دود می‌کرد؛ شاگردانش در حال جمع کردن ویترین و وسایل از جلوی مغازه بودند و خودش عصبانی؛ از وضعیت بازار و هم از کسانی که جلوی مغازه اش مرتب شعار «بی غیرت بی غیرت» سر می‌دادند. کار شاگردانش که تمام شد، ریموت را زد و کرکره پایین آمد؛ سوت و کف جمعیت بدرقه راه کاسبانی بود که تعطیل میکردند.

شعار «بی غیرت بی غیرت» برای تعطیلی مغازه ها

در بازار زرگرها که قدم میزدم بیشتر کاسبها جلوی مغازه نشسته بودند. از چندتایی که سوال کردم نه از شرایط اقتصادی رضایت داشتند و نه از این شیوه اعتراض دل خوشی، بیشتر که پرس و جو کردیم مشخص شد اکثر واحدها با تهدید "عده‌ای" که هیچکس صریح نمیگوید چه کسانی هستند، کرکره ها را پایین کشیده‌اند. شاید رسیدن به این گروه که دیروز علاءالدین را به همین شیوه به تعطیلی کشاندند و امروز بازار تهران را، گره بسیاری از معادلات را باز کند.

کسبه بازار زرگرها

نیروهای انتظامی رفته رفته با حضور در نقاط حساس بازار، از ابتدا به خوبی شرایط را مدیریت کردند. سردار هداوند جانشین پلیس پایتخت و افسران ارشد ناجا در سبزه میدان حضور پیدا کردند و صحبت های معترضان را شنیدند. یکی نصف شدن سرمایه‌اش را سر ماموران فریاد می‌زد، یکی دیگر از سر رسید وام هایش نگران بود که با سودهای ۱۸ درصد و ۲۰ درصد باید پس بدهند.

اما همچنان صدای شعارهای آن گروه از چند ده متر آنطرف‌تر به گوش می‌رسید که در حال نزدیک شدن به مرکز بازار و سبزه میدان بودند. این حرکت با عصبانیت کسبه‌ای که در حال طرح مشکلاتشان بودند همراه شد. «شعار سیاسی نداریم نداریم» از این سوی بازار بلند شد و معترضان عملا به دو گروه تقسیم شدند؛ یک گروه مطالبه‌شان شرایط اقتصادی و گروه دیگر از سوریه تا فلسطین و غزه را فریاد می‌زدند.

نیروهای انتظامی برای جلوگیری از تداخل و درگیری این دو گروه با هم ( که از قضا بسیار هم شرایط برای این درگیری آماده بود) در بین آنان مستقر شدند تا اتفاق تلخی در این میان رخ ندهد. تشخیص خرابکار، بازاری و مردم عادی در این شرایط بسیار دشوار است.

صحبت با جانشین فرمانده پلیس تهران تا ظهر ادامه پیدا کرد و نیروی انتظامی با سعه صدر تمام گوش شنوای دردها و فریادهای مردم شد. کسبه تصمیم به ادامه اعتصاب گرفتند اما تاکید کردند نه شعار سیاسی دارند و نه قصد آشوب و اغتشاش. «نیروی انتظامی تشکر تشکر» میگفتند و برای سلامتی‌شان صلوات می‌فرستادند.

پس از آن جمعیتی که شعارهایی غیر از مسائل صنفی و اقتصادی داشتند، مسیر بهارستان را در پیش گرفتند و گروه دیگری به سمت لاله زار و دیگر بخش‌های مستعد اعتصاب و اعتراض حرکت کردند.

چندان طول نکشید که با جدا شدن بازاریان از جمعیتی که اهداف دیگری داشتند، سنگ و آتش زدن سطل و بستن خیابان آغاز شد که با بی توجهی مطلق مردم چندان دوام نیافت.

این اولین بار نیست که بازار اعتصاب یا اعتراض می‌کند؛ روال بازار در اعتراضات صنفی مشخص است و تا تعطیلی کامل بازار هم ممکن است ادامه پیدا کند اما هیچگاه به کف خیابان و نخواهد رسید.

حالا تکلیف مردم، بازاریان و نیروهای انتظامی با  آشوبگرانی که در کف خیابان فردوسی و لاله زار یا سعدی و حافظ راه بر مردم می‌بندند روشن تر خواهد بود.

بسیاری از واحدهای صنفی بازار و پیرامون آن ساعتی بعد به حالت عادی بازگشت.

مطالب مرتبط با اتفاقات امروز را اینجا ببینید:

فیلم/ بازار تهران به شرایط عادی بازگشت

عکس/ حال و هوای بازار امروز ارز

عکس/ فعالیت بازار تهران در عصر داغ تابستانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 120
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 8
  • abdolah IT ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    کلا 100نفر نامعلوم تونستن پایتخت کشور بریزن بهم؟
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      به هم ریخته، مخ نداشته شماست عزیزم
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      گوربابای رضا شاه و هرکسی که به مردم ایران خیانت کرده و میکنه
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      اتفاقا معلوم هستند اما اینها وظیفه فشار از پایین را دارند. تا بزرگترهایشان از بالا چانه زنی کنند.
    • GB ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      صد تا بهایی و منافق که برای همچین روزی همیشه اماده هستن و دستور میگیرن دقت کنید تو هرجایی که میان یه جورن از نهادهای امنیتی انتظار میره جلوی اینارو بگیره و دستگیرشون کنه
    • US ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      همه نیستند اما بخشی از ارتش اسرائیل کاملا به زبان فارسی مسلط هستند و کامنت می گذارند هم در سایت ها هم در اینستاگرام ؛؛ چندی قبل گروهی شعر سلطان قلب ها رو همخوانی می کردند ؛؛ دشمن بیدار است و صد البته با دشمنان داخلی هماهنگ است.
    • US ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      همه نیستند اما بخشی از ارتش اسرائیل کاملا به زبان فارسی مسلط هستند و کامنت می گذارند هم در سایت ها هم در اینستاگرام ؛؛ چندی قبل گروهی شعر سلطان قلب ها رو همخوانی می کردند ؛؛ دشمن بیدار است و صد البته با دشمنان داخلی هماهنگ است.
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      همین ها که شعار ابلهانه می دهند بازار را بهم ریختن
    • رضا US ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      19 34
      آقا قرارداد 1919 تمام شده؟
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      21 9
      مشرق چه عجب اینارو گذاشتی ببینیم
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      خدا غربزده ها رو هدایت کنه الهی امین...
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      20 71
      خدا غربزده ها رو هدایت کنه الهی امین...
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      20 1
      چرا نمی فهمین برای روز شنبه 600 میلیون چک دادم باید بفروشم فروش ندارم میبرنم زندان می فهمی
  • NL ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    حالا فهميديد چرا طرف رفت توچال
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      65 37
      از نظر مشرق و صدا و سیما و ... انگار بصیرت و هوشیاری یعنی دربرابر فساد بی تدبیری شعارزدگی بیکاری تورم و غارت بیت المال مثل ... سرتو پایین بندازی و بگی امنیت داریم!!!!
    • روزبه IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      19 11
      قضیه دیدار‌ روحانی با امریکایی ها در‌ زمان دفاع مقدس رو به ملت یاد اوری‌ کنید و قضایای بعد این ملاقات که منجر‌به ورود مستقیم امر یکایی ها به جنگ میشه رو هم بازنشر کنید...
  • علی ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    اگر معترضین، از هر صنفی، بتونن راه خودشون‌رو از فرصت‌طلبان و اراذل و اوباش جدا کنن، خیلی از مشکلات براحتی حل میشه
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      لعنت بر رضا پالانی و طرفدارانش
    • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      دوباره لشکر پیاده نظام دشمن برای منفی دادن به صف شده اند
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    ترامپ حرومزاده به منافقین حرومزاده تر وعده تیرماه داده بود
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      مشرق یه فکری به حال این لایک های سیستمیت کن. یا برش دار یا درستش کن.
    • SG ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      آره. سیستمت لایک هات افتضاحه. با تند تند کلیک کردن تا سی تا لایک هم میشه داد
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    مشرق شخصا خيلي ازت تشكر ميكنم با پخش اين ويدئو ها از مرجعيت رسانه اي خارجي كاسته ميشه اگر ممكنه بيشتر اين روال رو ادامه بديد ايراني بايد با ايراني مشكلش رو حل كنه نه از طريق امريكا و غرب و شرق
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    179 3
    این استدلال ها برای کسی است که وطن دوست باشد . وقتی در دولت ومجلس و قوه و ،،، است .چه کسی مفسدین را بگیرد.
  • US ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    جناب روحانی ببین برو توچال هوای خوبی داره. نمیتونی برو کنار
  • حسین PL ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    نهادهای امنیتی معلوم نیست چه میکنند. بازم از اعتزاضات به حق مردم داره سواستفاده میشه و یک عده میان شعارهای غیر مرتبط به اعتراضات میدن. به خیلی از بازاریها زنگ زدن گفتن با تعطیل میکنید یا مغازتونو نابود میکنیم. خوب همینها که تهدید کردند و این تلفنها را زدند همینها میان شعار میدن. بچه های انقلابی و کسبه مومن باید وارد ماجرا بشن و شعارها را مدیریت کنند و نگذارند یک عده ضد انقلاب بیان امورات را به دست بگیرند.
    • fg IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      احسنت برادر
    • fg IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      از قرار معلوم فتنه این اصلاحاتچی ها تمومی نداره
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    خدایا به حق حضرت زهرا روحانی بی کفایت رو بسزای اعمالش برسون
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      76 62
      مردم بی کفایت بودن که رای به این دادن
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    مسوولان نیک می دانند که این وقایع در راستای اخذ نظر رهبری برای پیگیری FATF و این حضرات آشوبگر هم تعدادی ستون ثابت هستند که در اغتشاشات دیماه گذشته هم بودند و دستگیر شدند اما همگی آزاد شدند.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    69 61
    اصلاح لجنهای آمریکایی اقتصاد کشور عظیم و ثروتمند ایران رو به عمد کاملا نیست و نابود کردن
  • محمد IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    اینایی که این شعارهارو میدن منتسب به یگ جریان خاص هستن که از قضا قدرت در اختیار داره و از قضا مدیران اجرایی این جریان که دولت در اختیار دارن از این وضع راضی هستن و همه کار عامدانه انجام میشه از چند ماه پیش زمینه چینیش در روزنامه هاشون شروع شد اگه به صحبت های تئوریسن هاشون گوش کرده باشید هدف هم مشخصه کشوندن مجدد ایران به پای مذاکره و دادن امتیاز در زمینه منطقه و توان دفاعز که قبلها در غالب برجام ۲ و ۳ و... بیان میگردن بیخود نبود که جان بولتون گفته بود تیر ماه برای ایران سوپرایز داریم سوپرایز افزایش قیمت ها به کمک مهره هاشون در داخل که قدرت در دست دارن بود تا زمینه ایجاد شه برای امتیاز بیشتر گویا این جریان کمر همت بسته برای لیبی و عراق سازی ایران مشرق منتشر کن خواهشا
    • سجادحائری IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      باعرض سلام وادب احسنت برادر گل گفتی کاملاهمینطوره بالله که شک ندارم مشخصه بارز این وقایع همان پیش گویی جان بولتن ملعونه که گفته بود برای تیرماه سورپرایزدارم وقتی رهبربزرگوارما ونخبگان دلسوز وبصیرکشورمان این همه راجع به مقوله نفوذ هشدارمی دهند یعنی دل دادن عده ای مدیر ومسول ونماینده راحت طلب وغرب زده درسپاه علی علیه السلام که کاخ های معاویه وسکه های طلای او غیرت وشرافتشان را معطوف بخودکرده وآگاهانه گوش بفرمان جان بولتنند ونیزهماهنگ لذاتعجبی ندارد که ابوموسی اشعری ها بجای تدبیر وچاره اندیشی بجهت حل مشکلات اقتصادی ومعیشتی مردم یادرحال تفریح درتوچالند ویابستن بار سفربه ینگه دنیاهستند می بینید که ازرئیس جمهور وسخنگوی دولت ومقامات ارشدکابینه گرفته تا وزرا بخشی ازاهل وعیالشان درغرب وبویژه آمریکاسکونت دارند و...وجریان انحرافی احمدی نژادی هم که آرزوی چنین اوضاعی رادارند بفرمایش حضرت علامه حسن زاده آملی که درچنین شرایطی گوشتان بدهان رهبری باشد زیراو گوشش بدهان امام زمان عج هست من بعد ماجراها درپیش داریم سربازان وعاشقان ولایت بیدارند واوضاع را بلطف خدابدقت زیرنظردارند نمونه این سربازان بصیرخودشمابرادرعزیزم ودیگر برادران وخواهران مومن ولایت مدار ودلسوزند که کامنت های پراز بصیرتشان دراین صفحه هویداست ایرانی اثبات کرده که توطئه هر فتنه گردجالی را درچاه ویل خودفتنه گران مدفون خواهدساخت مردم بایدهوشیارباشند واهل بصیرت روشن گری کنند جزاکم الله خیرالجزا
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    بارها به مشرق توصيه كرديم با خراب كردن دولت دارين تيشه به ريشه ميزني قبول نكردي ماهي را هر وقت از آب بگيرين تازه است از دولت حمايت كنيد
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      47 18
      یعنی چکار کنه؟ ماست مالی کنه؟ چرا دولت از مردم کشور حمایت نمیکنه؟
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      60 22
      این دولت واداده خوشگذران نیاز به تخریب امثال مشرق ندارد
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      21 10
      چطوری روحانی؟
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    42 47
    درودخداوندبرشماای برادران ایمانی
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      5 106
      خدا غربزده ها رو هدایت کنه الهی امین...
    • قریشی IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      منظورت همون عده گداگشنه خیابونی هستند که شعار"پالونی روحت شاد" رو بلغور میکردن!
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    76 22
    مسئولین نالایق و ناکارمد با برجام بازی و تزهای 100% غلط اقتصاد ایران رو دچار هرج و مرج و شهر هرت و دست آخر سقوط کردن دیگه چه توقعی از مردم سراسیمه از این وضع میشه داشت . آخه این چه جهنم خرابه ایه این بی همه چیزهای نفوذی دچار زندگی مردم کردن . جنس داریم ظرف دو ساعت سه برابر قیمتش رشد کرده . تو تاریخ کدوم خرابشده ای چنین تورمی بیاد داره . ای مرده شور اون برجام کثافت آشغال مستراحتون رو ببرن
    • ناشناس IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      8 17
      شعور داشته باش بفهم همه دنیا با اسلام مشکل دارند میخواهندایران را تحت فشار بگذارند یک سری هم مثل شما اب به اسیاب دشمن بریزید.
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    49 16
    لعنت به جاسوس mi6
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    58 19
    ای لعنت براین دولت
    • ناشناس IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      1 14
      بی تربیت
    • ناشناس IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      2 9
      لعنت برتوی بی تربیت گستاخ .
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    36 78
    نظام اسلامی با تایید انتخابات سراسر باطل سال 96 دچار خطای راهبردی شد. خطای بعدی نظام سکوت و مماشات در قبال دولت بود. ایا اگر حضرت امام بود بنی صدر زمانه را عزل نمیکرد؟ ما نظاممان را از ته دل دوست داریم لیکن نظام بداند مماشات با بی قانونی دولت روحانی و نیز تایید انتخابات باطل کاری بسیار خطرناک و اشتباهی جبران ناپذیر بوده و هست و امیدواریم نظام در اسرع وقت نسبت به جبران اشکالات خود اقدام عملی و فوری انجام دهد
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      45 31
      نه عزیزم. امام خمینی هم تا مجلس اقدام نکرد بنی صدر را عزل ننمود. حالا دولت تنها نیست مجلس و قوه قضاییه حامی دولت هستند. یک نفر دیگر تنها مانده.
  • طاهری IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    61 14
    اینم نتیجه اون فکر پوسیده ایه که میگفت هرچی قیمت دلار بالاتر بره با عث رونق تولید داخلی میشه چیشد پس کجاست رونقتون کل کشور دچار رکود شده وبیشتر تولیدی ها ورشکست شدن حالا همه عواقبش رو نسبت بدین به امریکا واسرائیل
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      22 62
      غزیزم آمریکا و اسراییل یک تلگرام درست کردند و یک دولت و مجلس در ایران سر کار آوردند.
  • محمد IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    حمید ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این سئوال که دولت در مقابل چنین اعتراضات و اعتصاب ها چه واکنشی خواهد داشت و آیا اقدام موثری برای خاتمه این اتفاقات می کند یا خیر؟ گفت: آقای روحانی و دولت بیشتر از این اتفاقات و اعتصاب ها خوشحال می شوند چرا که با این گونه اتفاقات می توانند برای تغییر رفتار سیاسی نظام در منطقه و داخل کشور فشار وارد کرده و امتیاز بگیرند.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    لعنت خدا بر روح رضاشاه
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      لعنت خدا بر روح پلید رضا شاه و پدر و مادرِ رضا شاه پرستها .....
    • أمير IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      27 3
      رضا شاه داستانشو بخون بعد بگو در ضمن مردم إز گروني ناراحتن در ضمن تا درست نشه وضعيت بازار بدتر ميشه إز ما گفتن يا علي
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      8 32
      این جماعت تا دیروز بهش فحش میدادن الان میگن روحش شاد فردا مثلا نظام برگرده میان خیابون میگن روح الله روحت شاد...
    • قریشی IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      14 43
      ... توی گور رضاپالانی و پسرش و روی هیکل نوه ربع پهلویش
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    جالبه بارها و بارها خیانات رضا شاه گفته شده بذل و بخشش خاک ایران بدون جنگ و غصب بسیاری از زمینهای کشاورزی حاصلخیز و روستاهای بسیار و.... هنوزم که هنوزه عده ای احمق ازش بت درست کردند
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      51 80
      این منفی های روباتی خیلی با مزه ان. طرف می گه رضاخان زمین ایران رو بدون جنگ داده رفته بعد نظرش منفی می خوره. این یعنی اصلا حتی واسه خاک ایران هم ارزش قایل نیستند اینها.
    • قریشی IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      8 41
      خودت میگی یه عده احمق
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    79 11
    اگر میخوای جلوی تحریمها ایستادگی کنی راهش این نیست .کشوری که تشنه واردات هست کشوری که صنایعش ارزبری زیادی دارند کشوری که مدیرانش دنبال رانت ورابطه اند واکثر مدارج تحصیلی فاقد اعتبار هست تو کمتر از سه ماه دلار 4000تومنی میشه 9000تومن.کاملا مشخصه که ترامپ مثل یک ژنرال جنگ اقتصادی رو داره اداره میکنه این طرف اما انگار فرمانده ای نیست .عملگرایی بدور از شعار لازم داریم وگرنه بی رودروایسی بازی رو باختیم.
  • ت IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    69 44
    یک سری افراد تا لایق که وابسته نبودن آنها به آنطرف مرزها جای سوال است با ناکار آمدی خودشان میخواهند نظام جمهوری اسلامی میراث امام راحل را تا کارآمد جلوه دهند . بزرگان قوم باید فکری برای این قضیه نمایند.از مجلس وکیل الدوله کاری بر نمی‌آید.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    43 74
    این آشغالهایی که ریختند بیرون و شعار دادن در حقیقت به دشمنان و ترامپ این پیام را ارسال کردند که به تحریمهایتان ادامه بدهید که نتیجه خواهید گرفت این افراد یا خیانتکارند یا احمق
  • حسین ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    حاشیه امن جاسوسا و خاینا باعث پرو شدنشون شده به راحتی تهدید میکنن شعار براندازی میدن لابد میدونن اتفاقی براشون نمیوفته
  • GB ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    49 15
    این دولت نمیتونه کار کنه جمع کنه بره کشور به اشوب کشیده
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    41 26
    این دولت کشور رو به اتیش می کشه تنها راهش برگزاری زود هنگام انتخابات هستش ! همین
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      2 17
      من به رئیسی رای دادم اما تا تابستان 1400 از رئیس جمهور روحانی حمایت میکنم
  • امید US ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    50 65
    من خودم 30 سال کاسبم.ولی بخدا اندازه که این چند سال حسن بازار خراب بود هیچ موقع اینقد روم فشار نبود.یعنی تمام بازاریا مینالن.چکامون همش برگشت خورده و آبروی 30سالمون ب باد رفته.زمان احمدی نژاد گرونی بود دوسال اخرش ولی خب پولم بود.ما که فنا رفتیم.دیگه تا کی.بود و نبودمون یکی شده واسه خانواده هامون.بخدا خجالت میکشم پیش زن و بچم
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      10 8
      اگه می نالی چرا رفتید بهش رای دادید؟؟؟ روحانی100 سال دیگه بیاد مردم بهش رای میدن. کافیه بگه آزادی
  • DE ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    43 52
    دولت روحانی باید برکنار بشه و یک دولت نظامی برقرار بشه . امریکا اعلام جنگ داده و جلو امریکا باید یه نظامی بایسته و نه این قرطی های اصلاح طلب که عمدا مملکت رو شلوغ میکنند .
    • s IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      28 12
      فکر کنم ارتشبد ازهاری برای این کارخوب باشه!!!!!!
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      43 64
      اون 23 میلیون نفر ،که یکی من باشم ،از بد وبدتر ،بد را انتخاب کردند وچاره ای جز این نداشتند.مطمئن باشید،الان هم اگر انتخابات برگزار شود بازهم از روی ناچاری به روحانی رای میدهند.
    • محمد US ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      28 21
      ۲۱:۵۱ این مزخرفات دیگه خریدار نداره پاسخ گوی اشتباهتون باشید
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      4 13
      جواب مخاطب 21:53 آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب تا ابد الدهر بماند. یعنی چقدر شما پر رو هستید.
  • امید IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    30 64
    با این وضعیت و شیرین عقلی عده ای که افکار غرب زده دارن کشور به تباهی میره
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    اینا فعلا دارن تست میکنن چقدر میشه آشوب به پا کرد. فتنه بزرگتر تو راهه و خیلی باید حواسمون جمع باشه. البته این مملکت و این نظام محافظینی داره که گنده تر از ترامپ هم نمیتونن ساقطش کنن.
  • NL ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    32 47
    روحانی و اصلاح طلبان با این کارا گور خودشون رو کندن
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    27 34
    مشرق تلاش هات دارن نتیجه می دن!
  • فرهاد IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    17 19
    بجای این کارا برید گوش اون اقارو بگیرید که برای حل مشکل شما تو توچال قدم می زد .اصلا سواد ندارید کجا حرفت.نوبزنید
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    16 17
    اصلاح طلبان و کارگزاران باید پاسخگوی خسارت وارده به کشور پ مردم باشند..
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    7 24
    اصلاح طلبان و کارگزاران باید پاسخگوی خسارت وارده به کشور پ مردم باشند..
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    38 31
    سوریه جدید درراه است پولها اب نیست گرانی است دوغ زیاد ازبالا و پایین دوزدی خیلی زیاد همه مردم رو میگم
    • محمد IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      3 27
      مشرق حواست هست چه پیام هایی رو تایید میکنی؟! نکنه خودت هم آتیش بیار معرکه بشی... حواست هست؟
  • بابل ........ رحیمی IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    24 52
    حساب بازاریان زحمتکش را باید از دزدان و آشوبگران جدا کرد .
    • قریشی IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      5 17
      حتی تیپ این گداگشنه های بی سروپا با بازاریان فرق میکنه .
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      4 14
      اونایی که موبایل با قیمت کاذب به مردم انداختن یا اونایی که احتکار می کنن؟ یا اونایی که سالهاست در حق مردم اجحاف می کنن
  • DK ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    14 60
    لعنت خدا بر ترامپ ریشه اش از زمین کنده بشه ودنیا از دستش خلاص بشه
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    38 3
    اصلاح طلب و اصول گرا نداره مفسد مفسده، تا فساد از این کشور ریشه کن نشه اوضاع همینه و همیشه یه عده آماده سؤاستفاده از اعتراضات به حق ملت
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    13 20
    میخوان بدنمون دست آمریکا
    • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      5 15
      میخوان ولی نمیتونن
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    44 20
    خدا لعنت کنه روحانی و لاریجانی رو مملکت رو عمدا رها کردن هیچکس جوابگو نیست
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      3 15
      لعن الله جبت و طاغوت بگی بهتره. اسمشونو نگو وحدت بهم میخوره
    • ناشناس IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      2 7
      لعنت برتو نوکر اجنبی
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    21 10
    بوی اسحاق طلبان میاد. خخخخخخ.
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    36 43
    لابد باز هم باید بچه های نیروی انتظامی از مردان خداجوی ( همون ارازل ) روحانی کتک بخورند تا پروژه اغتشاش به خوبی و تضعیف نیروی انتظامی کلید بخوره
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    39 32
    الانه که علی مطهری و نمایندگان لیست امید برای چند اغتشاشگر دستگیر شده گریبان چاک کنند
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      2 19
      علی مطهری آدمیه که فامیلیشو از جلو اسمش بگیری
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      1 3
      منفی دادم فقط به خاطر اینکه هیچ کس دستگیر نشد. فرقی هم نمی کرد. چون قوه قضاییه اگر هم کسی دستگیر می شد آزادش می کرد.
  • دبیر IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    4 18
    ریشه گروه ظالمان به سبب ستم کنده شد ،،سپاس خدایی که پروردگار جهانیان است ترامپ نابود شد
  • امین US ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    5 18
    آفرین به اون دسته ای که شعار سیاسی ندادند. همیشه اعتراضات اقتصادی مردم را با شعارهای سیاسی به فنا میبرند. خودم هم اگر بودم به اون دسته ملح میشدم
  • کوروش FR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    12 38
    مرگ بر اسرائیل جنایتکار و یهود صهیونیست
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    15 3
    کار دولت قبل نبود؟ در مورد احمدی نژاد قاطع عمل میکردید حالا من و من می کنید
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    4 23
    خدا غربزده ها رو هدایت کنه الهی امین...
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    13 11
    روحانی و لاریجانی باید استعفا بدن برن مخصوصن جهانگیری این ها ایران را به گند کشیدن فکر می کردیم با رفتن احمدی نزاد کثافت کاری ها تمام می شود اینطور نشد هیچ خیلی بد تر شد
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    18 2
    بلاخره تا کی ؟
  • Elyas IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    62 3
    اصلا شما خوبید ....همه مردم ارازلن از نظر شما
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    18 1
    من کاری ندارم با این چیزها سیگار بیستون قرمز امروز 500 گرون شد جرا زورتون به سیگار میرسه
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    9 57
    خوشم میاد که جریانی خاص با یه روبات نرم افزاری میریزه توی این صفحات و منفی میده تا نظرات ملت رو وارونه جلوه بدن... در حالی که در سایر سایتها اصلا اینطور نیست!!! بی شرفی هم حدی داره...
  • هرمز IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    5 57
    هنوز برخی از مغازه داران تهرانی بدهکار و ضرر دیده اغتشاشات 88 هستن و افرادی رو می شناسم که هزار جا رفتن و کس جوابگو نبوده... خدا به داد بازاریان تهران برسه ... حضرات امنیتی و پلیس کجا تشریف داشتن که این افراد رو شناسایی کنن؟!!!
  • دانشجو IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    36 20
    مرگ بر مشرق و مشرقیون دروغگو
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
      4 12
      ها چیه مشرق نیوز مثه اینکه خیلی شماها رو سوزونده با خبرهاش نه؟؟؟ بوی سوختنی میاد
  • دانشجو IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    48 0
    مسئول محترم این‌جایی که دارید اقتصادش را منهدم می‌کنید، وطن ماست اگرشما گرین‌کارت یا اقامت کانادا دارید و اگربچه‌های شما در غرب زندگی می‌کنند، بچه‌های ما قرارست اینجا در ایران بزرگ شوند. مطمئن باشید تاوان ‎خیانت اقتصادی و ایجاد ‎بحران عمدی را خواهیدپرداخت قبل از اینکه فرارکنید.
  • دانشجو IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    7 0
    مشکل مملکت ما نداشتن مدیر متخصص و متعهد اه این مسیولین مدیریت بحران بلد نیستند تو هر کاری خودشون رو از هر کسی سر میدونن
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    4 12
    هه هه هه هه هه هاهاهاها هرهرهرهررهره کرکرکررکررهرهرهرهر هه هه هه هه هه هاهاهاها هرهرهرهررهره کرکرکررکررهرهرهرهر هه هه هه هه هه هاهاهاها هرهرهرهررهره کرکرکررکررهرهرهرهر هه هه هه هه هه هاهاهاها هرهرهرهررهره کرکرکررکررهرهرهرهر هه هه هه هه هه هاهاهاها هرهرهرهررهره کرکرکررکررهرهرهرهر هه هه هه هه هه هاهاهاها هرهرهرهررهره کرکرکررکررهرهرهرهر
  • aliram IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    6 3
    یادت باشه نظر دیشب منو درج نکردی ! اگه یخورده انصاف داشته باشی همین الان نظرمو میذاری
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    9 5
    عوضش مشهدی حسن رفته توچال
  • منتقد IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    14 3
    دولت روحانی بالاخره سرنگون خواهد شد ودوام نخواهد آورد
  • ابراهیم IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    20 0
    بابا به داد مردم برسید .بیچاره شدیم از این همه گرونی
  • ... IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    3 4
    تا ظهور امام الزمان گوش به فرمام رهبریم
  • ناشناس IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    0 0
    مشرق این در وری هایی که گفته اند چرا درج میکنی تو هم تن وجونت میخاره ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس